Tajusin tänään suosivani kuopusta joissain asioissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuike

Vieras
Meillä on sellainen nirsoilijaesikoinen ruuan suhteen ja hänelle on pidetty tiukka linja siinä, että jälkkäriä tulee vain kun on syönyt lautasen tyhjäksi. Yleensä jo laitetaan vähemmän ruokaa lautaselle kun tiedetään ettei sitä välttämättä syö. Ikää siis 3 vuotta.

Sitten on sellainen reipas syöjä 1v10kk joka syö 98% lautasen tyhjäksi, joten hän saa melkein aina jälkkärinsä. No tänään ei kuopus syönyt kaikkea ruokaa vaan jäi noin puolet kun taas esikoinen avustettuna söi kaikki. Esikoinen sai jälkkärinsä mutta niin myös kuopus...

Täytyypä olla tarkkana ettei anna kuopukselle jälkkäriä jos jää ruokaa syömättä. Hän kun vain yleensä aina syö kaiken, niin automaattisesti tulee annettua se jälkiruoka.

Minusta esikoiselle voisi selittää, jos tilanteen huomaa, että hänen syömätapansa ovat vähän erilaiset kuin kuopuksella ja siksi jälkkärin suhteen käyttäydytään eri tavalla. Tämä siksi, että omasta mielestäni ei lapsia pitäisi pakottaa syömään lautasta tyhjäksi vain siksi, että lautanen olisi tyhjä. Jos maha tulee täyteen, se tulee, ei sitten enää auta ahtaa sinne väkisin mitään.

T: paino-ongelmaisen äiti, joka ei koskaan pakota syömään lautasta tyhjäksi (tilanne on kyllä ihan eri, jos ruoasta vain nirsoillaan)

Mä olen huomannut itsessäni saman joskus. :ashamed: Onneksi virheistään voi oppia.

Ps. Lautasen "pakolla" tyhjäksi syöminen on p*rseestä. Vieläkin karmii, kun muistelee, miten mun oli aina pakko syödä ruoka loppuun itkun kanssa tai ilman. :(

Meillä sama juttu. 6v:n kanssa ollaan tarkkoja, että syö ruokansa ja sitten vasta saa jälkkärin, mutta yleensä reippaasti syövä 2,5v saa sen jälkkärin, vaikka joskus jättää syömisen vähempään. Epäreilua toki 6 vuotiaalle, mutta kaikki samat säännöt eivät välttämättä ole hyväksi eriluontoisille sisaruksille, joten sallittakoon se heille.

En siis pakota lasta syömään, vaan jos hän sanoo ettei enää halua niin ei syö sitten. Mutta kun yleensä lapsi haluaisi syödä vain sen jälkkärin... Ja joskus jopa on saanut sen jälkkärinkin jos on vain pari lusikallista enää ruokaa jäljellä. Esikoinen ei vain aina esim. malta alkaa syömään kun touhua olisi niin paljon ja sitten kun hänet saa syömään syö ihan hyvällä mielellä sen lautasen tyhjäksi. Eli siis pakko ei ole syödä, maistaa vain on pakko.

Ja tuo avustaminen tarkoittaa sitä, että esikoinen tahtoo: äiti auta minua...

Alkuperäinen kirjoittaja GeeBee:
Ps. Lautasen "pakolla" tyhjäksi syöminen on p*rseestä. Vieläkin karmii, kun muistelee, miten mun oli aina pakko syödä ruoka loppuun itkun kanssa tai ilman. :(

Meillä systeemi on onnistunut esikoisen kanssa (12v) ruokaa ei ole pakko syödä ja jos ei ruoka maistu voi sen sijaan syödä vaikka leipää, mutta silloin jää ilman jälkkäriä. 6v:llä nyt siis sama homma. Pojista keskimmäinen ja tyttö 2,5v ovat taasen ainakin tähän asti olleet hyviä syömäreitä, joten heidän kohdallaa ei ole ainakaan vielä tarvinut olla niin tarkkana, että syövät ruokaa kunnolla, vaan voivat saada jälkkärin helpommallakin. Mutta noille nirsoilijoille ollut sopiva systeemi.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Minusta esikoiselle voisi selittää, jos tilanteen huomaa, että hänen syömätapansa ovat vähän erilaiset kuin kuopuksella ja siksi jälkkärin suhteen käyttäydytään eri tavalla.

Valitettavasti 3-vuotias ei vielä oikeasti ymmärrä, jos hänelle selitetään asioita. Pahimmassa tapauksessa vanhemmat tekevät lapsilleen karhunpalveluksen kun alkavat selitellä kovasti asioita, jolloin oppivat ettei aikuisten puheita kannata kuunnelle koska niitä ei voi ymmärtää..

Mutta siis, tottakai lasten pitää olla tasa-arvoisia. Eli esikoista ei saa jatkuvasti (?) jättää ilman jälkkäriä, kun ei vielä voi käsittää kaikkia syy-seuraus suhteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Meillä saa molemmat jälkkäriä vaikkei söisikään lautasta tyhjäksi. Inhottava syödä liikaa, pitää jättää tilaa jälkiruoalle :D

Näin myös meillä. Sitten kun itse lappaavat ruokansa lautaselle niin voisin vaatia myös syömään kaikki. En minäkään joka päivä syö samanlaista määrää.

Yhteistyössä