Taitaa olla kohta yksi kyläpaikka vähemmän... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkariHARMAANA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkariHARMAANA

Vieras
Nimittäin lapseni mummola, jossa appiukko on neuroottinen lasten suhteen ja kaikesta muustakin. Hän neuvoo ja on koko ajan jostakin huomauttelemassa, ihan kuin minä ja mies ei osattaisi lapsia hoitaa. Joka kyläreissun yhteydessä se neuroottisesti vahtaa lasten tekemisiä ja tiuskii, huutaa ja huomauttelee.
Ikinä ukko ei ole mulle suoranaisesti huutanut, mutta tänään huusi minullekin. Annoin vauvalle lelun, mikä ei hänen mielestään ollut todellakaan vauvan lelu ja kiskaisi sen vauvalta pois... Appi ei ole hoitanut omia lapsiaan ikinä, ainoa työ on ollut töissä käyminen, koti ja lapset on olleet anopin vastuulla. Joten siinä oikein lastenhoitaja, joka ei edes loppujen lopuksi asiasta tiedä mitään...

Vaikka appi on tempperamenttinen, niin mielestäni saisi miettiä mitä suustaan päästää ja viitsii vielä kirotakkin päälle... Seison tänään vahingossa parisekunttia tv:n edessä, niin siitäkin huusi pää punaisena "Perkele pois eestä!"... Ei mun mielestä kuulu vieraamman ihmisen puhuttelu sanavarastoon kiroaminen ja käskyttäminen... :(

Alan myös epäillä, että apella ei ole kaikki kunnossa (jokin sairaus?), joka vaivaa sitä eikä uskalla sitä myöntää.

Kauhulla jo odotan kyläily reissuja, mitä tuo ihminen seuraavaksi keksii ja saattaa olla lapsillekin vaikka väkivaltainen, jos oikein pillastuu. Menettää hermonsa todella pienistä asioista!

Enää ei voi rennosti mennä sinne kuin toiseen "kotiinsa", vaan pitää olla varpaillaan ja varoa sanomisiaan. Lapsienkin pitäisi istua hiljaa, eikä saisi leikkiä mitään äänekkäämmin (ei muuten kuule telvisiota kun lapset metelöi). Ja se huomauttelu on jotain ihan käsittämätöntä, jarrusukat pitäisi olla jalassa lapsilla nukkuessakin ja jos pieni vesipisara tipahtaa housuille, niin pitäisi jo muka vaihtaa koko vaatetus.

Tänään tuo huomattelu tuntui pahalle, äijä käyttäytyy ihan kuin minä en osaisi ottaa vastuuta lapsista. Vauva oli mahallaan vierälläni sohvalla, niin käskytti anoppia sohvan toiselle puolelle istumaan kun minä voin huomaamattani päästää vauvan tippumaan... Ihan kuin se olisi anopin tehtävä olla MEIDÄN lapsista vastuussa.

Voi elämä kun oon niin täynnä tätä hössötystä, ennen tykkäsin käydä tuolla, mutten enää... Ja se harmittaa lapsien puolesta ja siinä mielessä, että oon ollut anopin kanssa todella hyvissä väleissä.

Tämmönen purkaus tässä, en kehdannut mustana kirjoittaa..

Jos tämä appi on ennen ollut todella mukava ja ystävällinen, ja nyt tuntuu aivan erilaiselta ihmiseltä, niin kyseessä on varmaankin joku sairaus. Kuulemma alkava dementia/alzheimer aiheuttaa juuri tällaista tiuskimista, kun henkilö itse tuntee, että jossain on vikaa ja purkaa sitä sitten muihin. Toinen vaihtoehto on diabetes, missä alhainen verensokeri voi tehdä ihmisestä ilkeän. Eri homma onkin sitten siinä, että miten tuollaisen ihmisen saa puhuttua menemään lääkäriin...

todella ahdistava tunne. Mun aviomies on pienestä asti vissiin tottunut isänsä tuittupäisyyteen, siksi on vaikea miehellekään puhua asiasta. Mutta olemme me joskus puhuneet tuosta neuroottisesta lasten kyttäämisestä ja hermostumisesta, eikä mieskään siitä tykkää. Mutta saisi mies kyllä pamauttaa appiukolle, ettei ihmisiä kohdella miten sattuu, mutta siitähän se "riemu" vasta ratkeaisi :D

[QUOTE="määvaan";25061994]Jos tämä appi on ennen ollut todella mukava ja ystävällinen, ja nyt tuntuu aivan erilaiselta ihmiseltä, niin kyseessä on varmaankin joku sairaus. Kuulemma alkava dementia/alzheimer aiheuttaa juuri tällaista tiuskimista, kun henkilö itse tuntee, että jossain on vikaa ja purkaa sitä sitten muihin. Toinen vaihtoehto on diabetes, missä alhainen verensokeri voi tehdä ihmisestä ilkeän. Eri homma onkin sitten siinä, että miten tuollaisen ihmisen saa puhuttua menemään lääkäriin...[/QUOTE]

tuosta itseasiassa keskustelin miehen veljen vaimon kanssa joka on erikoistumassa muistisairaiden hoitoon... Mutta arvaas meneekö lääkäriin :D

Tuli mullekin ekana jokin muistisairaus mieleen :( Äidilläni on alzheimer ja käytös on juurikin tuollaista. Ennen ei todellakaan ollut sellainen. Nykyään ei kestä meteliä ja kissasta on ihan neuroottinen, jos lapset edes katsovat sen suuntaan. Aika vähiin on jääneet lasten kanssa siellä käynnit.

Tuli mullekin ekana jokin muistisairaus mieleen :( Äidilläni on alzheimer ja käytös on juurikin tuollaista. Ennen ei todellakaan ollut sellainen. Nykyään ei kestä meteliä ja kissasta on ihan neuroottinen, jos lapset edes katsovat sen suuntaan. Aika vähiin on jääneet lasten kanssa siellä käynnit.

voi ei :( Tuo on ehkä kauheinta, kun alkaa huomata omassa lähimmäisessään, että jotain on nyt vinossa... :/

Appi ei myöskään kestä enää vitsailua, tai siis saattaa suuttua sellaisesta mistä ei ennen ottanut itseensä. On kyllä ennenkin ollut sellainen, mutta nyt ei uskalla enää sitäkään vähää sanoa jotain.. Pitää seurata tilannetta, tämän sairauden saa kuulemma jollain tavalla ennakoitua jo 4vuotta ennen sairastumista. Mutta mitäpä se enää auttaisi, tai tietääkseni sitä ei voi mitenkään estää?

Hmmm... ikävintähän tuo on anopilles, lasten isoäidille.

Vaikea antaa neuvoa, kun ei tiedä minkä ikäisestä ukosta on kyse...

Viisikymppisenä tuo on vaan vatipään käytöstä, mutta 7-kymppisellä saattais tosiaan olla muistisairauden oireita.

[QUOTE="vieras";25061979]no mitä anoppi tuosta meinaa?

Ehkäpä pyydätte vain anoppia käymään teillä, vaikka haette ja viette kotiin jos ei muuten pääse.[/QUOTE]

anoppikaan ei tykkää ja hermoilee itsekin näitä perhetapaamisia stressaavan miehen takia...

[QUOTE="vieras";25062281]Hmmm... ikävintähän tuo on anopilles, lasten isoäidille.

Vaikea antaa neuvoa, kun ei tiedä minkä ikäisestä ukosta on kyse...

Viisikymppisenä tuo on vaan vatipään käytöstä, mutta 7-kymppisellä saattais tosiaan olla muistisairauden oireita.[/QUOTE]

yli 60-vuotias on jo

yli 60-vuotias on jo

Ikävä kyllä, moni äijä vaan jörriköityy iän myötä ja silloin saattaa lasten itku ja mekkala käydä hermoille, välttämättä ei siis ole mistään sairaudesta kyse, vaan lähinnä luonteenpiirteiden korostumisesta. Mainitsithan appesi olevan temperamenttinen...Tai sitten saattoi olla ihan vaan huono päivä tai hän väsynyt. Mikäli välisi anoppiin ovat läheiset, niin voisit ilmaista huolesi appesi terveydestä hänelle. Mikäli puoliso ei ole huomannut mitään erityistä käytöksessä, niin ehkä lääkärin vastaanotolle ei ole kiirettä mennä....

Kuulostaa valitettavasti Alzheimerilta. Maailman herttaisin tätini sairastui siihen 10 vuotta sitten 65-vuotiaana ja muuttui kiukkuiseksi ja hermostuneeksi. Nykyään hän on jo muissa maailmoissa, kiukuttelu meni ohi varmaan vuodessa tai kahdessa.

Joskus suomalainen jörrikkämies taas ikäännyttyään muuttuu lämpimäksi nallekarhuksi, siitäkin onneksi kokemusta kun oma tiukka isäni on maailman lempein ukki lapsenlapsilleen.

Yhteistyössä