Soijarouheesta "lihapullia"? Osaisko joku antaa ohjetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tumma sopii paremmin, mä liottaisin sitä ensin lihaliemessä ja tekisin sitten lihapullataikinan samalla tavalla kuin jauhelihastakin. Kananmuna sitoo rakennetta.

Itse olen tehnyt tummasta, väri on parempi. Tätä ohjetta olen monesti mukaillut http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/36986/Soijarouhepihvit/?ref=search#freetext=soijapihvit&images_only=true . Pullat onnistuu mun kokemukset mukaan paremmin uunissa :D Keittäminen ei ole välttämätöntä, mun mielestä koostumus on parempi jos ei keitä mutta siihen jää se pieni villasukan maku "raakana". Niin ja itse raastan mukaan yleensä juureksia ja jos vaikka on keitettyjä perunoita jääkaapissa niin murskaan niitäkin. Raejuustokin sopii loistavasti ja juustoraaste muutenkin. Muista maustaa reilusti! :)

Tähän kohtaan suosittelen sitä sipulikeittopussia, sillä se sitoo ja maustaa massaa sopivasti. Itse olen yleensä keittänyt - siis imeyttänyt - rouheen ensin (yks osa rouhetta, kaks vettä) RUNSAASTI maustetussa liemessä, jossa suolana loraus soijakastiketta. Kannattaa käyttää lihalle sopivia mausteita, jos haluaa "jauhelihamaista" makua.

Ja kananmunissa ei tosiaan kannata säästellä. Myös jokin maustettu tuorejuusto toimii hyvin, itse tykkään esim. Lidlin pyöreän purkin valkosipulituorejuustosta, se kun ei ole makea ja "teennäinen" kuten moni muu. Jos rakenteen kanssa on ongelmia, maustettuun liemeen (liha- tai kasvis-, riippuen onko syöjä vege) imeytetty vaalea leipäpala auttaa aika hyvin.

Pihveiksi paistaminen on monin verroin pullia helpompaa, mutta uunissa ainakin onnistunee niinkin. Jos teet maun ehdoilla, niin laita vaikka pikku voinokare per pulla, ettei jää ihan rasvattomaksi. :)

Yhteistyössä