soijaa alle 1vuotiaalle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Hei siis onko todella näin, että neuvolassa eilen sanottiin mulle (lapsi täytti juuri 10kk ja oltiin siinä tarkastuksessa) että en saa antaa lapselle soijaa. Sitä ei MISSÄÄN NIMESSÄ suositella..??? Siis annetaanhan soijamaitoakin maitoallergiakorvikkeena. Onko se ihan eri juttu kuin kiinteä soija, tofu tms? Mä kun menin sanomaan tädille, että olen tehnyt makaronilaatikkoa soijarouheesta. EI EI EI se huusi, siinä on niin paljon estrogeeniä ja mitähän kaikkea että ei missään nimessä, lihaa pitää antaa vaan. Vasta yli 3v saa syödä soijia ja alle 1v ei missään nimessä yhtään.

Tietääkö joku enemmän, musta tää kuulosti siltä ettei täti tiedä itsekään...? Löytyiskö jotain linkkiä tai muuta mulle avuksi?

Öhh... Kuulostaa ihan pupulta. Sekä siskon lapsille (kaikki kasvissyöjiä) ja mun tytölle (syödään todella cähän lihaa) ollaan suositeltu soijaa ruokavaliossa n 7-8 kk iästä asti. Se on samaa kamaa mitä muutkin palkokasvit.

Omalle tytölle olen tainnu antaa jo 6kk asti. Tofua, soijarouhetta, soijasuikaleita jne...

No todellakin. Mä ihan tipuin tuolilta kun se hyökkäs mua päin, EI EI missään tapauksessa! Mutta ei se oikein osannut sanoa miksi, paitsi siitä estrogeenistä... No jos teidänkin porukoiden lapset on vielä elossa ja terveitä syötyään rouheita niin ehkä määkin uskallan :-) En tosiaan syö ite punasta lihaa ja en viittis ostaa kaupan purkkiakaan aina sen punasen takia...

Hei hyvä kun teit alotuksen, itekin tätä miettinyt. Siis sitä saa antaa? ja saako antaa soijajugee? Meillä vauva saa välillä soijakorviketta et ei siitä ainakaan oo mitään oireita tullut.

^ ^ toi miun edellinen kommentti oli NinaTT:lle

Ai allergisoiva. Ei se niin sanonut, joo okei sen voisin jo ymmärtää, eihän niille suositella suklaatakaan...

Joku linkki tai muu voisi olla hyvä. Itse löysin vain sellaisen jossa ei suositella... Tosin en nyt vielä käyttänyt hulluna aikaa ettimiseenkään. Aattelin laiskana jos joku tietäis suoraan linkittää.

Siskon pojista keskimmäisellä oli jotain allergioita, kaikki hävinneet. Kukaan muista lapsista ei ole ollu allerginen millekään. Ihan terveitä lapsukaisia ovat :)

Ja tosiaan ruokasuositukset tulleet neuvolasta, joko soijaa tai kananmunaa kaks kertaa päivässä. Nyt nuo siskon kaksi vanhinta juovat ja käyttävät jonkun verran soijamaitoa. Oma tyttöni syö soijajugurttia mielellään. Soijamaitotuotteita käytetään jonkun verran ruoanlaitossa. Käytössä on myös kauramaitotuotteita, mutta niissähän ei sitten ole proteiinia nimeksikään.

Soijamaitotuotteissa saattaa olla suolaa, joten alle 1-veellehän ei silloin sovi. Tossa meidän jugurtissa tosin tais olla niin vähän, että annoin tytön maistaa satunnaisesti jo alle 1v.

Jos jättäisi soijan pois allergisoivuuden vuoksi, niin sitten myös esim kananmuna ja viljat pitäis jättää samoilla perusteilla pois :whistle: Ja lehmänmaitotuotteet. Silti monet juottavat vauvalle korviketta ja/tai antavat vauvajugurtteja.

Soijasta en tiedä muuta kuin että oon kuullu että ei olis hyvä antaa alle 1 vuotiaille. Mutta muuten ruoka-aine allergoista että uusimman tiedon mukaan ei tarvi vältellä mitään vain välttämisen vuoksi, kun muutama aika sitte suositeltii että ei sitrushedelmää, ei mansikkaa jne. koska ovat yleisallergeeneja että voi tulla allergia jos on tullakseen. Siis nykyään suositellaan että pikkuhiljaa maistattaa kaikkea ja jos ei oireita niin ok ja vaikka jostaki tulis oireita niin ei sen vuoksi tarvi vältellä muita allergisoivia niinkuin ennen tehtiin.
Ja että maistattaminen jopa saattaa siedättää pienissä allergioissa.
En siis kyllä ihan lähtis siihen että ei voi antaa koska SAATTAA tulla allergia :)

Se on kummallista, että soijan estrogeeni on muka niin kauhean vaarallista poikalapsille, mutta esimerkiksi ympäristömyrkkyjen estrogeeneistä ei neuvolan täti ole ollenkaan huolissaan...

Joskus on hyvä tuolla neuvolassa vaan sanoa että: Onpa hyvä kun kerroit :D ja tehdä kuten itse parhaaksi näkee. Enkä ihan kaikesta siellä edes avaudu :) t. neljän terveen lapsen äiti

Lastenlääkäri määräsi kokeiltavaksi noin 1 vuotiaalleni maidotonta ruokavaliota vatsaongelmien vuoksi. Minä otin käyttöön soijamaidon ja siitäkös mahavaivat vasta riehaantuivat. Kun lääkäri kuuli, että olin antanut maidon korvikkeena soijamaitoa, hän oli tosi kiukkuinen. Se vasta allergisoiva onkin hänen mukaansa. Mutta ei kyllä ollut antanut mitään ohjeita alkujaan, mitä lapselle tulisi juottaa maidon tilalla.
Nykyään lapsi on edelleen soija-allergikko, eikä siedä sitä yhtään. Toki voisi sitä olla muutenkin, mutta ainakaan ihan pienille en tämän oman kokemukseni mukaan suosittelisi soijaa.

Lastenlääkäri määräsi kokeiltavaksi noin 1 vuotiaalleni maidotonta ruokavaliota vatsaongelmien vuoksi. Minä otin käyttöön soijamaidon ja siitäkös mahavaivat vasta riehaantuivat. Kun lääkäri kuuli, että olin antanut maidon korvikkeena soijamaitoa, hän oli tosi kiukkuinen. Se vasta allergisoiva onkin hänen mukaansa. Mutta ei kyllä ollut antanut mitään ohjeita alkujaan, mitä lapselle tulisi juottaa maidon tilalla.
Nykyään lapsi on edelleen soija-allergikko, eikä siedä sitä yhtään. Toki voisi sitä olla muutenkin, mutta ainakaan ihan pienille en tämän oman kokemukseni mukaan suosittelisi soijaa.
Kannattaa karttaa kaikkea, mihin on lisätty e-vitamiinia, sillä se ON soijaölyä. Siinä on tiivistetyssä muodossa glyfosaattia, joten kasvata itse kasvit, kun se sitoutuu voimakkaasti maahan...

Yhteistyössä