synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palautuminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palautuminen

Vieras
Te joilla on ollut paljon tikkejä, miten nopeasti olette parantuneet synnytyksen jälkeen? Kauanko tikkien sulaminen kesti? Koska aloititte/teittekö lantionpohjalihasten jumppaa? Onko ollut virtsankarkailua? Mulla synnytyksestä 5 viikkoa ja tikit näyttävät vaalentuneen (onko sulamassa?) mutta sisällä olevista tikeistä en tiedä (on kuulemma kohtuun asti monessa kerroksessa :( ). Luulin jonkin aikaa että kyseessä on jälkivuoto, mutta luultavasti pissaa siellä vaipassa on :( Onko kokemuksia paraneeko ajan myötä?

En tiedä paljonko tikkejä oli. Toisen asteen repeämä tuli ja tuntui ainakin, että minua kursittiin kasaan iäisyys. Puolitoista viikkoa synnytyksen jälkeen neuvolan täti kävi ja sanoi, että tikit on alkanut jo sulaa. Noin kuukausi synnytyksen jälkeen harrastin seksiä, eikä tuntunut minkäänlaista kipua. En tehnyt lainkaan lantionpohjanlihasten jumppaa, eikä virtsan karkailua ole ollut. Sulla on kyllä varmaankin ommeltu paljon enemmän noita tikkejä, mutta näin tämä palautuminen mulla tapahtui.

Tikkien määrästä en osaa sanoa, mutta liian innokkaan istumisharjoittelun ansiosta suurin osa pinnallisista aukesivat ensimmäisenä kotipäivänä. Haava parantui silti ihan hyvin ahkeralla suihkuttelulla. Kyllä mulla ainakin oli virtsankarkailua esim. aivastaessa jos rakko oli täynnä tmv ja emätin aluksi aika turta. Kyllä ne lantion pohjan lihakset ja emätin palautuu itsekseenkin ajan myötä, ottaa kyllä aikaa. Mutta lantionpohjan jumpalla saat nopetutettua ja parannettua tulosta. Mulla oli ennen synnytystä fyys. kunto ja lantionpohja aivan hyvässä kunnossa, silti tuli virtsankarkailua just ponnistustilanteissa. Aluksi tein ahkerasti heti synnytyksen jälkeen harjoituksia mutta sitten ne jäi, kun muutoin oli palautunut synnytyksestä niin jotenkin sitä tuudittautui uskoon että se lantionpohjakin sitten. Vauva oli 10kk kun ehdin vasta aloittaa uudelleen juoksuharrastukseni mutta yllätys yllätys, jouduin tehotreeniin lantion pohjan kanssa. Ei pitänyt 5 kilometriä alkuunkaan lantion pohja. HOmmasin instrusta kuulat ja 2kk tehoharjottelua, sitten juoksu taas onnistui. Nykyään treenaan lantionpohjaa pari kertaa viikossa mutta alussahan sitä pitää tehdä joka päivä!

Tikkien sulamista en muista. Ei siinä kai kovin montaa viikkoa mennyt?? (2 epparia ja sit isompi repeämä) Eka kuukaus synnytyksen jälkeen meni niin et nukuin aina kun vau,vakin nukkui ja silti tuntui et väsyttää. Sit piristyin hirveesti, enkä ois millään jaksanu oottaa jälkitarkastukseen, et pääsis jatkamaan liikuntaharrastuksia. Seksiä harrastettiin heti kun jälkivuoto loppui, pari ekaa kertaa kiristi repeämää (paksu arpikudos) mut sen jälkeen ihan yhtä ihanaa kuin aina ennenkin.

Yhteistyössä