subjektiivinen päivähoito oikeus ja paskat! MURRRRRRRRR!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiST
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tuttavan lapsen hoitopäivät menee sen mukaan miten he ilmoittavat ei niille oo tollasta sanottu mitä mulle vaikka sama päiväkodin johtaja. ihme hommaa ku eri lapsella on eri oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on syvältä. Siitä johtuu, että tällaisissa ap:n tapauksissa ei voi viedä lasta päivähoitoon, kun siellä on kaikenlaisia kotona muuten vaan makaavien lapsia niillä paikoilla. Ymmärrän hyvin ap:n kiukun, mutta se pitää kohdistaa tyhmään lakiin, joka ei ota huomioon todellista tarvetta.

Ei se johdu kotona makaavista tai niiden lapsista. OIkea osoite haukuille ovat ne ihmiset, jotka päättävät, kuinka paljon kunnassa on päiväkotipaikkoja ja hoitajia ja millä resursseilla, Eli vanhemmat pois toistensa tukasta, turha kinastella siitä, kuka eniten tarvitsee ja minkälaista hoitoa, ja palaute niille, jotaka asiasta oikeasti PÄÄTTÄVÄT!

Näin ajattelee juuri sellainen sossuasiakas, jonka ei tarvitse miettiä, mistä kunta rahat ottaa. Jos ei ole rahaa, niin silloin sopeutetaan palvelut ja menot sen mukaan. Ei kunta ole tässä mitenkään eri asemassa kuin tavalliset perheetkään. Rahaa ne päättäjät eivät mistään taio, eivätkä seteleitä paina.

Ymh, kuule.. en ole "sossuasiakas" paitsi tietysti siinö mielessä. että lapsistan i kaksi on vielä tarhaiässä ja päivähoito kuuluu täällä sosiaalitoimeen.. mutta vaikka olisinkin, kai minulla silti olisi oikeus mielitpiteeseeni?
Ja ei, en luule, että kunta painaa seteleitä. Sen sijaan kuta päättää, miten varat käyttää, ja tämä on _priorisointikysymys_. Arvovalinta. Ja minulla ja muilla kuntalaisilla saa olla mieltipiteemme siitä, kuinka kunnan olis päivähoitopalvelut järjestettävä. Lain mukaan kun kunnan on tarjottava hoitopaikka jokaiselle alle kouluikäiselle lapselle, ja sen laadustakin on olemassa sääntöjä. Olen siis vain sitä mieltä, että kunnan olisi hoidettava lakisääteinen tehtävänsä kunnolla.

Niinpä. Tänään on ollut uutisissa, miten vanhusten hoito on retuperällä joissain kunnissa. Kysymys on _priorisoinnista_ ja siitä ketkä todella tarvitsisivat sen hoitopaikan kuten ap: juuri tässä tilanteessa. Siksi pitäisi priorisoida ja laittaa kotona terveinä makaavien lapset kotihoitoon, jotta olisi paikkoja niitä todella tarvitseville. Saa olla mielipiteitä ja arvomaailmastakin voimme olla eri mieltä kuten kävi jo selväksi.

Koko subjektiivisen päivähoidon sais lopettaa. En tarkoita henk.koht. ap:tä vaan ylipäätä...ainakin niin että etusijalla työssäkäyvät ja opiskelevat ja sitten vasta jos paikkoja jää niin muille.Ainoastaa erikois tapauksessa olisi mahdollista hoito muuten.

No ei päiväkoti saa sitä päättää millon sun lapsi on hoidossa. Ihan sama onko puolipäivänen vai kokopäiväinen paikka. Soitappa päivähoitotoimistoon ja kysy asiasta. Sulla on oikeus viedä tasan sillon kun sä ite haluut koska paikka on olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Koko subjektiivisen päivähoidon sais lopettaa. En tarkoita henk.koht. ap:tä vaan ylipäätä...ainakin niin että etusijalla työssäkäyvät ja opiskelevat ja sitten vasta jos paikkoja jää niin muille.
ja mikä saa sut kuvittelemaan että niitä paikkoja "jää" jos subjektiivinen oikeus lopetetaan. hoitopaikkoja vähennetään nopeammin kun ehdit sanoa "subjektiivinen hoito-oikeus" niin että niitä on taas muutama liian vähän tarpeeseen katsottuna. ei kunta/kaupunki ylläpidä tyhjiä paikkoja

Kyllä täällä ainakin harrastetaan tuota, sekä päiväkodeissa, että perhepäivähoidossa. Ryhmät ängetään niin täyteen, että "virikepaikalla" oleville sanellaan hoitopäivät sen mukaan milloin on hoidosta vapaata työssäkäyvien lapsilla. :/

Niinpä. Tänään on ollut uutisissa, miten vanhusten hoito on retuperällä joissain kunnissa. Kysymys on _priorisoinnista_ ja siitä ketkä todella tarvitsisivat sen hoitopaikan kuten ap: juuri tässä tilanteessa. Siksi pitäisi priorisoida ja laittaa kotona terveinä makaavien lapset kotihoitoon, jotta olisi paikkoja niitä todella tarvitseville. Saa olla mielipiteitä ja arvomaailmastakin voimme olla eri mieltä kuten kävi jo selväksi.

Jos kerran paikkoja ei ole niille, jotka niitä todella tarvitsisivat, eikö silloin paikkoja pitäisi lisätä? Eikä niin, että poistetaan hoidosta osa lapsista ja maksetaan ehkä kotihoidon tukea heitä hoitaville työttömänä oleville vanhemmille.

Enkä ymmärrä mikä on tämä oletus, että kaikki ns. virikepaikkalaisten lasten vanhemmat elävät sossun varassa. Meidän muksu on hoidossa "virikepaikalla" ja maksamme täyttä maksua. Millä tavalla se olisi säästöä (eli rahankäytön priorisoimista), että paikan saisi jonkun työssäkäyvän, mutta alennettua maksua maksavan lapsi?

Minusta työttömien, työtä hakevien lapsilla tulee edelleenkin olla oikeus hoitopaikkaan. Asian vierestä: lasten paikka ei todellakaan ole olla mukana neuvolan gynetutkimuksissa, täällä se on ihan kiellettykin, kun kaikki eivät asiaa tunnu muuten ymmärtävän.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Kyllä täällä ainakin harrastetaan tuota, sekä päiväkodeissa, että perhepäivähoidossa. Ryhmät ängetään niin täyteen, että "virikepaikalla" oleville sanellaan hoitopäivät sen mukaan milloin on hoidosta vapaata työssäkäyvien lapsilla. :/

samoin täällä. Kaksi osa-aikaista lasta vie vain yhden lapsen paikan kun molemmilla on omat vakipäivät hoidossa. tälläistä se on kun hoitopaikat on tiukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:

Jos kerran paikkoja ei ole niille, jotka niitä todella tarvitsisivat, eikö silloin paikkoja pitäisi lisätä? Eikä niin, että poistetaan hoidosta osa lapsista ja maksetaan ehkä kotihoidon tukea heitä hoitaville työttömänä oleville vanhemmille.

Enkä ymmärrä mikä on tämä oletus, että kaikki ns. virikepaikkalaisten lasten vanhemmat elävät sossun varassa. Meidän muksu on hoidossa "virikepaikalla" ja maksamme täyttä maksua. Millä tavalla se olisi säästöä (eli rahankäytön priorisoimista), että paikan saisi jonkun työssäkäyvän, mutta alennettua maksua maksavan lapsi?

Minusta työttömien, työtä hakevien lapsilla tulee edelleenkin olla oikeus hoitopaikkaan. Asian vierestä: lasten paikka ei todellakaan ole olla mukana neuvolan gynetutkimuksissa, täällä se on ihan kiellettykin, kun kaikki eivät asiaa tunnu muuten ymmärtävän.

Työssä käyvän lapselle on kunnan järjestettävä hoitopaikka joka tapauksessa. Jos virikepaikkoja ei olisi lainkaan niin olisihan se mieletön säästö. Vaikka maksaisi sen täyden hoitomaksun niin siinä jää siltikin reilusti yhteiskunnan maksettavaa. Jos kokoaikainen hoito on niin se maksaa 1000e/kk per lapsi. Siitä maksetaan tosi pieni osa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
Hoitasit lapses ihan itse

olen kyllä täysin samaa mieltä.. oikeesti mitä uusavuttomuutta!! on sitä tässä maailmassa eletty ennen subjektiivista päivähoito-oikeuttakin...
jos lapsi on pieni, voi istua rattaissa ja leikkiä tai syödä vaikka rusinoita tutkimuksen ajan ja jos taas isompi, niin voi leikkiä siinä käytävän leikkipaikalla....

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu:
Koko subjektiivisen päivähoidon sais lopettaa. En tarkoita henk.koht. ap:tä vaan ylipäätä...ainakin niin että etusijalla työssäkäyvät ja opiskelevat ja sitten vasta jos paikkoja jää niin muille.
ja mikä saa sut kuvittelemaan että niitä paikkoja "jää" jos subjektiivinen oikeus lopetetaan. hoitopaikkoja vähennetään nopeammin kun ehdit sanoa "subjektiivinen hoito-oikeus" niin että niitä on taas muutama liian vähän tarpeeseen katsottuna. ei kunta/kaupunki ylläpidä tyhjiä paikkoja

Sillä perusteella voin sanoa koska olemme kysyneet joskus hoitoa tms..ja emme ole meinanneet saada, vaikka käymme molemmat töissä eli tarve on.
Minusta ensin niille joilla on todellinen tarve. Nykyiseen tilanteeseemme olen tyytyväinen.Ei niitä paikkoja voida vähentää sen perusteella...kyllä mun tutuista työssä/opiskelijana olevista moni kertoo kuinka vaikea on saada hoitopaikkaa ja täällä ollut monesti kirjoitus,että kun on niin paljon virikepaikkalaisia niin saa viedä jonnekkin kaukasempaan päiväkotiin omansa ennen töiden alkua.

No ei tietenkään päiväkoti ohjaile, milloin lapsi on hoidossa ja milloin ei! Kyllä sen asian päättää ihan lapsen vanhemmat! Älä mene lankaan, ota yhteys päivähoidon johtajaan ja jos ei auta, ota yhteys sosiaaliasiamieheen ja jos ei sekään auta niin lääniin yhteys!

Asiahan on niin, että sinulla on jo sopimus ja paikka olemassa, ei tarvitse uutta hakemusta tehdä. Toiseksi, osa-aikaisen paikan voit muuttaa takaisin täysiaikaiseksi pelkästään ilmoittamalla, että lapsi tarvitsee hoitoa joka päivä. Toisin sanoen, on ihan sama mitä päiväkodin johtaja sanoo, voit viedä lapsesi sinne joka päivä. Johtaja ei voi irtisanoa hoitosopimusta yksipuolisesti, ellet siihen suostu.

Toimit siis siten, että ilmoitat johtajalle lapsesi tarvitsevan täysiaikasen hoitopaikan, ja lapsi myös tulee sinne joka päivä. Piste. Suosittelisin myös jatkossa etsimään yhteistyökykyisemmän päiväkodin.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Minullakin on ollut kymppipäiväisiä (ja on nykyäänkin ), joiden äiti on ollut kotona ja minä olen saanut äidille kertoa ne päivät milloin mulle käy, eli on tilaa. Annan etukäteen paperilla vanhemmille vapaat päivät, mutta toisaalta, tämä käytäntö on sovittu kyllä jo etukäteen. Näitä on ollut monia, mutta ei onneksi kukaan ole vielä valittanut:)

Onhan se kiva lapsellekin olla hoidossa sellaisena päivänä, jolloin lapsia on vähemmän eikä niinä päivinä, jolloin ryhmäkoko on liian suuri ja varmaan kyseiten lasten vanhemmat yrittivät menonsa järjestää juuri niihin päiviin. Periaatteessa ap:kin voisi yrittää saada omat käyntinsä niihin, mutta käytännössä se ei aina onnistu. Monet neuvolat ja sairaalat on niin täyteenpuukattuja, että niihin ei niin vain itse valita aikoja.

No juu. Ei oo pk:n oikeus sanoa perheelle, milloin he saavat tarvita ja haluta hoitoa lapselleen ja milloin ei.
Joku jo ehdottikin paikan muuttamista kokoaikaiseksi. Mäkin tekisin niin. Pitäisin lapsella sitten arkivapaita joka viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu:

Sillä perusteella voin sanoa koska olemme kysyneet joskus hoitoa tms..ja emme ole meinanneet saada, vaikka käymme molemmat töissä eli tarve on.
Minusta ensin niille joilla on todellinen tarve. Nykyiseen tilanteeseemme olen tyytyväinen.Ei niitä paikkoja voida vähentää sen perusteella...kyllä mun tutuista työssä/opiskelijana olevista moni kertoo kuinka vaikea on saada hoitopaikkaa ja täällä ollut monesti kirjoitus,että kun on niin paljon virikepaikkalaisia niin saa viedä jonnekkin kaukasempaan päiväkotiin omansa ennen töiden alkua.

Kuinkakohan paljon näitä virikelapsia todella tarhasta on prosentteina. Kuulostat kuin heitä olisi valtaosa, joka ei takuulla ole se totuus.

Alkuperäinen kirjoittaja soitapa neuvolaan:
ja kysy perhetyöntekijää siksi ajoiksi.

tässä kunnassa ei ole valitettavasti tarjolla ko.palveua eikä lähikunnistakaan saa hoitajaa esim mll:n kautta tänne. Olen aiemmin jo selvittäny että jos sais jonkun siksi aikaa kotia, mutta ei saa edes rahasta, valitettavasti

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
Hoitasit lapses ihan itse

olen kyllä täysin samaa mieltä.. oikeesti mitä uusavuttomuutta!! on sitä tässä maailmassa eletty ennen subjektiivista päivähoito-oikeuttakin...
jos lapsi on pieni, voi istua rattaissa ja leikkiä tai syödä vaikka rusinoita tutkimuksen ajan ja jos taas isompi, niin voi leikkiä siinä käytävän leikkipaikalla....

En kyllä jättäis lastani yksin käytävälle leikkiin, on sen verran utelias että tuskin on siinä kun tulen takaisin vaan olisi lähtenyt tutkimusmatkalle ympäri tk:ta/sairaalaa.

Paljon sulla on rv?
Ihmetyttää kyllä tosiaan tuo sairaalan käytäntö et joka viikko ärsyttävät alapäätä turhilla ronkkimisilla.Itsellä ollut samoja ongelmia eikä tosiaankaan joka viikko tutkittu.Visusti vaan sängyssä ja jos alkoi säännöllisesti supistamaan,sairaalaan piti lähteä.Muuten tutkimuksia tehtiin 2vkon välein rv34 asti.
Anteeksi että tämä meni nyt ohi itse keskustelun ,mutta ihmetyttää tosiaan...

Paljon sulla on rv?
Ihmetyttää kyllä tosiaan tuo sairaalan käytäntö et joka viikko ärsyttävät alapäätä turhilla ronkkimisilla.Itsellä ollut samoja ongelmia eikä tosiaankaan joka viikko tutkittu.Visusti vaan sängyssä ja jos alkoi säännöllisesti supistamaan,sairaalaan piti lähteä.Muuten tutkimuksia tehtiin 2vkon välein rv34 asti.

Yleinen käytäntö onkin se, ettei saa ronkkia noin usein. Tiedä sitten missä päin toimitaan tuolla tavalla. Samaa ihmettelin tässä ketjussa aiemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Paljon sulla on rv?

Yleinen käytäntö onkin se, ettei saa ronkkia noin usein. Tiedä sitten missä päin toimitaan tuolla tavalla. Samaa ihmettelin tässä ketjussa aiemminkin.

yleisestä käytännöstä en tiiä, mutta rv 26 ja supistukset on niin kivuliaita että itkettää, selkään ja mahaan käy ja niitä on 1-3 tunnin välein useempia joka päivä, ollu jo pidempään. Yks keskenmeno takana ja yks vaikea raskaus takana niin ne on huolissaan ettei vaan paikat aukea liian aikaste kuten aiemmassa raskaudessa.

asuisin sairaalassa jos pitäisi joka päivä sinne lähteä supistusten vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
Paljon sulla on rv?

yleisestä käytännöstä en tiiä, mutta rv 26 ja supistukset on niin kivuliaita että itkettää, selkään ja mahaan käy ja niitä on 1-3 tunnin välein useempia joka päivä, ollu jo pidempään. Yks keskenmeno takana ja yks vaikea raskaus takana niin ne on huolissaan ettei vaan paikat aukea liian aikaste kuten aiemmassa raskaudessa.

Ihme etteivät ota sinua osastolle makoilemaan.
Kokemusta itsellä melkein samanlaisesta tilanteesta ja täällä toimittiin ihan erinlailla...
Kerrotko missä päin tälläinen käytäntö? Kiinnostaa kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
Paljon sulla on rv?

Ihme etteivät ota sinua osastolle makoilemaan.
Kokemusta itsellä melkein samanlaisesta tilanteesta ja täällä toimittiin ihan erinlailla...
Kerrotko missä päin tälläinen käytäntö? Kiinnostaa kovasti.

oisko siksi että tulee kunnalle kalliiksi kun sairaala on eri kunnan? Pohjois-pohjanmaalla pieni paikkakunta.