Tässä dataa päivähoidon "turhista" lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rajataanko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Perheillä on omat syynsä miksi laittaa lapsensa päiväkotiin. ja joissain tapauksissa ihan hyväkin, että lapsi saa olla osapäivää päiväkodissa.
Mutta kyllä jos lapset laitetaan näin eriarvoiseen asemaan sen vuoksi, että toinen vanhempi on kotona niin sama logiikka käy myös esiopetukseen kuin kouluunkin...se taas on teistä väärin...vaikka vanhempi saisi silloin kodinhoidontukea yms.

Jos vanhempi saa yhteiskunnalta tukea kotiopetukseen niin voisi mielestäni edellyttää, että kaikki lapset ovat kotiopetuksessa.

No, nyt tuli uus näkökulma :D aivan....miten pitkälle tuota logiikkaa saadaan venytettyä?

Mä en näe tuossa mitään ristiriitaa missään. Jos yhteiskunta maksaa kotihoidon tukea lasten kotihoitoa varten, tulisi kaikkien lasten olla kotona. Samoin jos yhteiskunta maksaa kotiopetukseen tukea tulisi perheen kaikkien oppivelvollisuusikäisten lasten olla kotona.

Jos on työtön ja sen takia kotona, niin lapset voisi pitää päivähoidossa vaikkapa puolipäiväisenä ja sillä "varauksella", että ku työpaikka tulee, niin paikka on olemassa. Samoin äitiys tai vanhempainvapaalla oleva voisi pitää hoitopaikan varalla että se olisi valmiina kun palaa töihin. Tai jos on lyhytaikaisella hoitovapaalla, vaikka alle 3 kk, niin paikan voisi pitää.

Itse näen esikoulun kouluun harjoittavana vuotena. Eli saadaan kaikkia lapsia, niitä kotona olleita ja päiväkodissa olleita valmiustasoiltaan kouluun valmiiksi. Kotikoulussa vanhemmilla oikeasti tulee olla valmiuksia opettamiseen, harvalla meistä on. Valmiudet taas lasten hoitamiseen kyllä kaikilla joilla lapsia on.

Perheillä on omat syynsä miksi laittaa lapsensa päiväkotiin. ja joissain tapauksissa ihan hyväkin, että lapsi saa olla osapäivää päiväkodissa.
Mutta kyllä jos lapset laitetaan näin eriarvoiseen asemaan sen vuoksi, että toinen vanhempi on kotona niin sama logiikka käy myös esiopetukseen kuin kouluunkin...se taas on teistä väärin...vaikka vanhempi saisi silloin kodinhoidontukea yms.

Jos vanhempi saa yhteiskunnalta tukea kotiopetukseen niin voisi mielestäni edellyttää, että kaikki lapset ovat kotiopetuksessa.

No, nyt tuli uus näkökulma :D aivan....miten pitkälle tuota logiikkaa saadaan venytettyä?

Mä en näe tuossa mitään ristiriitaa missään. Jos yhteiskunta maksaa kotihoidon tukea lasten kotihoitoa varten, tulisi kaikkien lasten olla kotona. Samoin jos yhteiskunta maksaa kotiopetukseen tukea tulisi perheen kaikkien oppivelvollisuusikäisten lasten olla kotona.

Jos on työtön ja sen takia kotona, niin lapset voisi pitää päivähoidossa vaikkapa puolipäiväisenä ja sillä "varauksella", että ku työpaikka tulee, niin paikka on olemassa. Samoin äitiys tai vanhempainvapaalla oleva voisi pitää hoitopaikan varalla että se olisi valmiina kun palaa töihin. Tai jos on lyhytaikaisella hoitovapaalla, vaikka alle 3 kk, niin paikan voisi pitää.

;)

en ymmärrä, miten aina joku toitottaa, että seurakunnan kerhot riittää ihan hyvin. Mitäs, jos ei halua lapselleen virsiä ja Jeesusta? Ja turha väittää, etteikö vakaumus noissa kerhoissa näkysisi.
Olisiko jotain kerhotoimintaa kaikille?

en jaksa lukea koko kejua, mutta kerronpa meidän tilanteen. asutaan ihan maamme pääkaupungissa, ja kotikielemme (lasten äidinkieli) on ruotsi. meidän kaupunginosassa ei ole kerhn kerhoa ruotsin kielellä. itse asiassa seurakunnalla on tarjota kerho 4 päivää viikossa, kolmen tunnin ajan. kuullostaa hyvältä joo, mutta kun sinne meiötä matkustaa julkisilla, menee matkaan per suunta lähemmäs tunti. ja mitäs minä teen vauvan kanssa sinä aikana, kuljenko takaisin kotiin, ehdin levätä/tehdä kotitöitä tunnin, ja taas hakumatkalle, vai jäänko kolmeksi tunniksi neljä kertaa viikossa viereiseen kauppakeskukseen? ei järkeä. kiitos kunnalle kun olen saanut läheisestä päiväkodista paikan, jossa 3,5 vuotias tyttömme saa askarrella, leikkiä, laulaa, ulkoilla 4 tuntia päivässä. sinä aikana voimme vauvan kanssa olla kotona tai käydä jossain, mutta ehdimme javoimme siis toimia vauvan ehdoilla. ja kyllä, heti kun vanhemmalle on tarjolla kivaa kerhotoimintaa järkevän matkan päässä kotoa äidinkielellämme, voin ottaa tytön pois kunnallisesta hoidosta. siihen asti pidämme paikkamme, tack så mycket.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eskari ei ole päivähoitoa vaan esiopeusta. Sehän on maksutontakin.Mutta kaikki aika esioetuksen jälkeen on päivähoitoa.

Nämä lapset jotka turhaan menevät päiväkotiin tai sinne eskariin niin vie turhaa tilaa niiltä jotka ovat kokopäiväisiä....se on aina niiltä lapsilta pois.

Meillä sellaiset eskarit, jotka ovat kotihoidossa muun päivää, käyvät esiopetuksen koulun yhteydessä.

Kuten poikani.

Se ei ole pois päivähoitopaikoista, se on koulua.

Alkuperäinen kirjoittaja onko:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Kysymys oli pelkästään keskustelu siitä, saako kotona olevan lapsen vanhempi laittaa lapsensa päivähoitoon....minä vein asian pidemmälle kun tästä ollaan niin puolesta sekä vastaan....että jos lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan niin silloin myös ajateltava niin, että jos ei päivähoitoon saisi laittaa niin ei silloin eskariin/kouluun vaan vanhempi hoitaa kotiopetuksen....

Niin kauan kuin tuo "subjektiivinen oikeus" viedä lapsi hoitoon, vaikka äiti olisikin kotona vauvan kanssa, on mahdollista ja päiväkoti hyväksyy käytännön, niin minkä takia ihmisten täytyy itkeä, jos joku käyttää hyväkseen tätä mahdollisuutta. Laki on laki ja päättäjät kaikessa viisaudessaan ovat tämän lain muodostaneet.

Ja turha on kärjistää asiaa niin pitkälle, että esikoulukin sotketaan tähän....

Koska samalla logiikalla pitäisis silloin olla lapset esiopetuksen ikäisinä kotona ja niinkuin joku otti koulun esille niin myös koulu pitäisi sitten hoitaa kotona.
Kun tuota logiikkaa käytetään niin päästään aika pitkälle. Ja miksi asiaa ei saisi kärjistää? Laittaa ajattelemaan, että mitä sitten jos....miksi se on oikeutettua silloin ja silloin mutta ei aikaisemmin???

Onko tämä sinun joku keino olla puhumatta siitä aiheesta mistä piti? Jos joka kerta aletaan venyttää ja kärjistää, niin miten koskaan voidaan puhua itse aiheesta? Se kai tässä kuitenkin oli se tarkoitus. Omien lapsien hoitamiseen vähemmän tarvitaan koulutusta, vaikka ei pahasta olisikaan. Opettaminen onkin sitten oma asiansa, siihen mieluiten koulujakin käynyt ja vanhemmat sitten tukevat lasta.

Itse aiheesta täällä myös puhuttu ja olen pahoillani jos jotkut eivät ole ymmärtänyt asiaani. halusin nähdä kuinka moni uskaltaa viedä sen eteenpäin, miten pitkälle samalla logiikalla päästään. Harva kykeni, harva edes tiesi mistä puhutaan, muutama kyllä tajusi ja veikin eteenpäin.
Tämä keskustelu on pyörinyt täällä paljon ja siksi oli ihan hyvä ravistaa tällä kertaa.

Miksi kärjistää ja kuvitella loogista jatkoa?
Tämä on todellinen ongelma johon tarvitaan ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
en ymmärrä, miten aina joku toitottaa, että seurakunnan kerhot riittää ihan hyvin. Mitäs, jos ei halua lapselleen virsiä ja Jeesusta? Ja turha väittää, etteikö vakaumus noissa kerhoissa näkysisi.
Olisiko jotain kerhotoimintaa kaikille?

Ei meidän tyttö ole srk kerhossa vaan kaupungin kerhossa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eskari ei ole päivähoitoa vaan esiopeusta. Sehän on maksutontakin.Mutta kaikki aika esioetuksen jälkeen on päivähoitoa.

Nämä lapset jotka turhaan menevät päiväkotiin tai sinne eskariin niin vie turhaa tilaa niiltä jotka ovat kokopäiväisiä....se on aina niiltä lapsilta pois.

Meillä sellaiset eskarit, jotka ovat kotihoidossa muun päivää, käyvät esiopetuksen koulun yhteydessä.

Kuten poikani.

Se ei ole pois päivähoitopaikoista, se on koulua.

Juu, meilläkin esikoulu yhdessä eka-ja tokaluokkalaisten kanssa samassa luokassa. Eivät todellakaan ole missään hoidossa vaan koulua jo käyvät täysillä.

Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....

Öö tuota eskari on esiKOULU ja ilmainen ei päivähoidollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
[Silloin puhuttaisiin tasa-arvosta,jos päivähoito olisi täysin ilmaista kaikilla vanhemmille...silloin olisi KAIKILLA vanhemmilla oikeus viedä lapsensa hoitoon.

No käytännössä se on vanhemmille melkein ilmaista. Mitä mahtaa maksaa puolipäivähoitopaikka kotihoidontuella olevalle...?

Niin näille työttömille ja kodinhoidontuella oleville lähes ilmaista tai ilmaista. Minä taas työn takia lapseni hoitoon vieneenä maksan puolet,ellen neljäkin kertaa enemmän samasta hoidosta. Toki hoito maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin minun 200 euroa kuukaudessa,mutta...

Luuletko tosissasi, että päivähoito oli meille ilmaista kun lapseni oli hoidossa, vaikka itse olin/olen äpr?? Kyllä meille vaan napsahteli säännöllisesti 181 euron päivähoitolaskuja ja lapseni oli sopimuslapsina. Nyt kun kaikki 4 lasta on kotona ja minä edelleen äpr, niin äprahan lisäksi saan 68e "kotihoidon tukea" joten kyllä siitä moni maksaa ihan euroja saadakseen enemmin pitää muksut hoidossa..
Ilmaista päivähoito on esim; lastensuojelullisissa tapauksissa, joilloin vaikka vanhemmat kotona niin heistä ei välttämättä ole hoitamaan lasta kotona.
Mulle sama kuormitetaanko päivähoitoa vai aikuisten mt palveluita ja lastensuojelu työtä..

Alle 3v riittää oma koti. Ja jos ollaan niin laiskoja etsimään lapsille kavereita, seuraa, tai edes kerhoja, niin pitääkö silloin yhteiskunnan osallistua sitä tekemään?
Rajaan toki ulos tästä ne oikeasti masentuneet vanhemmat, enkä usko, että jokainen virikelapsi omaa tuollaiset vanhemmat. ehkä 1 10:stä? Saattais se pienoinen masennuski/väsymys/laiskuus karista vanhemmista, kun lähtee tosiaan ulos etsimään sitä aktiviteetta lapsille

Alkuperäinen kirjoittaja vaan ei niitä kerhoja ole!!!:
en jaksa lukea koko kejua, mutta kerronpa meidän tilanteen. asutaan ihan maamme pääkaupungissa, ja kotikielemme (lasten äidinkieli) on ruotsi. meidän kaupunginosassa ei ole kerhn kerhoa ruotsin kielellä. itse asiassa seurakunnalla on tarjota kerho 4 päivää viikossa, kolmen tunnin ajan. kuullostaa hyvältä joo, mutta kun sinne meiötä matkustaa julkisilla, menee matkaan per suunta lähemmäs tunti. ja mitäs minä teen vauvan kanssa sinä aikana, kuljenko takaisin kotiin, ehdin levätä/tehdä kotitöitä tunnin, ja taas hakumatkalle, vai jäänko kolmeksi tunniksi neljä kertaa viikossa viereiseen kauppakeskukseen? ei järkeä. kiitos kunnalle kun olen saanut läheisestä päiväkodista paikan, jossa 3,5 vuotias tyttömme saa askarrella, leikkiä, laulaa, ulkoilla 4 tuntia päivässä. sinä aikana voimme vauvan kanssa olla kotona tai käydä jossain, mutta ehdimme javoimme siis toimia vauvan ehdoilla. ja kyllä, heti kun vanhemmalle on tarjolla kivaa kerhotoimintaa järkevän matkan päässä kotoa äidinkielellämme, voin ottaa tytön pois kunnallisesta hoidosta. siihen asti pidämme paikkamme, tack så mycket.

Mies julkisilla töihin ja auto perheen käyttöön.

Meidän kunta varmaan alkais ilolla soveltaa tuota, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin.
Mä voisin ottaa lapseni pois hoidosta ens vuoden ajaksi (=vanhempain vapaan) jos olisi takeita, että
- saisin molemmat samaan päiväkotiin takaisin kun palaan opiskelemaan
- saisin heidät hoitoon heti, jos oma jaksaminen ei riitä
----> kummastakaan näistä ei ole takuita, ei edes siitä saisinko lapsille paikkaa ollenkaan kun palaan opiskelemaan
Päivähoitopaikkojen määrä täällä on totaalisen alimitoitettu siihen nähden miten paljon lapsiperheitä tässä kunnassa asuu. Tämä tilanne on ollut päällä jo useita vuosia, eikä sitä ratkaista potkimalla "virikehoitolapset" yms. pois päivähoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan vaan tiedoksi:
Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....

Ei meillä ainakaan eskari ole ilmanen. Kyllä se maksaa.

Päivähoito on LAPSEN subjektiivinen oikeus hoitoon. Outoa jos äidit eivät kannata LAPSEN oikeuksia. Perheitä on niin erilaisia, on kaikenlaista ongelmaa, on erilaisia elämäntilanteita ja ongelmat vain lisääntyisivät jos lapsilla ei olisi oikeutta päivähoitoon vaan kaiken maailman boogymannit ja ns. täydelliset äidit päättäisivät ketkä hoitoon pääsevät.
Meidän pitäisi puhua päivähoidon laadusta. Säästetään jossakin muussa kuin lapsien ja nuorten asioissa. Säästäminen on aina poliittinen päätös, sille on vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:

Paljonko kunta teiltä perii? Meillä ilmaista ja myös ilmaiset kyyditykset tuonne 20 km päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Päivähoito on LAPSEN subjektiivinen oikeus hoitoon. Outoa jos äidit eivät kannata LAPSEN oikeuksia. Perheitä on niin erilaisia, on kaikenlaista ongelmaa, on erilaisia elämäntilanteita ja ongelmat vain lisääntyisivät jos lapsilla ei olisi oikeutta päivähoitoon vaan kaiken maailman boogymannit ja ns. täydelliset äidit päättäisivät ketkä hoitoon pääsevät.
Meidän pitäisi puhua päivähoidon laadusta. Säästetään jossakin muussa kuin lapsien ja nuorten asioissa. Säästäminen on aina poliittinen päätös, sille on vaihtoehtoja.

Mistä sinusta sitten voisi säästää? Tämä on aina se argumentti, jolle ei sen käyttäjiltä löydy mitään järkevää vaihtoehtoa. vanhustenhoidosta ei saa säästää, lääkäripalveluja pitää olla...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

En ole missään vaiheessa sanonut omaa mielipidettäni tähän asiaan tässä keskustelussa vaan vienyt sillä logiikalla asiaa eteenpäin, että jos vanhempi on kotona niin miksei samalla hoideta esiopetu/koulukin sitten kotona....
Jos haluatte tietää oman kantani tähän tai tuohon subjektiiviseen hoitoon niin kylä minä sen kerron...olen aikaisemmin sen kyllä kertonut toisessa ketjussa.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:

Oho, meidän kunnassa ollu ilmainen esikoulu kaikille 70-luvun alusta asti.

HUHUUU! KATSOKAAS TÄTÄ!
"Lapsen varhaiskasvatuksen näkökulmasta 3-5-vuotiaalle sopisi esimerkiksi 5-15 tuntia viikossa kerhotoimintaa ikäistensä seurassa. Alle kolmivuotiaat eivät ryhmätoimintaa tarvitse."

Yhteistyössä