Synnytyksen käynnistämisestä tietävät!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnenetsijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnenetsijä

Jäsen
03.01.2013
147
0
16
Mä sain lääkäriajan viikkoa ennen laskettua aikaa ja siellä käyn lääkärin kanssa läpi
mahdollisuutta että synnytys käynnistettäisiin. Syynä kivut.

Lääkärihän laittaa todennäköisesti lähetteen synnärille jossa asia vasta päätettäisiin mutta mietin
että millä aikataululla nämä asiat yleensä on edenneet? jos jollain olisi jonkunlaista kokemusta..

Toiveena siis olisi että raskautta ei päästettäisi pitkälle yliaikaa vaan käynnistettäisiin lasketun ajan tienoilla.

Itselläni on kokemus käynnistämisestä, mutta ei tuolla tavalla suunnitellusti niin valitettavasti siitä en tiedä :/ Sen vaan että käynnistämisessä voi kestää useita päiviäkin.

Mä olen kans kuullu että voi mennä pitkäänkin että saadaan synnytys käyntiin. Tietty sitä toivois että synnytys lähtis käyntiin itsestään hyvissä ajoin mutta siitähän nyt ei takeita ole.

No en tiedä onko tästä apua...Mulla oli raskausmyrkytys, jouduin sairaalaan 36+0, 36+2 illalla lääkäri teki päätöksen, että synnytys käynnistetään seuraavana aamuna. 36+4 iltapäivällä syntyi...

Mulla käynnistettiin synnytys 2 päivää lasketusta ajasta, ja se tosiaan käynnistyi ja voimalla jo ekasta lääkkeestä. Siitä ei menny montaa tuntia kun olin jo salissa ja siitä tunti niin lapsi oli maailmassa ja mamma tajuttomana heräämössä. Pelkään tosi paljon uudelleen raskautumista, koska lapsen syntymä oli kaikkea muuta ku turvallisen tuntuinen ja hallittu kokemus. Eka kiireellä saliin ja sitte äkkiä hätäsektioon, kun kävi niin että käynnistyslääke todella puri ja synnytys oli tapahtumassa aivan liian varhain kehoni valmistautumiseen nähden. Aukesin puolestatoista kaheksaan senttiin 1,5 tunnissa ja se oli aika piinaava kokemus. Lapsi ei ehtiny yhtään mukaan siihen hommaan ja jäi jumiin liian ylös, ja sitte tuliki se hätäsektio.

Mulla oli äitiyspolilla lääkäri eräänä aamuna klo 10. Sain heti lähetteen käynnistykseen. Ennen sitä haluttiin tehdä oksitosiinirasitus synnytyssalissa, sen jälkeen oli suunnitelmissa siirtyä osastolle käynnistykseen.
Tippa iskettiin käteen kiinni joskus klo 13 maissa kaiketi (kahdesti, kun suoni puhkesi jossain vaiheessa ja oksitosiinit oli kudoksessa, se olikin koko synnytyksen kivuliain osuus) ja 17:30 vauva oli jo maailmassa.
Eli mulla ei kauan kestänyt, alle 2 h oli synnytyksen kesto, enkä ehtinyt edes varsinaiseen käynnistykseen. Mutta mulla oli viikkoja jo 41. Kohdunsuun tilanne ei tosin ollut sellainen, että nopeaa synnytystä oltaisiin osattu odottaa.

#4 jatkaa...Mulla siis cytotecit pelkästään. Tosin mulla oli 32+ uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen vaara, joten paikat oli jo valmiiksi pehmentyneet ja lyhentynyt...

Minä menin äippäpolille tarkistukseen ja sieltä määräsivät käynistykseen. Illalla antoivat pari puolikasta jotahi tablettia, oli aamuun mennessä avautunut 6cm. Synnytyssaleista oli pulaa, joten pääsin vasta illalla saliin, puhkasivat kalvot ja laittoivat tippaa ja aika pian sit lapsi syntyikin. Synnytyksen kestoksi laittoivat 2,5 tuntia. Laskivat siitä synnytyksen keston kun supistukset alkoivat tuntumaan kipeiltä.

Kävin äitipolilla torstaina ja sain käynnistysajan maanantaille. Perjantain ja lauantain välisenä yönä menin kuitekin käymään varaksi näytillä niin tahtoivat että jään sinne et käynnistetään sittenkin lauantaina vaikka mitään hätää ei ollutkaan. Käynnistäminen veny sit kuitenkin tiistaille kun oli niin paljon porukkaa, eikä mulla ollu mitään hätää.

Jos pystyt odottamaan luonnollista käynnistymistä niin suosittelisin kyllä vaikka nyt kipeä olisitkin. Käynnistetyt synnytykset kun on monesti paljon kivuliaampia. Vauva tulee kyllä kun olette siihen valmiita.

Mulla käynnistettiin synnytys pari kuukautta sitten yliaikaisuuden vuoksi. Oltiin siis sovittu että tulen sairaalaan kun on rv 42+1. Mentiin heti aamusta ja laittoivat samantien tabletin kohdun suulle kypsyttämään tilannetta. Olin ollut monta viikkoa jo 1 cm auki ja paikat pehmeät, mutta muuten paikat epäkypsät.
Klo 14 olin auki 2 cm jolloin pystyttiin puhkaisemaan kalvot. Siitä
Vartti niin alkoi todella rajut supistukset 3 min välein. Siinä sinnittelin ilta yhdeksään jolloin pyysin kivunlievitystä ja päästiin synnytysaliin. Silloin auki 5cm, joten sain epiduraalin..
Supistuksia piirtyi ruudulle, ja klo 05 sain ruveta ponnistamaan, se vaihe kestikin tunnin ja lopulta poika autettiin maailmaan imukupilla ja repesin todella pahasti.

Siinä tulikin sitten koko synnytyskertomus. Mutta suosittelen tosiaankin luonnollista käynnistymistä. Vaikka sellaisesta ei olekaan kokemusta, niin uskon että käynnistetty synnytys on kivuliaampi, sillä keinotekoisesti saadaan supistuksia aikaan vaikka paikat eivät ole vielä kypsiä siihen :) tsemppiä!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnenetsijä;28305905:
Mä sain lääkäriajan viikkoa ennen laskettua aikaa ja siellä käyn lääkärin kanssa läpi
mahdollisuutta että synnytys käynnistettäisiin. Syynä kivut.

Lääkärihän laittaa todennäköisesti lähetteen synnärille jossa asia vasta päätettäisiin mutta mietin
että millä aikataululla nämä asiat yleensä on edenneet? jos jollain olisi jonkunlaista kokemusta..

Toiveena siis olisi että raskautta ei päästettäisi pitkälle yliaikaa vaan käynnistettäisiin lasketun ajan tienoilla.

Niin siis normaali raskaushan kestää sen 40-42vkoa, on sitten VASTA yliaikainen :) Mutta juu ymmärsin mitä tarkoitit. Kaikki varmaan riippuu käynnistyksen syystä (hyvin yksilöllistäkin), lapsen voinnista ja joissain tapauksissa jopa synnärin ruuhkista.

Mua on käynnistelty erikin syistä, mutta nopein tais olla sellainen että menin vkoa ennen laskettua aikaa neuvolaan ja hb:n vuoksi sain päivystyslähetteen äitipolille heti siitä suoraan ja ottivat mut heti sisälle.

Synnytyksen käynnistyksen pituus taas johtuu kuinka valmiit on paikat ja lapsi. Esikoinen (meni oikeasti yliaikaiseksi, siis viikolle 43) käynnistettiin kans ja kesti 5 pvää ennenkuin suostui syntymään :) Tuo viimeksi mainittu tuli parissa tunnissa.

Mua ei käynnistelty kivuista huolimatta ja piti vaan odotella että lähti itsestään. Se käynnistely tosiaan ei välttämättä oo sujuva homma, äitiä käynnisteltiin minusta aika kauan ja samaten siskoa jolla kesti useamman vuorokauden kun ei vaan meinannu tepsiä.

Minä viikonpäivänä sulla on lääkäri? Jos sattuu olemaan perjantaina niin tuskin käynnistävät ellei ole mitään pakottavaa syytä, mielellään eivät sitä tee viikonloppua vasten koska siinä saattaa tosiaan mennä pari kolme päivääkin sitten. Alkuviikosta käynnistävät helpommin. Synnyttääkin pitäisi osata virastotyöaikana nykyisin..!

Mulla käynnistettiin kyllä lauantaina, mutta syynä oli vauvan heikot sydänäänet. Otettiin jo perjantaina sisään seurantaan, lauantaina käynnistys ja sunnuntaina syntyi.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenetsijä;28306291:
Millaisia kipuja sulla oli?

Supisteluja, menkkamaista särkyä, aivan hirveitä liitoskipuja. Itkusilmässä pääs just ja just liikkumaan. Sattu ja särki siis ihan kokoajan, haittasi kovasti jo uniakin. Mutta ei...Olinkin sitte synnytyksen käynnistyttyä aivan poikki ja univelkanen. Ei varmaan auttanu synnytystä joka ei sitte onnistunutkaan.

Mulla on kolme kertaa käynnistetty viikolla 42. Ihan hyvin on lähtenyt käyntiin joka kerta ja synnytys on tapahtunut 8-12 tunnin jälkeen. Kaksi on ihan arkipäivinä syntyneitä ja yksi jouluaattona. Käynnistettin siis aatonaattona iltapäivällä. Mutta ei varmaan voitu odotella joulunpyhien yli kun viikkoja oli kuitenkin jo noin paljon.
Ensimmäisellä kerralla sai kalvot puhkaistua ja kahdesti on käynnistetty tipalla. Mä en ole missään vaiheessa ollut huolissani vauvan voinnista vaan lähinnä kyllästynyt siihen odottamiseen. Jos vielä hankin neljännen niin tiedänpähän jo että mun raskaus kestää tuon 42 viikkoa ja käynnistää täytyy.

Ap saitko lääkäriajan äitipolille vai minne? Jos äitipolille käynnistys voidaan aloittaa samointein, jos lääkäri katsoo sen järkeväksi, jos taas jonnekin muualle, lähetteen kulkemisessa ja ajan saamisessa voi mennä useita päiviä.

Minä kävin äitipolilla synnytysarvioinnissa ensin kuukausi ennen laskettua aikaa, sitten laskettuna päivänä ja viimeisen kerran vikko lasketun jälkeen. Syynä ei tosin ollut kivut, mutta tosiaan arvioitiin sopivaa käynnisty/leikkausajankohtaa. Jos käynnistys olisi ollut mahdollista, se olisi aloitettu välittömästi, mutta koska ei ollut sovittiin leikkauksesta seuraavalle päivälle.

Mulla käynnistetty 3 kertaa, aina vasta 42 viikon tullessa täyteen. Etenkin keskimmäisestä olin tosi kipeä, en päässyt kunnolla kävelemään ja häpyluu paukkui, issias vaivasi ihan kokoajan. Mutta siltikin, vasta rv 42 käynnistetty.
Ensimmäistä käynnistettiin 3päivää, ensin cytotecia kohdusuulle kaks päivää ja viimeisenä okstitosiinitippa, illalla sitten syntyi ykkönen. Toisesta kypsyteltiin 1 päivä, cytotecilla. Käynnistyi alkuyöstä ja aamuyöllä syntyi kakkonen. Kolmannesta käynnisteltiin taas cytotecilla, illalla käynnistyi ja puolen yön aikaan syntyi kolmonen.

[QUOTE="vieras";28309288]Ap saitko lääkäriajan äitipolille vai minne? Jos äitipolille käynnistys voidaan aloittaa samointein, jos lääkäri katsoo sen järkeväksi, jos taas jonnekin muualle, lähetteen kulkemisessa ja ajan saamisessa voi mennä useita päiviä.

Minä kävin äitipolilla synnytysarvioinnissa ensin kuukausi ennen laskettua aikaa, sitten laskettuna päivänä ja viimeisen kerran vikko lasketun jälkeen. Syynä ei tosin ollut kivut, mutta tosiaan arvioitiin sopivaa käynnisty/leikkausajankohtaa. Jos käynnistys olisi ollut mahdollista, se olisi aloitettu välittömästi, mutta koska ei ollut sovittiin leikkauksesta seuraavalle päivälle.[/QUOTE]

Neuvolalääkärille ja hän kuulemma laittaa sitten eteenpäin jos katsoo aiheelliseksi. Aika on tosiaan vähän vajaa viikko ennen laskettua aikaa.

Saa nähdä miten käy..

Niin ja täällä menee aina automaattisesti synnärille aika kun tulee 11pvä yli lasketun ja sitten vielä odotellaan se 14pvä yli jos kaikki on vauvalla kunnossa. Nuo viimeiset kaksi viikko on kyllä tuuuuskaaaa. Temppiä :)

Yhteistyössä