Tarhassa käynti on lapsen työtä!!!

Hattara-Auroora

Aktiivinen jäsen
29.04.2007
2 689
1
36
Olin eilen vanhempain illassa ja kyllä tunsin piston sydämessäni kun olen pitänyt lasta tarhassa kun olen itsen päässyt aikasemmin jo vapaalle..
Lapsi kuitenkin ikävöi äitiää koko päivän ja tekee pitempää päivää hoidossa kuin vanhemmat töissä/koulussa. Tarha ei korvaa vanhempia! Ja jos lapsi itkee hakiessa ettei halua lähteä niin se ei tarkoita että ok haen sitten huomenna viideltä vaan sitä että "minulla on ollu sinua ikävä!!" Jos vanhemmasta tuntuu että ollut rankka päivä töissä niin miltähän lapsesta on tuntunut olla vielä pitempään hoidossa?

Tästä edes haen lapseni aina heti kun pystyn ja otan lapseni kauppaan mukaan jne.. Sitähän se perhe-elämä on! Lapsi pysyy tyytyväisenä kaupassakin kunhan saa osallistua siihen !! Vaikka sitten hakemalla maito purkin hyllystä ja nostamalla kärryyn

ugh olen puhunut

Ja joskus se lapsi itkee ihan vaan sitä että kavereiden kanssa on hauskaa eikä haluaisi vielä lopettaa. On se kummaa kun lto:t aina vähättelee työtänsä, ja kertoo kuinka huonoja työntekijöitä ne on että lapset ei muuta tee kuin kärsi tarhassa.

T: Kaksi lasta kotihoidossa

Aivan totta.
Tänään sain erään vanhemman nokan paksuksi, kun sanoin että lapsikin kyllä nauttisi lomasta äidin kanssa..Aikoo pitää viikon syyslomaa, ja sanoi silti tuovansa lapsen hoitoon.
Ja syyksi sanoi se, että kun kerran maksaa täydet maksut, niin..

Mutta eipä siittä sen enempää. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen aina hakenut lapsen suoraan töistä, ei tulisi mieleenkään käydä ensin asioilla.

tähän peesi. 14-vee on esikoinen, eikä koskaan ole käynyt mielessäkään, että menisin kauppaan ensin ja sitten hakisin lapset. mutta jokainen tyylillään.

Mites sitä kun äiti on koko päivän kotona vauvan kanssa ja lapsi hoidossa. Tottakai hoidan kaikki asiat mitkä pystyn vauvan kanssa ja sit kun pääsen hakemaan esikoisen ei tarvi enää ryntäillä vaan voidaan vaan olla. Eikä ole ykskään hoitaja mulle mitään kommentoinut eihän se niille kuulu, mut mielummin ilmaisee asiansa mulle kun raukkamaisesti puhuis seläntakana.

Mä en täysin yhdy siihen hokemaan, että tarha on lapsen TYÖTÄ. Mutta silti olen siitä samaa mieltä, että pitkät päivät ovat raskaita lapselle, on hyvä pitää hoitopäivät lyhyinä ja viettää kaikki mahdolliset loma/vapaapäivät lapsen kanssa kotona.

Ens syksynä, kun mä olen koulussa ja lapset päiväkodissa, niin tuskin haen heti kun koulun ovesta ulos astun.. mun koulupäivät on 3-4 tuntia, mutta kotitöitä on ihan hirveesti.. eli menen sitten koulun jälkeen kotiin ja teen niitä tehtäviä ennen kuin haen lapset hoidosta.. tuskin siltikään joutuvat olemaan 8 tuntia päivässä hoidossa..

Mä veikkaan, että jos lapsi saa valita, niin hän leikkii mielummin 30-45 min kauemmin päiväkodin pihassa, kun lähtee ruuhkaiseen markettiin äidin kanssa. Ainakin mun lapset. Eivät tosin ole kokopäivähoidossa.
Kun pääsin koulusta kello 12-13, en todellakaan mennyt heti hakemaan lapsia. Nehän nukkui...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä veikkaan, että jos lapsi saa valita, niin hän leikkii mielummin 30-45 min kauemmin päiväkodin pihassa, kun lähtee ruuhkaiseen markettiin äidin kanssa. Ainakin mun lapset. Eivät tosin ole kokopäivähoidossa.
Kun pääsin koulusta kello 12-13, en todellakaan mennyt heti hakemaan lapsia. Nehän nukkui...

Samaa mieltä. Järjen käyttö on sallittua varmaan tässäkin kohtaa ;)

Pääasia, että hoitopäivät eivät aina ja joka päivä venyisi pitkiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Samaa mieltä. Järjen käyttö on sallittua varmaan tässäkin kohtaa ;)

Pääasia, että hoitopäivät eivät aina ja joka päivä venyisi pitkiksi.

Toki kannattaa odottaa, että lapset herää, mutta jos lapselta kysyt pk:n pihassa, että jääkö vielä leikkimään vai lähteekö mukaan, niin mikähän on vastaus...meillä aika selvä, että mukaan haluaa.

Meillä lapsi oli 10 tuntia päivässä hoidossa minun pitkien työmatkojen vuoksi, ei tullut mieleenkään pitää sitä enää kaupassa käynnin ajan tarhassa. Minulla ei myöskään ollut lomaa töistä, mutta silti palkkasin hoitajan kotiin kesällä pariksi viikoksi, että edes lapsi sai lomaa ja mm. nukkua aamuisin pitkään, mihin minulla ei ollut mahdollista. Päivääkää en kadu pitkiä työpäiviä, mutta en myöskään "uhrauksia" joita yksinhuoltajana lapsen eteen tein, hoitajan palkkaaminee teku kuitenkin ison loven meidän pieneen budjettiin.

Ja minusta päiväkoti todellakin on se lapsen työpaikka, josta hän tarvitsee lomaa.

Itse kyllä käyn kaupassa ennenkuin haen lapset tarhasta koska näin päästään paljon nopeemmin kotiin. Ja toisekseen mun työpaikka sijaitsee lähellä kauppaa niin siinä tulis monta kymmentä kilometriä turhaa ajoakin.

Mikä tulkitaan pitkäksi päiväksi? Yli 8 tuntiako? Vaikka haen lapsen suoraan töistä, silti hoitopäivä on sen 8 h 45 min. Kun lyhyempi ei vaan ole mahdollinen vaikka mitä temppuja tekisi. Toki hoitaisin lapseni mielummin kotona mutta talous ei vaan anna periksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä lapsi oli 10 tuntia päivässä hoidossa minun pitkien työmatkojen vuoksi, ei tullut mieleenkään pitää sitä enää kaupassa käynnin ajan tarhassa.

Tuossa tilanteessa ymmärrän. Mutta hoitopäivien ollessa 4-5 h ei se puolen tunnin pidennys äidin kaupassakäynnin takia tunnu oikein missään - ja kun äiti sitten hakee lapsen, niin kotona voidaan olla ihan rauhassa, ei tarvitse rynnistää enää ruokaostoksille tai muuallekaan :)

Maalaisjärki ja kohtuus, niillä pärjää aika pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Aivan totta.
Tänään sain erään vanhemman nokan paksuksi, kun sanoin että lapsikin kyllä nauttisi lomasta äidin kanssa..Aikoo pitää viikon syyslomaa, ja sanoi silti tuovansa lapsen hoitoon.
Ja syyksi sanoi se, että kun kerran maksaa täydet maksut, niin..

Mutta eipä siittä sen enempää. =)

On jotenkin uskomatonta, että joku ajattelee, että haluaa "täyttä vastinetta" maksuilleen ja pitää maksimiajan hoidossa, oli tarve tai ei.

Minä ainakin pidän pikkuista tarhassa vain sen ajan kuin on pakko.