Tätäkö tämä nykyajan kasvatus on lähes jokaisella teistä vanhemmista? Kauheaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelija"

Vieras
Olen opiskelija (reilusti yli parikymppinen, en mikään teini) ja työharjoitteluiden kautta törämmyt useisiin vanhempiin. Kovin moni vanhempi ei edes ajattele olevansa tällainen, mutta suurin osa on..

Nykyajan lasten kasvatus tuntuu olevan yhtä tiukkaa linjaa ja tutkijoiden sääntöihin ja suosituksiin perustuvaa. Lapset kasvatetaan sekuntikello, kalenteri ja kasvatusopas kädessä.
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa joku oli kauhuissaan ja hänen mielestään lastenk asvatusta laiminlöytiin pahoin ja hyvinvoinnista ei piitattu, koska UNITUTKIJA on sitä mieltä, että viikonloppuna ja lomallakaan ei saisi nukkua paljon arkea pitempään. Pointtiani on varmaan vaikea ymmärtää, koska olen huno ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla.
Onko siis parempi herättää lapsi väkisin? (YMMÄRRÄN tottakai, että joku säännöllisyys ja rääpy tässäkin asiassa) ihan vain siksi, koska unitutkija on näin kirjoittanut johonkin seiskalehteen?

Päiväkodeissa ja kouluissa törmää jatkuvasti siihen, miten lasta laiminlyödään ja hyvinvoinnista ei välitetä jos ei lasta kasvateta tiettyjen sääntöjen ja tutkijoien suositusten mukaan?

Yhdessä vietetty aika perheen kanssa on ihan hanurista, jos ei sitäkin tehdä tutkijoiden mukaan.
Leffailta perheen kanssa on huono vaihtoehto, sillä tutkijoiden mukaan se teidän telkkari on kuitenkin liian lähellä katselupaikkaa, tai leffahan voi kestää viisi minuuttia yli sen ajan, mitä tutkijat suosittelevt, että lapsi saisi katsoa telkkua päivässä?.

Harrastukset ja liikunta vapaa-ajalla on rakennettu sen mukaan, mitä tutkijat sanovat. Monen vanhemman mielestä on tärkeämpää, että se Eetu-Jooseppi luistelee paremmin, kuin muut luokan pojat, vaikka Eetu-Jooseppi mielummin rakentaisi lumilinnoja.
Tutkijat eivät ole tehneet tutkimuksia siitä, että lumilinnan rakentaminen kehittäisi Eetu_joosepin sitä ja tätä aivolohkoa, niin ennemmi siis harrastamme Eetu-Joosepin kanssa jotain, missä voisitte päteä?

Eiköhän ne lapsen hyvinvoinnille tärkeimpiä asioia ole rakkaus, rajat, yhdessäolo, tasapainoisuus, se että saa ruoaa nälkäänsä ja puhtaita vaatteita ja lapsen ikätaso on huomioitu kotona virikkeissä ja koulussa tms..

Nykyajan vanhemmat haluavat vain päteä ja vertailla.. Kaikkein tärkeintä on saada se oma lapsi olemaan jollain tapaa parempi, kuin muut lapset. Ei sillä ole niin väliä mitä se lapsi haluaa, osaa tai jaksaa. Se on tärkeintä, että äiti voi töissä huutaa, miten se neljävuotias pikku-Pekka jo lukee.

Sitä vastuuta vältellään sillä, että voidaan todistella itselle "Olenhan minä kasvattanut tämän pikku PIrkkoni juuri niinkuin tutkijat suosittelevat" aina silloin, kun tulee huono omatunto siitä, ettei ole ollut lapsen kanssa riittävästi tai antanut lapselle riittävästi sitä jotain, mitä oikeasti tarvitsee.

Tutkijatko ne teidän lapset kasvattaa?

Tottakai moni tutkimus on todella hyvä ja hienoa, että kasvatuksessa huomioidaan niitä.

Se, että se naapurin lapsi saa syödä kahtena päivänä viikossa karkkia, ei tarkoita, etteikö hänestä voisi kasvaa terve, tasapainoinen ja normaali aikuinen.

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Näpytän kännykällä.

En taida tuntea yhtään vanhempaa joka kasvattaisi lastaan / lapsiaan kuvailemallasi tavalla. Enemmän tiedän niitä jotka antavat katsoa tv:tä ja pelata pleikalla... ja valitettavasti myös niitä vanhempia joiden mielestä k-18 pleikkapelit on ihan ok 7 vuotiaille koska kyllähän tommyssä ja jerryssäkin lyödään...

Valtaosa mun tuntemista vanhemmista (ja niitä on paljon...) kasvattaa ns. terveellä maalaisjärjellä. Jos jollain unitutkijalla on jotain järkevää sanottavaa niin miksei sitä saisi kuunnella, mutta rajansa kaikella. Jokainen perhe löytää ne omat ratkaisunsa, vaikka käyttäen apuna sitä unitutkijaa..

Olen saanut vain kerran mainitsemasilaisia kasvatusneuvoja ja sain ne 30vuotiaalta lapsettomalta kasvatustieteiden opiskelijalta...

Ihan tottahan tuo on. Monet suositukset ja tutkimukset ovat aiheellisia ja hyviä olemassa. Tottakai niitä kannattaa lukea ja miettiä. Lapset ovat erilaisia ja tutkijat eivät ole tutkineet jokaista lasta. Maalaisjärkeä kehiin.

Tuo on kyllä ihan totta, että vanhemmat kasvattavat usein lasta korjaamaan omia puutteitaan. Lapsesta halutaan sellainen, mitä itse ei olla.
Täällä oli taannoin joku liikuntakeskustelu, jossa painotettiin hirveästi luistelun ja hiihdon, sekä ohjattujen liikuntaharrastusten tärkeittä. Lapsi ei saa liikuntaa pihalla touhuamalla, tai sisällä leikkimällä vaikkapa nyt balettikoulua,kuten joku äiti sanoi tyttärensä tekevän. Ei tietenkään, sillä näin äiti ei voi päteä. Kukaan ei nää sitä lasta sielä pihatouhuissa, joten se ei ole liikuntaa, sillä silloin ei voi oikein sanoa "Meidän Elli on hyvä pihaleikeissä". On paljon hienomaa sanoa, että meidän Elli osaa jo luistella ja hiihtää paremmin, kuin muut eskarilaiset.
Ne taidot, jotka tulevat siis muillekin näkyviin ja esille ovat tärkeimpiä siitä syystä, että vanhempi itse asettaa lapsia arvojärjestykseen niiden perusteella.

Mun mielestä kauheampaa on toi aloittajan yleistys. En tunne ketään ihmistä, joka ei käyttäisi omia aivojaan lastensa kasvatukseen.

Ja mitä noihin tutkimuksiin tulee, niin niitä kannattaa kyllä oikeasti lukea ja noudattaa. Esim. lapsen unirytmit ja nukkumiset vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin eikä ole mitään järkeä antaa lasten itse päättää nukkumisistaan, jos se tarkoittaa sitä että kaikki valvovat. Lapsella on oltava rytmit ja niistä kannattaa pitää kiinni. Meilläkin pikkumies nukkuis viikonloppuna vaikka kellon ympäri, mutta jos sen saisi tehdä niin maanantaina hoitoon meno olis yhtä helvettiä. Joten miksi antaisimme niin tapahtua?

aamen, kerrankin joku on mun kanssani samaa mieltä! :)

Omat lapset on kasvatettu rakkaudella ja rajoilla, liiallista kurinpitoa en ymmärrä, esimerkkinä eräs tuttavaperhe jossa on todella kova kuri ja säännöt, vanhempien seläntakana tehdään sitten pahaa, omiin lapsiin ei voida luottaa ja kummastellaan meidän tapaamme, että lapsen voi jopa hyvillämielin jättää kotiin kavereiden kanssa, koska luotamme siihen, että lapsi ei tee pahaa, hänen ei tarvitse tehdä :)
kauhulla myös on joku joskus ihmetellyt, kun viikonloppuisin lapset valvovat myöhempään ja nukkuvat aamulla pidempään. varsinkin kesäaikaan tulee naapureilta murhaavia katseita jos grillailemme klo 21.00 jälkeen terassilla (ilman alkoa) ja lapset ovat mukana ja välillä juoksevat pihassa ja hyppivät trampoliinilla.

Mä en ole törmännyt tuohon AP:n kuvailemaan kasvatustapaan kuin tällä palstalla.
Tämä palsta on ainut, jossa joku harkitsee lastensuojeluilmoituksen tekemistä sen perusteella, kun naapurin Lli-Martta ei ole ollut ulkona tutkijoiden suosittelemaan kahta tuntia.

itteeni en kyllä tunnista noista, meillä lapsia ei pakoteta harrastamaan jotain mistä ne ei ite tykkää, saa ihan itte päättää ja tehdä sitten vaikka lumilinnoja mielummin kun luistella. En koskaan oo miettiny mitään telkkarin kattomisaikoja (tosin meijän lapset vielä niin pieniä että ehkä sekin tulee ajankohtaseks :D ) En oikeestaan edes oo lukenu mitään kasvatusoppaita ym. Eikä tulis mieleenkään herättää noita jos ne joku aamu nukkuis pitempään. En usko että hirveen moni vanhempi oikeesti on aapeen kaltainen. Itellä kuitenkin useita ystäviä, joilla lapsia eikä noista kyllä mikään päde mun tuttuihin. Tietenkin rutiinit on, mutta ei meillä niitäkään orjallisesti noudateta.

No yksi tai kaksi tutkijaa sinne tänne, ihan sama mulle. Minusta suurempi huoli ovat vanhemmat, jotka antavat lastensa kasvaa ihan pellossa. Kunhan eivät vaivaa vanhempia niin ihan sama miten lapset voivat. Ja näitä on paljon.

Itse katsoisin, että lumilinnan rakentaminen ei poissulje luistelun opettelemista ja että mitä moninaisemmat liikuntataidot, sen parempi lapselle. Musiikki ja liikunta tukevat esim. matemaattista ajattelua, joten lastenkasvatuksessa ei kannata sortua yksipuolisuuteen: matikkaneroksi ei tulla pelkästään laskemalla ja integroimalla.

Tuntuu, että lapsilta ei saisi vaatia mitään vaan antaa kasvaa kuin kedonkukkasten ja sitten ihmetellään, kun taidot ovat vajavaiset ja käytöstavat eivät tulekaan selkärangasta.

Olen varmaan näitä natsiäitejä/tiikeriäitejä, mutta hittolainen, niin saadaan tuloksia! Ja tuloksilla tässä yhteydessä tarkoitan tasapainoisia ja hyvinvoivia lapsia, joita ei voi uusavuttomuudesta syyttää.

• Tykkää
Reactions: Data
Ihana yleistys :heart:

Meillä edustetaan enemmän sitä toista ääripäätä, tehdään mitä huvittaa, jos ja kun huvittaa (toki ruokailu ja uniajat nyt ovat suurinpiirtein samat päivittäin) :D Eikä meillä ole missään yhtäkään kirjaa tai opasta lapsen kehityksestä tai kasvatuksesta, neuvolassa en suostu ottamaan stressiä kynäotteista tai siitä montako sanaa sen mukulan pitäisi milloinkin sanoa, MUTTA yhtään en ihmettele niitä vanhempia jotka kokevat stressaavana kaikki nykyajan vaatimukset lapsille ja lapsiperheille. Meillä lapset ovat kotihoidossa, joka varmasti on omiaan vähentämään itse kokemaani stressiä vanhemmuudesta kun yksikään varhaispedagogiikan ammattilainen ei pääse sormellaan osoittamaan erheitäni tai kertomaan mitä pitäisi ja voisi tehdä paremmin (hoitajat eivät nyt ota tästä itseensä, ei ollut piikki teille vaan ihan vain koko järjettömälle tasapäistämisbuumille!)

Just. :D sellasiahan.. voi kun toivon näkeväni enempi kuvailemiasi vanhempia!

Näin suht vanhana haahkana musta tuntuu, että nykyään ei lapsia juuri pahemmin mitenkään kasvateta.. ei saa jäähyttää, kieltää mistään ja kaikki pitää hyväksyä vedoten lapsen ikään. Alle 6-vuotias kun ei voi mitään ymmärtää ja ei täten "EI"-sanaan voi olettaa tajuavan mitenkään ym. Lapset ovat yleensä paljon fiksumpia mitä antavat ymmärtää ja osaavat käyttää vanhempia hyväksi, jos ei oikein järki luista niillä.. mut tän tajuaa sitten vanhana viimeistään. ;)

Uskon, että AP:n kirjoituksen on tarkoitus ollakin kärjistetty ja provosoiva, sillä silloin se herättää enemmän keskustelua ja ajatuksia.

Olen ollut alakoulun opettajana kohta 9-vuotta. AP:n kuvailema kasvatustapa on todellakin ihan yleistä. Jos otamme vanhempiin yhteyttä koululta lapsen oppimisvaikeuksien vuoksi, niin suurin osa vanhemmista on enemmän huolissaan siitä, että joku saa tietää heidän tyttönsä/poikansa oppivan hitaammin lukemaan, kuin muut, kuin siitä, että se lapsi tarvitsee apua ja tukea. Monelle vanhemmalle on kovempi paikka se, että lapsi on keskitasoa jäljessä jossakin tietyssä oppiaineessa, kuin se, miltä se omasta lapsesta tuntuu ja miten voisi tukea.

Kyllä vanhemmat pätevät lapsillaan ihan hirveästi. Ylpeä saa ja PITÄÄKIN olla, enkä näe mitään pahaa siinä, että äiti on iloinen, kun neljävuotias osaa lukea. Mutta neljävuotiaan ei tarvitse osata lukea ja neljävuotiasta ei pidä pakottaa lukemaan. Tottakai kannattaa opettaa ja auttaa mahd.paljon, jos lasta kiinnostaa.

Mä olen törmännyt ekaluokkalaisten lasten vanhempiin, jotka väkisin vievät itkevää lasta luistelemaan ja huutavat, että nyt on osattava, vaikka lapsi ei halua. Syynä on se, että vanhemmat tuntevat alemmuutta, jos heidän lapsi on ainut, joka ei luistele niin hyvin, kuin muut. Kaikki aikanaan.

Olen ollut alakoulun opettajana kohta 9-vuotta. AP:n kuvailema kasvatustapa on todellakin ihan yleistä. Jos otamme vanhempiin yhteyttä koululta lapsen oppimisvaikeuksien vuoksi, niin suurin osa vanhemmista on enemmän huolissaan siitä, että joku saa tietää heidän tyttönsä/poikansa oppivan hitaammin lukemaan, kuin muut, kuin siitä, että se lapsi tarvitsee apua ja tukea. Monelle vanhemmalle on kovempi paikka se, että lapsi on keskitasoa jäljessä jossakin tietyssä oppiaineessa, kuin se, miltä se omasta lapsesta tuntuu ja miten voisi tukea.

Olen torstaina menossa vanhempainvarttiin. Kolmasluokkalaisen terveiset ovat, että hänestä venäjän kielen opettaja on liian lepsu kurinpitäjä. Viidesluokkalainen kertoi jäävänsä vapaaehtoisesti tukiopetukseen tällä viikolla, koska tiedossa iso koe ja tahtoo treenata sitä varten. Minä olen kokenut, että moni opettaja ahdistuu, jos heiltä yrittää pyytää lisätehtäviä lapselle tms. tai vaikka tukea lapsen oppimiseen.

[QUOTE="Opiskelija";27961554]
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa joku oli kauhuissaan ja hänen mielestään lastenk asvatusta laiminlöytiin pahoin ja hyvinvoinnista ei piitattu, koska UNITUTKIJA on sitä mieltä, että viikonloppuna ja lomallakaan ei saisi nukkua paljon arkea pitempään. Pointtiani on varmaan vaikea ymmärtää, koska olen huno ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla.
Onko siis parempi herättää lapsi väkisin? (YMMÄRRÄN tottakai, että joku säännöllisyys ja rääpy tässäkin asiassa) ihan vain siksi, koska unitutkija on näin kirjoittanut johonkin seiskalehteen?
[/QUOTE]

Kuule tähän unirytmi asiaan ei tarvittaisi mitään unitutkijoita, mikäli vanhempien maalaisjärki toimisi. Tietenkään lasta ei saa herättää väkisin, mutta lapsen unirytmi täytyy rukata jo viikolla sellaiseen kuntoon, että väkisin herättämistä ei edes tarvita.

Ikävä kyllä tuon viittaamasi ketjun vanhemmista osalla oli tämä maalaisjärki kadoksissa. Myös sinulla meni sen ketjun pointti ohi, niin että vilahti.

Olen torstaina menossa vanhempainvarttiin. Kolmasluokkalaisen terveiset ovat, että hänestä venäjän kielen opettaja on liian lepsu kurinpitäjä. Viidesluokkalainen kertoi jäävänsä vapaaehtoisesti tukiopetukseen tällä viikolla, koska tiedossa iso koe ja tahtoo treenata sitä varten. Minä olen kokenut, että moni opettaja ahdistuu, jos heiltä yrittää pyytää lisätehtäviä lapselle tms. tai vaikka tukea lapsen oppimiseen.

Tämä on valitettavan totta. Kasvatusalan ihmiset harmittavan usein ajattelevat että heidän ammattitaitoaan kyseenalaistetaan, jos ehdotuksia tulee ulkopuolelta.

Opettajan tehtävä on opettaa, mutta sen opettavan asenteen pitäisi tulla vähän lähemmäs ymmärtävää ja yhteistyötä tekevää kasvatuskumppanuutta silloin kun keskustellaan vanhemman kanssa. Tämä tiedoksi myös ap.lle. Se että on kasvatustieteiden maisteri ei tarkoita että olisi kasvattamisen mestari. Se on vain tutkinto ja todellinen ammattitaito kumpuaa kyvystä ymmärtää ihmisiä. Jos opettajana laittaa vanhemman selkä seinää vasten, niin tottahan vanhempi turvautuu "kasvatusopeilla" perustelemiseen jotta saisi samanarvoisen aseman keskustelussa.

On tää Jännä paikka kun täällä tahtomattaankin oppii itsestään jotain sellaista mistä ei ole ennen itse tiennyt. En nimittäin ole tiennyt, että luen jotain kasvatusopuksia ja juoksen kellon perässä. Kiitos aloittajalle tästä tiedosta....tunnen oloni hivenen älykkäämmäksi nyt :)

On tää Jännä paikka kun täällä tahtomattaankin oppii itsestään jotain sellaista mistä ei ole ennen itse tiennyt. En nimittäin ole tiennyt, että luen jotain kasvatusopuksia ja juoksen kellon perässä. Kiitos aloittajalle tästä tiedosta....tunnen oloni hivenen älykkäämmäksi nyt :)

Joku harmaa väitti aiemmin että kuulostat nykyään ihan mummeliisalta ja nyt huomaan ihan saman.. Tuo hymiökin vielä perässä. creeeeepy...

Pitäisikö sinunkin ottaa aikalisä? Liikaa palstalla?

[QUOTE="vieras";27961887]Joku harmaa väitti aiemmin että kuulostat nykyään ihan mummeliisalta ja nyt huomaan ihan saman.. Tuo hymiökin vielä perässä. creeeeepy...

Pitäisikö sinunkin ottaa aikalisä? Liikaa palstalla?[/QUOTE]

Rakas, tällainen olen ollut alusta lähtien ja hymiö ollut aina...

[QUOTE="Opiskelija";27961554]

Nykyajan vanhemmat haluavat vain päteä ja vertailla.. Kaikkein tärkeintä on saada se oma lapsi olemaan jollain tapaa parempi, kuin muut lapset. Ei sillä ole niin väliä mitä se lapsi haluaa, osaa tai jaksaa. Se on tärkeintä, että äiti voi töissä huutaa, miten se neljävuotias pikku-Pekka jo lukee.

Sitä vastuuta vältellään sillä, että voidaan todistella itselle "Olenhan minä kasvattanut tämän pikku PIrkkoni juuri niinkuin tutkijat suosittelevat" aina silloin, kun tulee huono omatunto siitä, ettei ole ollut lapsen kanssa riittävästi tai antanut lapselle riittävästi sitä jotain, mitä oikeasti tarvitsee.

[/QUOTE]

Minusta ap:lla on oikein teräviä huomioita! Ei tämä ollut sellaista tee näin tuputusta ollenkaan. Vanhempana huomaa, ettei kaikki olekaan niin mustavalkoista eikä helppoa toimia rationaalisesti. Silloin myös helposti unohtaa sen ulkopuolisen näkökulman ja toimii vain oman lapsen vanhempana.

Lainasin tarkoituksella nämä pätkät. Yhteiskunta ja sen arvostukset asettavat kasvatukselle rajoja. Minusta harvalle vanhemmalle on tärkeää, että meidän lapsi on paras. Toki siitä ollaan ylpeitä. Olennaista kuitenkin on, ettei oma lapsi ole viimeinen! Vrt. esim. toinen keskustelu alakoululaisen tehokkuudesta! Nykyään pitää olla lapsesta saakka hirveän tehokas. Muuten ei pärjää yhteiskunnassa. Jos lapsi ei esim. osaa luistella 5-vuotiaana, siihen kiinnitetään huomiota sekä neuvolasta että päiväkodista.

Tuokin saattaa olla totta, että moni ei uskalla toimia oman järjen mukaan. Nykyään on niin paljon normitettu toimintaa: on lakisääteinen pakko käyttää turvaistuinta, pyöräilykypärää jne. Lasten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka vain, milloin vain. Onko tämä oikea tapa parantaa hyvinvointia? Väistämättä johtaa osaltaa siihen, ettei normista uskalleta poiketa!

[QUOTE="vieras";27961915]Taas! Älä vähättele mua kutsumalla rakkaaksi.

Etkä ole aina ollut tuollainen, olit mukava ja ystävällinen, nyt susta on tullut jotenkin hiukan ylimielinen ja koppava, nokka pystyssä kulkija. :([/QUOTE]

Kun aloitin täällä niin olin paljon pahempi :) ja olen juuri sellainen miksi itse minut luot.

Yhteistyössä