Tässä muutama vinkki teille joilla on lapset hoidossa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastenhoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lastenhoitaja

Vieras
- näillä kurakeleillä olisi lapsilla hyvä olla kunnon ulkovaatteet. Hoidossa, kun ulkoillaan säällä kuin säällä. Olisi kiva, jos kokeilisitte niitä vaatteita kotona lapsille, näkisitte onko ne lapselle hyviä. Ja mikä parasta käykää vaikka ihan ulkona niitä testaamaassa. Jopa puolen tunnin ulkoilun jälkeen huomaat ovatko lapsen vaatteet ulkoiluun sopivat.

- älkää luvatko lapsille kotona mitä he saavat hoidossa tehdä. Voi olla että ne suunnitelmat eivät ole sellaisia mitä hoitajat ovat suunniteleet.

- kysykää joskus edes miten lapsen päivä on mennyt. Näyttäisi edes siltä, että olette kiinnostunut lapsenne elämästä.

- Kun hoitaja antaa palautetta lapsestanne, ottakaa siitä opiksenne. Kaikki ei kuitenkaan tätä tarkoita pahalla, vaan hoitaja kertoo omia kokemuksiaan lapsestanne. Usein, kun hoitaja kuitenkin viettää suuren osan päivästä juuri sinun lapsen kanssa.

- Kun sinulla on vapaa päivä myös sinun omat lapsesi kuuluvat tähän sinun vapaa aikaan.

Voi olla, että osa teistä lukioista vetää herneen nenään luettuaan tekstini mutta ehkä juuri silloin kannattaa katsoa peiliin.

Meillä toimittiin pph:n kanssa juuri noin ja ehkäpä siinäkin oli yksi syy, miski olimme erittäin tyytyväisiä hoitajaan ja hoitopaikkaan ;) Lisäksi kerroin hoitajalle usein, miten tärkeäksi hänet koimme, huolehtiihan hän meidän tärkeimmistä ihmisistä! Samoin hoitaja otti huomioon meidän toiveitamme ja ajatuksiamme. Eli molemminpuolista arvostusta

Ja rakkaaksi perhetutuksi tämä hoitotäti jäi meille vielä lasten siirryttyä kouluunkin!

No tuo oli hyvä pointti ei ole tullut edes ajateltua et jos lapselle sanoo et tänään saatte vaikka ulkoilla hoidossa ja leikkiä lumilapioilla voikin tosiaan olla et ovat menossa vaikka pulkkamäkeen. En minä ainakaan vedä herneitä nenään parempi et sanoo suoraan et tämä ei nyt toimi näin ja olis hienoa jos myös hoitaja ymmärtää kun vanhemmat sanoo et tämä ei nyt ole hyvä näin voisko sen tehdä toisella tapaa.

ainoo mikä pisti silmään tossa tekstissä oli tuo näillä kurakeleillä, ai millä? täällä on ainaki hirveesti lunta,ihan talvi,ei mitään kuraa missään.... että ei se oo aina just sama ilma koko suomessa :D

No, mitäs siä arvon kaikkitietävä lastenhoitaja olet siitä mieltä, että lapsi on hoidossa saadakseen kavereita ja monipuolista tekemistä, vaikka äiti on kotona? Asenteesi on kovin jämäkkä, joten varmasti olet noistakin lapsista jotakin mieltä?

Vedän herneen nenääni siitä, että lastani saattaa näköjään hoitaa kirjoitusvirheitä tekevä aikuinen.

Muuten kyllä puutuit ihan hyviin asioihin. Vanhemmiksi liian kypsymättömättömiä, itsekeskeisiä aikuisia on surullisen paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
- näillä kurakeleillä olisi lapsilla hyvä olla kunnon ulkovaatteet. Hoidossa, kun ulkoillaan säällä kuin säällä. Olisi kiva, jos kokeilisitte niitä vaatteita kotona lapsille, näkisitte onko ne lapselle hyviä. Ja mikä parasta käykää vaikka ihan ulkona niitä testaamaassa. Jopa puolen tunnin ulkoilun jälkeen huomaat ovatko lapsen vaatteet ulkoiluun sopivat.

- älkää luvatko lapsille kotona mitä he saavat hoidossa tehdä. Voi olla että ne suunnitelmat eivät ole sellaisia mitä hoitajat ovat suunniteleet.

- kysykää joskus edes miten lapsen päivä on mennyt. Näyttäisi edes siltä, että olette kiinnostunut lapsenne elämästä.

- Kun hoitaja antaa palautetta lapsestanne, ottakaa siitä opiksenne. Kaikki ei kuitenkaan tätä tarkoita pahalla, vaan hoitaja kertoo omia kokemuksiaan lapsestanne. Usein, kun hoitaja kuitenkin viettää suuren osan päivästä juuri sinun lapsen kanssa.

- Kun sinulla on vapaa päivä myös sinun omat lapsesi kuuluvat tähän sinun vapaa aikaan.

Voi olla, että osa teistä lukioista vetää herneen nenään luettuaan tekstini mutta ehkä juuri silloin kannattaa katsoa peiliin.

mulla kolahti toi että kun "sinulla vapaapäivä myös lapsella". ensinnäkin kun päivähoitoon haetaan täytyy tietää myös hoitopäivät jotka ei voi ylittyä eikä niitä myös mielellään viitsi alittaa koska niistä ei saa korvausta vaan myös niistä päivistä maksan jotka lapsi on kotona. ja kun minä hoitotyössä olevana en tiedä miten vapaapäivät sijoittuvat on pakko heittää lonkalta n. hoitopäivienmäärä ja ainakin meillä on sellainen hoitotäti joka mielellään ottaa lapseni hoitoon vaikka minulla vapaapäivä, sanoo vain että tämä on hänen työ josta hän palkkansa saa.

Lapseni pääsääntöisesti vielä kotona. Isompi käy 15pv/kk päiväkodissa ja juuri nämä asiat ovat varmaan edellytys hoidon toimivuudelle. Olen kuullut, kun jotkut vanhemmat juttelevat ettei heillä ole aikaa jäädä rupattelemaan miten päivä mennyt.. Eihän siihen montaa minuuttia tuhraannu. Ja minusta on ollut hyvin mielenkiintoista kuulla, millainen kuva "ulkopuoliselle" tulee lapsestani.
Aina myös sanon tädeille hoidosta KIITOS kun lähdemme. Totta, he tekevät työtään ja saavat palkkansa. Mutta he hoitavat minulle kalleinta asiaa maailmassa ja kun he tekevät sen hyvin, niin ansaitsevat myös kiitoksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Mistä ihmeen lukioista?!

En ole koskaan syyllistynyt mihinkään, mistä vanhempia syytät...tosin meillä vain nuorimmalla on pitempi päivähoitoura takana...

Alkuperäinen tuskin on käynyt lukiota, ainakaan kielensä tason perusteella...

Jee jee ja niin pois päin.

Minä laitan lapsille näillä kurakeleillä ei vedenpitävät haalarit päälle ja kurikset mukaan, sillä kolme lasta autoon laittaessa kuraisissa haalareissa olen sekä minä että auto lasten lisäksi yltäpäältä kurassa. Kurikset taas saa riisuttua noilta ennen autoon tunkemista. Kyllä päivähoidossa kiroillaan, mutta senkus.
Samoin pienillä lapsilla on nauhakengät tarrojen tai Kuomien sijaan, sillä arvostan sen verran paljon heidän jalkojansa. Isompana sitten on myös Kuomia, koska jalka ei kärsi enää niin pahasti. Ja taas kiroillaan, mutta ihan vapaasti.

on viety sopivat vaatteet, mutta kun te laiskat päiväkodin tädit ette pue niitä päälle! Likomärän lapsen saa aina hakea. Lukioista kirjoitetaan ylioppilaiksi. Tiitterä.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Vedän herneen nenääni siitä, että lastani saattaa näköjään hoitaa kirjoitusvirheitä tekevä aikuinen.

Muuten kyllä puutuit ihan hyviin asioihin. Vanhemmiksi liian kypsymättömättömiä, itsekeskeisiä aikuisia on surullisen paljon.

Kypsymättömättömiä...? Ja mitä sanoitkaan kirjoitusvirheistä..?
Mutta tosiaan on aivan liian paljon vanhempia, joilta puuttuu empatiakyky lastaan kohtaan.

no minä olen kaiketi tuo "lukio" koska käyn lukiota ja ammatillista opetusta myös. ja lapseni on hoidossa pph:lla.

muuten olen samaa mieltä kanssasi joka asiasta(ja meillä hoitajan kanssa toimiikin kaikki vallan mainiosti) mutta "vapaa-aika" eli vapaapäivät jotka on merkattu "itsenäiseksi opiskeluksi" lapseni on hoidossa eikö minulla. teen silloin koulutöitä, jotka on merkattu esim. 20tuntia lähiopetusta, 33 tuntia itsenäistä opiskelua. sillä siitä itsenäisestä opiskelusta tulee ns. "vapaapäiviä" joina pitäisi tehdä ne koulutyöt, joita on tosiaan niin paljon että niillä saa sen 33tuntia kulumaan.

oletko ottanut tämän huomioon? tarkoitan että itsenäisen opiskelun päivänä tehdään oikeita koulun opintopistetöitä/tunteja.

en tarkoita tavallisia "läksyjä"

ihan hyviä pointteja sulla tuossa...tai siis hyviä!! mutta jos mulla on kuukaudessa 16 pvää töitä ja lapset sen11-16 pvää hoidossa ja mulla sattuu oleenkin vain 15 pvää töitä niin oon sitte kuinka huno äiti sun mielestä niin kyllä mä ne lapset vien siks yheksi päiväksi hoitoon ja hoitelen omia juoksevia asioitani....mukavempi rampata virastois ys yksin kun 2 lapsen kanssa...ja olen mä muutenkin sitä mieltä että kyllä äiti tai isä saa pitää ihan iteleen tarkotettuja vapaapäiviä.jos nyt muuten lapsien/lapsen kanssa touhuilee ja on vaikka vkoloputkin vapaita ja aikaa touhuta yhdessä.
ja toi sun lukiolaiset herneet nenään juttu oli kyllä todella epä ammatillista!!!!!!!

harkitsepa alanvaihtoa. esim. aikuislukio?

Täyttyä asiaa AP. Joku tuolla kirjoitti,että kun maksaa tietyistä päivistä niin ne myös pitää hoidossa, vaikka vapaata olisikin. Itse kyllä laitan oman lapseni etusijalle ja ei haittaa vaikka hoidosta vähän "turhaa" maksankin. Omalle lapselleni suon kyllä vapaat! Meillä kyllä hoitopäivän jälkeen jutellaan niin syömiset ja nukkumiset ja mitä päivään on kuulunut, ja minä totisesti haluan tietää! ihmetyttää kyllä, että on vanhempia joita oman lapsen päivän kulku ei kiinnosta :/

[- kysykää joskus edes miten lapsen päivä on mennyt. Näyttäisi edes siltä, että olette kiinnostunut lapsenne elämästä.

Ja myös "vinkki" sinne hoitopaikkaan päin, että kun lapsen päivästä kysyy, voisitte olla myös tietoisia lapsen kuulumisista, aika usein kun se vastaus on"minä en nyt kyllä oikein tiedä, ei varmaan mitään ihmeellistä" ja kun kukaan ei tunnu tietävän mitään lapsen päivästä :o Mua niin otttaa aivoon ja oon sen kyllä kertonutkin! Ja etenkin jos jotain on sattunut, esim: lapsella vaikka kasvot asfalttiihottumalla (kuten meillä ollut) voisi hoitajat kertoa missä tilanteessa on sattunut, eikä vastasu olis" kun ei me nähty, mitä tapahtu..."

Mun kirjoitusvirheet ei nyt ollut tää mun pointti. Mutta teitä kenelle kolahti noi virheet taidatte olla just kyseisiä vanhempia joita tekstissäni mainitsin. Ja saattaa olla, että tarkoituksella kirjoitin kärjistetysti. Mutta hattua nostan teidän lastenne hoitajille!

Jos mulla on "vapaa"päivä, se menee kyllä yleensä aika tasan minuutilleen juostessa virastoissa ja pankeissa, Kelalla, verottajalla ja vakuutusyhtiössä mihin ei pääse about KOSKAAN jos työaika on 8-16, joten voi olla ihan tasan varma, että lasta en silloin "vapaa"päivääni ota sotkemaan ja hidastamaan virastoissa juoksemista. Jos jossain välissä ehdin käydä ulkona kahvilla, niin nautin sen todella antaumuksella enkä pode piirun vertaa huonoa omaatuntoa siitä että lapsi ei ole mukana!

Ihan hyviä vinkkejä, lähinnä noin ollaan toimittukin. Ainoastaan aina ei tule kysyttyä, kuinka lapsen päivä on mennyt, vaikka se ihan äärettömän paljon kiinnostaa. Ettei hoitaja(päiväkodin) joudu pinnistelemään muistiaan, kun niitä hellantelttuja siel niin monta on.

Yhteistyössä