Tässä muutama vinkki teille joilla on lapset hoidossa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastenhoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pikkusen tökkii tuo sinun yleistyksesi. Hyviä pointteja sulla oli, sitä en kiellä, mutta parista mulla on sananen sanottavana. Ja se, etten täysin jaa sinun mielipiteitäsi, ei tarkoita sitä, että minun pitäisi olla jo peiliin kurkkimassa. "Kysykää edes joskus miten lapsen päivä on mennyt. Näyttäisi edes siltä, että olette kiinnostunut lapsenne elämästä ." Otsikkosi alla tämä "vinkkisi" siis tarkoittaa sitä, että hoidossa olevien lapsien vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsistaan. Ja jotta edes NÄYTTÄISI SILTÄ, että olisivat, niin pitää kysellä lapsen päivästä. Miksi, koska se sinusta kuitenkin on yhtä suurta esitystä, teatteria?!

"Kun hoitaja antaa palautetta lapsestanne, ottakaa siitä opiksenne. Kaikki ei kuitenkaan tätä tarkoita pahalla jne...." Juu, asiallinen palaute on aina tervetullutta, jotta kotona voidaan keskustella asioista ja puuttua niihin tarvittaessa, mutta on myös niin, että jokaisen ihmisen ainakin pitäisi ymmärtää, että lapset ovat erilaisia ja lapsillakin on joskus ns. huonoja päiviä.

Mulle on erään yksityisen pph:n toimesta annettu esikoisesta aikanaan "palautetta" joka ikinen hoitopäivä tähän tyyliin: poika syö väärin; 3-vuotiaan (nippa nappa) pitäisi jo aina erikseen sanomatta muistaa laittaa kaikki vaatteensa naulakkoon, pestä kätensä ulkoa tultaessa ja solmia kengännauhat; poika on opetettu kävelemään väärässä kohtaa rattaiden vieressä; poika on liian kiinnostunut autoista; pojalla on varma Aspergerin oireyhtymä, kun ei tule leikin tiimellyksestä heti syömään käskettäessä; poika ei ole täysin ikäisiään vastaavalla tasolla Erikssonin kehitystaulukon mukaan ja asia on niin, että kaikkien samana vuonna syntyneiden pitää olla täsmälleen samalla tasolla (ei kuulemma mitään väliä, vaikka hoitajan tyttö oli syntynyt alkuvuodesta ja meidän poika ihan loppuvuodesta) jne jne. Tätä kuuntelin joka päivä siitä asti, kun lapset olivat olleet tällä hoitajalla 4 päivää hoidossa. Ja mikä pahinta, esikoiseni seisoi vieressäni joka kerta kuunnellen, mitä kaikkea hän on taas tehnyt väärin. Ikinä ei positiivista sanaa kuulunut. Kotona poika ei sitten suostunut muutaman viikon päästä enää syömään, kun hän tekee sen väärin, haarukka on väärässä asennossa. Itkua vääntäen kyseli ruokapöydässä, miksei hän osaa oikein. Ja meni ihan hysteeriseksi, kun huomasi ulkoilun jälkeen pipon unohtuneen lattialle.

Kahden kuukauden kuluttua minulla oli iloisen, reippaan ja aktiivisen pojan sijasta kotona itkuinen 3-vuotias yökastelija, joka ei uskaltanut tehdä enää mitään itse, kun ei kuulemma osannut. Minä jäin pois töistä ja otin lapset pois hoitajalta, takaisin kotiin. Sain muutamassa viikossa pojan entiselleen ja hoitokokemuksen shokeeraamana jäin kotiin vielä muutamaksi kuukaudeksi. Sitten saimme ihanan kunnallisen pph:n, jonka kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Lapsemme rakastavat häntä. Löytyy kuria, mutta myös kehuja ja haleja. Eikä pitänyt esikoistamme mitenkään "erilaisena" muihin ikäisiinsä poikiin nähden. Mainittakoon vielä, että esikoinen on nykyään reipas ja iloinen ekaluokkalainen, joka pärjää koulussa erittäin hyvin (ja juu, Aspergerin oireyhtymää ei ole, eikä myöskään kehitysviivästymiä...)! :heart:

Tämä pitkä vuodatus ainoastaan sen tähden, että ainakin joidenkin hoitajien olisi hyvä mennä itseensä ja miettiä, mitä suustaan päästävät ja kenen kuullen. Palautetta kun voi antaa kovin monella tavalla. Ja sitä, että lasta suoraan sanottuna haukutaan joka ikisestä asiasta, ei voi kutsua palautteen annoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äitix2:
Täyttyä asiaa AP. Joku tuolla kirjoitti,että kun maksaa tietyistä päivistä niin ne myös pitää hoidossa, vaikka vapaata olisikin. Itse kyllä laitan oman lapseni etusijalle ja ei haittaa vaikka hoidosta vähän "turhaa" maksankin. Omalle lapselleni suon kyllä vapaat! Meillä kyllä hoitopäivän jälkeen jutellaan niin syömiset ja nukkumiset ja mitä päivään on kuulunut, ja minä totisesti haluan tietää! ihmetyttää kyllä, että on vanhempia joita oman lapsen päivän kulku ei kiinnosta :/

niin joo eihän mun lapsella olekaan yhtään vapaata vaan on päivät pitkät hoidossa..heh..no kyllä meillekin vajaa kuukausia tulee mutta yleensä kyllä on ne määrätyt päivät hoidossa ja meillä kun sattuu nyt olemaan todella hyvät välit hoitotädin kanssa ja kaikesta pystytään puhumaan puolin ja toisin, on jopa valmis ottamaan vaikka lapsen yökylään mut kaikillahan ei näin varmasti ole ja tosiaan jopa sanoo: että totta kai tuot lapsen hoitoon kun siitä maksat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
suomessa muuten on subjektiivinen päivähoito-oikeus joten arvon lastenhoitajalle ei kuulu tippaakaan se, mitä lapsen vanhemmat touhuavat silloin kun lapsi on hoitopaikassa.
Niin on tiedän kyllä sen mutta jotenkin ajattelen niinkin tyhmästi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa vapaapäiviään.

Kyllä minä lupailen, mitä lapset saavat hoidossa tehdä, kun kerran hoitajat ovat sen viikko-ohjelmaan kirjanneet vanhemmille. Ei ole minun vikani, jos hoitajat päättävätkin kyseisen viikon maanantaipäivän aikana kirjattua ohjelmaa muutella, säävaraukset otan tietenkin huomioon.

Niitä ainokaisia oikeasti veden- ja kuranpitäviä rukkasia en anna päiväkotiin lainkaan pilattavaksi, kun ne työnnetään kuitenkin kuumaan kuivauskaappiin. Sieltä olen saanut nahkarukkasiakin kaivella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
suomessa muuten on subjektiivinen päivähoito-oikeus joten arvon lastenhoitajalle ei kuulu tippaakaan se, mitä lapsen vanhemmat touhuavat silloin kun lapsi on hoitopaikassa.
Niin on tiedän kyllä sen mutta jotenkin ajattelen niinkin tyhmästi, että vanhemmat haluaisivat viettää lastensa kanssa vapaapäiviään.

joissain tapauksissahan se vapaapäivä jolloin äiti vie lapsen hoitoon vaikkakin itse on kotona voi olla ainut vapaa- aika vain hänelle itselleen jonka varmasti on ansainnut!

Mä taas ajattelen sen niin, että myös vanhemmilla on oikeus "vapaaseen" ja rentoutumiseen ;)
En ole kertaakaan ilmoittanut päiväkotiin omia työaikojani, vaan ajat jolloin lapset ovat hoidossa.

"ainakin meillä on sellainen hoitotäti joka mielellään ottaa lapseni hoitoon vaikka minulla vapaapäivä, sanoo vain että tämä on hänen työ josta hän palkkansa saa."

- ja tiedän päiväkoteja joissa hoitosuhteen alettua vanhemmille laitetaan muiden ohjeiden lisäksi lappu siitä, että vanhempien vapaapäivinä olisi myös lasten vapaa päivä ... Ja niin mun mielestä kuuluukin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
- näillä kurakeleillä olisi lapsilla hyvä olla kunnon ulkovaatteet. Hoidossa, kun ulkoillaan säällä kuin säällä. Olisi kiva, jos kokeilisitte niitä vaatteita kotona lapsille, näkisitte onko ne lapselle hyviä. Ja mikä parasta käykää vaikka ihan ulkona niitä testaamaassa. Jopa puolen tunnin ulkoilun jälkeen huomaat ovatko lapsen vaatteet ulkoiluun sopivat.

- älkää luvatko lapsille kotona mitä he saavat hoidossa tehdä. Voi olla että ne suunnitelmat eivät ole sellaisia mitä hoitajat ovat suunniteleet.

- kysykää joskus edes miten lapsen päivä on mennyt. Näyttäisi edes siltä, että olette kiinnostunut lapsenne elämästä.

- Kun hoitaja antaa palautetta lapsestanne, ottakaa siitä opiksenne. Kaikki ei kuitenkaan tätä tarkoita pahalla, vaan hoitaja kertoo omia kokemuksiaan lapsestanne. Usein, kun hoitaja kuitenkin viettää suuren osan päivästä juuri sinun lapsen kanssa.

- Kun sinulla on vapaa päivä myös sinun omat lapsesi kuuluvat tähän sinun vapaa aikaan.

Voi olla, että osa teistä lukioista vetää herneen nenään luettuaan tekstini mutta ehkä juuri silloin kannattaa katsoa peiliin.

no minä olen kaiketi tuo "lukio" koska käyn lukiota ja ammatillista opetusta myös. ja lapseni on hoidossa pph:lla.

muuten olen samaa mieltä kanssasi joka asiasta(ja meillä hoitajan kanssa toimiikin kaikki vallan mainiosti) mutta "vapaa-aika" eli vapaapäivät jotka on merkattu "itsenäiseksi opiskeluksi" lapseni on hoidossa eikö minulla. teen silloin koulutöitä, jotka on merkattu esim. 20tuntia lähiopetusta, 33 tuntia itsenäistä opiskelua. sillä siitä itsenäisestä opiskelusta tulee ns. "vapaapäiviä" joina pitäisi tehdä ne koulutyöt, joita on tosiaan niin paljon että niillä saa sen 33tuntia kulumaan.

oletko ottanut tämän huomioon? tarkoitan että itsenäisen opiskelun päivänä tehdään oikeita koulun opintopistetöitä/tunteja.

en tarkoita tavallisia "läksyjä"

AP, HUOM!!

ne joihin tuo aikuisen vapaapäivä-lapsen vapaapäivä -juttu kolahtaa alkaa aina kaikkein laveimmin puolustelemaan ja selostamaan miksi juuri heidän terokyllikki on siellä päivähoidossa äidin vapaapäivinä. ja perään todetaan marttyyrina et mä oonkin sit varmaan huono äiti... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja maatuska mahallaan:
"ainakin meillä on sellainen hoitotäti joka mielellään ottaa lapseni hoitoon vaikka minulla vapaapäivä, sanoo vain että tämä on hänen työ josta hän palkkansa saa."

- ja tiedän päiväkoteja joissa hoitosuhteen alettua vanhemmille laitetaan muiden ohjeiden lisäksi lappu siitä, että vanhempien vapaapäivinä olisi myös lasten vapaa päivä ... Ja niin mun mielestä kuuluukin.

Niin mustakin esim kesälomalla ja joululomalla. Mutta kyllä minä täyden maksun maksaneena voin muinakin yksittäisinä päivänä pistää lapseni hoitoon, vaikka en olisikaan töissä. Ehkä muuten pitäisi hankkia isovanhemmat lapsenlikaksi samaiseksi päiväksi. Yritä siinä maalata taloa tai ommella tyynynpäällisiä, jos muksu on helmoissa vinkumassa. Ei, en tunne huonoa omaatuntoa.

Ymmärrän kyllä jos lapset viedään hoitoon, että saa tehdä koulutehtävät rauhassa. Tekeehän jotkut töitä kotoaankin. Silloin on ihan ymmärrettävää viedä lapset hoitoon. Mutta sitä en ymmärrä, että viedään lapset hoitoon päästäkseen itse rauhassa kahville (niin kuin joku kirjoitti). Voi, vaikka kokeilla mennä sen lapsen kanssa kiireettömästi käymään kahvilla. Lapsikin varmaan nauttii, kun saa olla rauhassa vanhempiensa kanssa.

Aika moni, ikävä kyllä, pistää myös rahan lapsensa edelle. Oletteko koskaan laskeneet, kun viette vapaapäivinä lapset hoitoon vaan siksi, kun siitä maksatte, että kuinka paljon menetätte rahaa olemalla itse lapsen kanssa? Kun tuskin teistä kukaan kauheasti menettää, vaikka viettäisi sen yllättävän vapaapäivän lapsen kanssa.

Moniko teistä muuten menee työpaikalleen istumaan, jos eteen tulee yllättävä vapaapäivä? Kun kuitenkin pomonne siitä palkan maksaa? Tuskin kukaan, ja tuskin se lapsikaan pahoittaa mielensä, jos joku päivä keskellä viikkoa onkin vapaata ja sen viettää rauhassa vanhempansa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:

Niin mustakin esim kesälomalla ja joululomalla. Mutta kyllä minä täyden maksun maksaneena voin muinakin yksittäisinä päivänä pistää lapseni hoitoon, vaikka en olisikaan töissä. Ehkä muuten pitäisi hankkia isovanhemmat lapsenlikaksi samaiseksi päiväksi. Yritä siinä maalata taloa tai ommella tyynynpäällisiä, jos muksu on helmoissa vinkumassa. Ei, en tunne huonoa omaatuntoa.

Ja minä pistän lapseni edun tyynynpäällisten edelle.

meillä mennään tytön hoitopaikassa juuri noin.ja meillä toimii hoito hyvin ja puhutaan päivästä ja kaikesta muistakin asioista,
tällä hetkellä tyttö on paripäivää hoidos viikos ja mä lomalla tyttö näkee kavereita.mulla töitä on satunnaiseti ni sen mukaan on sit lisätty hoitopäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Vedän herneen nenääni siitä, että lastani saattaa näköjään hoitaa kirjoitusvirheitä tekevä aikuinen.

Muuten kyllä puutuit ihan hyviin asioihin. Vanhemmiksi liian kypsymättömättömiä, itsekeskeisiä aikuisia on surullisen paljon.

:ashamed: Minunkin huomioni meni kirjoitusvirheisiin, ei itse asiaan.

se kertoo enemmän teistä virheisiintuijottajista kuin ap:n kyvystä ja taidosta hoitaa lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Vedän herneen nenääni siitä, että lastani saattaa näköjään hoitaa kirjoitusvirheitä tekevä aikuinen.

Muuten kyllä puutuit ihan hyviin asioihin. Vanhemmiksi liian kypsymättömättömiä, itsekeskeisiä aikuisia on surullisen paljon.

:ashamed: Minunkin huomioni meni kirjoitusvirheisiin, ei itse asiaan.

Voin lohduttaa, että ihan puhetta käytän lasten kanssa työskennellessä, en kirjoita asiaani paperille eli lastenne ei tarvitse osata lukea.

Siis tämän ap:n sana "lukioista" tarkoitti siis LUKIJOITA, eli siis meitä jotka luetaan hänen juttu! ÄIdinkieli teillä kait aika huono. Miettikää yksikössä ja monikossa ym.
Ajatelkaa murteita.

Mutta silti.
Meillä lapset päiväkodissa. Joskus on niin että kurahaalarit ovat repussa eivätkä naulakossa ja repusta eivät hoitajat ole "kuravaatteita" löytäneet, vaan lapset ovat todella märkiä kun haemme heidät hoitodosta.

Eli siis muista laittaa lapsen kuravaatteet naulakkoon niin esille että hoitajat löytävät ne.

Muuta valittamista ei minullakaan ole päiväkodistamme. Hyvät hoitajat ja lapset viihtyvät!!

Alkuperäinen kirjoittaja No:
pikkusen tökkii tuo sinun yleistyksesi. Hyviä pointteja sulla oli, sitä en kiellä, mutta parista mulla on sananen sanottavana. Ja se, etten täysin jaa sinun mielipiteitäsi, ei tarkoita sitä, että minun pitäisi olla jo peiliin kurkkimassa. "Kysykää edes joskus miten lapsen päivä on mennyt. Näyttäisi edes siltä, että olette kiinnostunut lapsenne elämästä ." Otsikkosi alla tämä "vinkkisi" siis tarkoittaa sitä, että hoidossa olevien lapsien vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsistaan. Ja jotta edes NÄYTTÄISI SILTÄ, että olisivat, niin pitää kysellä lapsen päivästä. Miksi, koska se sinusta kuitenkin on yhtä suurta esitystä, teatteria?!

"Kun hoitaja antaa palautetta lapsestanne, ottakaa siitä opiksenne. Kaikki ei kuitenkaan tätä tarkoita pahalla jne...." Juu, asiallinen palaute on aina tervetullutta, jotta kotona voidaan keskustella asioista ja puuttua niihin tarvittaessa, mutta on myös niin, että jokaisen ihmisen ainakin pitäisi ymmärtää, että lapset ovat erilaisia ja lapsillakin on joskus ns. huonoja päiviä.

Mulle on erään yksityisen pph:n toimesta annettu esikoisesta aikanaan "palautetta" joka ikinen hoitopäivä tähän tyyliin: poika syö väärin; 3-vuotiaan (nippa nappa) pitäisi jo aina erikseen sanomatta muistaa laittaa kaikki vaatteensa naulakkoon, pestä kätensä ulkoa tultaessa ja solmia kengännauhat; poika on opetettu kävelemään väärässä kohtaa rattaiden vieressä; poika on liian kiinnostunut autoista; pojalla on varma Aspergerin oireyhtymä, kun ei tule leikin tiimellyksestä heti syömään käskettäessä; poika ei ole täysin ikäisiään vastaavalla tasolla Erikssonin kehitystaulukon mukaan ja asia on niin, että kaikkien samana vuonna syntyneiden pitää olla täsmälleen samalla tasolla (ei kuulemma mitään väliä, vaikka hoitajan tyttö oli syntynyt alkuvuodesta ja meidän poika ihan loppuvuodesta) jne jne. Tätä kuuntelin joka päivä siitä asti, kun lapset olivat olleet tällä hoitajalla 4 päivää hoidossa. Ja mikä pahinta, esikoiseni seisoi vieressäni joka kerta kuunnellen, mitä kaikkea hän on taas tehnyt väärin. Ikinä ei positiivista sanaa kuulunut. Kotona poika ei sitten suostunut muutaman viikon päästä enää syömään, kun hän tekee sen väärin, haarukka on väärässä asennossa. Itkua vääntäen kyseli ruokapöydässä, miksei hän osaa oikein. Ja meni ihan hysteeriseksi, kun huomasi ulkoilun jälkeen pipon unohtuneen lattialle.

Kahden kuukauden kuluttua minulla oli iloisen, reippaan ja aktiivisen pojan sijasta kotona itkuinen 3-vuotias yökastelija, joka ei uskaltanut tehdä enää mitään itse, kun ei kuulemma osannut. Minä jäin pois töistä ja otin lapset pois hoitajalta, takaisin kotiin. Sain muutamassa viikossa pojan entiselleen ja hoitokokemuksen shokeeraamana jäin kotiin vielä muutamaksi kuukaudeksi. Sitten saimme ihanan kunnallisen pph:n, jonka kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Lapsemme rakastavat häntä. Löytyy kuria, mutta myös kehuja ja haleja. Eikä pitänyt esikoistamme mitenkään "erilaisena" muihin ikäisiinsä poikiin nähden. Mainittakoon vielä, että esikoinen on nykyään reipas ja iloinen ekaluokkalainen, joka pärjää koulussa erittäin hyvin (ja juu, Aspergerin oireyhtymää ei ole, eikä myöskään kehitysviivästymiä...)! :heart:

Tämä pitkä vuodatus ainoastaan sen tähden, että ainakin joidenkin hoitajien olisi hyvä mennä itseensä ja miettiä, mitä suustaan päästävät ja kenen kuullen. Palautetta kun voi antaa kovin monella tavalla. Ja sitä, että lasta suoraan sanottuna haukutaan joka ikisestä asiasta, ei voi kutsua palautteen annoksi.

Olin aika ihmeissäni luettuani kirjoituksesi. Olen todella pahoillani kun teille on sattunut noin ammattitaidoton hoitaja. Ei vanhemman kanssa saisi koskaan ottaa puheeksi lasta koskevia negatiivisia asioita lapsen itsensä kuullen. Itselläni on se tapa, että sovin vanhemman kanssa ajan, jolloin hänellä on aikaa ja rauha jutella puhelimessa ja soitan sovitulla kellon lyömällä. Niin olemme saaneet hankaluudet puhuttua puhki ja yhdessä on pohdittu miten jatkossa toimimme.

Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:

Ja minä pistän lapseni edun tyynynpäällisten edelle.

:D :D

Meillä on aikas täyttä päiväkodilla, ja esim näitä virikelapsia emme pysty nyt ottamaan. Ja oli virikelapsi tai ei, mutta jos hoitopaikka on myönnetty, ei minun tehtäväni ole lastenhoitajana miettiä onko just sinä ja sinä päivänä jonkun äiti kuitenkin kotona vaikka lapsi hoidossa. Minä olen töissä hoitolapsia varten ja siitä mulle maksetaan palkka. Jos lapset hoidossa vähenee, on kyseenalainen minun työpaikkanikin. Kummaa jupinaa kyllä kuulee puolin jos toisin välillä, mut paras kun pitää huolen omasta itsestään, ja mitä varten siellä töissä on. Ja ap, ihan hyviä asioita kirjoitit, tottahan toki se jonkun korvaan kuulostaa yleistämiselle, mut hyvä kun syntyy keskustelua.

Lapset olisi hyvä viedä ulos säällä kuin säällä. Haen lapseni hoidosta noin kello 15, kerran menin hakemaan vasta 15.45 eikä yhdelläkään kerralla lapset olleet vielä ulkoilemassa. Tuolla myöhäisimmällä kerralla ja ehkä joskus muulloinkin ovat olleet pukemassa. Silloin kysyin, onko poikkeuksellista, että olette vielä sisällä (oli vissiin aika kylmä keli). No joo, me lähdetään aika myöhään ulos, kun on paljon lapsia, jotka haetaan vasta viideltä. Aiemmassa tarhassa olivat AINA ulkona, meninpä hakemaan kolmelta tai viideltä. Kunnon vaatteet oli lapsella tietenkin päällä. Ei kylmä vaan punaiset posket.

Miksi ihmeessä lupaisin lapsille, mitä hoidossa tehdään? Meni vähän ohi.

Kun kysyn sinulta, miten lapseni päivä on mennyt, vastaa myös jotain muuta kuin "ihan hyvin". Tai jos kysyn, mitä olette tehneet, vastaa jotain muuta kuin "vaikka mitä". Lapseni on vielä niin pieni, että ei osaa ihan kaikkea itse kertoa.

Hoitaja voi mielellään antaa palautetta lapsestani. Kuulen sitä mielelläni. Ota myös itse palautetta vastaan itsestäsi.

Vapaapäivät ovat vapaapäiviä, tarhapäivät ovat tarhapäiviä.

Hoitajia on monenlaisia. Meidän lapsilla ollut 3 pph:ta ja kahdesta on otettu lapset pois sen takia että hoitaja siis todella oli huono!!!
1 pph tosi ihana ja vieläkin ollaan kavereita.

Mutta nyt kun lapset ovat yli 3.v niin liputan päiväkodin puolesta!

Ja minä pidän joskus myös vapaa päivinäni lapset hoidossa kun he viihtyvät siellä ja HALUAVAT hoitoon.
Viime kuukauden olin kotona ja lapset olivat pääsääntöisesti hoidossa.
Me myös maksetaan hoidosta paljon ja aion sitä käyttää "hyväkseni".
AIna ei ole perheessä asia hyvin ja täytyy saada sitä omaa aikaa, levähtämistä ym.

Tuomitaa vaan. Jokainen tekee oman perheensä vuoksi kaiken! Ja minä jaksan kun saan pitää lapset hoidossa, joskus tietty on vapaa päiviä ja haen aikaisemmin pois hoidosta.

Mutta ei tuomita muita kun emme tiedä toisten asioista.
Päiväkoti on lapsia varten mutta myös kotikin, sitäkin enemmän.

Otetaan silti huomioon kaikkien perheiden tarpeet, elämäntilanteen, päivähoidon tarpeen ym.
Jos me itsekkäät arvostelijat (ihmiset) siihen pystymme :(

Yhteistyössä