Tässä kaikille tiedoksi toimeentulotuen määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kannattaako kadehtia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
e jaksattae. jso tuo toimeentulotuki on teille tuommoinen kamala asia niin kannattaisi itse ihan OIKEASTI kokeilla elää samoiliia tuloilla mitä sieltä saa. Toimeentulotuen määrä on sama kuin 20v sitten ja hinnat ovat kyllä nousseet. Tavis ihminen ei saa sossusta erillisä harrastuskuluja, ei makseta puhelinlaksuja. vuokrankin tavallinen toimeentulotukiasiakas maksaa itte. sit jos onjotkain ongelmia ettei osaa hoitaa raha-asioitaan tai muta niin sossu maksaa vuokran, mutta siten saa toimeentulotukeakin vähemmän.

[QUOTE="vieras";23578689]400 euroa? Nelihenkisen perheen perusosa on 1220 euroa. On se kumma ettei siitä säästetä mutta me säästetään samoista tuloista monta sataa.[/QUOTE]

Tarkoitinkin per aikuinen. Laitapa sitten listaa miten 1220 eurosta säästetään. Mitä te syötte, mitä menee hygieniaan, liikkumiseen, matkapuhelimiin, laajakaistaan, vaatteisiin, kodin tarpeisiin ja tavaroihin, lasten harrastuksiin, juhlapäiviin, sanomalehteen ym. ym. johon raha katoaa? Kyllähän jossain metsälompolossa saattaa säästää kun on omat tilukset, puutarhaa ja voi kulkea vaikka alasti, jos nyt edes tarvitsee mihinkään kulkea. Esimerkiksi auton pitäminen toimeentulotuella ollen ei ole mahdollista, jos ei ole äiteetä ja iskää jelppaamassa.
Lapset tarvitsevat kouluharrastuksiin jo jos jonkinlaista talvisin ja muulloin, joka toimeentulotuella kituuttavalle on hankala hankkia. Pelkästään työssäkäyvän lomarahat ja veronpalautukset tuovat huomattavan lisän, jonka jokainen tuilla oleva ottaisi ilomielin vastaan. Niillä voi sitten ostaa niitä vaatteita, joulu- ja synttärilahjoja, kodin tavaroita ym. joihin toimeentulotukea saava säästää joka kuukausi. Onhan se tällä tavalla helpompi säästää palkasta.

[QUOTE="aloittaja";23578314]Ala ihmeessä sinäkin toimeentulotuen pitkäaikaisasiakkaaksi. Ei tarvitse narkata. Työttömyys peruspäivärahalla riittää tai kolme vuotta kotihoidontuella. Jos olet parisuhteessa, eroa. Aloituksesta voit laskea toimeentulotukesi määrän.[/QUOTE]

Eks sä nyt jo vittu tajua että tämäkin tyyppi elelee siks sossun rahoilla kun saa sieltä niin hyvin?????? itse maksan pienestä palkastani lastenhoitomaksut melkein 500 kuussa, harrastukset, asunnon,aivan kaiken, niinkuin sen kuulukin olla. ei minun mielestäni esim. vähäisiä hoitopaikkoja pidä antaa työttömälle ilmatteeks ja vain siksi että työtön saa lapsen pois silmistään ja saa olla rauhassa, toiset kiikuttaa lastaan hoitoon 20 asteen pakkasella fillarilla, siksi kun ei ole autoon varaa ja bussit ei liiku siihen aikaan (5km päähän) että tämäkin entinen narkki saa lapsensa siihen 200m päähän hoitoon. Yritän vain sanoa että mikä vitun hyvinvointi yhteiskunta tämä on jos ihmiset eivät ole tasa-arvossa? Kyllä pistelis varmaan suakin vituttaa ku lähtisit aamulla viisen jälkeen kiikuttaa muksuus monen kilsan päähän fillarilla kun tilaa ei ole lähellä ja vielä polkisit sieltä melkein saman matkan takaisin töihin. Tais kolahtaa tarina omaan nilkkaan, makaat kotona siks ku oot niin patalaiska!!!!!!!!!

Eks sä nyt jo vittu tajua että tämäkin tyyppi elelee siks sossun rahoilla kun saa sieltä niin hyvin?????? itse maksan pienestä palkastani lastenhoitomaksut melkein 500 kuussa, harrastukset, asunnon,aivan kaiken, niinkuin sen kuulukin olla. ei minun mielestäni esim. vähäisiä hoitopaikkoja pidä antaa työttömälle ilmatteeks ja vain siksi että työtön saa lapsen pois silmistään ja saa olla rauhassa, toiset kiikuttaa lastaan hoitoon 20 asteen pakkasella fillarilla, siksi kun ei ole autoon varaa ja bussit ei liiku siihen aikaan (5km päähän) että tämäkin entinen narkki saa lapsensa siihen 200m päähän hoitoon. Yritän vain sanoa että mikä vitun hyvinvointi yhteiskunta tämä on jos ihmiset eivät ole tasa-arvossa? Kyllä pistelis varmaan suakin vituttaa ku lähtisit aamulla viisen jälkeen kiikuttaa muksuus monen kilsan päähän fillarilla kun tilaa ei ole lähellä ja vielä polkisit sieltä melkein saman matkan takaisin töihin. Tais kolahtaa tarina omaan nilkkaan, makaat kotona siks ku oot niin patalaiska!!!!!!!!!

Ja tiedätkö vielä kuinka paljon näitä kotona makaavia vanhempia haukutaan hoidossa?! PALJON!!

e jaksattae. jso tuo toimeentulotuki on teille tuommoinen kamala asia niin kannattaisi itse ihan OIKEASTI kokeilla elää samoiliia tuloilla mitä sieltä saa. Toimeentulotuen määrä on sama kuin 20v sitten ja hinnat ovat kyllä nousseet. Tavis ihminen ei saa sossusta erillisä harrastuskuluja, ei makseta puhelinlaksuja. vuokrankin tavallinen toimeentulotukiasiakas maksaa itte. sit jos onjotkain ongelmia ettei osaa hoitaa raha-asioitaan tai muta niin sossu maksaa vuokran, mutta siten saa toimeentulotukeakin vähemmän.

tavis, normaali SUOMALAINEN ihminen ei saa mitään ylimäärästä, ei edes bussikorttia saanut kun pääsi töihin 15km, mut ei tavis saa kyllä senkin että pääsee zumbaan.

Joo sori siis en tarkoittanut ap:tä vaan sitä jolla on neljä lasta ja joka on sairas ollut syntymästään saakka.
Hän on tehnyt valinnan hankkia noin monta lasta tietäen että ne elätetään sossun tuilla.

Ja nyt sit vähän tietoa.

1. Olen ollut lääkärien tutkimusten mukaan syntymästäni selkäydinsairas.

2. Sain diagnoosini kuitenkin vasta v.2007

3. En todellakaan tiennyt lapsia tehdessäni että joudun heidät myöhemmin elättämään sossun tuilla. Tähän tilanteeseen ajauduin kun terveys petti.

4. Halvemmaksi yhteiskunnalle tulee antaa minulle toimeentulotukea niin että kykenen itse asumaan lasteni kanssa kotona. Kalliimpaa olisi sijoittaa lapset huostaan (n. 1000e/kk/lapsi) ja minut hoitokotiin.

5. Kiitos sille joka sanoi, että minulla ei olisi ollut oikeutta syntyä tähän maahan. Ihmisarvoahan minulla ei ole.

Kiitos kaikille niille jotka eivät pidä minua ihmisenä vaan säälittävänä luuserina joka on VALINNUT elää sossun rahoilla. Ei tämä ollut valinta. Jos se kerran on niin helvetin väärin niin kertokaa ihmeessä mitä sitten voisin tehdä työkseni jotta voisin elättää ihan omilla tuloillani lapseni. Mielenkiinnolla jään odottamaan.

Sitäpaitsi, minä en teidän säälillänne tee yhtään mitään, joten sellaiset oletukset voitte unohtaa saman tien.

Viimeksi muokattu:
Sä puhut täyttä tuubaa, sossun rahoilla ei elele hyvin, se on jatkuvaa kamppailua ja stressiä miten saa rahat riittämään. Pienikin ylimääräinen meno sotkee kuukauden-parin toimeentulon. Sä olet varmaan niitä jotka kuvittelee että sossun asiakas ryyppää tukensa jossain lähiöbaarissa ja menee taksilla kotiin, ja sitten se lainaa muilta rahaa kun omat rahat on tuhlattu. Mieti nyt vähän että ei ne sossun asiakkaat ole mitään rahantekokonetta keksineet, noin 400 €/kk käteen, ei mahdollista monta baari-iltaa, ellei siellä vain kuivin suin notkuta, ja pitäisi vielä maksaa ne kaverien velatkin.
Ja ne työttömät jotka vie lapsensa hoitoon, ei tee sitä siksi että saavat olla rauhassa, vaan siksi että lapsi kehittyy sosiaalisesti niin kuin ikätoverinsa. Päivähoidossa kun ovat kaikki työssäkäyvien lapset oppimassa, niin pitääkö työttömän lapsen jo pienestä saakka kasvaa eri lailla, ilman ikäistensä seuraa ja hoitajien opastusta? Niistä tulee sitten epäsosiaalisia ja taas seuraava polvi työtä saamattomia sossun asiakkaita. Päivisin muut lapset ovat hoidossa ja niiden muidenkin työttömien lapset jossain toisessa pihassa ym. Päivähoidossa ja esikoulussa lapsi oppii paljon sellaisia taitoja ja sosiaalisuutta, jota kotona ollessa on vaikea saada, varsinkin kun vanhemmat stressaavat toimeentulon kanssa, opeta siinä sitten.
Ja samalla tavalla ne köyhätkin kiikuttaa lapsiaan sinne hoitoon aamulla.
Tutkimuksin on jo todettu että mitä paremmin menee tai mitä paremmin koulutettu, sitä vähemmän empatiaa toisia kohtaan. No onhan se selvää että kultalusikka suussa on vaikea asettua huono-osaisen asemaan. Mutta harmi että tämä on levinnyt jo vain vähän paremmin toimeen tuleviin. No äänestä sinä vain kokoomusta niin hyvinvointipalvelut ja sosiaaliturva puretaan pikkuhiljaa kokonaan ja pääsemme ihanaan USA:n malliin, jossa köyhä on rutiköyhä ja rikas on ökyrikas. Toivo vain että sinä kuulut siihen pieneen vähemmistöön, jolla menee hyvin, ja joka vuolee köyhien selkänahasta.

plm kirjoitti:
"Joo sori siis en tarkoittanut ap:tä vaan sitä jolla on neljä lasta ja joka on sairas ollut syntymästään saakka.
Hän on tehnyt valinnan hankkia noin monta lasta tietäen että ne elätetään sossun tuilla."

Ja nyt sit vähän tietoa.

3. En todellakaan tiennyt lapsia tehdessäni että joudun heidät myöhemmin elättämään sossun tuilla. Tähän tilanteeseen ajauduin kun terveys petti.

4. Halvemmaksi yhteiskunnalle tulee antaa minulle toimeentulotukea niin että kykenen itse asumaan lasteni kanssa kotona. Kalliimpaa olisi sijoittaa lapset huostaan (n. 1000e/kk/lapsi) ja minut hoitokotiin.

5. Kiitos sille joka sanoi, että minulla ei olisi ollut oikeutta syntyä tähän maahan. Ihmisarvoahan minulla ei ole.

Kiitos kaikille niille jotka eivät pidä minua ihmisenä vaan säälittävänä luuserina joka on VALINNUT elää sossun rahoilla. Ei tämä ollut valinta. Jos se kerran on niin helvetin väärin niin kertokaa ihmeessä mitä sitten voisin tehdä työkseni jotta voisin elättää ihan omilla tuloillani lapseni. Mielenkiinnolla jään odottamaan.

Sitäpaitsi, minä en teidän säälillänne tee yhtään mitään, joten sellaiset oletukset voitte unohtaa saman tien.

Ei sun tarvitse mitään selittää, vain idiootit luulee että ihminen tietää tulevaisuutensa. Kyllä on näillä sosiaaliturvan narisijoilla asiat hyvin kun pitää kadehtia huono-osaisia. Vielä pahemmaksi asian tekee se että kohtuu lähellä toistensa elintasoa olevat ihmiset lähtevät tällaiseen sättimiseen. Luulisi että jos huonopalkkaisella työssäkäyvällä jää mielestään liian vähän eroa työttömän toimeentulotasoon, niin syyttävä sormi osoittaisi mielummin palkanmaksajiin. Jokainenhan voi kokeilla työttömän arkea vaikka ihan karenssin kerakin.
Eikö olisi parempi että perusetuuksien taso pidetään sellaisena että niillä tulee toimeen ja on mahdollista keskittää ajatuksensa työn etsimiseen ja opiskelupaikkojen löytämiseen, kuin että voimat kuluu arjessa taistellessa. Toisekseen pienipalkkaisia pitäisi tukea verotuksessa. Isotuloisilla suurempi progressio ei haittaa elämää millään tavalla, joten suurempien kymmenysten maksaminen on ihan oikein. Mielestäni kaikki henkilökohtaiset tulot pitäisi saada saman progressiivisen verotuksen piiriin, yritysverotus sitten erikseen, eli firmoissa pysyvät rahat. Köyhät ja pienituloiset on saatu tappelemaan toisiaan vastaan, kun pitäisi tapella sitä norsunluutorniväkeä vastaan joka kurjistaa pienituloisten ja alemman keskiluokan arkea koko ajan.

[QUOTE="vieras";23578236]Katsoin profiilisi. Syntymästä saakka vaikeasti sairas ja 4 LASTA, NELJÄ? :O Ei ole tyhmyydellä MITÄÄN rajaa. Olen pahoillani mutta minulta ei tipu tippaakaan empatiaa sinulle.[/QUOTE]
Tuskin sä nyt muutenkaan ymmärrät mitä empatia on. No elämä opettaa ja todennäköisesti joskus joudut sitä omakohtaisesti vielä opettelemaan, kun olet muiden armeliaisuuden varassa.

Tarkoitinkin per aikuinen. Laitapa sitten listaa miten 1220 eurosta säästetään. Mitä te syötte, mitä menee hygieniaan, liikkumiseen, matkapuhelimiin, laajakaistaan, vaatteisiin, kodin tarpeisiin ja tavaroihin, lasten harrastuksiin, juhlapäiviin, sanomalehteen ym. ym. johon raha katoaa? Kyllähän jossain metsälompolossa saattaa säästää kun on omat tilukset, puutarhaa ja voi kulkea vaikka alasti, jos nyt edes tarvitsee mihinkään kulkea. Esimerkiksi auton pitäminen toimeentulotuella ollen ei ole mahdollista, jos ei ole äiteetä ja iskää jelppaamassa.
Lapset tarvitsevat kouluharrastuksiin jo jos jonkinlaista talvisin ja muulloin, joka toimeentulotuella kituuttavalle on hankala hankkia. Pelkästään työssäkäyvän lomarahat ja veronpalautukset tuovat huomattavan lisän, jonka jokainen tuilla oleva ottaisi ilomielin vastaan. Niillä voi sitten ostaa niitä vaatteita, joulu- ja synttärilahjoja, kodin tavaroita ym. joihin toimeentulotukea saava säästää joka kuukausi. Onhan se tällä tavalla helpompi säästää palkasta.

Meillä jää lainojen ja asumiskustannusten jälkeen suunnilleen tuo summa. Syödään mitä halutaan, siitä ei säästetä. Ainoastaan hirven lihaa ja lohta saadaan. Puhelimiin 60 euroa kuussa, netti 23, sanomalehtiä ei tule, lapsen harrastukseen pari kymppiä vuodessa. Ulkovaatteet yleensä aina alesta, paljon suosin kirppiksiä. Lapsilla on paljon vaatetta eikä todellakaan mitään ryysyjä. Vakuutuksiin kuuta kohden menee satku, päivähoitomaksuun satku. Autoja on 2. Ja joka kuukausi säästetään muutama satku. Kodin tavaroita ei tosiaankaan tarvitse ostaa joka kuukausi vaikka meillä mielestäni kaunis koti onkin.

Ja nyt sit vähän tietoa.

Opettele lukemaan. En sanonut ettei sinulla ollut oikeutta syntyä, kysyin että onko lasten saanti subjektiivinen oikeus johon kaikilla on oikeus vaikka lasten kustannuksella. Olen pahoillani tilanteestasi ja perun sanani, jos kerran vasta lasten syntymän jälkeen ajauduit tähän tilanteeseen.

[QUOTE="vaippahousu";23580089]Tuskin sä nyt muutenkaan ymmärrät mitä empatia on. No elämä opettaa ja todennäköisesti joskus joudut sitä omakohtaisesti vielä opettelemaan, kun olet muiden armeliaisuuden varassa.[/QUOTE]

Sitä odotellessa :) Vakavan sairauden olen läpi käynyt ja käymässä edelleen ja tietenkin ollaan päätetty ensinnäkin ettei lapsia tule lisää ja toisekseen saisi tapahtua kyllä aivan mahdottomia mullistuksia että tarvisi muiden elätiksi ruveta. Tulot kun on jo nyt aika lailla minimissä.

[QUOTE="nii";23573628]Juu juu. Sitähän just laskeskelin, että toimeentulotukea sais enemmän, kuin palkkaa, kun meille jää saman verran vuokran jälkeen, kuin perusosa ja siitä menee sitten vielä nuo muut kulut.[/QUOTE]

Jos tulot, siis palkkatulotkin, jäävät alle ttt minimin, saa sossusta sen tukena. Kukaan työssäkäyvä ei siis voi olla pienemmillä tuloilla kuin ttt asiakas.
Itse asiassa, palkasta vähennetään ns. etuoikeutettuna tulona 20%, tai enintään 150 euroa kuussa.
Eli työssäkäyminen hyödyttää ainakin tuon n. 150 euron verran. Itselläni just tuo tilanne.

[QUOTE="yks";23579992]plm kirjoitti:
"Joo sori siis en tarkoittanut ap:tä vaan sitä jolla on neljä lasta ja joka on sairas ollut syntymästään saakka.
Hän on tehnyt valinnan hankkia noin monta lasta tietäen että ne elätetään sossun tuilla."

Ei sun tarvitse mitään selittää, vain idiootit luulee että ihminen tietää tulevaisuutensa. Kyllä on näillä sosiaaliturvan narisijoilla asiat hyvin kun pitää kadehtia huono-osaisia. Vielä pahemmaksi asian tekee se että kohtuu lähellä toistensa elintasoa olevat ihmiset lähtevät tällaiseen sättimiseen. Luulisi että jos huonopalkkaisella työssäkäyvällä jää mielestään liian vähän eroa työttömän toimeentulotasoon, niin syyttävä sormi osoittaisi mielummin palkanmaksajiin. Jokainenhan voi kokeilla työttömän arkea vaikka ihan karenssin kerakin.
Eikö olisi parempi että perusetuuksien taso pidetään sellaisena että niillä tulee toimeen ja on mahdollista keskittää ajatuksensa työn etsimiseen ja opiskelupaikkojen löytämiseen, kuin että voimat kuluu arjessa taistellessa. Toisekseen pienipalkkaisia pitäisi tukea verotuksessa. Isotuloisilla suurempi progressio ei haittaa elämää millään tavalla, joten suurempien kymmenysten maksaminen on ihan oikein. Mielestäni kaikki henkilökohtaiset tulot pitäisi saada saman progressiivisen verotuksen piiriin, yritysverotus sitten erikseen, eli firmoissa pysyvät rahat. Köyhät ja pienituloiset on saatu tappelemaan toisiaan vastaan, kun pitäisi tapella sitä norsunluutorniväkeä vastaan joka kurjistaa pienituloisten ja alemman keskiluokan arkea koko ajan.[/QUOTE]

Fiksua tekstiä joka sana!

Olenkin tämän ketjun aikana ihmetellyt juuri tuota kuinka tuloissaan lähellä toisiaan olevat tappelevat pienistä eroista. Samaan aikaan kuitenkin todella suuripalkkasiet ja hyvätuloiset porskuttavat omassa kategoriassaan eikä kukaan huutele sinne.

Tuo, että ihminen haukutaan, kun on sairauden vuoksi toimeentulotukiasiakas, ei mene ymmärrykseeni. Kuka tahansa, milloin tahansa voi sairastua.

Jos tulot, siis palkkatulotkin, jäävät alle ttt minimin, saa sossusta sen tukena. Kukaan työssäkäyvä ei siis voi olla pienemmillä tuloilla kuin ttt asiakas.
Itse asiassa, palkasta vähennetään ns. etuoikeutettuna tulona 20%, tai enintään 150 euroa kuussa.
Eli työssäkäyminen hyödyttää ainakin tuon n. 150 euron verran. Itselläni just tuo tilanne.

Juuri näin. On vain omaa kateellista puusilmäisyyttä kadehtia pienitulisena pienituloista toimeentulotuen saajaa, kun itsekin voisi sitä hakea. :)

[QUOTE="vieras";23580496]Sitä odotellessa :) Vakavan sairauden olen läpi käynyt ja käymässä edelleen ja tietenkin ollaan päätetty ensinnäkin ettei lapsia tule lisää ja toisekseen saisi tapahtua kyllä aivan mahdottomia mullistuksia että tarvisi muiden elätiksi ruveta. Tulot kun on jo nyt aika lailla minimissä.[/QUOTE]

Olet siis käynyt läpi vakavan saiarauden ja tehnyt silti lapsia. Miten se taas olikaan....Sairaalla ei ole oikeutta lapsiin...Hmmm....

[QUOTE="vieras";23580479]Opettele lukemaan. En sanonut ettei sinulla ollut oikeutta syntyä, kysyin että onko lasten saanti subjektiivinen oikeus johon kaikilla on oikeus vaikka lasten kustannuksella. Olen pahoillani tilanteestasi ja perun sanani, jos kerran vasta lasten syntymän jälkeen ajauduit tähän tilanteeseen.[/QUOTE]

Eipä tuo mitään. Ensimmäistä kertaa tuohduin nettikirjoittelusta (rankka viikko menossa). Joskus vain ottaa päähän ihmisten yksioikoinen asenne elämään.

[QUOTE="vieras";23580496]Sitä odotellessa :) Vakavan sairauden olen läpi käynyt ja käymässä edelleen ja tietenkin ollaan päätetty ensinnäkin ettei lapsia tule lisää ja toisekseen saisi tapahtua kyllä aivan mahdottomia mullistuksia että tarvisi muiden elätiksi ruveta. Tulot kun on jo nyt aika lailla minimissä.[/QUOTE]

Kokeiles liikuntarajoitteisuutta, helvetillisiä hermokipuja ja halvausoireita. Kyllä siinä kuule tarvitsee muiden apuja ihan kiitettävästi. Sekä henkistä että rahallista.

Monille toimeentulotuen saajille on tapahtunut noita aivan mahdottomia mullistuksia. Ei siihen tarvita kuin työn päättyminen, sairastuminen, leskeys, avioero ja näiden vaikutus tuloihin siten, että jäävät alle toimeentulonormin.

[QUOTE="aloittaja";23580640]Olet siis käynyt läpi vakavan saiarauden ja tehnyt silti lapsia. Miten se taas olikaan....Sairaalla ei ole oikeutta lapsiin...Hmmm....[/QUOTE]

Valitettavasti tein lapset ennen sitä enkä ole koskaan edes sossuun päin sylkäissyt ;)

Jos tulee ero minulla on säästöjä ja asunto on molempien. Jos mies kuolee, meillä on vakuutukset, saisin jo nyt työttömänä saman kuin nyt joten työpaikan meno ei hetkauttaisi. Jos tulisi työkyvyttömyys olisi vakuutukset. Minusta ei siis _elättiä_ tulisi vaikka kuinka kolottaisi ja vituttaisi. Minä EN mollaa toimeentulotuen saantia vaan sitä että tehdään lapsia ja vieläpä monta kun ei itsestäänkään pysty huolta pitämään.

kaikki toimeentuleotuen ja muiden sosiaalietuuksien arvostelijat eivät ole mitään kultalusikka suussa syntyneitä kermaperseitä. sosiaalietuuksien järjettömyyttä voi arvostella myös sen takia että on itse joutunut elämään toimeentulotuella useita vuosia ja sen takia tietää että niillä rahoilla pärjää kyllä varsin hyvin jos on vähänkin älliä jota käyttää. ei toimeentulotukiasiakkaan elintason tarvitsekaan olla sama kuin pienituloisen työssäkäyvän, tällä hetkellä valitettavasti se vaan lähinnä on niin.

Yhteistyössä