A
Ainu_
Vieras
Anteeksi Erakkoäidille ja Kasvattajaäidille, mutta lainasin tekstinne uuteen ketjuun. Asia kiinnostaa ainakin minua enemmänkin.
Erakkoäidille
erakkoäiti:anteeksi että tämä nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta kun joku kysyi tuosta sukupuolineutraalista kasvatuksesta, niin vastaan siihen.
Sukupuolineutraali kasvatus on sellaista, että lasta ei tietoisesti tai tiedostamatta ohjata stereotypisiin käyttäytymismalleihin, valintoihin tai toimintoihin. Usein "epäfeministit" haukkuvat tätä kasvatustyyliä sillä argumentilla että tytöistä ei pidä tehdä väkisin poikia tai päinvastoin. Siitä ei tässä siis missään nimessä olekaan kyse, sillä on ihan OK että tyttö on tyttömäinen - mutta vain silloin jos lapsi ITSE niin haluaa, ei siis ohjattuna ulkopuolelta.
Omassa kasvatuksessa asia näkyy mm. näin:
- sukupuolineutraalit värit vaatetuksessa, paitsi jos lapsi itse valitsee toisin (yleensä ei valitse, vaan tyttö ja poika molemmat pitävät keltaisesta, vihreästä jne)
- ei tyttöjen leluja tytöille/poikien pojille, vaan molempia on tarjolla ja leluja ostetaan ristiin (esim. joululahjaksi nukke pojalle, auto tytölle, saavat sitten päättää miten leikkivät ja millä)
- isä ja äiti tekevät kotona esimerkkinä kaikkia töitä. Isä siis kokkaa, siivoaa, pyykkää, ja äiti vaihtaa autonrenkaat, nikkaroi, korjaa katon jne. Tässäkin kuitenkin kohtuus kaikessa eli väkisin ei tehdä väärinpäin vaan niin että kumpikin saa tehdä kaikkea
- ollaan erityisen tarkkana miten asioista _puhutaan_. Esim. jos naapurin mies nikkaroi, en sano että "setä poraa ja sahaa" vaan että "aikuinen poraa ja sahaa". Juuri nämä vahingossa tulevat lausahdukset muokkaavat lapsen käsitysmaailmaa todella paljon, ja näistä sukupuolittuneista termeistä pieni lapsi oppii tosi nopsaan että sedät korjaa autoja, tädit hoitaa kotia. Tätä siis emme lapsille halua opettaa
- lasten "sukupuolisesti sekundääristen taipumusten" tukeminen, eli poikia kehutaan empaattisuudesta, hoivaavuudesta ja tyttöjä reippaudesta, rohkeudesta ja omista mielipiteistä.
- monipuolisen ja hyväksyvän maailmankuvan ilmaisu. pienestä pitäen on jo kerrottu että jotkut tykkää tytöistä, jotkut pojista, perheessä voi olla kaksi äitiä tai kaksi isää, mies voi haluta pukeutua tädiksi jne. Kaikki nämä siis kerrotaan neutraalisti ja kiihkottomasti, eikä kauhistellen
- ei-toivottujen vaikutteiden kitkeminen. Esim. oma isäni on aina jankannut sitä että naisista ei ole mihinkään, naiset ovat miehiä alempiarvoisia, tytöt ovat tyhmiä. Tällaiseen paikkaan vien lastani kylään valvotusti ja jälkikäteen selitän että pappa on oman aikakautensa vanki ja nykyään asiat ovat toisella tavalla.
Tavoite ei siis ole kapinoida luontoa vastaan, tai pakottaa esim. empaattista tyttöä agressiiviséksi tai vice versa, reipasta poikaa nyhveröksi. Tavoite on että lapsi saa kasvaa omien halujensa ja ominaisuuksiensa mukaiseksi yksilöksi joka tiedostaa maailman monimuotoisuuden ja osaa arvostaa erilaisuutta.
Tuli mieleen juuri naapurin "perinteinen perhe" jossa poika olisi halunnut valita uudeksi polkupyöräksi vaaleanpunaisen fillarin. Poika ei todellakaan saanut haluamaansa vaan perinteisen poikien pyörän ja kaupan päälle äiti kauhisteli pojan taipumusta vaaleanpunaiseen ja isä vielä haukkui pojan että laitetaanko seuraavaksi hame päälle vai mitä oikein meinaat! Juuri tällaista meininkiä vastaan siis sukupuolineutraali kasvatus kapinoi
Mekin noudatamme kuvailemaasi sukupuolineutraalia kasvatusta jossain määrin;tarjoamme pojallemme kaikenlaisia leluja, vaatteet eivät ole pelkästään "pojanvärisiä", tuemme pojan herkää&empaattista puolta (mitä hänestä todella löytyy!) ja kotona teemme kumpainenkin kaikenlaisia kotitöitä.
Muutamaa asiaa tekstissäsi kuitenkin hieman kritisoisin. Sanoit, että olette erityisen tarkkoja miten puhutte asioista esim. "Aikuinen poraa ja sahaa" vs "Setä poraa ja sahaa". Jos lapsi näkee kuka on tekijänä, on se mielestäni lapsen aliarvioimista että sanoilla yritetään muuttaa sitä että tekijänä on mies/nainen. Kyllähän lapsi näkee ja ymmärtää, että setä siinä nyt sahaa tai täti hoitaa kukkapenkkiä. Tietysti voidaan keskustella lapsen kanssa siitä, että tekijänä voisi olla myös täti/setä, mutta lapsen näkemää ja kokemaa todellisuutta ei voi sanoin muuttaa. Tämän vuoksi kotona annetut esimerkit siitä, että naiset ja miehet osaavat tehdä samoja asioita ovat tärkeitä.
Toinen asia, mistä en ole samaa mieltä on se että pienille lapsille (tietenkin käsityksemme siitä, mikä on pieni lapsi voi olla eroava), ei mielestäni tarvitse lähteä alleviivaamaan sitä, että on olemassa naispareja ja miespareja, transuja, jne. Mielestäni on vain hyvä, että pienten lasten (tarkoitan tässä nyt alle 6-vuotiaita) elämä on tältä osalta mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää, myöhemmin kun lapsi kiinnostuu sukupuolten välisistä suhteista tietysti hänen kanssaan keskeskustellaan asioista. Meillä on esimerkiksi muutama ystäväpariskunta, jotka ovat homoja. Emme lähde sitä millään tavalla erikseen alleviivaamaan, ennen kun lapsi alkaa asiasta kysellä. Myöskään ystävämme eivät ole millään tavalla innostuneita asiaa pienille lapsille selventämään. Eskari-ikäiset ovat sitten taas jo aivan erilailla pohtimassa ja kiinnostuneita naimisiin menosta, parisuhteista, jne ja toki heidän kanssaan sitten keskustellaan että on heteropareja, miespareja, naispareja. Eli keskustellaan asioista silloin kun lapsi on siihen valmis.
Mielenkiintoinen aihe, oma ketju tälle olisi tosiaankin ehkä paikallaan.
Erakkoäidille
erakkoäiti:anteeksi että tämä nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta kun joku kysyi tuosta sukupuolineutraalista kasvatuksesta, niin vastaan siihen.
Sukupuolineutraali kasvatus on sellaista, että lasta ei tietoisesti tai tiedostamatta ohjata stereotypisiin käyttäytymismalleihin, valintoihin tai toimintoihin. Usein "epäfeministit" haukkuvat tätä kasvatustyyliä sillä argumentilla että tytöistä ei pidä tehdä väkisin poikia tai päinvastoin. Siitä ei tässä siis missään nimessä olekaan kyse, sillä on ihan OK että tyttö on tyttömäinen - mutta vain silloin jos lapsi ITSE niin haluaa, ei siis ohjattuna ulkopuolelta.
Omassa kasvatuksessa asia näkyy mm. näin:
- sukupuolineutraalit värit vaatetuksessa, paitsi jos lapsi itse valitsee toisin (yleensä ei valitse, vaan tyttö ja poika molemmat pitävät keltaisesta, vihreästä jne)
- ei tyttöjen leluja tytöille/poikien pojille, vaan molempia on tarjolla ja leluja ostetaan ristiin (esim. joululahjaksi nukke pojalle, auto tytölle, saavat sitten päättää miten leikkivät ja millä)
- isä ja äiti tekevät kotona esimerkkinä kaikkia töitä. Isä siis kokkaa, siivoaa, pyykkää, ja äiti vaihtaa autonrenkaat, nikkaroi, korjaa katon jne. Tässäkin kuitenkin kohtuus kaikessa eli väkisin ei tehdä väärinpäin vaan niin että kumpikin saa tehdä kaikkea
- ollaan erityisen tarkkana miten asioista _puhutaan_. Esim. jos naapurin mies nikkaroi, en sano että "setä poraa ja sahaa" vaan että "aikuinen poraa ja sahaa". Juuri nämä vahingossa tulevat lausahdukset muokkaavat lapsen käsitysmaailmaa todella paljon, ja näistä sukupuolittuneista termeistä pieni lapsi oppii tosi nopsaan että sedät korjaa autoja, tädit hoitaa kotia. Tätä siis emme lapsille halua opettaa
- lasten "sukupuolisesti sekundääristen taipumusten" tukeminen, eli poikia kehutaan empaattisuudesta, hoivaavuudesta ja tyttöjä reippaudesta, rohkeudesta ja omista mielipiteistä.
- monipuolisen ja hyväksyvän maailmankuvan ilmaisu. pienestä pitäen on jo kerrottu että jotkut tykkää tytöistä, jotkut pojista, perheessä voi olla kaksi äitiä tai kaksi isää, mies voi haluta pukeutua tädiksi jne. Kaikki nämä siis kerrotaan neutraalisti ja kiihkottomasti, eikä kauhistellen
- ei-toivottujen vaikutteiden kitkeminen. Esim. oma isäni on aina jankannut sitä että naisista ei ole mihinkään, naiset ovat miehiä alempiarvoisia, tytöt ovat tyhmiä. Tällaiseen paikkaan vien lastani kylään valvotusti ja jälkikäteen selitän että pappa on oman aikakautensa vanki ja nykyään asiat ovat toisella tavalla.
Tavoite ei siis ole kapinoida luontoa vastaan, tai pakottaa esim. empaattista tyttöä agressiiviséksi tai vice versa, reipasta poikaa nyhveröksi. Tavoite on että lapsi saa kasvaa omien halujensa ja ominaisuuksiensa mukaiseksi yksilöksi joka tiedostaa maailman monimuotoisuuden ja osaa arvostaa erilaisuutta.
Tuli mieleen juuri naapurin "perinteinen perhe" jossa poika olisi halunnut valita uudeksi polkupyöräksi vaaleanpunaisen fillarin. Poika ei todellakaan saanut haluamaansa vaan perinteisen poikien pyörän ja kaupan päälle äiti kauhisteli pojan taipumusta vaaleanpunaiseen ja isä vielä haukkui pojan että laitetaanko seuraavaksi hame päälle vai mitä oikein meinaat! Juuri tällaista meininkiä vastaan siis sukupuolineutraali kasvatus kapinoi
Mekin noudatamme kuvailemaasi sukupuolineutraalia kasvatusta jossain määrin;tarjoamme pojallemme kaikenlaisia leluja, vaatteet eivät ole pelkästään "pojanvärisiä", tuemme pojan herkää&empaattista puolta (mitä hänestä todella löytyy!) ja kotona teemme kumpainenkin kaikenlaisia kotitöitä.
Muutamaa asiaa tekstissäsi kuitenkin hieman kritisoisin. Sanoit, että olette erityisen tarkkoja miten puhutte asioista esim. "Aikuinen poraa ja sahaa" vs "Setä poraa ja sahaa". Jos lapsi näkee kuka on tekijänä, on se mielestäni lapsen aliarvioimista että sanoilla yritetään muuttaa sitä että tekijänä on mies/nainen. Kyllähän lapsi näkee ja ymmärtää, että setä siinä nyt sahaa tai täti hoitaa kukkapenkkiä. Tietysti voidaan keskustella lapsen kanssa siitä, että tekijänä voisi olla myös täti/setä, mutta lapsen näkemää ja kokemaa todellisuutta ei voi sanoin muuttaa. Tämän vuoksi kotona annetut esimerkit siitä, että naiset ja miehet osaavat tehdä samoja asioita ovat tärkeitä.
Toinen asia, mistä en ole samaa mieltä on se että pienille lapsille (tietenkin käsityksemme siitä, mikä on pieni lapsi voi olla eroava), ei mielestäni tarvitse lähteä alleviivaamaan sitä, että on olemassa naispareja ja miespareja, transuja, jne. Mielestäni on vain hyvä, että pienten lasten (tarkoitan tässä nyt alle 6-vuotiaita) elämä on tältä osalta mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää, myöhemmin kun lapsi kiinnostuu sukupuolten välisistä suhteista tietysti hänen kanssaan keskeskustellaan asioista. Meillä on esimerkiksi muutama ystäväpariskunta, jotka ovat homoja. Emme lähde sitä millään tavalla erikseen alleviivaamaan, ennen kun lapsi alkaa asiasta kysellä. Myöskään ystävämme eivät ole millään tavalla innostuneita asiaa pienille lapsille selventämään. Eskari-ikäiset ovat sitten taas jo aivan erilailla pohtimassa ja kiinnostuneita naimisiin menosta, parisuhteista, jne ja toki heidän kanssaan sitten keskustellaan että on heteropareja, miespareja, naispareja. Eli keskustellaan asioista silloin kun lapsi on siihen valmis.
Mielenkiintoinen aihe, oma ketju tälle olisi tosiaankin ehkä paikallaan.