Surkea mummo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tytär

Vieras
Onkohan äitini hieman huono mummo muiden kuin minun mielestäni? Tässä yksi esimerkki: Äitini soitti eilen illalla, että on tänään tulossa käymään meille. Sanoi ottavansa huonokuntoisen isomummon mukaan. Niin no eipä tämä niin kovin pahalle kuulosta vielä, tiedetään. Mutta yritin sitten siinä puhelimessa sanoa, että olisit vähän aiemmin ilmoittanut. Olisin osannut ajoissa raivata töiltä vähän tilaa. Olen itse siis kotona kahden pienemmän lapsen kanssa, vanhin on puolipäiväisenä tarhassa. Kotona teen töitä lasten päiväunien aikana. Ja tälle päivälle oli jo työt sovittu.
No äitini idea oli, että hän jättää isomummon luokseni hoitoon ja lähtee itse kaupungille tapaamaan kavereitaan. Sain onneksi tämän isomummon tulon sentään peruttua.
Lopulta äitini lupasi helpottaa vähän hommiani, ja hakea vanhimman tarhasta. Kuinkas sitten kävikään - kavereiden kanssa oli niin kivaa, että unohtui se lapsi hakea.
Lapsenlapset ovat viimeksi nähneet mummoaan kuukausia sitten. Kävimme kesällä mummolassa. Toisin päin ei vierailuja juuri ole.

Siis tämä isomummo sinun mummo? Miksi et häntä halunnut kylään? Vanhuksilla on yksinäistä ja sydämeen sattuu lukea tällaisia tarinoita. Miten on, kelpaako aikanaan perintö vai kieltäydytkö siitäkin?

Olet ilmeisesti niitä liian sitkeitä ihmeidenodottajia, jotka ovat kärsineet jo huonosta äidistä ja nyt jatkavat samaa ruikuttamista omien lastensa kohdalla. Jos näin, niin tajua antaa periksi.

Kuulostaa anopilta. Tekee suunnitelmia tulosta ja ison numeron koko hommasta, sitten peruu. Ei edes kerrota lapsille sen ideoinneista. Juovuspäissään kyllä jaksaa soitella ja julistaa kuinka rakastaa.

Mummosi puolesta olen kyllä pahoillani. Koska lapsenlapsenlapset ovat häntä viimeksi nähneet?

Alkuperäinen kirjoittaja Tytär;27288317:
Onkohan äitini hieman huono mummo muiden kuin minun mielestäni? Tässä yksi esimerkki: Äitini soitti eilen illalla, että on tänään tulossa käymään meille. Sanoi ottavansa huonokuntoisen isomummon mukaan. Niin no eipä tämä niin kovin pahalle kuulosta vielä, tiedetään. Mutta yritin sitten siinä puhelimessa sanoa, että olisit vähän aiemmin ilmoittanut. Olisin osannut ajoissa raivata töiltä vähän tilaa. Olen itse siis kotona kahden pienemmän lapsen kanssa, vanhin on puolipäiväisenä tarhassa. Kotona teen töitä lasten päiväunien aikana. Ja tälle päivälle oli jo työt sovittu.
No äitini idea oli, että hän jättää isomummon luokseni hoitoon ja lähtee itse kaupungille tapaamaan kavereitaan. Sain onneksi tämän isomummon tulon sentään peruttua.
Lopulta äitini lupasi helpottaa vähän hommiani, ja hakea vanhimman tarhasta. Kuinkas sitten kävikään - kavereiden kanssa oli niin kivaa, että unohtui se lapsi hakea.
Lapsenlapset ovat viimeksi nähneet mummoaan kuukausia sitten. Kävimme kesällä mummolassa. Toisin päin ei vierailuja juuri ole.

Musta tuntuu että ihan samanlainen mummo on lapsillasi kuin lapsenlapsi sinun mummollasi. Että ei oikein kiinnosta...

No kylläpä aloittaja taas on saanut vastauksia... MIksi ihmeessä aloittaja on huono ihminen jos ei pysty jättämään omia töitään tekemättä päivän varoitusajalla, jotta hoitaisi omaa mummoaan? Kuinka moni näistä arvostelijoista olisi itse soittanut työnantajalleen ja sanonut, että sori, en voi tulla töihin huomenna kun isomummo tulee hoitoon????

Kyllä sinun lastesi mummo on rasittava, koska ei sovi ajoissa asioita + ei pidä niitä sovittuja asioita.

Olisin ottanut isomummon siis oman mummoni ihan mielellään kylään, jos olisi ajoissa sovittu. En vain pystynyt tuolla aikataululla perumaan jo sovittuja töitä. Ja melkein pitäisi olla isomummon vierailujen aikaan kaksi aikuista läsnä, ettei lasten tarvitse olla koko päivää sisällä. Isomummoa ei voi jättää yksin, eikä vauvaa ja parivuotiasta voi lähettää yksin ulos.
Ja vanhimmalla oli tosiaan kivaa tarhassa, kun odottaa ja odottaa, että mummo tulee hakemaan. Tarhasta sitten soitettiin, että miksei kukaan hae lasta. Ikävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytär;27288426:
Olisin ottanut isomummon siis oman mummoni ihan mielellään kylään, jos olisi ajoissa sovittu. En vain pystynyt tuolla aikataululla perumaan jo sovittuja töitä. Ja melkein pitäisi olla isomummon vierailujen aikaan kaksi aikuista läsnä, ettei lasten tarvitse olla koko päivää sisällä. Isomummoa ei voi jättää yksin, eikä vauvaa ja parivuotiasta voi lähettää yksin ulos.
Ja vanhimmalla oli tosiaan kivaa tarhassa, kun odottaa ja odottaa, että mummo tulee hakemaan. Tarhasta sitten soitettiin, että miksei kukaan hae lasta. Ikävää.

Ok, mä luinkin aloituksen huonosti. Ymmärsin ensin että olet lasten kanssa kotona etkä töissä.

Jos äitisi ei osaa ennakoida tulemisiaan ja ilmoittaa niistä ajoissa, hän on huono ennakoija ja ehkä ärsyttävä sellaisen ihmisen mielestä, joka suunnittelee kaikki menonsa ja tekemisensä ajoissa ja tarkkaan. Mutta se ei liity mitenkään siihen, onko hän hyvä vai huono mummo. Mummous ei ole kalenteriin liittyvä asia laisinkaan.

Ymmärrän, että sulla oli töitä, mutta olisin itse yrittänyt lykätä niitä, jos oma mummoni olisi ollut tulossa käymään. Jos lykkääminen on mahdotonta, sitten ei voi mitään ja äitisi sentään perui mummon mukaanottamisen, eikä tuonut mummoa luoksesi väkisin, keskelle työkiireitä.

Ainoa, mikä tässä liittyy "huonoon mummouteen" on lapsenlapsen unohtaminen tarhaan. Jos harvoin nähdään, luulisi, että olisi kiinnostusta tavata ja lapsi muistettaisiin hakea. Tosin sekin sitten riippuu, että myöhästyikö nouto puoli tuntia, kun kahvilla kavereiden kanssa unohtui katsoa kelloa vai unohtiko mummo lapsen tyystin sinnne tarhaan.

Minusta sinulla ja äidilläsi on erilaiset käsitykset aikatuluttamisesta, mutta tarinastasi ei käynyt varsinaisesti ilmi, onko mummo hyvä vai huono. Siihen vaikuttaa mm. se, kiinnostaako mummoa pitää yhteyttä edes puhelimitse, mitä hän tekee lastenlasten kanssa näitä tavatessaan ja kuinka mieluusti jne.

Höh, mulla kans etätyöntekijänä sama ongelma, että ihmiset olettaa mun olevan koska vaan vapaa, kun olen "vaan" kotona. Pitää vaan olla tiukka ja sanoa, jos ei sovi, vaikka ikäväähän se joskus on.

Selkeästi huono on. Moni täällä nyt sekoittaa asioita, eikä ymmärrä asian syvintä olemusta. Se miten äitisi toimii, kertoo nimenomaan hänen syvimmäsätä olemuksestaan, itsekkyydestään. Ei se mikään aikatauluongelma ole, tai vaan huolettomuus.'
Taas vaan tässäkin ketjussa, niinkuin muissakin täällä, jotenkin ylitunteellisoidaan isovanhemmuutta.

Kysyisin, että onko ylipäätääbn huonoja ja pahoja ihmisiä olemassa? Kyllä on?
Entä eikö tälläisistä sitten tule isovanhempia, vai muuttuuko ne mystisesti hyviksi?

Yhteistyössä