SYYSKUISET 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oltiin tänään ekaa kertaa lapsen kans perhekerhossa ja tunsin oloni niiiiin ulkopuoliseksi :(
Suurin osa äideistä oli yli 3kymppisiä ja he juttelivat keskenään. Itse istuskelin ja katselin kuinka lapsi tykkäsi touhuta siellä muiden lasten kanssa.

Mutta pääasia oli että lapsi viihtyi :)

En oo ihan varma, mut muistaakseni esim. danonen sokeroimattomassa jugurtissa oli kai tuota sakariinia. Katselin pojalle jo valmiiks jugurtteja mitä nyt voisi alkaa antamaan pikkuhiljaa kun 10kk tuli täyteen. Mut just noi kaikki sokeroimattomat on sit makeutettu jollakin muulla. Minun mielestäni on parempi antaa sit sitä sokeria lapsellekkin kuin jotain sakariinia. No otin sit yhden purkin bulgarian jugurttia ja sit viili purkin. Siihen jugurttiin ajattelin laittaa mauksi vaikka banaanin paloja.

Höh, pettymys.. kävin espoon sivuilla katsomassa sitä vältettävät aineet listaa ja se on muuttunut, ei siis sama kun vielä reilu viikko sitten? Oliko se niin että Light limut sisälsivät tuota aspartaamia? En edes ole tajunnut jugurteista, jätskeistä ym.. katsoa noita.. äsken kyllä vilkaisin tuota Danio Maigre purkkia jota olin juuri syömässä, eikä siinä lukenut mitään makeutus aineista.

Ihanaa, mieheni tulee mua töihin vastaan ja mennään yhdessä kauppaan ja tekemään kotiin ruoka.. Osa syy tähän varmaan on eilinen ja aamuinen itku raivari.. kai noi hormonit jotenkin hyrrää taas kun koko ajan itkettää tai kiukuttaa ja väsyttää.. Sääliksi käy miestäni joka onneksi kunnialla mua kestää.

Aspartaamista ei ole haittaa ja sitä taidetaankin käyttää melko yleisesti. Ei minullekaan ole tullut edes mieleen katsoa, mitä makeutusainetta on missäkin, mutta tuossa lueskelin neuvolasta saatua vältettävien listaa ja siellä oli nuo maketusaineet sakariini ja syklämaatti. Olen muuten salmiakkiakin syönyt ihan hirveästi, että hirveän orjallisesti en ole ohjeita noudattanut... Ja kylläpä tekisi mieli homejuustoa ja maksalaatikkoa!

Aijaa..eikö nyt saa mitään jugurttejakaan syödä????

Mä olen vaan kuullut noista kielletyistä ruoka-aineista vaan täällä netissä.
Muuten syön normaalia ruokaa, mutta graavikalaa ja savukalaa, joka ei ole tuoretta, jätän syömättä! Muuten kaikki menee! Mä en jaksa stressata mistään ruoka-aineista! :)

Keksiviikkoa! Täällä on näköjään ollu puhetta taas noista ruuista. Minäkään en todellakaan jaksa vahtia niitä kaiken maailman kieltoja! Olikohan se tällä palstalla joku (en enää muista kuka), joka sanoi, että oli mennyt toksoplasmoosikokeeseen, kun pihviliha oli ollut ihan pikkuisen punertavaa... Hmm, tuosta lihan kypsyydestä voi olla monta mieltä. Minä olen syönyt jopa medium miinus -pihvejä (esim. paahtopaistia, itse sen tein, punersi sopivasti sisältä).

Olen myös syönyt mätiä ja lämminsavulohta, brie-juustoa jne. Viiniäkin juon ½-1 lasia, kun tarjolla on (siis ehkä kerran 2 viikossa). Ja myös uutta Cokis Lightia olen juonut, vaikka siinä onkin jokin uusi makeutusaine, suklaroosi vai sukraloosi, en muista. Sinänsähän nyrkkisääntö oli se, että a-kirjaimella alkavat makeutusaineet olivat jees, s:llä alkavat Stop eli kiellettyjä. Mutta jos tuota Cokista juo 0.33 litraa viikossa, niin ei se voi olla mikään vaaratekijä. Ihmisiä on syntynyt tähän maailmaan kautta aikojen. Maalaisjärki on tervetullutta.

Mutta vielä jogurteista: Valion 30 % vähemmän sokeria -jogurit ovat minun makuuni! Ei keinotekoisia makeutusaineita muttei niin paljoa sokeriakaan! Nyt kun sen makuun on tottunut, maistuu tavallisella määrällä sokeroitu jogurtti ällömakealta. Harmi vain, että esim. 1 l:n purkeissa on valittavana vain 2 makua: vanilja ja joku marjasekoitus...

No niin sitten ruokavuodatuksestani toiseen ongelmaan: vakuutuksiin. Olemme ihan helisemässä niiden kanssa. Meillä olisi aikaa perjantaihin asti päättää, vaihdammeko pois Pohjolasta. Suurin ongelma on tuossa lapsivakuutuksessa: ottaako hoitokuluille sellainen vakuutus, jossa omavastuu on hakukertakohtainen (voi yhdistää useiden eri sairauksien kuitteja) vaiko sairauskohtainen. Sairauskohtaisessa vakuutuksessa olisi myös enimmäiskorvausmäärä suurempi kuin hakukertakohtaisissa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että olisin menossa Tapiolan asiakkaaksi. Onko teillä kokemuksia näistä, mikä on kannattavaa?

Masussa on jälleen heiluttu, nyt tosin pari viime tuntia on ollut hiljaista. Huomenaamulla neuvola, mitähän täti sanoo painosta, hieman hirvittää, kun olen niin pal kauheest herkutellu viime aikoina!

T. Rizzu rv 20+4

Moi!
Täälläkin vaavi potkii kovasti masussa!
Mulla taas vatsa kipeä ja ripulia. Olin silloin 3 viikkoa sitten siellä Teneriffalla ja siellä podin vatsatautia. Ärsyttävää! Ajattelin jo, että oliko tänään syömissäni ruuissa jotain..Söin aamukahvitauolla katkarapu-majoneesivoileivän, jotka ovat tosi ihania! Ja ruokiksella omat sörsselit. Mutta ehkä mulla on vaan huono säkä, kun täällä päin on ollut vatsatautia liikkeellä.
Heti sitä vaan ajattelee pikkuista ja sen hyvinvointia.
Täytyy huomenna soitella terveydenhoitajalle ja pyytää loppuviikko sairaslomaa.
Noista ruuista muuten, Olen vältellyt niitä
`kiellettyjä`ruoka-aineita, mutta en muuten ole hysterisoinut. Tosin tällaisissa ripuli-tilanteissa ajattelee heti, että mitä on tullut syötyä. Mutta sitten saisi kyllä olla koko ajan varpaillaan.. Viikon jatkoja kaikille!

Heippishei,

kirjotan tässä äkkiä, ennenku menen kattoon salkkareita. Aiemmin on ollu vähän puhetta niiistä viikoista... minä olen elellyt neuvolasta saamani vaukirjan mukaan, jonka mukaan mulla esim. alkoi tänään 21. viikko, kun on viikkoja 20+0. Ja kun sen 20 viikkoa jakaa neljällä, niin viisihän siitä tulee, eli tänään on viisi kuukautta täynnä, eli olen kuudennella kuulla. (no onhan se vauveli tosin vasta 18 viikkoa vanha, mutta ei se mitään, minä haluan laskea näin:))

Olin tänään ulkona keskustassa monta tuntia arskanpaisteesta nauttimassa, mutta sitten se tyssäs siihen, kun tuntu, että kaikki ympärillä olevat ihmiset poltti tupakkaa! Ääk! Eihän sielä voinu lopulta enää ees hengittää! Alko ihan hirvittää, ku aattelin pikku pirpanan joutuvat pakolla imemään itteensä myrkkyä. Oli sitten pakko lähteä kotiin:/

Mutta nyt salkkareille!

Tilli80, 20+0

En kirjoittanut et kaikissa jugurteissa jotain makautusaineita olisi enkä mitään et niitä ei saisi syödä. Mielestäni on vaan kurjaa kun yritän pojalleni etsiä sokeroimatonta marjajugurttia, mut sellaista ei taida olla kun niihin kaikkiin sokeroimattomiin on noita makeutusaineita lisätty!!

Itse kyllä syön mikä hyvältä suussa maistuu enkä ole mitään ""kielettyjen ruokien"" listaa koskaan saanut.

IIk, kohta on neuvola. Ruoka ei ole nyt aamulla maistunut, mut hyvä kai niin, koska sit ei vaakakaan näytä paljoa ;)

Eilen illalla äitini soitti ja sanoi että isäni on rekan kans ojassa. Isä ajaa siis rekkaa. Joku huumehörhö oli ajanut päin ja isä oli väistänyt ojaan. Peräkärry ihan kumossa ojassa ja oli vaarana että koko auto kaatuu sinne :(
PRKL noita hörhöjä!!! Onneks isälleni ei käynyt kuinkaan, mitä nyt pientä henkistä ""kärsimystä"".
Mutta kaikista huvittavinta oli se, että se huumehörhö lähti pakoon. Onneks oli silminnäkijöitä, jotka ottivat rekkarin ylös ja poliisit lopulta tavoitti sen.

Tulen sitten myöhemmin kertomaan neuvolakokemuksia ;)

En siis sua tarkoittanut, mutta kun lukee noita muitakin ketjuja, niin on todella paljon noita hysteerisiä odottajia :)

Ja se on kyllä totta että jokaisessa jugurtissa on jotain keinomakeutusaineita. Joten silloin kannattaa ottaa se tavissokerijugurtti ja syödä hyvällä omatunnolla. Koska sokeri on pienempi paha ku joku keinomakeutusaine :)

Kääks, mulla oli kans neuvola äsken. Th moitti hieman verenpainettani, se oli 128/85, eli alapaine alkaa olla hieman koholla. Se sanoi, että jos se nousee yli 15 pykälää ekasta mittauksesta (joka oli mulla 72), niin sit seurataan tiukemmin ja jos se ei tuu alas niin sit joutuu jo sairaalaan raskausmyrkytyskokeisiin jne... Huoh. Samaten olin katsovinani niitä pissan proteiineja, että en osannut sanoa, oliko se negaa vai +1. Th sanoi siitä, että jos ei osaa päättää, se tulkitaan negaksi.

Myös sitä painoa oli tullut, 625 g per viikko, huh... Siitä terkkari ei oikein sanonut mitään, sillä sitä ennen se on ollut n. 200 g per viikko. Mutta nyt kyllä pitää lopettaa karkin mässäys ja hedelmiä tilalle! Sf-mitta oli 17,5 ja vaavin syke jälleen 145.

Nyt mulla sit vaihtuukin terkka, saas nähdä millainen tuo seuraaja on. Pitää taas selittää alusta asti kaikki valkotakkiverenpaineet jne. uudestaan. Seuraava käynti osui mulle jo 3 viikon päähän.

Mutta juuri nyt ei muuta. Töitäkin olisi ihan kiitettävästi!

T. Rizzu rv 20+5

Hei vaan!
Minullakin terveydenhoitaja tosiaan vaihtuu seuraavalla kerralla, sen muuton vuoksi, joka on nyt vappuna! Ja täällä on oltu kauhean kipeitä jo viikko. Flunssaa.

Lähes kaikilla verenpaine nousee jonkin verran, ja sen kuuluukin nousta. Jos alapaine menee yli 100, ja jo kun se ylittää 95, alkaa tieukempi kontrolli, mutta jos se siinä pysyy eikä valkuaista ole virtsassa niin muuta ei tehdä kuin seurata vaan. Itselläni oli nuo oireet edellisessä raskaudessa. Oli ikävää käydä tarkistuksissa, kun ei oireille kuitenkaan voitu mitään. suolaton ruokavalio ei purrut, eikä runsas juominen, mutta niistä kannattaa aloittaa kyllä. Itselläni aloituspaine siis alapaine oli 60, mutta 95 nousi, lopussa siihen sataan, eikä laskenut heti synnytyksen jälkeenkään. Miten niitä valkuaisia olet itse mitannut, oletko saanut jotain tikkuja kotiin vai kuinka se menee, kun ei minulla ole ollut koskaan??

Minulla on huomenna ultra! Odotan mielenkiinnolla, koska en tunne vielä potkuja, vaikka uudelleensynnyttäjä olenkin. Istukka kai taas edessä. Mutta nyt kun on tuo poika tuossa imemässä vielä, niin kyllä nyt haluan kuulla kasvaako vaavi myös.

aurinkoista päivää kaikille!
Kesä 18+3?

USKOMATONTA! pitääkö tässäkin ketjussa lähtee tuolle linjalle, että kuka syö ja mitäkin?

Itse sain vältettävien listan ja kyllä olen välillä syönyt salmiakkia.. limut vaihdoin light versioon neuvola tädin kehoituksesta.. missään muussa en en ole makeutusaineista katsellut.

Ruoan lämmitän/valmistan kunnolla ja ""rehut"" huuhtelen..

Se jolta toksoplasmoosi testattiin, olin minä. Mulla otetaan muutama kerta verinäyte muutenkin tän raskauden aikana tuon toksoplasmoosin takia, neuvola tädin kehoitus kun mulla on noita lemmikkejä jotka voivat aiheuttaa tartunnan.

Eikö se ole jokaisen oma asia mitä syö ja mitä ei? Vaikka listerian tai toksoplasmoosin saamisen mahdollisuus on pieni, niin kyllä mä ainakin noudatan neuvolan ohjetta jos sillä voi pienentää tuota jo valmiiksi pientä mahdollisuutta ilman että täälä avaudutaan asiasta. Eikä se ole se määrä mitä syö, tartunta tulee pienestäkin määrästä jos on tullakseen. Oliko se Rizzu kun laittoi että kun olin syönyt pienen palan raakaa..
ja vaikka on kuin varovainen, niin voihan sen tartunnan silti saada. Itse en vaan halua harteilleni sitä taakkaa jos jotain käy.

Parempi ettei täälä mainitse mitään mitä syö tai testataan.. tulee vaan moitteita, joko on liian varovainen ja stressaa, tai sitten on välinpitämätön..

Anteeksi tämä avautuminen, mutta kuten mainitsin, niin syököön jokainen niin kuin haluaa, eikä lähdetä täälä moittimaan muita, jooko?

Pakko sanoa, ettei minunkaan mielestäni ole ""stressaamista ruoka-aineista"", jos noudattaa niitä ohjeita, joita on neuvoltasta saanut sikiön hyvinvoinnin vuoksi. Itseasiassa sama lista, jonka itse sain taisi myös olla edellisessä Vauva-lehdessä. Joten en usko, että suositukset ovat ns. turhia vaikkakin ystäväpiirissäni äidit niin väittävät... (Tosin itselläni on muutenkin ns. terveelliset elämäntavat)

p.s. eikä tämä ole jeesustelua ;)

Mitäs meinasitte vappuna tehdä?

Me mennään perheen kanssa kyläilemään toisen pallomahan luokse=) Syödään munkkeja ja juodaan simaa.
Ajattelin jopa puhkua ilmapalloja ton esikoisen iloksi. ( eipä kyllä paljoa vielä ymmärrä) Jos sit vaikka muutoman serpentiininkin jaksais laittaa koristeeksi=)
Autoonkin ajattelin ripustaa muutoman pallon roikkumaan niin on sit hieman vappu tunnelmaa kun kavereiten luokse ajellaan=D

Heippa mä häviän täältä ketjusta nyt kokonaan. Mua on ahdistanut jo pidemmän aikaa koko sonera plazan keskustelupalsta ja sinne kirjoittelevät täydelliset ihmiset. tämä ketju oli ainoa mitä enää olen lukenut ja mihin olen kirjoittanut. Mutta nyt en jaksa enää tätäkään. Mä olen todella kypsä kaikenmaailman tyhjänpäiväiseen lapselliseen höyryämiseen, syyllistämiseen ja ennen kaikkea sen oman sädekehän kiillottamiseen, oli sitten kyse ruuasta, tupakasta, lapsen yöhoidosta, imettämisestä yms yms. Mulle ei ole elämä antanut valtuuksia tuomita muita, mutta joillekin näköjään on. (Enkä nyt välttämättä tarkoita juuri tätä ketjua) Mukavaa loppuraskautta kaikille ja toivottavasti kaikkien synnytykset menee hyvin.
Kesää odottaen Jennu79 ja sisu 21+6

Moi!

Me kutsutaan vappuaattona ystäviä syömään. Simaa ja tippaleipiä jälkkäriks! Mitään känniörveltämistä ei lähetä kaupungille kattomaan. Ja ilmapalloja tietty koristeeks. Yks ilta kun mulla oli kireä paita päällä ja syönnin jälkeen vatsa turvoksissa, mies sanoi että nyt näytän ihan rantapallon nielaisseelta =).

Me lähdetään kohti Iittiä vappuna.Mennään kavereille grillaamaan ja nähdään vasta syntynyt ""Paavo"" poikakin. Tosi kivaa jos vaan olis hyvä ilma mutta kovasti sitä ovat nyt lupailleet.

Nyt alkaa jo kasvisliemi pysyä sisällä, joten eiköhän tämä mahapöpö ala nujertua! Pikkuinenkin vispasi aamulla masussa niin kovaa, että eiköhän pöpöt lähde!
Me ollaan varmaan myös vappuna sima&munkki -linjalla ja jos on hyvä ilma, niin vois grillailla jotain herkkuja terassilla. Ihanaa, kun takapihalta on lumet hävinneet jo melkein kokonaan! Kyllä se kesä sieltä tulee! Vapun päivänä vois lähteä kattelemaan hulinoita torille =)

Pakko vielä kommentoida tohon Hannan viestiin...

Ymmärrän kyllä hyvin jos susta tuntuu kurjalta et saa ymmärtää olevansa ""hysteerinen odottaja"" jos noudattaa noita neuvolan ruokasuosituksia. Uskon ja toivon kuitenkin et kukaan ei halunnu loukata sua eikä ollu mitenkään tarkotuksella ilkeä. Toivottavasti et pahottanu hirveesti mieltäs.

Ite oon huomannu sellasen asian et tässä raskaushormonien myllerryksessä on aika herkässä mielentilassa ja monesti suhtautuu kaikkiin ihmisten kommentteihin vähän eri tavalla kun normaalitilassa. Ja kun kerran samassa veneessä tässä ollaan kaikki, niin ois tosi kiva kun yritettäis olla enemmän kannustavia toisiamme kohtaan eikä ruveta arvosteleen toistemme valintoja vaikka ne oiskin vähän erilaisia kun omat mielipiteet.

Että jokainen syököön sen lihansa siinä kypsyysasteessa kuin haluaa ;)

Aurinkoista loppupäivää kaikille
Fern + sintti 18 + 3

Hanna hei, anteeksi jos loukkasin sinua siinä toksoplasmoosijutussa, tarkoituksenani ei todellakaan ollut pahoittaa mieltäsi. Ja hyvä että kävit ja käyt edelleen kokeessa, etenkin noiden eläimien kanssa puuhastellessa niitä pöpöjä siirtyy. Sanoin ehkä epäselvästi sen, että minulle Helsingin neuvolasta annetuissa papereissa luki, että kokonaan kypsentämätön liha (esim. tartar-pihvit tai jauhelihataikinan maistelu) olivat kiellettyjen listalla. Netistä etsin joskus tietoa toksoplasmoosista, siellä taisi lukea, että sen aiheuttaja kuolee 65 asteessa, joten siksi en nähnyt syytä huoleen siitä, jos pihvi on hieman punertava. Pahoitteluni siis jos/kun aiheutin pahaa mieltä!

Mutta josko nyt siirryttäisiin iloisempiin aiheisiin, kuten vappuun! Me lähdemme katsastamaan ekaa kertaa Jyväskylän vapun. Viime vuonna sama ystäväporukka (kuka mistäkin päin Suomea) oli ekaa kertaa Ullanlinnanmäellä Helsingissä, ja olivat he kyllä tietoisia, että siellä on paljon porukkaa, mutta että siellä oli NIIN paljon ihmisiä, oli heille yllätys/järkytys. Jotenkin se kylmässä maassa istuminen on ollut minusta aina hankalaa. Saas nähdä millaiset piknikmaastot Jyväskylässä on!

Terkuin
Rizzu

Moikka,
menikö multa joku keskustelu ohi, kun en huomannut mitään mistä pahastua tässä ketjussa? No anyway, tänään sain gradun palautettua ja aika upea fiilis! Kaiken lisäksi tuo komea ilma ulkona ja vauvakin potkii mahassa eli oikein hyvin menee.
nyt kaupungille etsimään jotain keväistä päällepantavaa eli kuulemiin!
ps. olipa joillain ollut tylsä kätilö rakenneultrassa..

Harmi, että joku/jotkut ovat pahoittaneet mielensä käydystä keskustelusta!
Minusta taas on hyvä, että ihmiset tuovat erilaisia näkökantoja ja jopa paikkakuntien erilaisia neuvolaohjeistuksia yms. yleisempään tietoon.
Jokailsen pitää toisaalta osata myös olla vahva omassa tekemisessään ja ajatuksissaan. Antakaa mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jos sotii omaa näkemystä vastaan, eikös niin?
Tervemenoa Jyväskylään vapun viettoon!! Tulethan kertomaan millaista oli.. Itse olen sieltä kotoisin, mutta en ole vuosiin viettänyt vappua Jkl:ssä.. Nytkin vappu menee ystävän luona jo perinteisiksi muodostuneissa vappubileissä. Onneksi on lähellä kotia, niin voi lähteä kotiin jos ei jaksa riekkua tai jostain syystä pysy menossa mukana;)