"sivariin menemällä ihminen pilaa loppuelämänsä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tietokilpailukysymys: miltä maalta Suomi sai talvisodassa eniten aseellista apua?

Saksa?

Saksa on niin väärä vastaus kuin olla ja voi. Saksa teki kaikkensa ettei Suomi olisi saanut tuotua ulkomailta aseita.

Oikea vastaus on Neuvostoliitto. :D Eli puhumme sotasaalisaseista :D

Pakolainenkin muuttaa maahan, joten hän on maahanmuuttaja eli mamu.

Juu, lueppa oikeaa kirjallisuutta niin tiedät miten asiat ovat oikeasti.

Maahanmuuttaja on kattotermi joten minusta jos halutaan puhua alaryhmistä pitää käyttää niiden oikeita nimiä. Eli ei yleistäen maahanmuuttaja vaan pakolainen jos puhutaan sotaa paenneesta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Toki mamu voi osallistua sotaan vapaaehtoisesti, mutta miksi Suomeen muuttanut mamu osallistuisi Suomen puolustamisen aseellisesti kun hän on joutunut henkensä edestä pakenemaan synnyinmaastansa?
Mä en kyllä usko, että jos ihminen ei ole ollut valmis uhraamaan henkeään isänmaansakaan puolesta, niin hän olisi valmis tekemään sen muunkaan maan puolesta. En itsekään tekisi niin.

Niinpä.

Mielenkiintoista on sekin, et Suomi antaa turvapaikan ulkomaalaiselle joka pakenee oman maansa armeijaa, mutta panee Suomen armeijasta kieltäytyvät Suomen kansalaiset vankilaan.

Tietokilpailukysymys: miltä maalta Suomi sai talvisodassa eniten aseellista apua?

Saksa?

Saksa on niin väärä vastaus kuin olla ja voi. Saksa teki kaikkensa ettei Suomi olisi saanut tuotua ulkomailta aseita.

Dear god, älä vain sano et olet se tyyppi jonka naapurissa asuu "naapurinämmä". Miten sotasaalisaseet voivat olla annettua aseellista apua?

Onko muuten teidän sivarimiehenne koskaan puhueet kanssanne siitä, miten mahdollinen sota koskisi teidän perhettänne? Mun nimittäin pitäisi oikeasti jossain vaiheessa selvittää, olisinko sodan syttyessä ensisijaisesti sairaanhoitaja vai it-alan ihminen. En ole koskaan tehnyt mitään ilmoitusta siihen, että en olisi enää laillistettu sairaanhoitaja. Joten voi olla, että sodan syttyessä olisinkin hoitsuna kenttäsairaalassa.

Noh,mun mies ei ole sivari vaan alokas-ajan jälkeen terveydellisistä potkittiin pihalle,ja sodan syttyessä joutus varmaan miinanraivaajaksi...
:( tosin paremmin se osaa asetta käyttää kuin mää!! :laugh: Joten siinä mielessä perhe olis turvassa.Nykysillä terveystiedoillani (epilepsia jne.)todennäkösesti tavattais siellä kenttäsairaalassa,mullakin hoitoalan koulutus... =)

Toki mamu voi osallistua sotaan vapaaehtoisesti, mutta miksi Suomeen muuttanut mamu osallistuisi Suomen puolustamisen aseellisesti kun hän on joutunut henkensä edestä pakenemaan synnyinmaastansa?
Mä en kyllä usko, että jos ihminen ei ole ollut valmis uhraamaan henkeään isänmaansakaan puolesta, niin hän olisi valmis tekemään sen muunkaan maan puolesta. En itsekään tekisi niin.

Mä olen käsittänyt et pakolaiset ovat yleensä vainottuja joilla ei ole edes ollut mahdollisuutta osallistua isänmaansa puolustukseen. Usein kyseessä ei edes taida olla mikään sota vaan eräänlainen teurastus, vähän kuin holocaust.

Pakolainenkin muuttaa maahan, joten hän on maahanmuuttaja eli mamu.

Juu, lueppa oikeaa kirjallisuutta niin tiedät miten asiat ovat oikeasti.

Maahanmuuttaja on kattotermi joten minusta jos halutaan puhua alaryhmistä pitää käyttää niiden oikeita nimiä. Eli ei yleistäen maahanmuuttaja vaan pakolainen jos puhutaan sotaa paenneesta jne.

Suomen valtio päättää kuka on pakolainen ja kuka ei. Pakolaisstatuksen saa todella harva sitä hakeva. Yleensä turvapaikanhakijalle annetaan eripituisia oleskelulupia ja sille tielle he sitten jäävät Suomeen.

Mielenkiintoista on sekin, et Suomi antaa turvapaikan ulkomaalaiselle joka pakenee oman maansa armeijaa, mutta panee Suomen armeijasta kieltäytyvät Suomen kansalaiset vankilaan.
Pakolaisuus on kuitenkin eri asia kuin kansalaisuus. Ja tarkemmin ajateltuna "vanhamuuotoinen kansalaisuus". Eiväthän kaikki syntyperäiset suomalaisetkaan halua tätä maata puolustaa. Joten miksi mamujenkaan pitäisi? Ne puolustaa, jotka haluaa puolustaa. Niitä puolustetaan, jotka haluabat tulla puolustetuiksi. Loput - jos kiinni saadaan - voidaan murskata ja valmistaa eläinrehuksi.

Saksa?

Dear god, älä vain sano et olet se tyyppi jonka naapurissa asuu "naapurinämmä". Miten sotasaalisaseet voivat olla annettua aseellista apua?
Mikä ihmeen "naapurinämmä"?

Eihän tässä antamisesta puhuttu mitään. :D

Suomen valtio päättää kuka on pakolainen ja kuka ei. Pakolaisstatuksen saa todella harva sitä hakeva. Yleensä turvapaikanhakijalle annetaan eripituisia oleskelulupia ja sille tielle he sitten jäävät Suomeen.

Mutta et kai kiistä, etteikö kattotermin käyttö ole harhaanjohtavaa ja leimaavaa?

Mä olen käsittänyt et pakolaiset ovat yleensä vainottuja joilla ei ole edes ollut mahdollisuutta osallistua isänmaansa puolustukseen. Usein kyseessä ei edes taida olla mikään sota vaan eräänlainen teurastus, vähän kuin holocaust.
Sotaa on "holocaustkin". Äläkä sinä usko kaikkia nyyhkytarinoita mitä mamut kertovat. :D

Mutta et kai kiistä, etteikö kattotermin käyttö ole harhaanjohtavaa ja leimaavaa?

Siis millä tavalla harhaanjohtavaa ja leimaavaa?

No esimerkiki maahanmuuttaja ei mene armeijaan koska pakenee sotaa= kaikki maahanmuuttajat ovat paenneet sotaa. Maahanmuuttaja kaihtaa töitä ja elää tuilla= kaikki maahanmuuttajat ovat elintasopakolaisia. Kyllä ainakin ihmistieteissä vältetään yleistyksiä koska ne leimaavat ja harhaanjohtavat.

No esimerkiki maahanmuuttaja ei mene armeijaan koska pakenee sotaa= kaikki maahanmuuttajat ovat paenneet sotaa. Maahanmuuttaja kaihtaa töitä ja elää tuilla= kaikki maahanmuuttajat ovat elintasopakolaisia. Kyllä ainakin ihmistieteissä vältetään yleistyksiä koska ne leimaavat ja harhaanjohtavat.

Mistä sinä olet saanut päähäsi mamujen kaihtavan töistä? Taidat olla rasisti.

Joskus pitää yleistää jos haluaa kuvata jotain ryhmää.

No saada verbistä ei kyllä minulle ensimmäisenä tule mieleen ottaminen tai varastaminen. Jos jotain saa niin se on kyl minusta yleensä annettua.

Sotasaalista saadaan, ei sitä kukaan anna. :D

Kyllä se varastetaan ja otetaan, ei saada.

Jos esimerkkien antaminen on rasismia niin sitten. Työskentely tosin saattaa tulevaisuudessa olla hankalaa monikulttuurisessa yhteydessä, saas nähdä koska tulee potkut :'( Joo, yleistää toki voi mut täytyykö yleistää termillä joka pitää sisällään monia eri ryhmiä?

No saada verbistä ei kyllä minulle ensimmäisenä tule mieleen ottaminen tai varastaminen. Jos jotain saa niin se on kyl minusta yleensä annettua.

Sotasaalista saadaan, ei sitä kukaan anna. :D

Kyllä se varastetaan ja otetaan, ei saada.

Olet väärässä ja lisäksi kiinnität huomiosi väärään asiaan.

Jos esimerkkien antaminen on rasismia niin sitten. Työskentely tosin saattaa tulevaisuudessa olla hankalaa monikulttuurisessa yhteydessä, saas nähdä koska tulee potkut :'( Joo, yleistää toki voi mut täytyykö yleistää termillä joka pitää sisällään monia eri ryhmiä?

Jos oikein pinnistät sinusta saattaa tulla äärisuvaitsevainen ihminen. =) Lykkyä tykö ja pyttyyn kans. :D

Jos oikein pinnistät sinusta saattaa tulla äärisuvaitsevainen ihminen. =) Lykkyä tykö ja pyttyyn kans. :D

Äärisuvaitsevaisuuteen on minusta ihan turha pyrkiä, riittää kun yrittää ymmärtää. Joskus ei tarvitse edes ymmärtää. Pyrin ennakkoluulottomuuteen ja yritän välttää yleistyksiä. Erityisesti maahanmuuttaja termi saa niskakarvat nousemaan sillä sanalla on suuri negatiivinen leima.

[

Olet väärässä ja lisäksi kiinnität huomiosi väärään asiaan.

Kenties. En ole niin perehtynyt sotakirjallisuuden terminologiaan, että tietäisin sanan saada olla yhdenvertainen varastamisen ja ottamisen kanssa.

Mutta mikä saa sut olettamaan, että nämä ihmiset olisivat valmiita uolemaan minkään muunkaan maan puolesta?

Mutta mikä saa sut olettamaan, että nämä ihmiset olisivat valmiita uolemaan minkään muunkaan maan puolesta?

En mä kyl ole missään tietääkseni kirjoittanut, et pakolaiset olis valmiita puolustamaan vierasta maata? Kommentoin vain sitä väitettä, että pakolaiset olisivat aina paenneet sotaa koska eivät olisi halunneet taistella. Pakolaisilla ei aina ole edes ollut mahdollisuutta taistella isäänmaan tai minkään muunkaan puolesta vaan on vain täytynyt paeta ellei ole halunnut päätyä holocaustmaisesti listityksi. Ei siis voida automaattisesti päätellä, että pakolaiset vieroksuisivat sotaan osallistumista koska ovat itse paenneet vainoja.

Nimenomaan! Enpä usko että yksikään pakolainen taistelisi Suomen puolesta. Mutta tuo sivari villitys meidän nuorien keskuudessa on laiskuutta ja mukavuudenhalua, ei ole mukavaa rämpiä metsässä paskasena ja kylmissään. hohhoijaa.. Eri asia terveydelliset tai uskonnoliset syyt.

Yhteistyössä