Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kärsiviä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riutunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riutunut äiti

Vieras
Onko täällä synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuneita/parantuneita?

Meillä on 8 kuukauden ikäinen pikkumies, olen neuvolassa puhunut väsymyksestä ja mahdollisesta masennuksesta siitä asti kun vauva on ollut 3 kk. Olen saanut avuksi psykologin, joka on kuitenkin hyvin nuori (ehkä jotain 25) eikä ymmärtänyt oikein mitään synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Tapaan hänet viikottain.

Tällä hetkellä olen ihan kävelevä kuollut, vauva ei nuku öisin (viime yönä nukahti viideltä) eikä päivisin, itse olen täysin uupunut ja väsynyt. Haluaisin tietää, millaista apua olette kiperässä tilanteessa saaneet lapsiperheenä, uupuneena tai masentuneena? TIetäisin mitä voin vaatia, tuntuu, ettei minua oteta tosissaan oikein missään.

Voit pyytää perhetyöntekijää kotiin avuksi että saat päivällä levätä. Jos th ei ota sinua vakavasti, pyydä päästä juttelemaan toiselle th:lle tai lääkärille. Kerro avoimesti uupumuksestasi. Tuollaisessa tilanteessa on suuri riski, että väsyneenä teet itsellesi tai lapsellesi jotakin, joten avunpyyntösi on otettava vakavasti. Suuri univelkakin voi aiheuttaa masennusta.

Olen itse ollut masentunut 7 vuotta sitten esikoisen syntymän aihoihin. En osannut pyytää apua ennen kuin masennus vaihtui kovaan ahdistukseen ja unettomuuteen lapsen ollessa 1,5-vuotias. Silloin kävin muutaman kerran psykologin juttusilla, ja se riitti mulle. Kokemus on, että neuvolasta saa apua vaihtelevasti. Toiset th:t eivät ota avunpyyntöjä tosissaa ja väsyneenä ei jaksa vaatia.

Yhteistyössä