Te joilla sekä tyttö että poika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avokadoss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avokadoss

Vieras
Meille on vuodenvaihteessa syntymässä (ultran mukaan) poikavauva. Esikoinen on juuri 2v täyttänyt tyttö. Olen tässä miettinyt miten mahtavat leikit osua yhteen kun on kaksi eri sukupuolta? Vaikuttaako se? Ikäerohan on kuitenkin suht pieni ja toivoisin, että heillä olisi seuraa ja iloa toisistaan. Mutta vaikuttaa tyttö-poika-asetelma tähän? Itselläni vain sisko, joten ei kokemusta tällaisesta tilanteesta...

Kokemuksia kaipailen!

Mulla on tyttö ja poika noin kahden vuoden ikäerolla ja he ovat aina tulleet erittäin hyvin toimeen keskenään. Eri sukupuolta olevien lasten välille ei synny niin helposti kilpailuasetelmaa.

Meillä eka on tyttö ja toinen on poika, ikäero on 2v. Hyvin leikkivät yhdessä ja touhuavat muutenkin keskenään. Toki iso riitä saadaan aikaan mistä vaan jos halutaan mutta niinhän se on kaikilla lapsilla. Ei kummempia ongelmia leikeissä ehkä siksi että koskaan en ole ohjeistanut että "tytöt leikkii nukeilla ja pojat autoilla" tms.

Onnea loppuraskauteen ja kunhan vauva kasvaa niin varmasti sisarukset saavat seuraa toisistaan :)

Mulla on tyttö ja poika noin kahden vuoden ikäerolla ja he ovat aina tulleet erittäin hyvin toimeen keskenään. Eri sukupuolta olevien lasten välille ei synny niin helposti kilpailuasetelmaa.

Samaa mieltä olen tuosta kilpailuasetelmasta :)
Eivätkö ole niin kateellisia (esim leluista) toisilleen jos eri sukupuolta.

Meillä tyttö ja poika. Ikäeroa reilu 4 vuotta ja ovat kuin paita ja peppu :) Välillä tottakai riitelevät jne.

Veikkaisin, että keskenään leikkimisen määrään vaikuttaa enemmän lasten persoonat ja kiinnostuksen kohteet kuin sukupuolet..:)

Itellä on vähän vajaat 2v nuorempi veli ja khyl me leikittiin yhdessä paljon, kun oltiin pieniä :D Kouluiässä sit vähän tiet erkani, mutta niin taitaa käydä lähes kaikille sukupuoleen katsomatta, kun tulee molemmille omat luokkakaverit, joiden luona voi kyläillä yms...

myös poika ja tyttö, ikäeroa 2v.5kk. Pienenä tulivat suht ok toimeen mutta nyt 8 ja 6 vuotiaina eivät ollenkaan, joka päiväistä riitelyä ja pojalla jo omat kaverit joiden kanssa viettää aikaa jolloin eskarissa oleva tyttö on "vauvana" ja vaatii super paljon homiota sekä vanhemmiltaan että veljeltään. Leikit ovat aivan eri maata. Tyttö täysi prinsessa ja poikaa ei voisi vähempää kiinnostaa.

Mukava kuulla positiivisia kommentteja!

Ajattelin aluksi, että olisiko tytölle ollut seuraa enemmän toisesta tytöstä. Mutta varmasti just ne luonteet vaikuttaa enemmän siihen, miten tulee toimeen :)

Peesailen kahta edellistä kirjoittajaa. Ihan pikkulapsina erisukupuolisetkin leikkivät varmasti ainakin jonkun verran tai jopa paljonkin yhdessä, mutta kouluiässä tilanne muuttuu. Itselläni on sisko pienellä ikäerolla ja olemme olleet lapsesta saakka ystäviä ja olemme edelleen nyt aikuisena, mitä en usko että olisi veljen kanssa tapahtunut. Toisaalta saat vanhempana laajempaa perspektiiviä kun saat kasvattaa sekä tyttöä että poikaa, ja sehän on nykyään ihanneperheen "vaatimus" että on molempia sukupuolia lapsia...

[QUOTE="tyttöpoika";25052132] ja sehän on nykyään ihanneperheen "vaatimus" että on molempia sukupuolia lapsia...[/QUOTE]

Tä?? Onks muitakin vaatimuksia? Missä tää lista iahnneprheen vaatimuksista ois nähtävänä?

Meillä aika tarkkaan kahden vuoden ikäerolla leikkiivät paljon yhdessä, ovat leikkineet vuosia. Isommalla ikäerolla ei taas juurikaan leiki yhdessä ja on hyvin vähän yhteistä puuhaa.

Meiän muksuilla on 1 vuosi ikäeroa ja tuossa ne leikkii oikein sujuvasti keskenään. Mä olen henk. koht. kuullut paljon siitä että usein eri sukupuolta olevat sisarukset pienellä ikäerolla tulevat jopa paremmin toimeen ja leikit ovat sujuvampia kuin kahdella samaa sukupuolta olevalla. Faktaa en tiedä.

Eipä paljoa. Mulla muksut tyttö-poika-tyttö ja aikalailla 2v ikäerolla kaikki. Kyllähän se nyt alkaa vaikuttamaan, ettei poika nyt tykkää 7 vuotiaana leikkiä tyttöjen juttuja, eikä kohta 10v tyttö enää leiki niin reippaasti autoilla kuin ennen. Nuorin 5v, seilaa siinä välillä.

Hyvin nuo sumplaa keskenään. Tai sitten ne tappelee :D

meillä poika-tyttö-poika ja kahden isomman ikäero 1v5kk. ovat aina leikkineet yhdessä ja ovat hyvin läheisiä. mitään mustasukkaisuutta ei ole ollut ja ensimmäisiä kunnon tappeluita on vasta nyt kun ovat 6v ja 5v. kuitenkin heti muutaman minuutin päästä ovat taas parhaat kaverit.

meillä tyttö ja poika puolentoista vuoden ikäerolla, ovat jo kouluikäisiä joten siihen asti osaan kertoa...

isompi oli tyttö ja meillä ainakin se tuntui helpottavan vauva-aikaa, tyttö oli vauvasta innoissaan ja hoivaili kovasti, ikinä ei ollut mitään väkivaltaa meillä vauvaa kohtaan... mutta se on enempi tietty lapsen luonteesta, meillä tyttö rauhallinen...

kun nuorempi alkoi kontata niin siitä lähtien alkoi leikit ja todella todella paljon leikkivät yhdessä, ihan kuin kaksoset olivat aina <3 pussailivat ja halailivat ihan mielettömästi ja erityisesti leikkivät kotileikkejä ja nukkeleikkejä kun isompi oli kerran tyttö...

sitten kun vähän kasvoivat niin rupes tulemaan niitä eroavaisuuksia, että pikkuveli ei aina mahtunut leikkeihin mukaan jos oli kavereita tms... mutta se vaivasi oikeastaan vaan jos oli joku kaveri käymässä, muuten veli kelpas aina... leikit oli sit enempi ulkoleikkejä ja pelaamista.. se on ihanaa kun on peliseuraa toisistaan, mä henk.koht. en jaksa opetella pelien sääntöjä!

yhä vieläkin touhuavat usein yhdessä... esim harrastavat yhdessä pianonsoittoa ja vierekkäin aina soittelevat... sit paljon paljon askartelevat, piirtävät, kuuntelevat musiikkia yhdessä jne jne... omat kaverit on tietty koulussa ja jos jotain vielä leikkiivät niin ne on erkaantuneet...

riitoja on tietysti, mutta niitä on samaa sukupuoltakin olevilla.. kyllä nää aidosti toisiaan on aina kaivanneet jos ovat erossa... varsinkin pienempi saattoi joskus itkeä puhelimessa jos sisko oli jossain reissussa... ja sitä jälleen näkemisen riemua :D aina pari tuntia meni vaan haliessa ja jahdatessa toista.... ja yhä edelleen ovat hyvin tarkkoja, että jos ite saa niin toisellekin täytyy viedä esim tuliaisia, oli kyse sitten vaikka limupullosta.. ja se mikä on parasta, näin mun näkökulmasta kun itellä ei ole ollut veljeä... niin pojasta on tullut herkempi ja hellempi kuin ehkä jos olis ainut lapsi tms.. siskon kautta on innostunut pianosta ja piirtämisestä mm. ja tyttö taas on enempi taiteellinen haaveilija mutta kun poika rupes oppimaan urheilulliset taidot ennen häntä niin piti skarpata ja nykyään on taitava myös liikunnassa :)

pelkkiä hyviä puolia mun mielestä :)

No meillä on tyttö ja poika neljän vuoden ikäerolla. Siltikin leikkivät paljon yhdessä =)

Mulla itselläni on vuoden ikäero pikkuveljeeni ja me ollaan aina, ihan lapsesta asti, oltu tosi läheisiä :heart:

[QUOTE="naikkonen";25052172]Tä?? Onks muitakin vaatimuksia? Missä tää lista iahnneprheen vaatimuksista ois nähtävänä?[/QUOTE]

Sekin on tärkeää, että lapset ovat syntyneet järjestyksessä ensin poika, sitten tyttö. ;)

Kiitos vastanneille! Asia hieman vaivasi ja mietitytti (juuri tytön kannalta), mutta näitä kommentteja lukeneena uskon että kaikki menee tosi hyvin ja tytöstä tulee ylpeä isosisko:)

Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitäs olisit tehnyt, jos palsta olisi yksimielisesti ilmoittanut, että tuo on täysin mahdoton yhdistelmä, isosiskolla ja pikkuveljellä ei voi olla parin vuoden ikäeroa, tulee raggareita molemmista ja paljon harmaita hiuksia sinulle ja muutakin harmia ja sälää, josta et osaa nähdä edes painajaisia?

^No eihän sille sitten mitään olisi voinut, mutta olisi ainakin voinut "varautua henkisesti" :D Mutta mielestäni oli kiva lukea etukäteen kokemuksia ja ajatuksia, kun itsellä ei tosiaan ole mitään omakohtaista kokemusta tyttö-poika sisarussuhteista :)

Meillä on poika 8v, tyttö 6v ja tyttö 3,5v. Kahdella ekalla ikäeroa viisi päivää vaille 2v. On leikit osuneet ihan hienosti yhteen. Sopii tosin tytöilläkin nyt, kun poika ei enää niihin pahemmin osallistu.

Vähän OT mutta olen hämmästellyt omista lapsista sitä että poika/tyttö sisaruspari leikki aikoinaan ihan samannäköisiä leikkejä kuin nuoremmat sisaruksensa jotka ovat molemmat poikia. Kaikki 4 ovat leikkineet niin autoilla kuin nukeillakin, ainoa poikkeus on että tyttö ei leiki pyssyleikkejä. Olen positiivisesti yllättynyt siitä, että kaks poikaa leikkii keskenään nukeilla.

Meillä on samalla tavalla ei noin 2 vuotta ikäeroa tytöllä ja pojalla. Tyttö siis vanhempi. Lapset leikkivät paljon (lähes aina) yhdessä ja kaipaavat toisiansa, jos toinen on esim. kerhossa. Toki myös riitelevät kuten varmaan kaikki lapset. Musta on erityisen hauskaa, miten ovat kovin erilaisia. Toinen on niin prinsessa ja toinen tyypillisesti vauhdikas poika. Toivoin odotusaikana ehkä hieman enemmän toista tyttöä siksi, että itse kaipasin aina siskoa. Olen kuitenkin tähän tilanteeseen äärimmäisen tyytyväinen.

meillä tyttö ja poika, ikäeroa heillä 1v 8kk ja hyvin on tullut toimeen ja leikkivät paljon yhdessä, välillä barbeilla, välillä autoilla ja milloin milläkin. meillä ei ole erikseen ollut tyttö-poika-leluja, vaan kumpikin on leikkinyt kaikilla leluilla.

Yhteistyössä