Tässä dataa päivähoidon "turhista" lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rajataanko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
en ymmärrä, miten aina joku toitottaa, että seurakunnan kerhot riittää ihan hyvin. Mitäs, jos ei halua lapselleen virsiä ja Jeesusta? Ja turha väittää, etteikö vakaumus noissa kerhoissa näkysisi.
Olisiko jotain kerhotoimintaa kaikille?

Usseimmissa kunnissa järjestetään päiväkerhotoimintaa muuallakin kuin seurakunnassa. Mun lapsi on kunnan virikepäiväkerhossa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
HUHUUU! KATSOKAAS TÄTÄ!
"Lapsen varhaiskasvatuksen näkökulmasta 3-5-vuotiaalle sopisi esimerkiksi 5-15 tuntia viikossa kerhotoimintaa ikäistensä seurassa. Alle kolmivuotiaat eivät ryhmätoimintaa tarvitse."

Jihuu, minä olen siis toiminu ihan oikein! :)

Alkuperäinen kirjoittaja kerro lisää:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan vaan tiedoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....

Öö tuota eskari on esiKOULU ja ilmainen ei päivähoidollinen.

Ei meillä ainakaan eskari ole ilmanen. Kyllä se maksaa.

Paljonko kunta teiltä perii? Meillä ilmaista ja myös ilmaiset kyyditykset tuonne 20 km päähän.

No ei vielä mitään kun ei oo vielä eskarissa (ens syksynä menee), mutta kyllä nytkin tulotieto lomakkeessa kysytään millasessa hoidossa on (kokopäivä, osapäivä vai ESIKOULU).

boogymanille ja kumppaneille! et jos tässä viel joutuu itse hoitaan omat lapsensa!!!! siis jos loppuu tää kotona lorvailu ja yhteiskunnan pummina eläminen!! sehän muuttuu elämä vaivalloiseksi! kyl se kuuluu yhteiskunnan hoitaa boogymanin + kumppaneiden lapset - eihän kukaan ole niin hullu et alkais itse kotona ollessaan omat lapsensa hoitaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Päivähoito on LAPSEN subjektiivinen oikeus hoitoon. Outoa jos äidit eivät kannata LAPSEN oikeuksia. Perheitä on niin erilaisia, on kaikenlaista ongelmaa, on erilaisia elämäntilanteita ja ongelmat vain lisääntyisivät jos lapsilla ei olisi oikeutta päivähoitoon vaan kaiken maailman boogymannit ja ns. täydelliset äidit päättäisivät ketkä hoitoon pääsevät.
Meidän pitäisi puhua päivähoidon laadusta. Säästetään jossakin muussa kuin lapsien ja nuorten asioissa. Säästäminen on aina poliittinen päätös, sille on vaihtoehtoja.

Mistä sinusta sitten voisi säästää? Tämä on aina se argumentti, jolle ei sen käyttäjiltä löydy mitään järkevää vaihtoehtoa. vanhustenhoidosta ei saa säästää, lääkäripalveluja pitää olla...

Kuten arvelinkin: ei tule listaa sopivista säästökohteista. Ei sitä koskaan tule. Kunhan se on "jostain muualta kuin siitä mitä minä pidän tärkeänä".

HUHUUU! KATSOKAAS TÄTÄ!
"Lapsen varhaiskasvatuksen näkökulmasta 3-5-vuotiaalle sopisi esimerkiksi 5-15 tuntia viikossa kerhotoimintaa ikäistensä seurassa. Alle kolmivuotiaat eivät ryhmätoimintaa tarvitse."

No eikös tuo oo sama asia kun että 3-5-vuotias olis 5-15 tuntia viikossa päiväkodissa. Kun ei siellä hoidossa tartte olla kokopäiväsesti.

Alkuperäinen kirjoittaja kerro lisää:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan vaan tiedoksi:
Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....

Öö tuota eskari on esiKOULU ja ilmainen ei päivähoidollinen.

Ei meillä ainakaan eskari ole ilmanen. Kyllä se maksaa.

Paljonko kunta teiltä perii? Meillä ilmaista ja myös ilmaiset kyyditykset tuonne 20 km päähän.

No ei vielä mitään kun ei oo vielä eskarissa (ens syksynä menee), mutta kyllä nytkin tulotieto lomakkeessa kysytään millasessa hoidossa on (kokopäivä, osapäivä vai ESIKOULU).

Ei tuo tarkoita että esikoulu maksaisi. Ilmainen se on. Sen jälkeinen päivähoito ei tietenkään sitten ole ilmaista.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Joo, juuri aamusella luin Hesarista juttua. No, jos asia ratkeaa lapset kerhoihin laittamalla (kuten Simo Pokki vouhkasi) niin eiköhän niitä kerhoja olisi paree alkaa laittelemaan lisää...meinaan vaan jos 40 000 lasta tarttee yht'äkkiä kerhoja niin ei ne kaikki niihin jo olemassaoleviin seurakunnan kerhoihin mahdu. Ja se on kanssa hyvä varmistaa, että jos lapsen ottaa pois tutusta päikystä vaikkapa vuodeksi niin lapsi pääsee takaisin siihen ihan samaan päiväkotiin ja samaan ryhmään! Eikös!? =)

Mistä sinä tämän 40 000 lasta revit?

Muistelin lukua niistä "turhista lapsista"...korjaathan jos olen väärässä. =)

Joo, juuri aamusella luin Hesarista juttua. No, jos asia ratkeaa lapset kerhoihin laittamalla (kuten Simo Pokki vouhkasi) niin eiköhän niitä kerhoja olisi paree alkaa laittelemaan lisää...meinaan vaan jos 40 000 lasta tarttee yht'äkkiä kerhoja niin ei ne kaikki niihin jo olemassaoleviin seurakunnan kerhoihin mahdu. Ja se on kanssa hyvä varmistaa, että jos lapsen ottaa pois tutusta päikystä vaikkapa vuodeksi niin lapsi pääsee takaisin siihen ihan samaan päiväkotiin ja samaan ryhmään! Eikös!? =)

Tuo oli se kaikkien päivähoidossa olevien lasten määrä pk-seudulla. Jos niistä 10 % on ns. turhia niin se tekee 4000 lasta. Ja pk-seudulla asuu reilu viidesosa maan väestöstä ja täällä näitä virikelapsia on enemmän kuin muualla. Olisikohan näitä sitten koko maan tasolla joku 15-17000 lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä tuli paniikki:
boogymanille ja kumppaneille! et jos tässä viel joutuu itse hoitaan omat lapsensa!!!! siis jos loppuu tää kotona lorvailu ja yhteiskunnan pummina eläminen!! sehän muuttuu elämä vaivalloiseksi! kyl se kuuluu yhteiskunnan hoitaa boogymanin + kumppaneiden lapset - eihän kukaan ole niin hullu et alkais itse kotona ollessaan omat lapsensa hoitaan!!!

No mä hoidan myös omat lapseni kotona....

Tuo oli se kaikkien päivähoidossa olevien lasten määrä pk-seudulla. Jos niistä 10 % on ns. turhia niin se tekee 4000 lasta. Ja pk-seudulla asuu reilu viidesosa maan väestöstä ja täällä näitä virikelapsia on enemmän kuin muualla. Olisikohan näitä sitten koko maan tasolla joku 15-17000 lasta?

Ok, no näinhän se olikin kun tosiaan katsoin uudestaan... :D
Toisaalta tuo "turha" on kai tulkinnanvarainen termi jos tästä 4000sta toinen tai molemmat vanhemmista ovat kotona...se kun ei siis kerro miksi ovat kotona. Tähän lukuun on varmaankin sisällytetty kaikki maahanmuuttajat ja tukitoimia tarvitsevat perheet, luulen ma.

Ok, no näinhän se olikin kun tosiaan katsoin uudestaan... :D
Toisaalta tuo "turha" on kai tulkinnanvarainen termi jos tästä 4000sta toinen tai molemmat vanhemmista ovat kotona...se kun ei siis kerro miksi ovat kotona. Tähän lukuun on varmaankin sisällytetty kaikki maahanmuuttajat ja tukitoimia tarvitsevat perheet, luulen ma.

Se on varmaan totta. Heille on päivähoidon saaminen tärkeää, vaikka vanhemmat kotona olisivatkin.

Niin minäkin - ja oikeus päivähoitoonkin on mun mielestä ok. Kaikkia kapeakatseisia hörhöjä täälläkin riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Samoi:

Niin minäkin - ja oikeus päivähoitoonkin on mun mielestä ok. Kaikkia kapeakatseisia hörhöjä täälläkin riittää.

tässä oli nyt kyse minun kärjityksestä jolla aiheutin aikaisemmin pienen haloon...osa ymmärsi, osa ei...ja ei siitä sen enempää....

Alkuperäinen kirjoittaja miä:

Jos eskaria ei laskettaisi päivähoidoksi?

Onhan sekin "hoitoa" päiväkodissa...joten sellainen lapsi on turha siellä....

Niinpä!Kaikki Lapset vaan ois päiväkodista samantien jos pitäis muitakin lapsia alkaa ottaan pois. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Samoi:

tässä oli nyt kyse minun kärjityksestä jolla aiheutin aikaisemmin pienen haloon...osa ymmärsi, osa ei...ja ei siitä sen enempää....

Niimpä niin. Esikoulu ja subjektiivinen päivähoito on sama asia..

eikö se nyt ole ihan oikein ettei lapsi jonka vanhemmat ovat kotona mene päivähoitoon kodinulkopuolelle? on olemassa vaikka millaisia kerhoja, perhekerhoja, seurakunnan kerhoja isommille lapsille, avoimia päiväkoteja jne. kyllä pitäisi kaikille löytyä sellaista toimintaa mitä lasi haluaa ettei se aina automaattisesti ole se päiväkoti jota tarvitsevat ne työssä käyvien lapset. joltain se on pois jos viet lapsesi hoitoon ja itse makoilet kotona, eikö?

Nämä lapset jotka turhaan menevät päiväkotiin tai sinne eskariin niin vie turhaa tilaa niiltä jotka ovat kokopäiväisiä....se on aina niiltä lapsilta pois.[/quote]

Haluaisitko nyt selventää, milloin lapsi on turhaan esikoulussa? =) Milloin taas lapsi sinun mielestäsi on oikeutettu esikoulupaikkaan? =) [/quote]

Eiköhän kaikki lapset oli samalla linjalla :) jääkää mammat kotiin lastenne kanssa siihen asti ku lapset menevät kouluun! älkääkkä valittako kuka on turha lapsi päiväkodissa ja kuka ei. jos jollain vanhemmilla ei teidän mielestä ole oikeutta viiä lasta hoitoon ni ei ole kyllä teilläkään! kaikkihan lapset on samanarvosia muistatteko?

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Nämä lapset jotka turhaan menevät päiväkotiin tai sinne eskariin niin vie turhaa tilaa niiltä jotka ovat kokopäiväisiä....se on aina niiltä lapsilta pois.

Haluaisitko nyt selventää, milloin lapsi on turhaan esikoulussa? =) Milloin taas lapsi sinun mielestäsi on oikeutettu esikoulupaikkaan? =) [/quote]

Eiköhän kaikki lapset oli samalla linjalla :) jääkää mammat kotiin lastenne kanssa siihen asti ku lapset menevät kouluun! älkääkkä valittako kuka on turha lapsi päiväkodissa ja kuka ei. jos jollain vanhemmilla ei teidän mielestä ole oikeutta viiä lasta hoitoon ni ei ole kyllä teilläkään! kaikkihan lapset on samanarvosia muistatteko?[/quote]

NÄINPÄ!

Minulla on keskimmäinen puolipäivähoidossa ja minä kotona. Ja ei, lapsi ei vie kenenkään kokopäiväläisen paikkaa. Siinä ryhmässä ei ole yhtään kokopäiväläistä ja on tarkoitettu lähinnä juuri lapsille joiden toinen vanhempi on kotona. Näitä ryhmiä tarvittaisiin mielestäni lisää.

Samainen Pokki on käsittääkseni ollut innokas kuntalisän leikkaaja Vantaalla.

Mikäs sen helpompaa, äidit hoitavat lapsensa ilmaiseksi kotona ja maksavat veroja palveluista, joita eivät edes käytä. Kerhot ovat monin paikoin täynnä ja joitain vuosia sitten lupaillut 'kevyet hoitomuodot' ovat edelleen näkemättä. Päinvastoin, Vantaa on mm. sulkemassa avoimia päiväkoteja.

Minustakaan alle 3v. ei kuulu virikehoitoon ilman hyvin painavaa syytä ja pk-seudun nykyisessä päivähoitotilanteessa en edes ymmärrä, miksi joku haluaa viedä alle 3-vuotiaan kuormitettuun päivähoitoon.

Mutta näille ajatuksille ei kannata olla ihan sokea vaan miettiä kokonaisuutta. Kenen parasta tässä nyt oikeasti ajatellaan? Lastenko muka?

Ymmärrättekö nyt miten typerää on koko tämä keskustelu...keksitään hyviä syitä miksi voi laittaa eskariin lapsen puoli päiväksi mutta lasta ei voi laittaa päiväkotiin....tämä puolikas lapsi vie kokopäiväisen lapsen paikan on hän eskarissa tai päiväkodissa....
Tässä keksittiin hyviä syitä miksi on oikeutettua laittaa lapsi eskariin vaikka äiti on kotona pienemmän kanssa mutta ei ole oikeutettua laittaa lasta päiväkotiin jos äiti on toisen kanssa kotona.
Jos päiväkotiin ei hyväksytä tällaista lasta ei kuulu silloin hyväksyä eskariinkaan...äiti on kotona joten hoitakoon esikoulun kotona. Silloin se alkaa olla tasa-arvoista niiden lasten kanssa jotka ovat päiväkodissa vaikka äiti kotona.....ja vain silloin on pohja myös tälle keskustelulle....ei eritellä.

Eskari ei ole sama asia kuin päiväkodissa hoidossa oleminen. Eskari on ilmainen eikä liity mitenkään hoitoon, jotkut eskarit on jopa koulun tiloissa. Ja ainakin meidän kaupungissa eskari on opetustoimen alaisena eikä päivähoidon.

eikö se nyt ole ihan oikein ettei lapsi jonka vanhemmat ovat kotona mene päivähoitoon kodinulkopuolelle? on olemassa vaikka millaisia kerhoja, perhekerhoja, seurakunnan kerhoja isommille lapsille, avoimia päiväkoteja jne. kyllä pitäisi kaikille löytyä sellaista toimintaa mitä lasi haluaa ettei se aina automaattisesti ole se päiväkoti jota tarvitsevat ne työssä käyvien lapset. joltain se on pois jos viet lapsesi hoitoon ja itse makoilet kotona, eikö?

Ota huomioon, ettei joka kunnassa todellakaan ole mitään virike/kaveritoimintaa päivähoitosysteemin ulkopuolella! Hyvä puhua avoimista päiväkodeista, perhekerhoista jne. esimerkiksi 4000 asukkaan kunnassa, jossa tuskin on edes yhtä kerhoa viikossa (sekin täyteen tupattu ja seurakunnan järjestämä). 3-vuotias ja vaikkapa esikoiseni 5,5-vuotias ovat pikkuisen eri kehitysvaiheessa ja tarvitsevat hieman eri asioita.

Siitä mä oon ihan samaa mieltä, että lapsi ei kokopäivähoitoa tarvitse, jos toinen vanhemmista on kotona. MUTTA onko parempi vaihtoehto lopettaa alkanut hoitosuhde esim. työttömyysjakson tai äitiysloman ajaksi? Ja kun se jakso loppuu, niin taas aloittaa uusi hoitosuhde uudessa paikassa?? Eli mielestäni niille lapsille, jotka ovat jo hoidossa olleet, on paljon parempi jatkaa osapäiväisinä siinä samassa ryhmässä sen ajan, jolloin vanhempi on kotona, kuin siirtyä välillä paikkaan b ja sen jälkeen paikkaan c. Aina ei voi ajatella rahaa, vaan järkevämpi ajatella lapsen parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ymmärrättekö nyt miten typerää on koko tämä keskustelu...keksitään hyviä syitä miksi voi laittaa eskariin lapsen puoli päiväksi mutta lasta ei voi laittaa päiväkotiin....tämä puolikas lapsi vie kokopäiväisen lapsen paikan on hän eskarissa tai päiväkodissa....
Tässä keksittiin hyviä syitä miksi on oikeutettua laittaa lapsi eskariin vaikka äiti on kotona pienemmän kanssa mutta ei ole oikeutettua laittaa lasta päiväkotiin jos äiti on toisen kanssa kotona.
Jos päiväkotiin ei hyväksytä tällaista lasta ei kuulu silloin hyväksyä eskariinkaan...äiti on kotona joten hoitakoon esikoulun kotona. Silloin se alkaa olla tasa-arvoista niiden lasten kanssa jotka ovat päiväkodissa vaikka äiti kotona.....ja vain silloin on pohja myös tälle keskustelulle....ei eritellä.

Eskari ei ole sama asia kuin päiväkodissa hoidossa oleminen. Eskari on ilmainen eikä liity mitenkään hoitoon, jotkut eskarit on jopa koulun tiloissa. Ja ainakin meidän kaupungissa eskari on opetustoimen alaisena eikä päivähoidon.

Ja meillä samassa luokassa koululaisten kanssa.

Yhteistyössä