Suojaako imetys äitiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rintasyövältä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rintasyövältä?

Vieras
Voiko rintasyöpä tulla myös imetyksen aikana vai suojaako synnytys ja imetys äitiä jonkinaikaa syövältä? Hankala tutkia rintoja kun muutenkin imetyksen aikaan möykkyiset.

Samaa olen itsekin miettinyt. Meillä mennään täysimetyksellä kohta 5 kk ja ajattelin mielessäni, että jos gynelle menisi ja hän tutkisi eli painelisi rintojani, niin maitoahan sieltä suihkuaisi :-)

Itse olenkin ajatellut, että tutkin itsekseni mitä tutkin ja käyn gynellä imetyksen loputtua. Vaikeata tosin itsetutkiskelukin on kun mulla ei ole menkat alkaneet eli ei tiedä, milloin olisi paras aika tutkia ja kaikenlaista mohkuraa täältäkin löytyy.

Raskaus ja imetys ei suojaa rintasyövältä. Synnytys yli kolmekymppisenä katsotaan pieneksi rintasyöpäriskiksi, sitä ainakin kysytään syöpäkartoituksessa. Rintoja on vaikea tutkia imetyksen takia kyhmyisyyden vuoksi ja ultraääni sekä mammografian tekokin on hankalampaa. Muuta jos on epäily uudesta kyhmystä niin kyllä se aina kannattaa tutkituttaa ja neulanäytteen aina voi ottaa.

Siis eihän nyt ollut kyse siitä, voiko rintasyöpä tulla jos on aikanaan imettänyt. Sehän on selvää, että imetys ei ole mikään ihmelääke ja ennaltaehkäisy. Ap taisikin kysyä alunperin, voiko imetysaikana saada rintasyövän. Ja kaipa se silloinkin voi tulla jos on tullakseen.

Sensijaan on tutkimuksia siitä, että mitä useampi lapsi Sinulla on ja kaikkia olet imettänyt, rintasyövän todennäköisyys pienenee. Mutta korkea ensisynnytysikä (yli 30), aikaiset kuukautiset (alle 13 v) ja myöhäinen menopaussi-ikä lisäävät monien muiden esim. ravintotekijöiden, stressin ym. kanssa syöpäriskiä.

Mun mielestä asiaan kannattaa suhtautua järkevästi, käydä säännöllisesti gynellä, tutkia itse rintoja ja käydä seulonnoissa. Elämä on liian lyhyt etukäteen huolestumiseen ja murehtimiseen.

Niin, tarkoitin imetysaikaan ja vähän sen jälkeen. Siksi vaan kyselen kun mun olisi tärkeää tutkia rinnat säännöllisesti lääkärin kehoituksesta, koska mulla on suurempi riski sairastua siihen.

Yhteistyössä