Tästä olen samaa mieltä. Masalinille pojot rohkeudesta ajaa omaa asiaansa, vaikka vastustus on suuri.Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Rohkea:Hieno homma. On käsittämätöntä, että 2000-luvulla joutuu vakaumuksen takia vankilaan. Miettikääpä ihan ite.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Tästä olen samaa mieltä. Masalinille pojot rohkeudesta ajaa omaa asiaansa, vaikka vastustus on suuri.Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Rohkea:Hieno homma. On käsittämätöntä, että 2000-luvulla joutuu vakaumuksen takia vankilaan. Miettikääpä ihan ite.
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:Oho. Miksei toi edellinen sivu aukea? Oonks mä bannissa?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:Tajusin juuri, että yksi mun ja Mielikin eroista on myös siinä, että mä näen sodan valtioiden välisenä kiistana, jossa pannaan ihmiset tappelemaan. Mä en näe sitä tilanteena, jossa vierasmaalaisten ihmisten tehtävänä on tuhota juuri minun perheeni.
Sama juttu. Mielikki pitää sodan tavoitteena vastustajan siviiliväestön tuhoamista. Tai jos ei tavoitteena, niin ainakin seurauksena.
No johan heität suoraansanottuna paskaa silmille!!!Koska,missä olen sanonu siviiliväestön tuhoamisen olevan "tavoitteeni"? :headwall: Emmää ny mitään sotaa ole julistamassa,rauhotu hyvä mies tai nainen!!
Oon puhunu oman PERHEEN puolustamisesta!
Pitääkö ottaa rautalankaa ja vääntää?? :headwall: :headwall:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki::wave: :wave: Mulla on venäläisiä ystäviä!!! =)
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:mielipiteitä..meikällä ainakin keittää pikkasen yli |O
Totaalikieltäytyjä Tuukka Masalin, 21, Jyväskylästä on hakenut turvapaikkaa Belgiasta.
Masalinille langetettiin elokuussa Loviisan käräjäoikeudessa puolen vuoden ehdoton vankeusrangaistus. Hänet oli määrätty aloittamaan vankeustuomio tammikuun alussa.
Masalin lähti Suomesta juuri ennen tuomion alkua.
Belgiassa Masalin asuu turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa lähellä Brysseliä.
Aseistakieltäytyjäliiton verkkosivuilla Masalin toivoo voivansa herättää keskustelua turvapaikkaa hakemalla. Hän ihmettelee, eikö "Suomen kaltaisessa demokraattisessa hyvinvointiyhteiskunnassa saa sanoa 'ei' joutumatta vankilaan."
Asevelvollisuusjärjestelmää hän ei pidä perusteltuna ja siviilipalvelusta vain armeijan korvikkeena.
Totaalikieltäytymisen Masalin kertoo valinneensa siviilipalvelusjärjestelmän monien ongelmien takia.
Siviilipalveluksen kesto on hänen mukaansa edelleen kohtuuton yleisimpään varusmiespalvelukseen verrattuna. Siviilipalveluksen suorittaminen kehitysyhteistyötehtävissä ulkomailla ei ole mahdollista.
Totaalikieltäytyjät tuomitaan edelleen pitkiin, ihmisoikeuksien kannalta kyseenalaisiin vankeusrangaistuksiin.
Aseistakieltäytyjäliitto pitää uutta turvapaikanhakuprosessia osoituksena näistä ongelmista. Liitto aikoo tukea Masalinia hänen maanpakolaisuutensa aikana.
Masalin ei ole ensimmäinen Belgiaan paennut suomalainen totaalikieltäytyjä.
Vuonna 2001 sieltä haki turvapaikkaa Jussi Hermaja, hänkin Masalinin tavoin Jyväskylästä. Hermajalle ei myönnetty turvapaikkaa, mutta Suomi ei myöskään vaatinut hänen luovuttamistaan.
Hermajan tuomio raukesi syksyllä 2006. Tuomion raukeamisen jälkeen kieltäytyjää ei voida enää uudelleen määrätä ase- tai siviilipalvelukseen
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:Oho. Miksei toi edellinen sivu aukea? Oonks mä bannissa?![]()