Appiukko otti ja repäs sitten :( Olen kai ihan huono äiti, ainakin ilkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luulen, että ap:n mies ei reagoinut tilanteessa oikein mitenkään, koska saattoi pelätä asiasta syntyvän isommankin haloon. Meillä mies on myös sellainen, että ei osaa/halua sanoa ristiriitatilanteessa juuta eikä jaata, vaikka hänellä mielipide asiaan olisikin. Ei häntä ole lapsena mitenkään jyrätty, mutta on vaan rauhaarakastava ja konflikteja välttelevä ihminen. Ehkä ap:n miehellä samantyyppiset syyt käytöksensä takana?

[QUOTE="öööö";23575082]Nyt en ymmärrä? Miten niin kärsit tappion? Lapsihan ei saanut pullaa ennen syömistä? Lapsihan on vasta 2,5v. Joo ja minulla on kotona 7 vekaraa jotka todella tempperamenttisia.

Mitään järkeä uhmiksen kanssa riidellä ruuasta. Kalistelkaa päitsiä vaikka sukkien väristä tai jostain yhtä järkevästä. Syömishäiriöisiä penskoja on suomi täynnä jo ennestään.[/QUOTE]

Täysi peesi tähän.

[QUOTE="...";23575964]Miksi ap teet asiasta niin ison numeron? Mitä sitten, jos appi patisti sinua vähän hölläämään tiukan komennon kanssa? Mitä sitten, vaikka se ei ollutkaan häneltä poliittisesti korrektia tai lastenkasvatusnäkökulmasta niin viisasta?

Kyseenalaistatko ehkä itsekin omaa tiukkailuasi, kun jaksat miettiä asiaa näinkin pitkän ketjun kuluessa?

Molemmat teki väärin,äiti ja appi. En tykkää isovanhemmista, jotka eivät ymmärrä olla puuttumatta varsinkaan lasten edessä vanhempien tapaan kasvattaa lapsiaan. Koska ap:n toiminnassa on taustalla järkevä syy. Hän haluaa pitää tiukkaa kuria lapselleen kaikissa tilanteissa.
Mutta en ymmärrä näitä vanhempiakaan, joiden on pakko olla aina niin järettömän tiukkoina. Ei ole varmaan lapsella kivaa sellaisessa perheessä.Sekin voi lisätä uhmaa, että vanhemmat elävät rajojen asettamiselle eikä koskaan voida joustaa. Itse en ole pitänyt omaa lastani koskaan nälässä, vaikka hän olisi kiukutellutkin. Sääntö on se, että herkkuja saa kun ruoka on syöty. Ja syömistä saa (muttei tarvitsekuin ehkä kerran kuussa tai kahdessa) jatkaa esim. vartin kuluttua, jos ruokailu jonakin kertana on ihan ylivoimaista. Uhmaan voi vastata myös olemalla kiinnittämättä asiaan sen kummempaa huomiota ts. OLEMALLA PROVOSOITUMATTA. Ei aina tarvitse alkaa vääntämäänasioista, vaan voi palata asiaan myöhemmin, kun lapsen kohtaus on mennyt ohi.

Liian tiukasta kuritsta ei seuraa mitäänhyvää, tasan hirveää kapinointia vanhempia vastaan myöhemmällä iällä, rajojen rikkomista tyhmyyteen asti jne. Neuvottelu ja ymmärtäminen on hedelmällisempi lähestymistapa asioihin.[/QUOTE]

Mä mietin asiaa juuri siksi, että ihmettelen ennen niin samalla linjalla ja samalla aaltopituudella olevan apen puuttumista asioihimme. Ja sitä ettei hän ole koskaan korottanut minulle ääntään.

En sinun lapsistasi tiedä, mutta jos mun lapseni saa kerrankin periksi siinä, että esim ruokapöydästä voi poistua (muualle kuin vessaan) kesken ruokailun, ja tulla takaisin kun huvittaa, voin olla varma että hän ottaa sen samantien tavaksi.

Huvittavaa mun mielestä on se että täällä ihmiset siis tämän yhden asian perusteella tuntuu tietävän
a) että mä en anna lapselle ruokaa
b) teen hänestä syömishäiriöisen, koska en anna pullaa, vaan pyydän syömään ruokaa ennen sitä
c) olen päättänyt jo etukäteen olla pitämättä appiukostani
jne.

Itsekkin sanoit tuossa, että herkkuja saa, kunhan ruoka on syöty.
Näinhän mä teinkin. Mutta sekin näköjään on väärin.
Vai olisiko pitänyt sitten jättää vieraatkin "herkuitta" siksi että tämä 2,5v ei saa mitään, koska ei syönyt mitään?

Meiltä löytyy myös 3,5v lapsi, jonka kanssa pitää olla todella äärimmäisen johdonbmukainen ja pitäytyä aina siinä mitä lupaa tai uhkaa. Eli ymmärrän hyvin, miksi ap on toiminut siten kuin on toiminut. Minä olisin saattanut siinä kahvipöydässä sanoa ihan suoraan, että meidän talossa on tällaiset säännöt ja niistä pidetään kiinni. Ja sitten jatkanut välittämättä appiukon ölinöistä.

[QUOTE="aloittaja";23576045]Mä mietin asiaa juuri siksi, että ihmettelen ennen niin samalla linjalla ja samalla aaltopituudella olevan apen puuttumista asioihimme. Ja sitä ettei hän ole koskaan korottanut minulle ääntään.

En sinun lapsistasi tiedä, mutta jos mun lapseni saa kerrankin periksi siinä, että esim ruokapöydästä voi poistua (muualle kuin vessaan) kesken ruokailun, ja tulla takaisin kun huvittaa, voin olla varma että hän ottaa sen samantien tavaksi.

Huvittavaa mun mielestä on se että täällä ihmiset siis tämän yhden asian perusteella tuntuu tietävän
a) että mä en anna lapselle ruokaa
b) teen hänestä syömishäiriöisen, koska en anna pullaa, vaan pyydän syömään ruokaa ennen sitä
c) olen päättänyt jo etukäteen olla pitämättä appiukostani
jne.

Itsekkin sanoit tuossa, että herkkuja saa, kunhan ruoka on syöty.
Näinhän mä teinkin. Mutta sekin näköjään on väärin.
Vai olisiko pitänyt sitten jättää vieraatkin "herkuitta" siksi että tämä 2,5v ei saa mitään, koska ei syönyt mitään?[/QUOTE]

Eo kiinnosta tapella kanssasi. Ota onkeesi saamistasi vinkeistä tässä ketjussa tai älä ota.

Ja edelliseen vielä lisäys, että mitä sitten vaikka kaikki maailman ihmiset tulisivat tänne tai sinne teille kyseenalaistamaan kasvatuksenne? mitä sitten? Hymyillään kaikki vaan, ja toivotaan että neuvojia tulee lisää, siitä ne lapset menee silleen sopivasti sekasin eikö vaan?

Tässä tää nähdäänkin, se ero niiden "vanhollisten" kasvattajien, ja niiden vapaan kasvatuksen ihmisten välillä.
Mun mielestä 2,5v on opittava jo se syy-seuraus suhde, eikä sitä syy-olosuhteidenpakosta luovutusvoitto suhdetta.

[QUOTE="...";23576092]Eo kiinnosta tapella kanssasi. Ota onkeesi saamistasi vinkeistä tässä ketjussa tai älä ota.[/QUOTE]

Hyvä ettei kiinnosta, sillä taisit itsekkin huomata että olen oikeasti ihan oikeassa ;)
Harvoin sitä itsestäänselvistä asioista viitsiikään vastaan laittaa ;)

[QUOTE="vieras";23576073]Meiltä löytyy myös 3,5v lapsi, jonka kanssa pitää olla todella äärimmäisen johdonbmukainen ja pitäytyä aina siinä mitä lupaa tai uhkaa. Eli ymmärrän hyvin, miksi ap on toiminut siten kuin on toiminut. Minä olisin saattanut siinä kahvipöydässä sanoa ihan suoraan, että meidän talossa on tällaiset säännöt ja niistä pidetään kiinni. Ja sitten jatkanut välittämättä appiukon ölinöistä.[/QUOTE]

Jep, menin vain jotenkin lukkoon, sillä en koskaan uskonut kenenkään edes puuttuvan toisten asioihin.
Ymmärtäisinkin jos olisin oikeasti ollut tekemässä jotain väärää, vaikka tukistamassa lasta, mutta kun käsittääkseni kasvattaminen ja johdonmukaisuus on ihan oikeaa työtä, ei mitään väärän tekemistä.

Kyllä sä ap oot ehdoton ihminen - sinä yksin oikeassa. Voisit tosiaan lukea viestin hienoja vinkkejä ja hyvää palautetta vähän avoimemmin mielin. Ehdottomuutesi (lue tiukkapipoisuus ja suvaitsemattomuus) on todella pelottavaa

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Ja olisin kyllä itsekin loukkaantunut jos joku yrittäisi neuvoa miten omaa lastani kasvatan. Kyllä se on tasan äidin ja isän homma päättää näistä asioista eikä isovanhempien.

[QUOTE="aloittaja";23576107]Hyvä ettei kiinnosta, sillä taisit itsekkin huomata että olen oikeasti ihan oikeassa ;)
Harvoin sitä itsestäänselvistä asioista viitsiikään vastaan laittaa ;)[/QUOTE]

Onko kasvatus kiistelyä siitä kuka on oikeimmassa?

...ja miksi et ole keskustelemassa tästä asiasta miehesi kanssa?

[QUOTE="aloittaja";23576107]Hyvä ettei kiinnosta, sillä taisit itsekkin huomata että olen oikeasti ihan oikeassa ;)
Harvoin sitä itsestäänselvistä asioista viitsiikään vastaan laittaa ;)[/QUOTE]

Taisit tällä vastauksella kiteyttää ongelman ytimen - lueppa nyt itsekkin, miltä tuo kuulostaa?!

Sä olet jyrä.

[QUOTE="ulla";23576143]Kyllä sä ap oot ehdoton ihminen - sinä yksin oikeassa. Voisit tosiaan lukea viestin hienoja vinkkejä ja hyvää palautetta vähän avoimemmin mielin. Ehdottomuutesi (lue tiukkapipoisuus ja suvaitsemattomuus) on todella pelottavaa[/QUOTE]

Minä yksin oikeassa? missä kohdassa? En nyt ymmärrä taaskaan, mistä sä niin päättelet.
Monikin on oikeassa, mutta minäkö en saa siis valittaa vittumaisesta appiukosta ja saamattomasta miehestä?
En mä väitä asioita oikein aina itsekkään tekeväni, mutta tässä asiassa olin melko varma että teen oikein.

[QUOTE="Rouva";23576174]Taisit tällä vastauksella kiteyttää ongelman ytimen - lueppa nyt itsekkin, miltä tuo kuulostaa?!

Sä olet jyrä.[/QUOTE]

Jep, niin olen ja sä huumorintajuton.. Mitähän varten mä pistän noita hymiöitä, jossei kukaan mitään ymmärrä ;)

Eli oikeesti onkin mun vika kaikki.. pitäs pitää päänsä kii, ja tehdä niinku muut käskee eiks vaan?

Ehkä apellasi on ollut muutenkin huono päivä, ja tuo tilanne vaan ärsytti häntä sillä hetkellä. Jos kerran muuten olette samoilla linjoilla kasvatuksien yms suhteen, niin tuskin hän yhtäkkiä mieltänsä muuttaa. Ihan voi siis inhimillinen syy olla taustalla.

No, ehkä nyt vaan otat ja meet kuitenki juttelemaan sen ukkos kans. Tai soita appiukolle. Mitä meihin aloituksees reagoineisiin vihaas purat. Eiks pahempi ois ollut, jos kukaan ois ees välittänyt vastata sun aloitukseen?

[QUOTE="aloittaja";23576171]Vaikka asia ei sinulle kuulu, mies on harrastuksessaan, tai tulossa sieltä.[/QUOTE]

No siinä tapauksessa sinuna odottaisin häntä ja keskustelisin ensin "perhepiirissä" ...mutta olkoot ;) minulle ketjun pointi on tullu jo aika selväksi en tiedä sitten kuinka muille ;)

Ymmärrän sen, että vieraasta tuntuu pahalta herkutella, kun lapsi katsoo vesi kielellä vierestä. Itse olen joustanut näissä tilanteissa moneen kertaan. Toki ymmärrän suuttumuksesi.

Tuskin suomalaiset hyvinsyötetyt pikku pullerot käsivät, jos joskus pidempi väli jatkuvaan mussuttamiseen tuleekin.
Aloittaja toimi johdonmukaisesti kasvatuksessaan. Appiukko oli ääliö hyppiessään silmille, yritti vissiin pistää "akan ruotuun"? En antaisi aloittajana apen enää puuttua kasvatukseen.

[QUOTE="hui";23575935]Varmaan nyt ap mensaihmisenä tiedät itekin, ettei tässä keskustella muutamista minuuteista ruokien välillä, vaan tunneista. Kuinka ihmeen kauan se sun lapses nukkuu päikkäreitä, jos ei vaikka ennen niitä voi tarjota välipalaa? Jos nukkuu kauan, niin silloinhan asia on ok, mutta ei oikeesti ole terveellistä, aikuisillekaan, venyttää ruokailuväliä liiaksi.[/QUOTE]

Ymmärrän hyvin tuohtumuksesi ja mielestäni sinä olit oikeassa, vaikka toisaalta noi isovanhempien omat kotkotuksetkin on ymmärrettäviä, mutta teidän koti, teidän pelisäännöt, sanoi muut mitä tahtoo.

Harmittaa varmasti se että "jouduit" antamaan periksi ja vaikka ihan hyvällä tyylillä (poika kumminkin söi ruokaa ennen herkkua) ja sinut saatettiin vähän niinkuin huonoon valoon kun mieskään ei kommentoinut asiaa. Mutta en silti usko että kasvatuksellisesti tosiaan suurta monttua sait aikaan.

Ens kerralla vaan pidät tiukemman linjan appivanhempiesi kanssa.

Omat pojat 3,5v ja 2v ja paljon niellään omissa pelisäännöissä isovanhempien luona yleisen viihtyvyyden takia (kaikesta kun ei voi jatkuvasti olla valittamassa).

[QUOTE="aloittaja";23576198]Jep, niin olen ja sä huumorintajuton.. Mitähän varten mä pistän noita hymiöitä, jossei kukaan mitään ymmärrä ;)

Eli oikeesti onkin mun vika kaikki.. pitäs pitää päänsä kii, ja tehdä niinku muut käskee eiks vaan?[/QUOTE]

Ei, kyllä mä oon nauranut jo monta kertaa tällekkin ketjulle! :laugh:
Mutta kyllä, joskus on hyvä pitää päänsä kiinni. Ja joskus on hyvä antaa periksi. Ymmärrän sun ongelman ytimen (appiukko ja ukko), mutta en sen saamia mittasuhteita. Ja kyllä sä aika kova olet vänkäämään. Edelleen, kuten olen sanonut monta kertaa: en ymmärrä, mikä se sun ongelmas on tuossa kasvatuspuolessa, kun lapsi kerran kuitenkin söi. Mitään vahinkoahan ei päässyt tapahtumaan? Lapsi söi ja sai sitten herkkunsa. Olisin itsekkin toiminut niin.

Että anna nyt olla ja anna vähän armoa lapsellesi ja miehellesi. Elämä on paljon mukavampaa, jos joskus osaa rentoutua.

Tsemppiä ja hyvää yötä, meen nukkuun nyt! Kiitos hauskasta keskustelusta! =)

[QUOTE="ulla";23576143]Kyllä sä ap oot ehdoton ihminen - sinä yksin oikeassa. Voisit tosiaan lukea viestin hienoja vinkkejä ja hyvää palautetta vähän avoimemmin mielin. Ehdottomuutesi (lue tiukkapipoisuus ja suvaitsemattomuus) on todella pelottavaa[/QUOTE]

Täysi peesi tähän. Jotkut eivät ap oikeasti halua tapella; toisin kuin sinä (vittaan aiempaan vastaukseesi minulle). Joidenkin ihmisten kanssa myöshuomaa saman tien, ettei ole olemassa vuorovaikutusta ja keskusteluyhteyttä, ainoastaan vauhkosti asemiaan puollustavan jyrän asioiden vääristelyä ja provosointia.

Musta tuossa ei sattunut mitäään. Olen kuullut paljon törkeämpää haukkumista mm. kotiäitiydestäni, kun appiukko ei kestänyt kuulla mitään kritiikkiä omasta käytöksestään (epärehellinen, ei pitänyt lupauksiaan ja mies huomautti asiasta), niin alkoi haukkua persoonaani.

Eli sinulla oli sinun linja, appiukko oli eri mieltä ja toi sen esiin, kuitenkin haukkumatta sinua, tai kävelemättä ylitsesi (esim. olisi voinut itse antaa lapselle karkkia ja pullaa, vaikka tuoda tuliaisina ja avata pussin). Ja sinä pidit silti pääsi ja kielsit ottamasta pullaa ennen kuin syö vähän ruokaa.

Ei käynyt mitenkään. Kaikki hyvin, loppu hyvin. En ymmärrä hernettä nenässä. Minusta suomessakin pitäisi sallia eri mieltä oleminen, keskustelukulttuuri, eikä sitä että aina joku vetää hernettä nenään jos ei olla kaikki samaa mieltä naamakkain, mutta selän takana paska jauhaa.

Yhteistyössä