Suomalainen totaalikieltäytyjä hakee turvapaikkaa Belgiasta

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Tajusin juuri, että yksi mun ja Mielikin eroista on myös siinä, että mä näen sodan valtioiden välisenä kiistana, jossa pannaan ihmiset tappelemaan. Mä en näe sitä tilanteena, jossa vierasmaalaisten ihmisten tehtävänä on tuhota juuri minun perheeni.

Sama juttu. Mielikki pitää sodan tavoitteena vastustajan siviiliväestön tuhoamista. Tai jos ei tavoitteena, niin ainakin seurauksena.

No johan heität suoraansanottuna paskaa silmille!!!Koska,missä olen sanonu siviiliväestön tuhoamisen olevan "tavoitteeni"? :headwall: Emmää ny mitään sotaa ole julistamassa,rauhotu hyvä mies tai nainen!!
Oon puhunu oman PERHEEN puolustamisesta!
Pitääkö ottaa rautalankaa ja vääntää?? :headwall: :headwall:

Tarkoitin että uskot vihollisen tavoitteen olevan tuon. Käsitit minut väärin. Minä taas uskon että vihollinen pyrkii jättämään siviilit rauhaan. Tähän voi tutustua tutkimalla nykyisiä sotia. Israelin tapauksessa kyllä kohteena on siviiliväestä aivan yhtä hyvin, mutta heidän tilanteensa ei ole tyypillinen.

Selvä minä itse -sukupolven edustaja, tahtoo tehdä omat sääntönsä mutta silti vaatii kaiken mahdollisen yhteiskunnan tuen vaikka ei ole valmis tekemään mitään muiden puolesta. Selkärangaton, loinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
mielipiteitä..meikällä ainakin keittää pikkasen yli |O

Totaalikieltäytyjä Tuukka Masalin, 21, Jyväskylästä on hakenut turvapaikkaa Belgiasta.

Masalinille langetettiin elokuussa Loviisan käräjäoikeudessa puolen vuoden ehdoton vankeusrangaistus. Hänet oli määrätty aloittamaan vankeustuomio tammikuun alussa.

Masalin lähti Suomesta juuri ennen tuomion alkua.

Belgiassa Masalin asuu turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa lähellä Brysseliä.

Aseistakieltäytyjäliiton verkkosivuilla Masalin toivoo voivansa herättää keskustelua turvapaikkaa hakemalla. Hän ihmettelee, eikö "Suomen kaltaisessa demokraattisessa hyvinvointiyhteiskunnassa saa sanoa 'ei' joutumatta vankilaan."

Asevelvollisuusjärjestelmää hän ei pidä perusteltuna ja siviilipalvelusta vain armeijan korvikkeena.

Totaalikieltäytymisen Masalin kertoo valinneensa siviilipalvelusjärjestelmän monien ongelmien takia.

Siviilipalveluksen kesto on hänen mukaansa edelleen kohtuuton yleisimpään varusmiespalvelukseen verrattuna. Siviilipalveluksen suorittaminen kehitysyhteistyötehtävissä ulkomailla ei ole mahdollista.

Totaalikieltäytyjät tuomitaan edelleen pitkiin, ihmisoikeuksien kannalta kyseenalaisiin vankeusrangaistuksiin.

Aseistakieltäytyjäliitto pitää uutta turvapaikanhakuprosessia osoituksena näistä ongelmista. Liitto aikoo tukea Masalinia hänen maanpakolaisuutensa aikana.

Masalin ei ole ensimmäinen Belgiaan paennut suomalainen totaalikieltäytyjä.

Vuonna 2001 sieltä haki turvapaikkaa Jussi Hermaja, hänkin Masalinin tavoin Jyväskylästä. Hermajalle ei myönnetty turvapaikkaa, mutta Suomi ei myöskään vaatinut hänen luovuttamistaan.

Hermajan tuomio raukesi syksyllä 2006. Tuomion raukeamisen jälkeen kieltäytyjää ei voida enää uudelleen määrätä ase- tai siviilipalvelukseen

Kunhan kokeilen...

Äh, pitikin avata tää keskustelu taas..
Muistetaas arvon neidit ja rouvat asiallinen keskustelu jooko, edes yritetään.

Njoo, mutta kyllähän tässä itse kullakin tunteet kuumenee.

Mä en vaan voi ymmärtää sitä näkökulmaa, että jos naapuri hyökkää niin sää vaan käännät toisenkin poskesi, sanot että tänne vaan kaikki, ollaan mielellään foiniikkialaisia, vaihdetaan samalla kieli ja kansantarut ja kaikki perinteet haudataan ja islamiinkin voidaan kääntyä, kommunismikaan ei pahaksi olisi!

Mua myös harmittaa todella paljon, että valtiot tappelee ja ihmiset on siinä välikäsinä. Sekin kun NL lähetti poikiansa Uralin toiselta puolelta taistelemaan Suomea vastaan - voi parkoja, tuskin olivat Suomesta koskaan kuulleetkaan! Eli kyllähän sota on aina väärin ja sotaa on aina vastustettava.

Mutta jumaliste en mä silti luovuttaisi noin vaan ilman mitään vastayritystä ja olisin esimerkiksi venäläinen. Venäläiset ovat mukavia ihmisiä ja itsekin olen useita vuosia Venäjällä asunut. Mutta näin ihan esimerkkinä - mä en ole venäläinen enkä haluaisi olla. Me vaan olemme ihan eri kansaa.

Yhteistyössä