Tajusin vasta tänään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uhri

Vieras
että rakas mieheni taitaa olla narsisti :'(

-Mul on ollut paha olla tässä suhteessa etenkin viime kesästä saakka, mun tarpeet on huitaistu kintaalla, missää ei oo juuri saanu koskaan käydä eikä ketään tavata! Sänkykammarissakin on ollut jo monen vuoden ajan hiljaista...
Mies on kyllä kipusairas, mutta oikeuttaako se tuommoiseen käytökseen yhä ja yhä pahenevasti..? itsessään hän ei näe mitään vikaa, vaan mun pitäs vaimona kotona jaksaa tehdä sitä ja tätä, tais sitten hän heittäytyy tyhjästä suuttumuksesta säälittävän surkeaksi..

Ajatukset ihan sekas, miten pelastaa tää suhde takas alkuaikojen toimivaksi kun mies ei suostu lähteen minnekään.. vai mitä tehdä..

Mut en voi uskoa että hän, miten mun rakas mies vois olla narsisti, jospa mun ois pitänyt siivota koti silloin ja siten kun hän käski, niin suhteemme oisi onnellinen...

narsisti ei tarkoita itsekästä tai itserakasta ihmistä. ei edes vittumaista tyyppiä.
se on mielenterveysongelman kuvaus jonka voi tehdä vain asiaanperehtynyt lääkäri eli psykiatri.

teillä on ongelmia, mikään ei viittaa narsismiin. jospa vain ette sovi toisillenne.

haluatko pariterapiaan että mies voisi muuttua ja sinä pysyisit kuten tähänkin asti, vai...

Minun ex-avomies oli kroonisesti sairas ja kävi läpi monta isoa leikkausta. Aluksi suhde oli normaali ja tasa-arvoinen enkä säälitellyt häntä vaikka sairas olikin. Meni hyvin. Sitten vuosien katkeruuksien myötä hän alkoi kohtelemaan minua huonosti, haukkui, kaikki huonot asiat oli minun syytä ja hänessä ei mitään syytä koskaan koska hän oli sairas.
Yhdessä oltiin 16v, joista 5 viimeistä vuotta ilman seksiä ja läheisyyttä ja yhteyttä keskenään, asuttiin vaan samassa osoitteesa. Sitten erottiin.

Jos miehellä on perussairaus, kannattaa varata aika vaikka ihan sinä + hoitava lääkäri. Jos siellä on jotain uutta? Tosin kannattaa varautua siihen että ilman miehen lupaa lääkäri ei saa kommentoida tai ottaa kantaa, mutta sä voit kertoa omat havaintosi ja hän voi pitää ne mielessään seuraavaa kertaa ajatellen. Lääkityksien tarkistelut jne

Jos se ei auta niin lopputulos voi olla se että olette parisuhteessa mutta asutte eri osoitteissa. joskus arki vaan ei suju. Puoliso ei aina voi olla sekä puoliso että hoitaja/auttaja.

:hug:

Jos miehellä on perussairaus, kannattaa varata aika vaikka ihan sinä + hoitava lääkäri. Jos siellä on jotain uutta? Tosin kannattaa varautua siihen että ilman miehen lupaa lääkäri ei saa kommentoida tai ottaa kantaa, mutta sä voit kertoa omat havaintosi ja hän voi pitää ne mielessään seuraavaa kertaa ajatellen. Lääkityksien tarkistelut jne

Jos se ei auta niin lopputulos voi olla se että olette parisuhteessa mutta asutte eri osoitteissa. joskus arki vaan ei suju. Puoliso ei aina voi olla sekä puoliso että hoitaja/auttaja.

No miehel on ehdotettu tavallisen lääkärin puolelta psykologin juttusille meno ton mystisen kivun takia, mutta mies ei mene! ei kuulema mitääs syytä... Eli voinko vaatia että jos hän haluaa pelastaa suhteemme niin hän menee? miksi hän ei mene jos ei näe syytä itsessää, sittepähän häl ois näyttää mullekin paperit että on terve mieleltään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No miehel on ehdotettu tavallisen lääkärin puolelta psykologin juttusille meno ton mystisen kivun takia, mutta mies ei mene! ei kuulema mitääs syytä... Eli voinko vaatia että jos hän haluaa pelastaa suhteemme niin hän menee? miksi hän ei mene jos ei näe syytä itsessää, sittepähän häl ois näyttää mullekin paperit että on terve mieleltään...

voit vaatia mutta miehen ei ole pakko suostua, kuten itsekin tiedät. Sun pitää miettiä valmiiksi että mitä sitten jos ei mene, sellainen jonka myös olet valmis toteuttamaan.

Ja mieti sitä ennen, että miksi ne ns terveen paperit on sulle tärkeä asia? Mitä jos mies ei olekaan terve, koska eihän se tilanne muutu jos vika on ns korvien välissä ja sulla on paperi siitä? Tieto auttaa hetken mutta se ei muuta arkea eikä miehen käyttätymistä.

Voisitko harkita että kävisit vaikka itse selvittelemässä (näitä ) ajatuksia ja kun tiedät mitä haluat, mihin voimasi riittävät ja mihin olet valmis, teet sitten miehen suhteen ratkaisuja?

Voit vaatia!
JOs hänellä on jatkuvia kipuja ne ovat hyy syy matrryyrimaiseen "sulla on velvollisuus nyt muo kohtaan kun mulla on noita kipujakin"-asenteeseen.
Jopa toisen krooninen sairaus, vaikka vain kivut, voivat johtaa perheesä samanlaiseen tilanteeseen kuin päihteet, tiukka uskonnollisuus tai todellinen narsistinen persoonallisuushäiriö.
Narsistiset piirteet liittyy läheiriippuvaisiin suhteisiin aina, toisessa osapuolessa ne näkyvät stereotyppisinä ulospäin ja toinen pyöruittää tilanntetta tustalla ja saa jotain siitä että pysyy epäterveessä tilanteessa.
Läheisriippuvuuden määritelmä on että tila syntyy kun elää voimakkaan ilmiön läheisyydessä kykenemättä käsittelemään sitä. Myös kumppanin jatkuva sairastelu tai kivulloisuus voi toimia tuollaisena ilmiönä, kun siitä tulee asia johon voi aina vedota kun käyttäytyy ikävästi.

No jos mies todetaan mieletään "vialliseks" niin ehkä lähden, mut jos ei löydy mitään vikaa, mä katton vielä...

Eikös ole pikeminkin niin päin, että jos löytyy vika, jota voidaan hoitaa, tilanne voi korjaantua, mutta jos vikaa ei löydy ei ole luvassa parannustakaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

voit vaatia mutta miehen ei ole pakko suostua, kuten itsekin tiedät. Sun pitää miettiä valmiiksi että mitä sitten jos ei mene, sellainen jonka myös olet valmis toteuttamaan.

Ja mieti sitä ennen, että miksi ne ns terveen paperit on sulle tärkeä asia? Mitä jos mies ei olekaan terve, koska eihän se tilanne muutu jos vika on ns korvien välissä ja sulla on paperi siitä? Tieto auttaa hetken mutta se ei muuta arkea eikä miehen käyttätymistä.

Voisitko harkita että kävisit vaikka itse selvittelemässä (näitä ) ajatuksia ja kun tiedät mitä haluat, mihin voimasi riittävät ja mihin olet valmis, teet sitten miehen suhteen ratkaisuja?

Aivan mahtavasti sanottu!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No jos mies todetaan mieletään "vialliseks" niin ehkä lähden, mut jos ei löydy mitään vikaa, mä katton vielä...

Eikös ole pikeminkin niin päin, että jos löytyy vika, jota voidaan hoitaa, tilanne voi korjaantua, mutta jos vikaa ei löydy ei ole luvassa parannustakaan?

Pakko sanoa nyt, mutta olen itse elänyt pitkässä parisuhteessa paniikkihäiriöisen miehen kanssa ja olen kyllä sen oppinut että en enää ala minkäänlaiseen suhteeseen ihmisen kanssa jolla on jonkunlainen mielenterveydellinen diagnoosi. Olen tässä täysin ehdoton. Valitettavasti en kestä sellaista touhua. Ystävälläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja kun sitä sivusta seuraan niin en voisi kuvitellakaan että pystyisin myöskään semmoisen diagnoosin saaneen kanssa asumaan saman katon alla tai olemaan parisuhteessa.

Nämä on aina niitä omia ja oman elämän valintoja ja jokainen tekee omasta elämästään kait sellaisen kun haluaa? Jos ap kokee ettei halua tai kykene olemaan mieleltään sairaan ihmisenkanssa niin miksi pitäisi? Ei se ole täysin sataprosenttisen varmaa että mielen sairauksista parantuu, ei parantunut exäkään paniikkihäiriöstään, lääkityksen lisäksi mukaan tuli vielä viinakin.

Yhteistyössä