Sosiaalijärjestön pääsihteeri vaatii: Ei vauvoja supermarketteihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Sosiaalijärjestön pääsihteeri vaatii: Ei vauvoja supermarketteihin!

Lauantai 5.5.2012 klo 15.20

Nuorten Ystävien pääsihteerin Arja Sutelan mukaan vauvoja ei pitäisi viedä supermarketteihin eikä elokuvateattereihin.
Arja Sutelan mielestä supermarketeissa on liian rauhatonta vauvoille. Lisäksi niistä tarttuu basilleja.
Arja Sutelan mielestä supermarketeissa on liian rauhatonta vauvoille. Lisäksi niistä tarttuu basilleja. (COLOURBOX)
OTA KANTAA

Pitäisikö vauvan kanssa pysytellä kotona?
O
Kyllä Ei
36% 64%
Ääniä 2664

KESKUSTELE

Pitäisikö vauvan kanssa pysytellä kotona?

Lauantain Helsingin Sanomien yleisönosastolla Nuorten Ystävien pääsihteeri Arja Sutela kirjoittaa, että vauvat eivät kuulu elokuvateatteriin eivätkä kiekkokatsomoon. Nuorten Ystävät on sosiaali- ja terveysalan asiantuntija- ja vaikuttajajärjestö.

Elokuvateattereissa on viime aikoina järjestetty niin sanottuja vauvakinoja, joihin äidit voivat tulla pienten vauvojensa kanssa. Vauvakinoissa esitetyt elokuvat ovat voineet olla kiellettyjä alle 7- tai 12 -vuotiailta lapsilta.

- Vauvakinoja perustellaan kotona vauvojaan hoitamassa olevien äitien virkistäytymistarpeella. Onko oikein, että vauva tarjoaa äidilleen virkistäytymishetken? Sutela kyselee kirjoituksessaan.

- Vauvan ei kuulu kulkea suurissa väkijoukoissa, eikä häntä tule altistaa liian voimakkaille ärsykkeille, kuten koville äänille, kirkkaille valoille ja äkillisille muutoksille, hän kirjoittaa.

Uni häiriintyy

Iltalehden tavoittama Sutela perustelee kirjoitustaan sillä, että hänen mielestään vauva saa elokuvateatterissa tai jääkiekkopelissä liikaa virikkeitä. Hänen mukaansa sama koskee supermarketteja.

- Vauvat tarvitsevat rauhallisen elinympäristön. Elokuvissa tai supermarketeissa ei ole rauhallista, vaan vilkkuvia värejä ja paljon ihmisiä.

Liika virikkeellisyys häiritsee Sutelan mukaan vauvan unta ja siitä tulee levotonta. Supermarkettiin Sutela ei veisi vauvaa myöskään sen takia, että siellä on hänen mukaansa paljon basilleja.

- Ymmärrän sen, että nuorten perheiden on välttämätöntä joskus mennä vauvan kanssa supermarkettiin. Mutta onko välttämätöntä mennä elokuviin? Minun mielestäni se on tarpeetonta, Sutela sanoo.

- Vauva ei voi odottaa hyvää oloa mutta vanhempi voi.

MARI JULKU
mari.julku@iltalehti.fi

Kaikkee ne jaksaa!!! :O

No meillä kuopus hoiti tuon "ei vauvoja supermarketteihin" homman ihan itse. Ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ollut mitään asiaa kuopulsen kanssa kauppaan. Kuopus aloitti jumalattoman huudon heti 5 minuutin jälkeen kaupan ovesta sisään tulttua. Ihan sama mikä kauppa kyseessä. Joten omien ja vauvan hermojen vuoksi en käynyt kaupassa.

En mäkään huvikseen lähtisi pienen vauvan kanssa kauppaan tai elokuviin pöpöjä keräämään ja meteliä kuuntelemaan elokuvissa. Toki joskus on pakko ottaa vauva mukaan kauppaan, jos on pitkään lapsen kanssa yksin eikä ole ketään ketä pyytää tuomaan ruokaa.

Minä otan tenavan ihmisten ilmoille sosiaalistumaan, karaistumaan erilaisiin ääniin ja valomaailmoihin, elokuviin en tokikaan, mutta muutoin lapseni ei tule kasvamaan elmukelmussa.

Me ollaan tytön kaa käyty vauvakinossa ja siis ne äänet ei sielä todellakaan ole kovalla, sinne on järjestetty vaipan vaihto paikat ja samoin joitain leluja. En kokenu, että olisin tyttöni elämän pilanut sillä, että kävimme elokuvateatterissa ja muutenkin ulkoilen tytön kanssa tosi paljon ja tyttö nukkuu paremmi mitä enemmä on melua ympärillä.

Minäkään ei oo vienyt lapsiani pikkuvauvoina isoihin kauppoihin. Oon jättänyt mummulle hoitoon,jos olen itse lähtenyt shoppailemaan 100km päähän,isoihin kauppoihin. Ihan vaan pöpöjen takia jätän mielummin pois matkasta. Mutta tarkoitan vauvaa 0-3kk ikäistä.

[QUOTE="Vanhempi";26205620]Tää on varmaan jotain pilailua? Ei ihme että ihmiset tappavat ittensä ja perheensä jos mitään ei sais tehä kun saa lapsia!!!?[/QUOTE]eiköhän ihan normaalijärkinen ihminen voi olla tappamatta itseään jos ei käy ostoskeskuksissa vauvan kanssa. Enemmän vanhempia varmaan ahdistaa tämä elämäntyyli että kaikkea pitäisi tehdä vaikka on lapsia! Vaikka perheen kesken vietettävä rauhallinen aika on sitä parasta kaikille eikä jokapuolella huitominen. Lapsetkin tulee vaan levottomiksi.

[QUOTE="meeri";26205667]Minäkään ei oo vienyt lapsiani pikkuvauvoina isoihin kauppoihin. Oon jättänyt mummulle hoitoon,jos olen itse lähtenyt shoppailemaan 100km päähän,isoihin kauppoihin. Ihan vaan pöpöjen takia jätän mielummin pois matkasta. Mutta tarkoitan vauvaa 0-3kk ikäistä.[/QUOTE]

Laitatko sen myös elmukelmuun ja foliohatun päähän vanhempana :D

Joo, ehkäpä juuri siksi suomessa on niin korkeat itsemurhaluvut, kun täällä pitäisi ahdistua yksin kotona, ettei vauva vaan altistu liiallisille ärsykkeille... Ei hyvä helvetti! Joku kaupassa käynti ei todellakaan ole pahasta vauvalle, ei se vauva sieltä vaunukopasta niitä tavaroita hiplaa, ei se vauva niitä bakteereja käsiinsä saa! Ja muutenkin suomesta puuttuu kokonaan yhteisöllisyys, lapset pitäisi hoitaa kokonaan itse, jotkut suurinpiirtein järkyttyvät jos oma vanhempi pitää lasta sylissä. Eihän se lapsi tarvitse muita kun äidin... Paskat sanon minä. Lapsi tarvitsee useita läheisiä aikuisia, joista äiti on toki se tärkein, mutta ei todellakaan ole normaalia, että äidin pitäisi lopettaa kokonaan oma elämä ja alkaa elää lapselle ja sulkeutua johonkin yksin. Lapsi syntyy osaksi perhettä, ei perheen pääksi. Meni vähän ohi aiheen, mutta rupesi niin risomaan kun en voi käsittää tätä sulkeutuneisuuden tyyssijaa.

hei nyt järki käteen! Jos se vauva on vaunuissa omassa kopassaan eikä kaikki vastaatulijat työnnä naamaansa ja käsiänsä sinne kuomun alle, niin ei ne pöpöt sinne lentele.....Vaunut ovat myös suoja melulta ja valoilta. Laittakaa siis kaupassa vavanne vaunuihin ennemmin kuin turvakaukaloon, niin suojassa on ja pysyy.

Voi jeesus ja hindu sentään taas näitä tutkimuksia!!! Tältäkin tutkijalta tuet pois ja vaikka menis sinne ärsykemarkettiin oikeisiin töihin! Mitenköhän Intian kaikki miljoonat vauvat on kasvaneet selväpäisiksi aikuisiksi vaikka on ärsykkeitä tuhat kertaa enemmän ympärillä kuin raahelaisen perheenäidin prismakäynnissä kerran viikossa?!

Vaan kun me asutaan ison kaupan nurkilla ja ainut lähikauppakin on se ns automarketti. Etsimällä saa etsi pienempää kauppaa mutta ne hinnat :(
Kaikilla nyt vaan ei asu sukulaiset ja tuttavat siinä nurkalla jonne lapsen voi jättää hoitoon tai sanoa että haeppa minullekin 2 kassillista ruokaa listan kera.
Uskon että jokainen käyttäsi elämänsä johonkin muuhun kun ruokakaupan kassalla jonottamiseen ja pähkäilyyn mitä sitä nyt syödään.
Vaan kun siellä kaupassa on valitettavan pakosti käytävä :(

• Tykkää
Reactions: vaavi9.7.
[QUOTE="meeri";26205710]En. Yritän suojella ensimmäiset elinkuukaudet koska matkaa lastensairaalaan on lähes 200km ja helposti laittavat lähetteen sinne täältä meidän pikkusairaalasta,jos pieni vauva sairastuu.[/QUOTE]

Teillä siis kaikki käyttävät hengityssuojaimia vauvan ensikuukaudet ja ulkoa tultua kaikki vaatteet heti pyykkiin ja suihkuun?

[QUOTE="vieras";26205719]Joo, ehkäpä juuri siksi suomessa on niin korkeat itsemurhaluvut, kun täällä pitäisi ahdistua yksin kotona, ettei vauva vaan altistu liiallisille ärsykkeille... Ei hyvä helvetti! Joku kaupassa käynti ei todellakaan ole pahasta vauvalle, ei se vauva sieltä vaunukopasta niitä tavaroita hiplaa, ei se vauva niitä bakteereja käsiinsä saa! Ja muutenkin suomesta puuttuu kokonaan yhteisöllisyys, lapset pitäisi hoitaa kokonaan itse, jotkut suurinpiirtein järkyttyvät jos oma vanhempi pitää lasta sylissä. Eihän se lapsi tarvitse muita kun äidin... Paskat sanon minä. Lapsi tarvitsee useita läheisiä aikuisia, joista äiti on toki se tärkein, mutta ei todellakaan ole normaalia, että äidin pitäisi lopettaa kokonaan oma elämä ja alkaa elää lapselle ja sulkeutua johonkin yksin. Lapsi syntyy osaksi perhettä, ei perheen pääksi. Meni vähän ohi aiheen, mutta rupesi niin risomaan kun en voi käsittää tätä sulkeutuneisuuden tyyssijaa.[/QUOTE]
Ei kotona tarvitsekkaan ahdistua. Vaan nimenomaan käydä kylässä. Mutta aika moni lähtee täyttään tyhjyyttä sinne ostoskeskuksiin. Kaikkea tarvii olla mutta sitten kuitenkin tyhjä olo. En nyt tähän asiaan liittäisi mitään itsemurhia on jo aika kaukaa haettua.

[QUOTE="vieras";26205723]hei nyt järki käteen! Jos se vauva on vaunuissa omassa kopassaan eikä kaikki vastaatulijat työnnä naamaansa ja käsiänsä sinne kuomun alle, niin ei ne pöpöt sinne lentele.....Vaunut ovat myös suoja melulta ja valoilta. Laittakaa siis kaupassa vavanne vaunuihin ennemmin kuin turvakaukaloon, niin suojassa on ja pysyy.[/QUOTE]

Et oo sitten koskaan kuullu pisaratartunnoista? :D

Teillä siis kaikki käyttävät hengityssuojaimia vauvan ensikuukaudet ja ulkoa tultua kaikki vaatteet heti pyykkiin ja suihkuun?

Ei käytä. Kyse oli nyt vain siitä että jätän mielummin mummulle kun kerta siihen mahdollisuus ön. Pääsenpä itsekin helpommalla kun on tosiaan pitkä matkakin isoihin kauppoihin. ei tarvi vauvan kököttää huonossa asennossa turvakaukalossa suotta yli kahta tuntia,kun saa jäädä mummolle makoileen lattialle ja saamaan syliä. Taidat olla joku kateellinen yh,joka ei saa hoitoapua keltään :D

Ei kotona tarvitsekkaan ahdistua. Vaan nimenomaan käydä kylässä. Mutta aika moni lähtee täyttään tyhjyyttä sinne ostoskeskuksiin. Kaikkea tarvii olla mutta sitten kuitenkin tyhjä olo. En nyt tähän asiaan liittäisi mitään itsemurhia on jo aika kaukaa haettua.

Tota noin... Riski saada joku tauti kyläillessä on aikaslailla sama kun että saisi sen kaupasta :D Ja ei, minä en hengaile ostoskeskuksissa, vaan nimenomaan kyläilen ja kutsun muita kylään meille. Nään paljon ihmisiä ja teen asioita. Käyn myös juurikin siellä kaupassa, koska mies on komennuksella ulkomailla, ja minun täytyy ostaa sitä ruokaa kotiin. En todellakaan vaivaa kavereita ja sukulaisia sillä, että passittaisin heidät käymään puolestani kaupassa, voin varsin hyvin hoitaa asian itse :D Vauvani ei mitään tautia sieltä kopasta saa.
Ja ei, se ei ole mielestäni kaukaa haettua puhua itsemurhasta tässä yhteydessä. Koko ajan tulee lisää tutkimuksia joiden mukaan äiti ei saisi tehdä jotakin. Milloin ei saa mennä töihin ja lasta ei saa laittaa tarhaan. Milloin ei saa käydä kaupassa kun lapsi jopa (hui!) näkee muita ihmisiä, ja milloin lasta ei saa laittaa hoitoon kun se vaurioituu siitä henkisesti. Tämä kaikki kärjistettynä toki, mutta idean varmaan tajusit.

• Tykkää
Reactions: vaavi9.7.
[QUOTE="meeri";26205881]Ei käytä. Kyse oli nyt vain siitä että jätän mielummin mummulle kun kerta siihen mahdollisuus ön. Pääsenpä itsekin helpommalla kun on tosiaan pitkä matkakin isoihin kauppoihin. ei tarvi vauvan kököttää huonossa asennossa turvakaukalossa suotta yli kahta tuntia,kun saa jäädä mummolle makoileen lattialle ja saamaan syliä. Taidat olla joku kateellinen yh,joka ei saa hoitoapua keltään :D[/QUOTE]

En ole yh ja hoitoapu on kilsan päässä. Olen huvittunut siitä, miten pöljiä foliohattutätejä sitä maa päällään kantaa.

Joo. Lapsen kanssa kannattaa istua ainakin ekat kymmenen kuukautta neljän seinän sisällä. Vieraitakaan ei ole hyvä kutsua. Parempi olisi jos isä ja mahdolliset sisaruksetkin viettäisivät hotellissa tuon ajan. Ja äidille kumihanskat käteen, kun käsittelee vauvaa. Ikkunat visusti kiinni ja postiluukkukin kannattaa naulata kiinni.

Ei pyhä jysäys näitä aivopieruja.

Toivottavasti tämä rouva alkaa nyt kiireen vilkkaa järjestellä yksinhuoltajille mahdollisuutta tilata ruuat yms tarvikkeet kotiin.

Oli hupsu lausunto Sosiaalijärjestön pääsihteeriltä.
Nolottaa pikkuisen puolestaan.

Mutta kukapa ei koskaan mokaisi - asemasta huolimatta?
:D
No sanokaapa sitten syy miksi ne vauvat pitäisi sinne ostoskeskuksiin viedä? En tässä tarkoita ettenkö olisi itse vienyt jne mutta onko se pakollista viedä vauva ostoskeskuksiin eikä vanhemmat pysty muuten sitä lyhyttä aikaa olemaan/järjestämään asioita toisin?

Yhteistyössä