Te jotka ette syö lihaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihansyöjän vähentäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lihansyöjän vähentäjä

Vieras
Oletko miten "vege"?
Syötkö maitotuotteita?Kananmunaa?

Mitä te joulupöydässä syötte kinkun sijasta?Vai syöttekö normaalisti vaan laatikoita ja rosollia yms?

Sori utelut...

Me ollaan vegaaneita koko perhe, joulupöydässä on usein seitankinkku, eli vehnägluteenista tehty "mötikkä" joka on rakenteeltaan ja maultaan sellanen lihamainen, siis että siitä leikataan siivuja.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Me ollaan vegaaneita koko perhe, joulupöydässä on usein seitankinkku, eli vehnägluteenista tehty "mötikkä" joka on rakenteeltaan ja maultaan sellanen lihamainen, siis että siitä leikataan siivuja.

miten vegaani eroaa vegetaristista?

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
minkä takia pitää vielä kopioida lihaa jos sitä ei halua edes syödä :o

Olisko tuon kinkun kanssa tärkeää se perinne, että se tavallaan kuuluu joulupöytään...? Seitan"kinkku" on hyvää ja siitä saa proteiinia, joten kyllä semmoinen meillekin ensi jouluksi tulee :p

sanopa muuta, soija kun vielä on maailmanlaajuisesti ja eettisesti aika ongelmallinen.

Itse en syö lihaa, mutta kalaa menee jonkun verran, eli joulupöydässä on silakoita ja lohta monessa eri muodossa.

Meillä ainakin sukulaiset napisisi jos joulupöydästä puuttuis jotain heidän mielestään olennaista, kinkun puuttumisesta ei tule vierailtakaan kommentteja kun on jotain samanlaista pöydässä. Mutta onhan se "kopiointi" muutenkin eri asia, siis jos vaikka tykkää lihapiirakoiden mausta mutta voi tehdä niitä ilman että tarvitsee tappaa ketään sen eteen niin se on mun mielestä aika hyvä syy.. Vähän sama varmaan kun miksi jotkut juo "kopiona" alkoholitonta olutta tai siideriä vaikkeivat halua alkoholillista versiota juoda, tai en minä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

sanopa muuta, soija kun vielä on maailmanlaajuisesti ja eettisesti aika ongelmallinen.

Itse en syö lihaa, mutta kalaa menee jonkun verran, eli joulupöydässä on silakoita ja lohta monessa eri muodossa.

Tuosta soijasta kasvisyöjiä siitä syyllistetään, mutta entäs se soija, joka menee tuotantoeläinten rehuksi? Se ei sitten taida olla ongelma...? Ja tämä oli ihan yleinen kommentti, ei Piika-äidille tarkoitettu

Olen lakto-ovovege (= kasvisten lisäksi syön maitotuotteita ja kananmunia).

No joulupöytäongelmaa meillä ei ole, koska mun lapsuudenkodissakaan kukaan ei ole tykännyt kinkusta ja jossain vaiheessa todettiin, että eipä sitä kannata sitten muodon vuoksi ostaa kun kukaan ei siitä tykkää :D
Joulupöydässä mulla on usein ollu joku murekkeentyyppinen soijasta tai jostain pavuista tehty juttu.

Tähän yksi hyvä ratkaisu olisi kasvissyönnin lisääminen, nytkin jo pelkästään Suomeen tulevasta soijasta yli 90% menee eläinten rehuksi ja kiertää sitä kautta ihmisille, jos taas ihmiset söisi sitä suoraan niin sitä tarviisi tuottaa paaaljon vähemmän. Mutta ei kaikki kasvissyöjät syö soijaa vaan kotimaisiakin proteiininlähteitä löytyy kyllä, esim. mun mieskin on soijalle allerginen.

Niin ja vegaani eroaa vegetarista silleen että vegaani ei käytä maitoa, kananmunia, liivatetta jne.

punasta lihaa, valkosta lihaa. vittu mitä jeesustelua :attn:

:hug:

kaikille ei punainen liha sovi jostain syystä...

*muoks* ja siis ite kyllä syön kaikkea lihaa.... mielelläni vieläpä :p

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

Tähän yksi hyvä ratkaisu olisi kasvissyönnin lisääminen, nytkin jo pelkästään Suomeen tulevasta soijasta yli 90% menee eläinten rehuksi ja kiertää sitä kautta ihmisille, jos taas ihmiset söisi sitä suoraan niin sitä tarviisi tuottaa paaaljon vähemmän. Mutta ei kaikki kasvissyöjät syö soijaa vaan kotimaisiakin proteiininlähteitä löytyy kyllä, esim. mun mieskin on soijalle allerginen.

Niin ja vegaani eroaa vegetarista silleen että vegaani ei käytä maitoa, kananmunia, liivatetta jne.

Eikö vegaanina oleminen oo aika vaikeaa, ku vaatteissaki ym. täytyy olla tosi tarkka? Tuosta linkistä luin..

Täälläkin eräs joka vähentää lihansyöntiä :wave: Kalaa ja kanaa olen edelleen syönyt joskus, mutta punaista lihaa en muista milloin viimeksi. Ollaan miehen kans ihastuttu soijarouheeseen, on halvempaa kuin liha ja oikeastaan jo alkaa tuntua että parempaakin...tottumuskysymys....

Joskus silti saatan syödä punaistakin lihaa, en ole ehdoton.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä