Sisko ja sen erikoinen syy hankkia toinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkusisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkusisko

Vieras
Siskoni päätti tulla raskaaksi, koska "toinen lapsi pitää tehdä ja nyt se sitten on tehtävä jos sen meinaa tehdä". Hän on nyt viikolla 21 ja koko raskausajan on puhunut siitä, kuinka kamalaa vauvavaihe on. Hänen eka lapsi on nyt 3. Meinaa pitää esikoisen 5 pv/viikossa täysiä päiviä hoidossa, koska "ei pysty kahden kanssa olemaan". Lisäksi puhuu koko ajan siitä, kuinka odottaa, että lapset kasvavat eivätkä tarvitse niin paljoa huomiota. Tää kolme vuotta esikoisen kanssakin on ollut enimmäkseen valitusta.

Onko oikeasti niin, että yksilapsisia perheitä ei suvaita? Kuinka voi olla noin kova paine hankkia toinen, että toimii täysin vaistojensa vastaisesti? Siskon mies ei kai tässä asiassa kovin paljoa paineita laittanut - hänkin enemmän sellaista harrastavaa ja menevää tyyppiä. Mutta jostain toi "pitää tehdä" asenne on tosi vahvasti tullut.

Ehkä siskosi oikea ongelma on, että hänen lähipiirissä ei ole luottoihmisiä, joiden kanssa jakaa elämää, vaan tuollainen kaksinaamainen pikkusisko, joka netissä lavertelee...

Kuullostaa ihan minulta, paitsi ettei meillä esikoinen ollut hoidossa kun kuopus oli vauva enkä mä valita.

Eikä tää ole mitenkään ainakaan mun vaistojen vastaista, mun vaistoni vaan sanoo että sisarus täytyy olla ja vielä mielellään suht pienellä ikäerolla. Siltikään mä en nauti vauva-ajasta enkä taaperovuosista.

Tällä hetkellä mä haluaisin kolmannen lapsen, mutta kun se vauva-/taaperoaika kauhistuttaa niin taitaa jäädä tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
miks et kysy siskoltas suoraan?

Vastaus on "se pitää tehdä".

Mut palstalaisille mun kysymys kuului: Onko yksilapsinen perhe vajaa? Mistä se käsitys kumpuaa? Miksi siskoni (ja moni muu) kokee toisen lapsen "se pitää tehdä" asiaksi?

Mitä ihmettä? Saako lapsia tehdä vain, jos kykenee nauttimaan vauva-ajasta täysillä?!? Pikemminkin pidän outoina niitä ihmisiä, joiden juttujen mukaan lapsia tunnutaan tekevän sillä periaatteella, että "on niin ihanaa, kun tulee sellanen maidontuoksuinen ihana söpöstys-käärö-nyytti-tui-tui" eikä yhtään ajatella sen pidemmälle.

Minun mielestä kenenkään ei pidä tehdä yhtään lasta.
Näin ihmiset olisivat parempia ihmisiä toisilleen.
Kun olin köyhä opiskelija, pidin vielä ihmisistä paljon. Opiskelijat olivat kivoja ja avoimia. samoin lapsena pidin ihmisistä.
nyt lapsiperheellisenä kaikki tuntemani lapsiperheelliset ovat katkeria paskoja, jotka kadehtivat muita jostain kummallisist syistä. Kilpaillaan kummallisista asioista, juostaan tavaran ja mammonan perässä.

Tai korkeintaan kannattaisi tehdä yksi lapsi. Se ei vielä rasita kenenkään pollaa eikä kukkaroa eikä vie liikaa voimia, ei tee katkeraa inhottavaa juoru-ukkoa.

Yksilapsisia syrjitään, kyllä. Täällä ja etenkin Vauvan puolella monilapsiperheet ovat kirveiden kanssa vastassa niitä, jotka kehtaavat edes vihjaista siihen suuntaan että osittain mukavuudenhalunsa takia jättivät lapsiluvun yhteen :). Eihän vanhemmuus saa olla omanlaista, kaikilla pitäisi olla se 1,8 lasta :D.

Mulla on kans kaveri, joka haluaa tehdä toisen lapsen vain sen takia kun kaikki muutkin ihmiset ympärillä on raskaana ja saa lapsia. Hänen raskaus ja vauva-aika todella rankkoja ja sanoinkin että miksi pitää niin hirveetä kiirettä kun ei edellisestäkään ole vielä palautunut. Ja varsinkin jos ei oikeasti halua toista lasta, vaan tehdään kun muillakin on. Ei lapsien määrä ole mikään kilpailun aihe, ainakaan minun mielestäni.

Itselläni oli vähän samanlainen tilanne aikanaan. Esikoisen jälkeen vauvakuumetta ei ollut mutta halusin lapset pienellä ikäerolla jotta heistä olisi mahdollisimman paljon seuraa toisilleen. Ja ehkä oma lapsuuteni määritti sen että halusin ehdottomasti ainakin 2 lasta. Itselläni oli myös sisko jonka kanssa vietimme paljon aikaa yhdessä ja vietämme edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaan:
Minun mielestä kenenkään ei pidä tehdä yhtään lasta.
Näin ihmiset olisivat parempia ihmisiä toisilleen.
Kun olin köyhä opiskelija, pidin vielä ihmisistä paljon. Opiskelijat olivat kivoja ja avoimia. samoin lapsena pidin ihmisistä.
nyt lapsiperheellisenä kaikki tuntemani lapsiperheelliset ovat katkeria paskoja, jotka kadehtivat muita jostain kummallisist syistä. Kilpaillaan kummallisista asioista, juostaan tavaran ja mammonan perässä.

Tai korkeintaan kannattaisi tehdä yksi lapsi. Se ei vielä rasita kenenkään pollaa eikä kukkaroa eikä vie liikaa voimia, ei tee katkeraa inhottavaa juoru-ukkoa.

Tämä on muuten ihan totta, pääsääntöisesti juuri näin! Täysi peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mut palstalaisille mun kysymys kuului: Onko yksilapsinen perhe vajaa? Mistä se käsitys kumpuaa? Miksi siskoni (ja moni muu) kokee toisen lapsen "se pitää tehdä" asiaksi?

Jos on varustettu hyvällä itsetunnolla, ei hanki yhtään lasta jos ei halua. Yksilapsinen perhe ei ole vajaa, mutta siskollasi on paha "mitä minusta ajatellaan"-syndrooma. Jos kyse olisi omasta siskostani sanoisin suoraan, että normaali ihminen pystyy olemaan kahden lapsen kanssa ihan loistavasti. Hänessä jotain häikkää (laiskuus?), jos ei omia kakaroitaan viitsi hoitaa, jos ne alunperinkin hankkii kulisseiksi omalle äitiydelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos on varustettu hyvällä itsetunnolla, ei hanki yhtään lasta jos ei halua. Yksilapsinen perhe ei ole vajaa, mutta siskollasi on paha "mitä minusta ajatellaan"-syndrooma. Jos kyse olisi omasta siskostani sanoisin suoraan, että normaali ihminen pystyy olemaan kahden lapsen kanssa ihan loistavasti. Hänessä jotain häikkää (laiskuus?), jos ei omia kakaroitaan viitsi hoitaa, jos ne alunperinkin hankkii kulisseiksi omalle äitiydelleen.

Jaa'a...mä oon kyllä pystynyt myöntään ihan suoraan kun kysytään joko pian tulee toinen (eka nyt 1v3kk) että ei ole tulossa pitkään aikaan jos ollenkaan että minulla ei pää kestäisi kahta pientä. Ehkä kaikki ei sitten voi myöntää sitä.

Yhteistyössä