Siskoni varmaan luulee, että olen suuttunut ja tavallaan olenkin, ärsyttää heidän sosiaalituen varassa eläminen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veemäinen sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veemäinen sisko

Vieras
Olen siinä pisteessä, etten voi mennä heillä enää käymään kylässäkään kun ärsyttää ja vituttaa niin paljon.

Siis eihän siinä sosiaalituen varassa elämisessä sinänsä mitään pahaa ole, elämäntilanteita on erilaisia jne, mutta heillä tämä "elämäntilanne" on kestänyt jo lähemmäs 7 vuotta! Heillä ei edes ole mitään tarkoitusta yrittääkään tulla itse toimeen! Kaikki tapahtumat heidän elämässään lasketaan siten, että miten saisi sossulta eniten tukea. Ja mihin kaikkeen ovat oikeutettuja. Sen lisäksi vielä hyväksikäyttävät äitiä ja isää, joilla ei suuren suuret palkat ole. Mulla niin vituttaa tuo siipeily ja ihmettelen miten ihmeessä tähän on tultu?

Siis pistää niin vihaksi, että joku päivä sanon jotain tosi pahasti. Siskollani ja miehellään (näen jo punaista kun ajattelenkin sitä kusipäämiestä) ei ole mitään ammattia. "Ei kouluja kannata käydä". Eikä sitten paljon työkokemustakaan, kun eihän heitä kukaan mihinkään palkkaa. Ja jos palkkaisikin, siskoni tulisi heti niin sairaaksi, että työnantaja ymmärtäisi jonkun muun hankkia hänen tilalleen. Miehestään, siitä pikkurikollisesta paskiaisesta en edes viiti mainita mikseivät häntä palkkaa. Ja siskoni mukaan hän saa aina huonoimmat työvuorot, kun on porukan nuorin. Joo joo, hankkis sen koulutuksen, että olisi enemmän mahdollisuuksia! Siis edes jonkun koulutuksen, hyvä että yläasteen sai käytyä.

Itse tekee niska limassa töitä ja yrittää kouluttautuakin välillä, ja mihin menee verorahat meidänkin perheessä? Siskoni perheen ja muiden samanlaisten elättämiseen. Saamari, sama kun tulisi niitä kerran kuussa oveni taakse hakemaan, voisin suoraan maksaa ne hänen käteensä. Kuinkahan kauan noin voi elää, tuleekohan tuosta elämäntapa, kuten siskonmiehen suvussa; samaa harrastettu jo kolmatta sukupolvea että siihen malliin.

Sanokaa mitä voisin tehdä?! En ole suoraan puhunut siskolleni, koska välithän siitä menisi, serkut ei näkisi toisiaan jne. Vaikka ei ne kyllä nytkään paljoa näe. Onko minun ajattelutavassani se ongelma, pitäisikö minun sitten katsoa peiliin ja ymmärtää?

Kiitos kun sain purkautua. Kohta nimittäin muuten pimahtaisin.

Ymmärrän, voisin itsekin jäädä työttömäksi pummiksi jos ei olisi vakituinen duunipaikka, toimeentulon puolesta ei olekaan mitään järkeä käydä duunissa 8€ tuntipalkalla, työttömänä saisin vähintään samanverran rahaa kuukaudessa eikä olisi jokapäiväisiä velvoitteita, oikeastaan en tiedä että miksi minä edes olen töissä.

Ymmärrän täysin sua...Sukulaisiaan ei valitettavasti voi valita... :( Niitä on siis jossain määrin vain koitettava sietää, joten ite pitäisin pientä etäisyyttä, mutta silloin tällöin näkisin vaikka hammasta purren.

[QUOTE="juu";23034501]Ymmärrän täysin sua...Sukulaisiaan ei valitettavasti voi valita... :( Niitä on siis jossain määrin vain koitettava sietää, joten ite pitäisin pientä etäisyyttä, mutta silloin tällöin näkisin vaikka hammasta purren.[/QUOTE]

Mutta kun toivoisin niin muutosta tähän. Siskoni on (oli?) ihan täysijärkinen, miksi hänestä tuli tuollainen luuseri.. Ja heidän lapset. Heillä varmaan sama tie edessä, voi paska.

Alkuperäinen kirjoittaja veemäinen sisko;23034526:
Mutta kun toivoisin niin muutosta tähän. Siskoni on (oli?) ihan täysijärkinen, miksi hänestä tuli tuollainen luuseri.. Ja heidän lapset. Heillä varmaan sama tie edessä, voi paska.

No ootko ikinä kysyny siskoltas, miksi on tuohon jamaan joutunut?

mulla on valitettavasti ihan sama paitsi että kyseessäni on veljeni perheineen.niillä ei oo aikomustakaan kouluttatua saati mennä töihin.nainen sentäs on selvä,mutta veljeni tähän päälle vielä "korvaushoidossa".minutsa sen verran että on kuin kohtalon ivaa että minä olen päihdetytöntekijä ja työskentelen alalla..että niinkuin sanottu,sukuaan ei voi valitettavasti valita!koita pärjäillä ja keskittyä omaan elämääs,vaikka mä tiiän että on inhottavaa kattoa vierestä,mutta ei siinä raivoomiset eikä mikään muukaan auta jos eivät itse tajua.

Ymmärrän sua todella hyvin! Mua kans ärsyttää nämä elämäntapapummit. Itselläni on liikaa ylpeyttä että voisin ikinä tehdä niin. Ei varmasti ole helppoa olla ärsyyntynyt ja samaan aikaan kuitenkin rakastaa siskoa. :( Voit sanoa mitä mieltä olet, mutta tuskin pystyt tilannetta muuttamaan.

[QUOTE="vieras";23034553]No ootko ikinä kysyny siskoltas, miksi on tuohon jamaan joutunut?[/QUOTE]

En ole kysynyt.. Luulen, että johtuu hänen miehestään. Hänellä kun tuntuu olevan tuo homma verissä. Joo syytän miestään, mutta pitäähän siskolla itelläänkin olla vähän tomppeli, valitettavasti. En tosiaan tiiä miks tekevät noin, miehensä ei varmaan tiiä muustakaan tavasta elää, ja no, kai siskoni on niin rakastunut ettei näe tuossa ongelmaa..

[QUOTE="heh";23034618]ettet vaan ole erään vakituisen palstalaisen sisko :D[/QUOTE]

öö, en tiiä palstaileeko, mut hällä väliä..
Miksi tuollaista elämistä ei voi lailla kieltää?
Onko tosiaan niin, että mun pitäs antaa vaan olla ja elää omaa elämää? Kuitenkin tiedän, että tällaisia perheitä on varmaan muitakin. Miksi mun pitäs tää vaan hyväksyä? Jos kaikki hyväksyy tämmöisen elämäntavan, niin sehän on kuin maan tapa. oletteko tosiaan sitä mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja sama täällä;23034573:
mulla on valitettavasti ihan sama paitsi että kyseessäni on veljeni perheineen.niillä ei oo aikomustakaan kouluttatua saati mennä töihin.nainen sentäs on selvä,mutta veljeni tähän päälle vielä "korvaushoidossa".minutsa sen verran että on kuin kohtalon ivaa että minä olen päihdetytöntekijä ja työskentelen alalla..että niinkuin sanottu,sukuaan ei voi valitettavasti valita!koita pärjäillä ja keskittyä omaan elämääs,vaikka mä tiiän että on inhottavaa kattoa vierestä,mutta ei siinä raivoomiset eikä mikään muukaan auta jos eivät itse tajua.

Kiitos sympatioista. Mutta miksi pitäs vaan hyväksyä tällainen?

"Tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä."

Muakin joskus kauan sitten otti aivoon yhteiskunnan vapaamatkustajat, mutta ei enää. Niin kauan, kun tukien varaan heittäytyminen on jokaisen kansalaisen oikeus, en ärsyynny niistä, jotka niin tekevät. Ärsytystä aiheuttaa korkeintaan järjestelmä, joka mahdollistaa työkykyisen ihmisen joutenolon eikä kannusta kansalaisia tekemään töitä.

ymmärrän, toisaalta en. Valitettavasti lapsiperheen, esim. yh:n, on usein kannattavampaa olla kotona tukien varassa kuin paskapalkkaisessa duunissa. Ja voi olla kotona kun lapset tulee koulusta jne.

Itse olen merkonomi ja nyt kouluttaudun lähihoitajaksi. Olen yh ja 4 lasta. Tässä kiivaasti punnitsen, kannattaako mun edes lähteä siihen vuorotyöhelvettiin repimään itseäni puhki lastenhoitojärjestelyissä jne. vai olenko suosiolla kotona...taloudellisesti ihan sama...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23034715:
"Tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä."

Muakin joskus kauan sitten otti aivoon yhteiskunnan vapaamatkustajat, mutta ei enää. Niin kauan, kun tukien varaan heittäytyminen on jokaisen kansalaisen oikeus, en ärsyynny niistä, jotka niin tekevät. Ärsytystä aiheuttaa korkeintaan järjestelmä, joka mahdollistaa työkykyisen ihmisen joutenolon eikä kannusta kansalaisia tekemään töitä.

Eli olisi sittenkin pitänyt lähteä poliittiselle uralle ja parantaa maailmaa edes pikkuisen :)
Olet oikeassa noita, ja minä vielä sen verran nuori, että en ole ehtinyt kypsyä asioiden ja elämän suhteen kuten sinä :)
Mitähän tässä enää voisi tehdä, lakialoite tmv..?

Eli olisi sittenkin pitänyt lähteä poliittiselle uralle ja parantaa maailmaa edes pikkuisen :)
Olet oikeassa noita, ja minä vielä sen verran nuori, että en ole ehtinyt kypsyä asioiden ja elämän suhteen kuten sinä :)
Mitähän tässä enää voisi tehdä, lakialoite tmv..?
Mä luulen, että ei tarvitse tehdä oikeastaan muuta kuin antaa ajan kulua. Kun suuret ikäluokat ovat poistuneet työmarkkinoilta ja siirtyneet sosiaali- ja terveyspalvelujen kuluttajiksi, tällä yhteiskunnalla ei ole enää varaa maksella työkykyisten ihmisten joutenoloa. Palataan siis tukien suhteen takaisin 80-luvulle, jolloin äitiysloma/hoitovapaakin oli oikeus eikä velvollisuus ja jos ei äitiyspäiväraha/kotihoidontuki riittänyt elämiseen, niin sitten työkykyisen piti mennä töihin eikä sossuun.

Eniten ketuttaa vanhempiemme hyväksikäyttö. He antavat siskoni perheelle jatkuvasti taloudellista apua, enkä tiedä onko kiitoksen sanaa ikinä kuulunut. Vanhempiamme vedätetään oikeasti 6-0, sukurauhan ja lastenlasten vuoksi he auttavat mukisematta. Pelkään että he kohta sairastuvat ja isä saa sydärin, vaikkei kovin vanha olekaan. Olen yrittänyt sanoa siskolleni, ettei vanhemmat jaksa kokoajan hoitaa heidän lapsiaan ja eivät he voi aina ostaa heille mitä milloinkin. En edes kehtaa kirjoittaa mihin kaikkeen ovat rahaa antaneet. Nyt sentään älyävät ostaa ruuan ruokana, eivät siis anna siihen käteistä.
Tunnen itsenikin aika luuseriksi kun näin marisen jollain keskustelupalstalla, mutta ei oikein ole kenelle puhuakaan. Se jolle ennen puhuin, oli siskoni.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23034803:
Mä luulen, että ei tarvitse tehdä oikeastaan muuta kuin antaa ajan kulua. Kun suuret ikäluokat ovat poistuneet työmarkkinoilta ja siirtyneet sosiaali- ja terveyspalvelujen kuluttajiksi, tällä yhteiskunnalla ei ole enää varaa maksella työkykyisten ihmisten joutenoloa. Palataan siis tukien suhteen takaisin 80-luvulle, jolloin äitiysloma/hoitovapaakin oli oikeus eikä velvollisuus ja jos ei äitiyspäiväraha/kotihoidontuki riittänyt elämiseen, niin sitten työkykyisen piti mennä töihin eikä sossuun.

He tekevät sitten lisää lapsia. Ja taas lisää. Anteeksi vaan, mutta mikä kohtuus siinä on että ne joilla ei tarvisi saada enää yhtään lasta, kun eivät niistä pysty huolehtimaan, niin heille niitä lapsia kyllä siunaantuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23034803:

Tätä odotellessa...

He tekevät sitten lisää lapsia. Ja taas lisää. Anteeksi vaan, mutta mikä kohtuus siinä on että ne joilla ei tarvisi saada enää yhtään lasta, kun eivät niistä pysty huolehtimaan, niin heille niitä lapsia kyllä siunaantuu..
Eipä se lapsilisä elintasoa kamalasti nosta, kun vauva-ajan jälkeen siitä lapsesta alkaa olla kulujakin. Moni kunta joutuu luopumaan kuntalisän maksamisesta, koska kunnilla ei tule olemaan varaa enää maksella sellaista. Kotihoidontukea voidaan joutua pienentämään. Kun mä aloin odottaa kuopusta alkuvuodesta 1991, silloinen kotihoidontuki oli jotain ihan muuta - miltei kaksinkertainen - kuin mitä sitten loppuvuodesta 1992 mulle hoitovapaani alkaessa maksettiin. Ja siitäkin se pieneni noin puolen vuoden väliajoin. On harhaa kuvitella, että tukien määrä ei voisi pienentyä, jos kuntien talous alkaa olla pahasti ruvella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23034975:
Eipä se lapsilisä elintasoa kamalasti nosta, kun vauva-ajan jälkeen siitä lapsesta alkaa olla kulujakin. Moni kunta joutuu luopumaan kuntalisän maksamisesta, koska kunnilla ei tule olemaan varaa enää maksella sellaista. Kotihoidontukea voidaan joutua pienentämään. Kun mä aloin odottaa kuopusta alkuvuodesta 1991, silloinen kotihoidontuki oli jotain ihan muuta - miltei kaksinkertainen - kuin mitä sitten loppuvuodesta 1992 mulle hoitovapaani alkaessa maksettiin. Ja siitäkin se pieneni noin puolen vuoden väliajoin. On harhaa kuvitella, että tukien määrä ei voisi pienentyä, jos kuntien talous alkaa olla pahasti ruvella.

Tilanne menee siskoni perheellä siis vain pahemmaksi, kuten myös vanhemmillani. He tekevät lisää lapsia, ettei tarvitsisi mennä töihin ja sosiaalitoimi saa maksaa sitä sun tätä. Kun sostoimen varat loppuu, joutuvat vanhempani tukemaan siskon perhettä entistä enemmän...

Tilanne menee siskoni perheellä siis vain pahemmaksi, kuten myös vanhemmillani. He tekevät lisää lapsia, ettei tarvitsisi mennä töihin ja sosiaalitoimi saa maksaa sitä sun tätä. Kun sostoimen varat loppuu, joutuvat vanhempani tukemaan siskon perhettä entistä enemmän...
Tai sitten he kehottavat siskoasi ja/tai vävyään menemään töihin. Nyt ollaan ällistyttävän pitkään eletty aikaa, jolloin tukia ei ole mittavasti leikattu. Mä uskon, että jonain päivänä ollaan taas tilanteessa, jossa huonokin palkka on enemmän kuin yhteiskunnan tuet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23035058:
Tai sitten he kehottavat siskoasi ja/tai vävyään menemään töihin. Nyt ollaan ällistyttävän pitkään eletty aikaa, jolloin tukia ei ole mittavasti leikattu. Mä uskon, että jonain päivänä ollaan taas tilanteessa, jossa huonokin palkka on enemmän kuin yhteiskunnan tuet.

Niin uskon minäkin. Ja niinhän sen oikeastaan kuuluisikin olla, ei yhteiskunta vaan toimi kunnolla, jos työkykyisen porukan kannattaa ajelehtia vapaamatkustajina.

Yhteistyössä