subjektiivinen päivähoito oikeus ja paskat! MURRRRRRRRR!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiST
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina tästä asiasta paasataan, mutta mä en kyllä oikeesti tunne ketään äitiä, joka vaan makais kotona, kun lapset hoidossa. Kai niitä jossain on, mut ite en tiiä..Mun poika alotti nyt 5vuotiaana päiväkodin kehityksellisistä syistä, on 2-3 kertaa viikossa. Ite oon kotona 3 ja 1 vuotiaitten kans. Ja juu pelkkää lepoahan se on;)

ARGH! sain sen johtajan kiinni se sano että niinhän se menee että jos ryhmät on täynnä niin meidän pitää joustaa eli mennä päiväkotijohtajan tahdon mukaan kun olen kotona, selitin että meille on alunperin ilmoitettu että saadaan itse päättää hoitopäivät ja ne on tutkimuspäivien mukaan eli ei niin sanotusti turhaan hoidossa ja että haen takaisin koko päiväseksi jos ei onnistu ja kerroin tilanteeni. Aikovat soittaa joskus takaisin... ÄRRÄPÄÄÄ! Anteeksi vaan mutta alan vittumaiseksi jos ei ala onnistumaan eli hoitopäätöstä tehtäessä mulle on valehdeltu ja otan aina vaan ylemmälle taholle yhteyttä, oikeus se on munkin lapsella olla hoidossa silloin kun oikeasti on tarve.

Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
ARGH! sain sen johtajan kiinni se sano että niinhän se menee että jos ryhmät on täynnä niin meidän pitää joustaa eli mennä päiväkotijohtajan tahdon mukaan kun olen kotona, selitin että meille on alunperin ilmoitettu että saadaan itse päättää hoitopäivät ja ne on tutkimuspäivien mukaan eli ei niin sanotusti turhaan hoidossa ja että haen takaisin koko päiväseksi jos ei onnistu ja kerroin tilanteeni. Aikovat soittaa joskus takaisin... ÄRRÄPÄÄÄ! Anteeksi vaan mutta alan vittumaiseksi jos ei ala onnistumaan eli hoitopäätöstä tehtäessä mulle on valehdeltu ja otan aina vaan ylemmälle taholle yhteyttä, oikeus se on munkin lapsella olla hoidossa silloin kun oikeasti on tarve.

sit takas kokopäiväseks.. jos ei kerran muu auta.

Itse henk.koht kuljetin vilkasta alle 2-vuotiasta mukanani kaikissa tutkimuksissa toisen raskausaikana ja sain niissä juosta normaalia enemmän. Ei se mitään kivaa ollut, mutta onnistui kyllä (jossain saatetaan kyllä kieltää lapsen tulo mukaan ultraan). Mä en siis näe suurta ongelmaa niissä tutkimuksissa käymisessä,mutta jos vuodelevossa pitää olla niin se on kyllä mahdotonta pienen lapsen kanssa.

Ethän sä oo kotona, jos olet tutkimuksissa???

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Itse henk.koht kuljetin vilkasta alle 2-vuotiasta mukanani kaikissa tutkimuksissa toisen raskausaikana ja sain niissä juosta normaalia enemmän. Ei se mitään kivaa ollut, mutta onnistui kyllä (jossain saatetaan kyllä kieltää lapsen tulo mukaan ultraan). Mä en siis näe suurta ongelmaa niissä tutkimuksissa käymisessä,mutta jos vuodelevossa pitää olla niin se on kyllä mahdotonta pienen lapsen kanssa.

Mäkin kävin siihen asti kunnes 2v sai kauheat raivarit ja oksensi lattialle kun itse olin tutkimuspöydällä

:x Eli rippuu paljon lapsestakin miten reissut sujuvat.

käyn viikoittain tutkituttamassa alapään että onko paikat kii vai auennu eli ei se oo tosiaankaan lasten paikka. ei tulis mieleenkään ottaa saiaalaan mukaan lasta kun se joutus oleen samassa tutkimushuoneessa ja sanoppa sille että älä kato ku täti tai setä ronkkii äitin alapäätä. muutenkin niin yli utelias 5 vee, joka ei oo hetkeekään paikallaan, paitsi kotona on ku enkeli.

käyn viikoittain tutkituttamassa alapään että onko paikat kii vai auennu eli ei se oo tosiaankaan lasten paikka. ei tulis mieleenkään ottaa saiaalaan mukaan lasta kun se joutus oleen samassa tutkimushuoneessa ja sanoppa sille että älä kato ku täti tai setä ronkkii äitin alapäätä.

Mulla oli lapsi kiinni rattaissa huoneessa hieman sivummalla. Jos alle 2-vuotias on niin ei se siitä touhusta vielä mitään ymmärrä. Isompi tietysti ymmärtää jo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on syvältä. Siitä johtuu, että tällaisissa ap:n tapauksissa ei voi viedä lasta päivähoitoon, kun siellä on kaikenlaisia kotona muuten vaan makaavien lapsia niillä paikoilla. Ymmärrän hyvin ap:n kiukun, mutta se pitää kohdistaa tyhmään lakiin, joka ei ota huomioon todellista tarvetta.

Joko TAAS tästä pitää tapella. Oletteko te ees järjissänne, kun vakavissanne ehdotatte tällaista etua poistettavaksi??? Omaan napaan vaan tuijotetaan.

Ei sieltä hoidosta tartteis ottaa yhtään lasta pois. Kaikki siitä hoidosta maksaa, jotkut kotona olijat jopa enemmän kuin pienipalkkaiset, mikä sinänsä on sivuseikka. Hoitopaikkojen ja hoitajien määrää pitäisi lisätä! Ei suinkaan vähentää tai lomauttaa henkilökuntaa. Mutta tässä kohden kuntien päättäjien järki tuntuu sumentuneen myös. Ei mitään rajaa säästöillä.

Ja kyllä, meidän lapsi on kokopäiväisessa hoidossa, vaikka itse olen tällä hetkellä työttömän kotona. Se vaan ei toimi niin, että lapsi olisi kotona ja kun ens viikolla yllättäen saisinkin töitä -muutamaksi päiväksi tai useammaksi kuukaudeksi- lapsi pääsisi hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
päivähoidon johtajaan... ei päiväkodin johtajaan

mun yhelle tutulle meinattiin sanoa et he päättävät meneekö laps pph:lle vai pk:n..

kaikkee ne voi yrittää.. ei pidä niellä sitä

Tjaa..No ,meillä kylläkin päivähoidon esimiehenä minä sijoitan lapset joko päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Meillä alle kolmevuotiaat menevät automaattisesti pph:n. Se ei ole valimtakysymys vanhemmille. Ja esim. nyt on sellainen tilanne, että ainoastaan pph:ssa on muutama paikka vapaana, joten päiväkotiin tällähetkellä EI ole mahdollista päästä. Jonoon voi jäädä, mutta alkusijoitus on meillä tällähetkellä pph:ssa. Tosin nytkin on viikon sisällä tullut 7 hakemusta, joissa nimenomaan hakevat perhepäivähoitoon.

Ap:lle vielä: toivottavasti on tilanne selvinnyt. Kyllä sinulla pitää olla oikeus päättää milloin hoitoa tarvitsette. Kohtuullista ( ja ehkä vaadittavissakin) tietysti on, että ilmoitat tarpeesta ajoissa etukäteen eikä vasta edellisenä tai samana päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja höpötihöpöti:
Ap:lle vielä: toivottavasti on tilanne selvinnyt. Kyllä sinulla pitää olla oikeus päättää milloin hoitoa tarvitsette. Kohtuullista ( ja ehkä vaadittavissakin) tietysti on, että ilmoitat tarpeesta ajoissa etukäteen eikä vasta edellisenä tai samana päivänä.

Tänks, oonki ilmottanu aina kk etukäteen kun tiedän tutkimusajat jne hyvissä ajoin etukäteen. Ja sehän se ketuttaaki ku nyt pitäis ens viikon päivät vaihtaa ja muitakin päiviä, jotka oon kolmisen viikkoa sitten ilmottanu.

käyn viikoittain tutkituttamassa alapään että onko paikat kii vai auennu eli ei se oo tosiaankaan lasten paikka. ei tulis mieleenkään ottaa saiaalaan mukaan lasta kun se joutus oleen samassa tutkimushuoneessa ja sanoppa sille että älä kato ku täti tai setä ronkkii äitin alapäätä. muutenkin niin yli utelias 5 vee, joka ei oo hetkeekään paikallaan, paitsi kotona on ku enkeli.

Yleensä sitä alapäätä ei tutkita viikottain ikinä jos on raskaana (tai muutenkaan). :o

Mutta tohon päivähoitojuttuun: Sun pitää vain pysyä tiukkana ja joustamattomana. Annat päiväkodille hyvissä ajoin ne päivät jolloin lapsi on tulossa hoitoon ja viet myös sinne hoitoon vaikka pk:n johtaja urputtaisi mitä. Sulla on kuitenkin laki sun puolellasi. :hug:

Meillä on aika samanlainen tapaus mun lapsilla pk:n johtajana ja tuo haluaisi että lapset olisi kotona kun itse olen nyt viikon sairaslomalla. :headwall: Kesällä meinasi evätä kesähoitopaikan kun tein projektiluonteista työtä pääasiassa kotoa käsin. Siis ihan vakkaripaikassa olen töissä ja kesällä tällainen poikkeusjärjestely.

Kuullostaa valitettavan tutulta. Mekään ei saatu kokopäiväpaikkaa (kun olin äitiyslomalla), siis olisin sen halunnut ihan pelkästään sen takia, että oltais itse saatu päättää hoitoajat. Tämä ei onnistunut millään, enkä jaksanut tapella asiasta loputtomiin. Lopputuloksena muksu oli 10pv/kk sopimuksella hoidossa ja hoitoajat piti sopia toisen perheen kanssa joilla sama tilanne ja niiden muksu myös 10 pv/kk sopimuksella. Eli 2 päivää viikosta oli meidän muksu hoidossa ja tutun lapsi 3 päivää viikosta ja seuraavalla viikolla toisinpäin. Samaan aikaan siis ei saanut olla (ellei Todella hyvää syytä ).

*muoks* Niin ja loma-aikoina nämä "virikelapset" eivät saaneet olla hoidossa. (Meille syys- ja hiihtolomat on tavallisia työviikkoja muiden joukossa).

Alkuperäinen kirjoittaja päivähoidon ohjaaja:

mun yhelle tutulle meinattiin sanoa et he päättävät meneekö laps pph:lle vai pk:n..

Tjaa..No ,meillä kylläkin päivähoidon esimiehenä minä sijoitan lapset joko päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Meillä alle kolmevuotiaat menevät automaattisesti pph:n. Se ei ole valimtakysymys vanhemmille. Ja esim. nyt on sellainen tilanne, että ainoastaan pph:ssa on muutama paikka vapaana, joten päiväkotiin tällähetkellä EI ole mahdollista päästä. Jonoon voi jäädä, mutta alkusijoitus on meillä tällähetkellä pph:ssa. Tosin nytkin on viikon sisällä tullut 7 hakemusta, joissa nimenomaan hakevat perhepäivähoitoon.

mistä lähtien se on ollu muiden kun vanhempien päätösvallassa mille hoitotaholle lapsensa haluaa laittaa???

Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on syvältä. Siitä johtuu, että tällaisissa ap:n tapauksissa ei voi viedä lasta päivähoitoon, kun siellä on kaikenlaisia kotona muuten vaan makaavien lapsia niillä paikoilla. Ymmärrän hyvin ap:n kiukun, mutta se pitää kohdistaa tyhmään lakiin, joka ei ota huomioon todellista tarvetta.

Ei se johdu kotona makaavista tai niiden lapsista. OIkea osoite haukuille ovat ne ihmiset, jotka päättävät, kuinka paljon kunnassa on päiväkotipaikkoja ja hoitajia ja millä resursseilla, Eli vanhemmat pois toistensa tukasta, turha kinastella siitä, kuka eniten tarvitsee ja minkälaista hoitoa, ja palaute niille, jotaka asiasta oikeasti PÄÄTTÄVÄT!

Näin ajattelee juuri sellainen sossuasiakas, jonka ei tarvitse miettiä, mistä kunta rahat ottaa. Jos ei ole rahaa, niin silloin sopeutetaan palvelut ja menot sen mukaan. Ei kunta ole tässä mitenkään eri asemassa kuin tavalliset perheetkään. Rahaa ne päättäjät eivät mistään taio, eivätkä seteleitä paina.

Kyllä, ja subjektiivisen päivähoidon lopettaminen takaisi meille varmasti enemmän päiväkoteja, enemmän päiväkotipaikkoja, vähemmän lapsia kussakin ryhmässä. Koska eihän kunnan tarvitsisi säästöihin vedota tiukoissa tilanteissa. Typerä olet, suoraan sanottuna.

Taitaisi kyllä olla niin että jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin, saataisiin aikaan paljon lisää työttömyyttä.
Päivähoitopaikkoja lakkautettaisiin ja hoitajat sais kenkää. Ei se ryhmiä pienentäis ja hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsille lisäisi.

Näin se vaan menee. Valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:

Yleensä sitä alapäätä ei tutkita viikottain ikinä jos on raskaana (tai muutenkaan). :o

Jos on ennenaikaisen synnytyksen vaara, niin kyllä ne viikottain tai useamminkin tutkii. Tosin mut kyllä katottiin aina vain ultralla, jotta sisätutkimus ei ärsyttäisi kohdunkaulaa ja pahentaisi tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja <3:

Ei se johdu kotona makaavista tai niiden lapsista. OIkea osoite haukuille ovat ne ihmiset, jotka päättävät, kuinka paljon kunnassa on päiväkotipaikkoja ja hoitajia ja millä resursseilla, Eli vanhemmat pois toistensa tukasta, turha kinastella siitä, kuka eniten tarvitsee ja minkälaista hoitoa, ja palaute niille, jotaka asiasta oikeasti PÄÄTTÄVÄT!

Näin ajattelee juuri sellainen sossuasiakas, jonka ei tarvitse miettiä, mistä kunta rahat ottaa. Jos ei ole rahaa, niin silloin sopeutetaan palvelut ja menot sen mukaan. Ei kunta ole tässä mitenkään eri asemassa kuin tavalliset perheetkään. Rahaa ne päättäjät eivät mistään taio, eivätkä seteleitä paina.

Kyllä, ja subjektiivisen päivähoidon lopettaminen takaisi meille varmasti enemmän päiväkoteja, enemmän päiväkotipaikkoja, vähemmän lapsia kussakin ryhmässä. Koska eihän kunnan tarvitsisi säästöihin vedota tiukoissa tilanteissa. Typerä olet, suoraan sanottuna.

Taitaisi kyllä olla niin että jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin, saataisiin aikaan paljon lisää työttömyyttä.
Päivähoitopaikkoja lakkautettaisiin ja hoitajat sais kenkää. Ei se ryhmiä pienentäis ja hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsille lisäisi.

Näin se vaan menee. Valitettavasti.

mun jakeluun ei vaa mee tää yhtälö.. Monissa paikoissa on pikät jonot paikoille! Miten voidaan lakkauttaa hoitoapaikkoja jos melkein jokaisen "virikepaikkalaisen" tilalle on tulossa 1 jopa 2 lasta joiden vanhemmat ovat koulussa tai työssä

ja sit kun sanotaan aina et eihän näitä ns. virikepaikkalaisia ole kuin 3% niin miten noi 3% saa päivähoidon ihan päälaelleen jos ne lakkautetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:

Jos on ennenaikaisen synnytyksen vaara, niin kyllä ne viikottain tai useamminkin tutkii. Tosin mut kyllä katottiin aina vain ultralla, jotta sisätutkimus ei ärsyttäisi kohdunkaulaa ja pahentaisi tilannetta.

ei meilläpäin vaan, nimenomaan ollaan tutkimatta ettei stimuloida liikaa tilannetta. mutta voipi toki olla paikkakunta- ja potilaskohtaisia eroja. :)

mistä lähtien se on ollu muiden kun vanhempien päätösvallassa mille hoitotaholle lapsensa haluaa laittaa???

Näin on ainakin meidän kunnassamme. Ja asia on ihan siitä yksinkertaisesta syystä näin, että päiväkoteja on tasan kaksi, jotka tällä hetkellä ovat täynnä.
Ja kuntamme on tehnyt asiasta yksimielisen päätöksen, että alle kolmevuotiaat hoidetaan perhepäivähoidossa.

Näin on ainakin meidän kunnassamme. Ja asia on ihan siitä yksinkertaisesta syystä näin, että päiväkoteja on tasan kaksi, jotka tällä hetkellä ovat täynnä.
Ja kuntamme on tehnyt asiasta yksimielisen päätöksen, että alle kolmevuotiaat hoidetaan perhepäivähoidossa.

Minulle aikanaan yritettiin ihan samaa, jopa niinkin, että minun olisi pitänyt maksaa kesä- ja elokuulta, mutta en olisi saanut lapsiani hoitoon viedä. Kuten en myöskään joulukuussa kuin puoleen väliin asti.
Nostin niin älyttömän metelin, enkä piitannut pätkääkään heidän saneluistaan. Lapseni olivat hoidossa sen mukaan kuin hoitoa tarvitsin enkä sen mukaan, miten he yrittivät sanella.

Tätä yritetään säännöllisesti, kuten myös sitä, että maksuperusteet ja hoitoperusteet muuttuvat sopimuksen kirjoittamisen jälkeen. Nyt kesälläkin ensin tehtiin sopimus 8 vkon täydestä lomasta ja kuukautta myöhemmin sitten yritettiinkin säännellä tuon loman ulkopuolisten hoitoaikojen käyttöä. Jälleen meteli pystyyn ja palattiin aiemmin sovittuun ilman rajoituksia.

Ja olen siis ollut töissä noina aikoina, mutta tarvittavat hoitoajat ovat olleet epänormaalit, mutta normipäiväkodin aukioloaikoihin sopivat.

[/quote]

tutkitaan, kun supistelee ja pitää saada tietää onko kohdun kaula lyhentny ja onko paikat kiinni. alakautta myös ultralla.

Minullakin on ollut kymppipäiväisiä (ja on nykyäänkin ), joiden äiti on ollut kotona ja minä olen saanut äidille kertoa ne päivät milloin mulle käy, eli on tilaa. Annan etukäteen paperilla vanhemmille vapaat päivät, mutta toisaalta, tämä käytäntö on sovittu kyllä jo etukäteen. Näitä on ollut monia, mutta ei onneksi kukaan ole vielä valittanut:)