Sopiva paino 165cm pitkälle naiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikuinen laihduttaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tuplis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
voi ajatella että pituuden kaksi viimestä numeroa...

Eikös se ollu pituuden kaks viimestä numero miinus 10? Sellasena mä olen sen kuullu.

Juu näin opetettiin terveystiedossa, siis oma pituus sentteinä miinus 110.

Mä olen 161 ja tavoite olisi just alle 60 kg näin kaksosraskauden jälkeen. Maltillisesti sitä kohden.

Eikä kyllä enää opeteta mitään tuollaista, koska antaa aivan liian pieniä lukuja. rtg

Mä olen 162 cm ja mulle sopiva paino (olen tiimalasivartaloinen) on 56-58kg. Silloin on hyvät muodot mutta hoikka vyötärö (terveydellisestikin hyvä näin). Nyt olisi vielä pudotettava 4-6 kg.

Jos laihduttaisin 52 kiloon (se entinen ihanne pituus -110) näyttäisin tässä iässä nälkäkurjelta, nuoremmalle se voisi sopia, ei enää minulle.

166cm ja nyt painan 57 ja on kyllä liikaa reidet liian paksut ja vatsassa makkara yäk eli siis laihiksella ollaan täälläkin tarkoitus on kiintettää ja tiputtaa painoa n.4kg .

Alkuperäinen kirjoittaja rthh:

Eikös se ollu pituuden kaks viimestä numero miinus 10? Sellasena mä olen sen kuullu.

Mä olen 161 ja tavoite olisi just alle 60 kg näin kaksosraskauden jälkeen. Maltillisesti sitä kohden.

Eikä kyllä enää opeteta mitään tuollaista, koska antaa aivan liian pieniä lukuja. rtg

Juu sori, opetettiin terveystiedossa vuonna 1991. :D En sanonut, että olisi hyvä kaava....

Mä oon 52kg ja omasta mielestäni sopiva. Isotisufanit kuopsuttakoon mun puolesta vaikka puutarhaa! :xmas: Olen ollut koko ikäni tyytyväinen siihen, että tisseillepuhujia ei ole osunut kohdalle! B)

Ei mulle mun mielestä 58 ole mitenkään liian pieni luku. BMI:ksin tulee 20,5.

Juu sori, opetettiin terveystiedossa vuonna 1991. :D En sanonut, että olisi hyvä kaava....

No, kansahan lihoo sitä tahtia että mikä ennen oli normaalipaino, saa nyt monet kiljumaan anorektikkoa. Ei sillä, ei tuo kaava tosiaan kovin pätevä ole, esim. painoindeksiä kannattaa enemmän katsoa.

165-110= 55 :o Normaalipainoindeksin alarajoilla...

Mutta siis 165cm pitkällä ihmisella se normaaliapainoindeksissä pysyminen on terveyden kannalta paras vaihtoehto, aikuisella ihmisella normaali BMI on 20-24,9, nuorilla ihmisillä joilla luuston tiheys ei vielä ole maksimissaan, alaraja on 18. Kun samalla rasvaprosentti on naisella noin 20-24 ja vyötärönympärys alle 80cm, hyvin menee :)

• Tykkää
Reactions: lörppö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

165-110= 55 :o Normaalipainoindeksin alarajoilla...

Mutta siis 165cm pitkällä ihmisella se normaaliapainoindeksissä pysyminen on terveyden kannalta paras vaihtoehto, aikuisella ihmisella normaali BMI on 20-24,9, nuorilla ihmisillä joilla luuston tiheys ei vielä ole maksimissaan, alaraja on 18. Kun samalla rasvaprosentti on naisella noin 20-24 ja vyötärönympärys alle 80cm, hyvin menee :)

Mä olen käsittänyt, että aikuisella normaali BMI on 18,5-24,9.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
mulle sopiva on noin 65kg..alle 60kg olin hassun näkönen,isot tissit ja muute hoikka..nyt 70kg ja ehkä tiputan vaan 2kg..

65kg on varmaan se sopivin, mutta 70kiloisenakin olen vielä tosi timmi ja hyväkroppainen.
T. urheileva nainen 35v+ (165cm)

Joo, mä 164cm ja paino 65-68kg on paras mulle. Mitat kuitenkin 98-77-98, eli en nyt ikään kauhee plösö. Paino kertoo aika vähän siitä miltä näyttää. Paljon kivempi olla seitkytkilonen ja näyttää kuuskytkiloselta kuin olla kuuskytkiloinen ja näyttää seitkytkiloiselta.

aikuisiksi lasketaan myös 16-vuotta täyttäneet nuoret joilla luuston kasvu on kesken. Pelkkä luun tiheyden kasvu voi nuorella nostaa painoa useita kiloja. Mutta tuota alle 20 painoindeksiä ei yleisesti pidetä mitenkään suositeltavana, sillä etenkin naisilla tuppaa hormonitoiminta kärsimään kun paino on niissä lukemissa, hormonitoiminta kun vaatii sen että kehossa on rasvaa ja silloin kun painoindeksi rupeaa menemään sen kahdenkympin alle, rasvaa harvoin on kovinkaan paljon kehossa lihaksista puhumattakaan.

Toki jos terveellisellä, riittävällä ravinnolla ja liikunnalla pysyy noilla alarajoilla, kyse on eri asiasta kuin silloin jos kroppaa pidetään jatkuvalla syömisen tarkkailulla, runsaalla liikunnalla ja "itsekurilla" niissä mitoissa. Puhumattakaan siitä mitä elimistölle tekee se jos normaalipainoinan ihminen laihduttaa itsensä alipainon rajoille näyttääkseen paremmalta.

aikuisiksi lasketaan myös 16-vuotta täyttäneet nuoret joilla luuston kasvu on kesken. Pelkkä luun tiheyden kasvu voi nuorella nostaa painoa useita kiloja. Mutta tuota alle 20 painoindeksiä ei yleisesti pidetä mitenkään suositeltavana, sillä etenkin naisilla tuppaa hormonitoiminta kärsimään kun paino on niissä lukemissa, hormonitoiminta kun vaatii sen että kehossa on rasvaa ja silloin kun painoindeksi rupeaa menemään sen kahdenkympin alle, rasvaa harvoin on kovinkaan paljon kehossa lihaksista puhumattakaan.

Toki jos terveellisellä, riittävällä ravinnolla ja liikunnalla pysyy noilla alarajoilla, kyse on eri asiasta kuin silloin jos kroppaa pidetään jatkuvalla syömisen tarkkailulla, runsaalla liikunnalla ja "itsekurilla" niissä mitoissa. Puhumattakaan siitä mitä elimistölle tekee se jos normaalipainoinan ihminen laihduttaa itsensä alipainon rajoille näyttääkseen paremmalta.

Mielenkiintosta miten nuo rajat nousee kansan ylipainon kasvun mukana.

Jos siis 20 on alipainon rajoilla niin 23,5 on ylipainon rajoilla? Jos tuon "virallisen" 18,5-24,9 väleillä mennään. Enkä muualta, netistä, lääkäriltä tai terkkarilta, ole kuullu, että *oikeastaan* se raja olis 20.

En mä oikein näe, että 20,5 olis alipainon rajojen lähelläkään. Ihan normaali lukema. Kohta varmaan 21 on alipainon rajoilla sekin. Yleensä jos on puhuttu siitä, miten alipaino on yhtä haitallista ku ylipaino on alipainolla tarkoitettu BMI 17 tai alle.

Painoindeksit on niin huuhaata. Vääristyvät heti jos esim. enemmän lihasmassaa.

Sopiva paino on pääteltävissä paremmin silmillä kuin vaa'alla.

MInulla 52-54kg on ollut sopiva näihin sentteihin. Lähempänä 60 kiloa olin jo aika tuhti.

Voiko olla... mä olen 156 eli tuon mukaan pitäis painaa 46 ja mun mielestä se menee jo alipainon puolelle :o

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT harmaana ku sivu heitti pihalle:
Jos siis 20 on alipainon rajoilla niin 23,5 on ylipainon rajoilla? Jos tuon "virallisen" 18,5-24,9 väleillä mennään. Enkä muualta, netistä, lääkäriltä tai terkkarilta, ole kuullu, että *oikeastaan* se raja olis 20.
.

No tuo on kanta lapinlahden sairaalan syömishäiriöyksikön hoitohenkilökunnalla ainakin silloin kun minä olin siellä hoidossa. Se on vielä niitä paikkoja jossa ylipainoisia ihmisiä ei juurikaan ole. Toki on mahdollista että kyseisen paikan henkilökunta pistelee ihan omiaan ja suomen huippulääkärit ovat väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sofo:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
mulle sopiva on noin 65kg..alle 60kg olin hassun näkönen,isot tissit ja muute hoikka..nyt 70kg ja ehkä tiputan vaan 2kg..

65kg on varmaan se sopivin, mutta 70kiloisenakin olen vielä tosi timmi ja hyväkroppainen.
T. urheileva nainen 35v+ (165cm)

Joo, mä 164cm ja paino 65-68kg on paras mulle. Mitat kuitenkin 98-77-98, eli en nyt ikään kauhee plösö. Paino kertoo aika vähän siitä miltä näyttää. Paljon kivempi olla seitkytkilonen ja näyttää kuuskytkiloselta kuin olla kuuskytkiloinen ja näyttää seitkytkiloiselta.

Minä olen 169 cm ja 66 kg, mitat 95-72-98. Olen melko lihaksikas, ja harrastan paljon liikuntaa. Keväällä olin 63 kg ja minua sanottiin ruikeloksi... Ruumiinrakenne ja kehonkoostumus vaikuttaa tosi paljon ihmisen painoon. Heittäkää puntarit mäkeen ja ottakaa peili ja mittanauha esille!!

T: 28 v. urheileva nainen

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT harmaana ku sivu heitti pihalle:
.

No tuo on kanta lapinlahden sairaalan syömishäiriöyksikön hoitohenkilökunnalla ainakin silloin kun minä olin siellä hoidossa. Se on vielä niitä paikkoja jossa ylipainoisia ihmisiä ei juurikaan ole. Toki on mahdollista että kyseisen paikan henkilökunta pistelee ihan omiaan ja suomen huippulääkärit ovat väärässä.

Taitavat siellä kuitenkin potilaille kertoa vähän yläkanttii noita :whistle: Eli anorektioille kuuluukin sanoa, että vasta BMI 20 on normaali, että se 19 on hiukan alipainoa ;)

Yhteistyössä