Synnytyksen jälkeistä masennusta vai voiko olla vielä uuden elämäntilanteen aiheuttamaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa äiti

Vieras
Vauva nyt 2kk ja meinaa alakuloa puskea, välillä jopa lievästi ahdistaa. Oon yrittäny lueskella noita synnytyksen jälkeisen masennuksen oireita, mutta ei mulla niistä oo ku tää alakulo. Nukun tosi hyvin yöllä syöttöjen välillä, jaksan hoitaa vauvaa ja höpötellä hänelle. Tunnen myös rakkautta ja syvää kiintymystä vauvaan. En itkeskelekkään mitenkään erityisen paljon.
Ainoastaan on tätä alakuloa ja sellasta tuntemusta, että seinät kaatuu täällä kotona välillä päälle.
Voiko tää olla normaalia vai onko sittenkin sitä masennusta? Onko muilla ollut vastaavaa ja onko mennyt itsestään ohi?

[QUOTE="ups";22582974]Kuinka paljon olet päässyt pois kotoa tai käykö sinulla vieraita? Kyllähän se elämä vähän tylsäksi helposti muuttuu, jos on aina kotona.[/QUOTE]

Kotona ei hirveesti käy vieraita ja riippuu aina vähän miehen työvuoroista, miten pääsen kotoa ulos. Aamuvuorojen jälkeen pääsen ihan hyvin ja nyt oonki aatellu, että alan ottamaan aikaa itelle ja käymään säännöllisesti jossain.
Aluksi mulla oli sitä tavalista baby bluesia, mutta se meni ohi n. viikossa. Nyt sitten välillä on tullut näitä ahdistuksen/alakulon tunteita ja saattavat kestää joitakin päiviä.

[QUOTE="vieras";22582957]Kuulostaa ihan normaalilta älä huoli menee ohi! Itsellä ollut 2 krt. synnytksen jälk- masis niin se on aivan erilaista se...:/[/QUOTE]

Toivon tosiaan, että ohi menee. Alko vaan pelottaan ku terveydenhoitaja sano neuvolassa, että 2kk synnytyksestä ei pitäs enää olla mielialanvaihteluita.

Voihan tuo olla alkavaa masennustakin, mutta ajattelisin että ehkä juuri tuossa vaiheessa missä sinä olet, vauvaelämä alkaa olla aika rutinoitutta, eikä enää niin uutta ja jännittävää. Ehkä sinä tosiaan kaipaisit jotain omaa virikettä tai tekemistä. Onko sinulla mitään harrastuksia (vaikka taiteellisia), mitä voisit tehdä kotona? Itselläni on 7 kk ikäinen esikoinen ja olen yllättynyt siitä, miten tylsää kotona loppujen lopuksi on. Olin ajatellut että olen kotiäitityyppiä, mutta kun lapsi on sellainen, että nukkuu huonosti päiväunia ja omaa aikaa ei ole käytännössä yhtään päiväsaikaan, niin aika suuren osan päivästä tulee vaan odoteltua miestä kotiin, mikä on tylsää kuin mikä. Nyt olen päättänyt lähteä lapsen kanssa äiti-lapsi-harrastuksiin, vaikka se tietää bussimatkaa ja aika pitkää reissua kerrallaan.

Voihan tuo olla alkavaa masennustakin, mutta ajattelisin että ehkä juuri tuossa vaiheessa missä sinä olet, vauvaelämä alkaa olla aika rutinoitutta, eikä enää niin uutta ja jännittävää. Ehkä sinä tosiaan kaipaisit jotain omaa virikettä tai tekemistä. Onko sinulla mitään harrastuksia (vaikka taiteellisia), mitä voisit tehdä kotona? Itselläni on 7 kk ikäinen esikoinen ja olen yllättynyt siitä, miten tylsää kotona loppujen lopuksi on. Olin ajatellut että olen kotiäitityyppiä, mutta kun lapsi on sellainen, että nukkuu huonosti päiväunia ja omaa aikaa ei ole käytännössä yhtään päiväsaikaan, niin aika suuren osan päivästä tulee vaan odoteltua miestä kotiin, mikä on tylsää kuin mikä. Nyt olen päättänyt lähteä lapsen kanssa äiti-lapsi-harrastuksiin, vaikka se tietää bussimatkaa ja aika pitkää reissua kerrallaan.

Minä kans yllätyin miten tylsää kotona on ja miten vähän seuraa tuosta vauvasta onki. Ja luulin myös että olen kotiäitityyppiä vaan enpäs olekkaan.
Ei mulla oo oikein harrastusta mitä voisin tehä kotona, pitäs keksiä jotain puuhaa..

Ajattlein, jos alkas noissa perhekerhoissa kulkemaan ens vuoden puolella. Kai niihin voi mennä kun vauva on 3-4kk?

Saa kertoilla vieläå omia kokemuksia, jos kyseisestä asiasta on.

[QUOTE="a.p";22589248]

Ajattlein, jos alkas noissa perhekerhoissa kulkemaan ens vuoden puolella. Kai niihin voi mennä kun vauva on 3-4kk?

Saa kertoilla vieläå omia kokemuksia, jos kyseisestä asiasta on.[/QUOTE]
Mä lähdin vauvan kanssa perhekerhoon, kun hän oli 2½ kk. Eli kyllä voit mennä. Et tosiaankaan kuulosta masentuneelta (itse sitä olin), vaan nimenomaan neljän seinän sisältä ulos -tarpeiselta.

Mä lähdin vauvan kanssa perhekerhoon, kun hän oli 2½ kk. Eli kyllä voit mennä. Et tosiaankaan kuulosta masentuneelta (itse sitä olin), vaan nimenomaan neljän seinän sisältä ulos -tarpeiselta.

Mä taisinki löytää jonku vanhan ketjun synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, jossa kerroit omia kokemuksia, niin osaat varmaan hyvin arvioida oman kokemuksen pohjalta tätä mun oireilua :)
Joo kyllä me nyt viimestään ens kuussa aletaan käymään jossain. Harmi vaan ku kaikki kerhot ym alkaa aamusta ja meidän vauva herää vasta klo10 paikkeilla!

Yhteistyössä