Tältä tuntuu olla köyhä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Köyhä";27182885]Jatkan vielä hieman jahka saan ajatukset sanoiksi.

Olen köyhä yhteiskunnan mukaan, kuitenkin saan rahani riittämään elämiseen ja ylikin jää, tosin tuosta rahasta ostan sitten esimerkiksi parempilaatuisen talvihaalarin lapselleni. Raha riittää suomen mittapuun mukaisten köyhien elämiseen, kun sen käytön suunnittelee. En edes halua miettiä, missä tilanteessa lapseni kanssa olisin, jos esimerkiksi Amerikassa eläisin. Siellä terveydenhuolto ei ole ilmaista eikä tukia sysätä tuosta vain.

Älyssäni ei ole mitään vikaa, saisin helposti hyvät paperit.. Jos paniikkihäiriötä ei olisi. Tuhat kertaa mielummin omaisin jo tutkinnon ja tekisin töitä.[/QUOTE]

Luin ensimmäisen kirjoituksesi myös.

Urheasti olet jatkanut eteenpäin kaikista vaikeuksista huolimatta!

Voimia ja iloa sinulle elämässäsi :)
 
[QUOTE="höh";27182723]Mä en käsitä tuota hyötyä, mitä kodin myynnistä hehkutetaan tulevaksi. Meillä on asuntolaina, jota maksetaan pois 400€/kk.

Jos nyt myisimme talon, saisimme jonkin verran rahaa käteen. Vaan kun on pakko asua edes jossakin, niin löytäkääpä jostain vuokra-asunto neljälle hengelle, vuokran ollessa maksimissaan 400€ kuussa. Odotan mielenkiinnolla, mistä sellainen ilmaantuu.

Siinä hukkaantuu talon arvo, asut nykyistä ahtaammin ja asumismenot kasvavat vuokran takia. Sitten talo ja siitä saadut rahat ovat mennyttä. Joo, sitten voisi mennä kitisemään tukia kelalta ja sossulta, mutta kumpi on yhteiskunnalle kannattavampaa: antaa köyhän asua edullisesti kodissaan vai hätistää hänet asumaan yhteiskunnan tuilla toiseen osoitteeseen? Köyhänkö pitäisi hävetä köyhyyttään ja katumusharjoituksena muuttaa mahdollisimman huonomaineiseen lähiöön, ettei vain ylpisty liikaa?[/QUOTE]

Teidän asumismenot on siis ainoastaan toi lainanhoito kulu vai (siitäkin oikeastaan vaan korot, koska itse lyhennysosaa on ""itselleen" eikä kulu)?Ette maksaa kiinteistöveroa, tuhoatte omaat jätteet, vesi tulee omasta kaivosta ja imeytätte viemärivedet johonkin, ei sähköä, ei vakuutuksia, eikä tietysti korjauskulujakaan?
Niin missä te oikeen asuttekaan?
 
[QUOTE="niinpäniin";27182986]Teidän asumismenot on siis ainoastaan toi lainanhoito kulu vai (siitäkin oikeastaan vaan korot, koska itse lyhennysosaa on ""itselleen" eikä kulu)?Ette maksaa kiinteistöveroa, tuhoatte omaat jätteet, vesi tulee omasta kaivosta ja imeytätte viemärivedet johonkin, ei sähköä, ei vakuutuksia, eikä tietysti korjauskulujakaan?
Niin missä te oikeen asuttekaan?[/QUOTE]

No eipä sinne vuokrakämppäänkään vesi tai sähkö ilmaannu niin, ettei siitä joudu maksamaan. Tarkoitan tuolla 400 euron vuokrakämpällä asuntoa, jonka VUOKRA on neljäsataa. Täälläpäin on joka kämpässä pitänyt maksaa vesi ja sähkö ja autopaikka (sekä mahdollinen sauna) vuokran päälle. Vuokraan sisältyy tietysti kiinteistövero, joka meille tulee erikseen laskuna, mutta tällä tontin ja talon koolla laskukaan ei ole suuri. Jätemaksu on muutamia kymppejä vuodessa, meillä ei ole kiinteistökohtaisia roskalaatikoita vaan roskat viedään tuonne yhteiskeräykseen.

Vuokrakämpänkin olen tavannut vakuuttaa. Ei mulla olisi ollut varaa hommata uutta irtaimistoa, jos entinen olisi vaikka palanut. Korjauskuluja ei vielä ole tullut maksettavaksi, kun talo on uusi. Puita on varastossa monen vuoden tarpeiksi, talo lämpiää niillä. Saunakin. Viimeisimmässä vuokra-asunnossa sähkölasku oli karmea, sillä siinä oli sähkölämmitys. Vettä kuluu saman verran osoitteesta riippumatta. Kaksion vuokra oli suurempi kuin tämänhetkinen lainanlyhennys ja auton saa omaan pihaan laittaa parkkiin ilmaiseksi. Matkaa entiseen/entisiin osoitteisiin on viitisen kilometriä, joten liikkumiskustannukset eivät kasvaneet.

Kaiken kaikkiaan asumme tässä edullisemmin kuin siinä kaksiossa.Yksiöön emme tällä kokoonpanolla mahtuisi. Ihmettelin kyllä itsekin, kun kustannuksia aikanaan laskettiin, että voiko olla niin, että omakotitalossa asuessa rahaa jää käteen saman verran tai enemmän kuin vuokralla.
 
[QUOTE="vieras";27182521]Hei te kaikki 60- ja 70-luvuilla lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneet! Muistatteko, että tuollainen artikkelin kuvaama tilanne oli enemmän sääntö kuin poikkeus? Useimmat olivat pienituloisia. Vaatteita ostettiin pari kertaa vuodessa, aikuisille ei sitäkään. Paljon tehtiin itse. Osteleminen ei ollut kenenkään ajanviete eikä kansalaisvelvollisuus tai -oikeus. Lomamatkat tehtiin useimmiten sukulaisten luo. Vain alkoholistit käyttivät viinaa. Viinejä oli ehkä pariakymmentä sorttia Alkossa (tästä en osaa sanoa, kun meillä ei alkoholia kukaan käyttänyt). Lasten harrasteet olivat useimmiten maksuttomia. Kymmenen kilometrin työmatka ei ollut liian pitkä pyöräiltäväksi. Kirjat lainattiin kirjastoista. Lehdet luettiin lukusalissa. Useimmilla perheillä oli esim. kasvimaa tai vuokrapalsta. Tätä voisi jatkaa todella pitkälle...

En kaipaa enkä nostalgisoi tuota aikaa, mutta paljon on sellaista turhaa, jota nykyään pidetään oikeutena.[/QUOTE]

Nykyään kankaiden hinta on niin korkea, ettei itse tekeminen ole enää kannattavaa. Vaatteen saa useimmiten valmiina ja halvemmalla kaupasta. Suurin osa taitaa edelleen matkustella vain sukulaistensa luona tahi muuten suomen sisäpuolella. Lasten harrastukset.. no yhteisöllisyys on jokseenkin katoavaa sorttia, joten ne lähiympäristön lapset on tuntemattomia, eikä yhteisiä leikki ja pelihetkiä ole samoin kuin ennen. Kymmenen kilometriä ehkä vielä pyötäilisikin, mutta työmatka voi olla useita kymmeniä kilometrejä. Kirjastoa taitaa edelleen moni käyttääkin ja monella on jonkin sortin kasvimaa, jos sitä omaa pihaa sen verran löytyy..
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.

Yhteistyössä