Synnytys töistä vapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ella

Vieras
Mietin jo etukäteen, kun mies on vuorossa töissä, niin onko synnytys sellainen, että se on "vaan vapaa". Lyhentääkö se isyyslomaa? Onko mahdollisesti palkallinen vai palkaton vapaa?

Miehen ei kannata jäädä heti lapsen synnyttyä isyyslomalle, vaan vasta sitten kun on kotiuduttu. Kerokaa konkarit, miten tuo homma oikeasti toimii.

Iso Kiitos!

Meillä ainaki se on palkatonta vapaata jos joutuu äkillisesti lähteä kesken töistä pois ilman, että sitä on etukäteen sovittu. meillä ku toinen syntyi niin mies oli iltavuorossa ja lähti kesken pois, hän korvasi sit toisena päivänä rästiin jääneet tunnit, ja mitä piti vapaata sen jälk nii oli palkatonta kunnes aloitti ennalta sovitun isyysloman. Mun miehen työpaikalla ainaki pitää 2kk etukäteen anoa isyysloma, ei sitä voi tosta vaan aloittaa.

Joo, siis ilmoitettu on hyvissä ajoin(niinhän se oli niissä kelan papereissakin). Työnantaja on kyllä ihan huippu, kun pystyy joustamaan mahdollisesti suuntaan tai toiseen isyysloman aloituksen suhteen - varalle on työvoimaa.

Tässä tulee vielä kesäloma, jonka aikana vauva voi syntyä :)

Miehellä on jemmassa vapaita.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
mä olen ratkaissut ongelman siten,että olen synnyttänyt lapset pyhinä. Ekan uudenvuoden ja tokan jouluaattona.;)

Miehen vuorotyöt ei katso pyhiä eikä viikonloppuja ;)
Vapaita voi olla keskellä viikkoa ja viikonloppuisin, jouluna, juhannuksena ym. töitä.
Nytkin oli koko juhannuksen töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Joo, siis ilmoitettu on hyvissä ajoin(niinhän se oli niissä kelan papereissakin). Työnantaja on kyllä ihan huippu, kun pystyy joustamaan mahdollisesti suuntaan tai toiseen isyysloman aloituksen suhteen - varalle on työvoimaa.

Tässä tulee vielä kesäloma, jonka aikana vauva voi syntyä :)

Miehellä on jemmassa vapaita.

se on työpaikkakohtaista miten noi hommat menee. Meillä mies töissä paikassa jossa kaikesta pitää tehdä viralliset anomukset ja sit niistä saa viralliset viranhaltijapäätökset. Toki heillä joustetaan kans siinä, että voi lähteä kesken päivän pois töistä jos tulee jotain, mutta se on sit kuitenki palkatonta.

Riippu työpaikasta. Ihmetyttää kyllä jos/kun jossakin ei makseta palkkaa jos tuollaisen syyn takia täytyy työvuoro jättää väliin tai vuoro kesken. Mutta saahan joissakin työpaikoissa raskaana oleva käydä työajalla neuvolassa/lääkärissä/ultrissa kun toisissa taas ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippu työpaikasta. Ihmetyttää kyllä jos/kun jossakin ei makseta palkkaa jos tuollaisen syyn takia täytyy työvuoro jättää väliin tai vuoro kesken. Mutta saahan joissakin työpaikoissa raskaana oleva käydä työajalla neuvolassa/lääkärissä/ultrissa kun toisissa taas ei.

Mun miehen työpaikalla naisella kuuluu työaikaan kaikki äitiysneuvola- ym jutut, mutta miehellä ku vaimo alkaa synnyttää niin napsahtaa heti palkattomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
^ syrjintää?

Kannattaisi varmaan ottaa luottamusmieheen yhteyttä. Ihan yhtälailla synnytys on isänkin tapahtuma.

Ihan samalla tavalla mun mielestä on syrjintää sekin, että miehen työnantaja maksaa naiselle täyden palkan 3 äitiyslomakuukaudelta, mutta miehelle isyysloma on palkatonta. Mutta palkatonta se taitaa olla muillaki.

Itse asiassa muutamien alojen työehtosopimuksiin tuli viime neuvottelukierroksella uutena asiana kuuden päivän palkallinen isyysloma. Ei kata toki koko isyysvapaata, mutta on aloite oikeaan suuntaan menemisestä.