Synnytys ja opiskelijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

-vierailija

Vieras
Eli onko synnytykseen pakko ottaa opiskelijoita mukaan jos ei halua?? Itsellä kohta synnytys edessä Oysissa ja tiedän kyllä että se on opetussairaala,mutta kysyykö ne siellä kun menee synnyttämään että saako opiskelija olla mukana? Poliklinikkakäynnillä ei ainakaan kysytä.

Eivät välttämättä kysy, koska aika usein oletetaan, että saa olla. Hyviin tapoihin kuitenkin kuuluu kysyä onko ok, jos opiskelija tulee mukaan. Sinulla kyllä oikeus sanoa, ettet halua ja opiskelija ei silloin tule..
Mutta mikse sua opiskelijat häiritsee?

En tiedä,en osaa sanoa mitä sanoisin jos kysyttäisiin että saako tulla. Toisaalta kun tämä on eka synnytys enkä tiedä oikein asioista vielä mitään kaikki niin uutta niin en välttis haluais opiskelijaa...Onko niitä vain 1 jos tulee? en ainakaan mitään porukkaa halua sinne katselemaan :D

Suosittelen ottamaan opiskelijan mukaan synnytykseen, mikäli sellaiseen sinulta lupaa kysytään. Itsekin ajattelin asiasta vähän nihkeästi ennen synnytystä, mutta sitten sinne saliin vaan marssi opiskelija, eikä minulta taidettu mitään lupia kysellä. Mutta todella positiivisesti yllättynyt olin, kuinka tomera ja "valmis" tapaus tämä opiskelija oli. Hänellä oli aikaa juurtajaksain selittää eri toimenpiteet ja tietty varmaan myös pientä pätemisentarvetta, mutta hyvähän se minun kannaltani oli. Tämä kätilöopiskelija siis oli mukana kaikissa toimenpiteissä, eikä pelkästään seurannut sivusta. Hän mm. tikkasi repeämät synnytyksen jälkeen, ja teki muuten sata kertaa parempaa jälkeä kuin synnytyslääkäri ensimmäisessä synnytyksessäni.

Mulla tokas synnytyksessä kysyttiin ja annoin tulla.

Hämäs vaan lähes koko synnytyksen ajan opiskelijan tutut kasvot, en osannut yhdistää kehenkään, kunnes opiskelija lähti hetkeks pois, niin pääsin mieheltä kysymään. Oli Kotikadussa näytellyt "ninni". :D

Ehkä mulla pelottaa että se opiskelija on nähnyt aiemmin vain yhden tai kaksi synnytystä ja ei osaa suhtautua asiaan oikealla tavalla tms...kun ei kuitenkaan ole valmis kätilö. Jos tietäisin esim.että hän olisi juuri valmistumassa en ajattelisi noin,en tiedä tyhmiä ajatuksia mulla nyt :D

Niin kun tiedän että ei niitä opiskelijoita kovin paljon ole valmisteltu niihin synnytyksiin joihin ne menee ainakaan alussa. Koska ystäväni opiskelee kätilöksi parhaillaan. Heti vaan laitetaan lähes kylmiltään synnäreille harjoitteluun.

Mulla taisi olla opiskelija mukana, näyttikin hieman kalvakalta siinä lopussa sitten mutta pääsi kyllä seuraamaan todellista toimintaa sitten kun sitä lopulta tuli. Itse annan aina kun mahdollista opiskelijoiden tulla mukaan, sillä kuitenkin kaikki oppi on heillekkin tärkeää jotta tämän tason sairaanhoito on ihan tulevaisuudessakin turvattua. Ja eiköhän aika nopeasti siellä ole kaikki nähty :D

Meillä oli opiskelija synnytyksessä mukana, eikä multa mitään kyselty etukäteen eikä oo koskaan tullut edes mieleen, että olisi pitänyt kysyä. :D
Opiskelija oli tosi ihana ja hänellä todellakin oli paljon enemmän aikaa kertoa asioista ja keskustella, kuin itse kätilöllä, joka ravasi kahden salin väliä. Ihana tyttö oli ja kovasti häntä kiittelin. Hän myös mm. tikkasi minut ja oli oikein taitava. :)

synnytin oyssissa ja olin päättänyt etten halua opiskeliaa mutta onneksi muutin mieleni, oli sitten ainut asiallinen ja mukava sairaalanhenkilö paikan päällä. Kätilötkin lähtivät kesken ponnistusvaiheen huitelemaan jonnekkin..

Kun synnytin kaksoset, niin salissa oli aivan tuhottomasti porukkaa. Kaksi lääkäriä, neljä kätilöa ja kuusi opiskelijaa :) Mutta en kyllä muista kysyttiinkö lupaa vai ei... uskoisin että tulivat vaan lääkäreiden mukana :)

koittakaa miettiä myös siltä kantilta että haluaisitteko että kätilöt opiskelisivat työtään vain teoriassa ja ehkä nukkejen tai videoiden avulla? sieltä sitten vastavalmistuneena pukataan ensimmäistä kertaa saliin pärjäämään.?

[QUOTE="tiinu";25959035]koittakaa miettiä myös siltä kantilta että haluaisitteko että kätilöt opiskelisivat työtään vain teoriassa ja ehkä nukkejen tai videoiden avulla? sieltä sitten vastavalmistuneena pukataan ensimmäistä kertaa saliin pärjäämään.?[/QUOTE]
Se opiskelija voi olla kyllä lääkäriksikin opiskeleva. Itse olisin kyllä kieltänyt häneltä tikkauksen, kun kätilö kyseli, mutta onneksi tämä lääkäritulokas itse kieltäytyi hommasta vähäisen kokemuksensa takia.

Mä synnytin myös opetussairaalassa (KYS) ja multa kysyttiin, voiko lääketieteen opiskelija tulla katsomaan synnytystä.

Normaalisti suhtaudun kaikkeen tuollaiseen myönteisesti, ja olin etukäteen ajatellut että tulkoon vain. Mutta sillä hetkellä se ei sitten tuntunutkaan hyvältä ajatukselta. Toivettani kunnioitettiin.

Mulla oli kuopusta synnyttäessäni opiskelija salissa ja ihan kiva, että oli. Kätilöä ei paljon näkynyt ja vaikka olikin jo toinen synnytykseni, niin oli rauhoittavaa tietää, että tarvittaessa se opiskelija käy hakemassa kätilön paikalle.

Yhteistyössä