Te jotka viette lapsenne 9kk-2v päiväkotiin, lukekaa tuo pe iltalehti niin tajuatte miten idiootteja olette!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuvottavat vanhemmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua huvittaa näissä keskusteluissa aina sama virsi; "kyllä meilläkin on asuntolainaa ja sitä sun tätä, mutta silti meidän lapsi oli kotona kolmevuotiaaksi".

Juu. Teidän lapsi. Yksi lapsi. Helppohan yhden kanssa on irroittautua työelämästä kolmeksi vuodeksi, mutta kun lapsia on useampia niin se ei olekaan aivan niin yksiselitteistä.

Tähän tulee tietysti joku daiju kertomaan ettei kannata tehdä enempää lapsia kuin on varaa elättää, tms. Siksi siellä töissä hei käydään, että olisi varaa elättää ne lapset ;)

Meidän kolmonen menee varmaan 1-vuotiaana, tai jo vähän ennenkin, hoitoon. Ihan siitä syystä että mulla ei ole varaa olla pitkään kotona. Ei, en puhu taloudellisesta tilanteesta, vaan siitä tosiasiasta että mä valmistun nyt keväällä ja jään äitiyslomalle samantien. Uunituoretta tutkintoa ei ole varaa hukata olemalla kotona kauan. Ja ei, 35-vuotiaalla ei myöskään ole varaa odottaa paria vuotta valmistumisen jälkeen, tehdä töitä, ja sitten vasta lisääntyä.

Toivottavasti töistä tulee sen verran rahaa, että on varaa kustantaa lapsiparan terapiat kun hän traumatisoituu päiväkodissa.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Miksi teette lapsia jos viette ne noin pieninä päiväkotiin?? Joo, joo, on talolainaa jne, mutta aina pärjää vähemmälläkin. Tai asukaa vuokralla siihen asti. Mua oikeasti kuvottaa vanhemmat joka vievät noin pienen tarhaan ja sitten selittävät "kun on se omahoitaja systeemi ja lapsi Oikeasti tarvitsee jo seuraa kun on niin vilkas"..Oikeesti tekisi mieli haistattaa pa¤"kat!

Oletko sinä äiti? Kielenkäyttösi ja mielipiteesi ovat lapsellisia. Oletko tarpeeksi kypsä vanhempi lapsillesi?

No, itse olen vienyt lapset hoitoon siinä vaiheessa kun olen kokenut sen heille ja koko perheellemme parhaaksi. Jos joku sitten sen takia pitää minua idioottina niin ihan vapaasti, ei ole minun ongelmani.

Esikoinen aloitti 1v10kk iässä (ja hui, olin itse vielä tuolloin kotona pikkusiskonsa kanssa) ja kakkonen 1,5v. Taloudellisista syistä ei ollut kysymys kummankaan kohdalla. Jos ei yllättäviä tilanteita tule eteen, kolmonen aloittanee hoidon vasta 3v iässä.

Meillä esikoinen meni ensimmäisen kerran hoitoon, perhepäivähoitajalle pikkasen reilun vuoden ikäisenä. Kotiin otin takaisin kun nuorempi syntyi. Oli kotona vuoden päivät, jonka aikana mm. nlalääkäri suositteli laittamaan lapsen virikehoitoon. En laittanut, koska olisin menettänyt osan tuistani.

Palasin työelämään takaisin kuopuksen ollessa n.1½vuotias. Silloin menivät molemmat lapset päiväkotiin. Samaan sisarusryhmään. Hyvin sopeutui nuorempikin ja viihtyi, esikoinen lähti erittäin mielellään aamuisin.

Nyt heillä on takanaan vuoden hoitosuhde päiväkotiin. Viihtyvät hyvin ja lähtevät aamuisin mielellään, vaikka ovat nyt eri ryhmissä. Iltapäivisin kotiin lähtiessä on monesti jopa ongelmia, kun esikoinen haluaisi vielä jatkaa leikkimistä kavereiden kanssa.

Monet tuttavistamme ovat sanoneet esikoisen rauhoittuneen paljon siitä mitä oli ennen päiväkotiin menemistä. Tuomitkaa vaan te, ketkä haluatte tuomita. Meidän oli yksinkertaisesti pakko laittaa lapset hoitoon sekä rahan, että esikoisen vuoksi. Tällä hetkellä, vaikka lapset ovat hoidossa ja me vanhemmat töissä, elämmme kädestä suuhun - kaikki mitä tulee, menee. Kaikessa missä voidaan, säästetään. Joidenkin vaan on pakko laittaa lapset hoitoon ja jatkaa työn tekemistä.

Päiväkodistamme ja sen hoitajista meillä ei ole mitään pahaa sanottavaa, asiat hoituvat hyvin ja meitä vanhempia kuunnellaan. Ainut mistä meillä on sanomista, on kaupunkimme byrokratia päivähoitomaksuja kohtaan. Lapsemme ovat pitkään lomalla aina silloin kuin mekin olemme; syksyllä, jouluna, kevättalvella ja kesällä; siitä huolimatta maksamme kuukausittain täyttä hoitomaksua...

Kyllä siitä lehtijutusta käy parhaiten ilmi se, että vanhemmilla on käytös hukassa, ei niinkään se että päiväkodit olisivat huonoja. Suurin osa luetelluista ongelmista on nimenomaan välinpitämättömien tai tyhmien vanhempien aiheuttamia hankaluuksia.

Mua huvittaa näissä keskusteluissa aina sama virsi; "kyllä meilläkin on asuntolainaa ja sitä sun tätä, mutta silti meidän lapsi oli kotona kolmevuotiaaksi".

Juu. Teidän lapsi. Yksi lapsi. Helppohan yhden kanssa on irroittautua työelämästä kolmeksi vuodeksi, mutta kun lapsia on useampia niin se ei olekaan aivan niin yksiselitteistä.

Tähän tulee tietysti joku daiju kertomaan ettei kannata tehdä enempää lapsia kuin on varaa elättää, tms. Siksi siellä töissä hei käydään, että olisi varaa elättää ne lapset ;)

Meidän kolmonen menee varmaan 1-vuotiaana, tai jo vähän ennenkin, hoitoon. Ihan siitä syystä että mulla ei ole varaa olla pitkään kotona. Ei, en puhu taloudellisesta tilanteesta, vaan siitä tosiasiasta että mä valmistun nyt keväällä ja jään äitiyslomalle samantien. Uunituoretta tutkintoa ei ole varaa hukata olemalla kotona kauan. Ja ei, 35-vuotiaalla ei myöskään ole varaa odottaa paria vuotta valmistumisen jälkeen, tehdä töitä, ja sitten vasta lisääntyä.

Toivottavasti töistä tulee sen verran rahaa, että on varaa kustantaa lapsiparan terapiat kun hän traumatisoituu päiväkodissa.

Mä olen tosi yllättynyt että aiot viedä vauvan hoitoon. Syystä että olen pitänyt sinua ns. hyvänä äitinä. Älä nyt ymmärrä väärin. Hyvä varmasti oletkin mutta silti yllättävä veto sinulta..

Joo joo ei ole rahaa ja ura kärsii ja blaablaablaa mutta minua ihmetyttää eniten se miten kukaan raaskii viedä vauvaa hoitoon? Onko äiti / isä täysin tunteeton vai miten kukaan voi??

Meän poika on mennyt hoitoon 8,5 kk ikäisenä ja on edelleen samalla pph:lla (on nyt 2 v 11 kk)... kertaakaan ei ole itkenyt meidän perään eikä kertaakaan oo kysyny tuleeko mua kukaan hakemaan hoidosta.. ja on nyt osa-aikasena hoidossa ettei tarvi olla 5 pv viikossa melkein 9 h siellä.. :) että en usko että poikani on kauheasti traumatisoitunut.. illalla aina innoissaan odottaa aamua, että pääsee taas leikkimään muiden lasten kanssa... :)

Täällä oli mukava pienehkö koulu, rauhallisia ja hyvinkäyttäytyviä lapsia, hyvät oppimistulokset kaikilla. Paljon lapsiperheitä, perhepäivähoitajia, monet hoiti kotona omiaan. Sitten tänne perustettiin päiväkoti. Pph:t hakivat muualle töihin, lapsia vietiin joukolla päiväkotiin, myös pelkkään virikehoitoon. Vuosien kuluessa koulusta alkoi kuulua kiusaamisviestejä, opettajat kävivät hermolomilla, koulun omaisuutta särjettiin. Nyt ne ensimmäiset pk-hoidetut lapset ovat yläasteella. Tän koulun meno on vaan pahenemaan päin, oma eritysiopettajakin täällä jo aloitti, oppimisvaikeuksista kärsivien lasten tukena. Mietinpähän vaan, että onko kaikki sattumaa, vai olisiko sillä päiväkodilla osuutta asiaan?

Mä en veisi päiväkotiin lastani minkään ikäisenä. Ihan vaan siksi, että olen ollut moisissa töissä ja meininki oli aivan kamalaa. Perhepäivähoitajalle voisin viedä, kun lapsi osaa ymmärtää ja puhua tarpeeksi.

Mutta mä uskon, että jokainen (normaali ihminen) tekee, niin kun omalle perheelle parhaaksi on. En koskaan arvostele muiden päätöksiä tässä asiassa enkä tuputa omaa mielipidettäni, kerron se, jos joku kysyy.

Muita syitä päätökselleni on mm. se, että TIEDÄN katuvani loppu elämäni, jos nyt laitan lapsen hoitoon ja lähden töihin. Töitä kerkeää tekemään kun lapsi on hiukan vanhempi, ja luultavasti tämä lapsi jää ainokaiseksi, joten asiat vaan menee nyt tärkeysjärjestykseen. Myös lapsen isä on samaa mieltä, lapsi on meille henki ja elämä. Lapseni on 1v10kk.

Meän poika on mennyt hoitoon 8,5 kk ikäisenä ja on edelleen samalla pph:lla (on nyt 2 v 11 kk)... kertaakaan ei ole itkenyt meidän perään eikä kertaakaan oo kysyny tuleeko mua kukaan hakemaan hoidosta.. ja on nyt osa-aikasena hoidossa ettei tarvi olla 5 pv viikossa melkein 9 h siellä.. :) että en usko että poikani on kauheasti traumatisoitunut.. illalla aina innoissaan odottaa aamua, että pääsee taas leikkimään muiden lasten kanssa... :)

Kuulostaa tosi ihanteelliselta kun vauva viedään hoitoon eikä kertaakaan itke perään :( Sen verran olen psykologiaa lukenut etten tuosta olisi ainakaan iloinen, päin vastoin! Ehkä sille lapselle olikin parempi päästä hoitoon....

Luin sen Iltiksen jutun ja epäilen, että sinne kokemuksiaan kertoneet eivät oikeasti edes ole päiväkodin työntekijöitä vaan näitä päivähoidon vastustajia, jotka täälläkin meuhkaavat. Ovat olleet ihan kummallisia nämä viime päivien hömppälehtien päiväkoti-jutut. Harmittaa todella paljon päiväkodeissa työskentelevien puolesta:(

Oma 2v tyttäreni on päiväkodissa, on ollut jo reilun vuoden verran. Päiväkoti henkilökuntineen on todella ihanaa ja ammattitaitoista. Tyttö viihtyy erinomaisesti:) Niin näkyvät viihtyvän muutkin lapset. Mikäli vakituista henkilökuntaa on sairaana on sijainen paikalla, joka ikinen kerta. Lisäksi on harjoittelijoita sun muita, resursseja kyllä löytyy riittävästi.

Tottakai alle vuoden ikäinen on pieni menemään hoitoon, sen myönnän. Jos niin kuitenkin täytyy tehdä niin voi luottaa siihen, että suomalainen päivähoito on laadukasta. Nuo kummalliset uutisoinnit eivät ole mistään kotoisin, täyttää hömppää-

No joo. Minä vien lapsen hoitoon, kun hän on 10kk. Asuntolaina ei tässä ole se pääsyy, se kun on pieni, mutta opintolainoihinkin menee rahaa. Minä olen kituuttanut viimeiset 15 vuotta pienellä rahalla. En enää jaksa, en halua, en tahdo!

[QUOTE="vieras";24931187]Kyllä siitä lehtijutusta käy parhaiten ilmi se, että vanhemmilla on käytös hukassa, ei niinkään se että päiväkodit olisivat huonoja. Suurin osa luetelluista ongelmista on nimenomaan välinpitämättömien tai tyhmien vanhempien aiheuttamia hankaluuksia.[/QUOTE]

:) tää on ihan totta, samaa ajattelin tuota lukiessani. Enkä tunnista tästä yhtään meidän alueen päiväkotia, lapsia tai vanhempia. Asumme eräällä Helsingin arvostetuimmista alueista ja päiväkoti lapsineen on todella mukava paikka.

Mä en ole omia lapsiani ihan pieninä halunnut viedä. Pienen on mahdoton ymmärtää miksi äiti jättää hänet toisten hoiviin taistelemaan elintilasta ja aikuisten huomiosta meluisassa ympäristössä monen muun lapsen kanssa.

itse olet kuvottava kun muita haukut. ja itse olen työskennellyt päiväkodissa eikä todellakaan ollut tuollaista. olin pienten puolella.

meidän lapsilla on ollut hyvä päiväkoti. paras mahdollinen. kyllä sen näkee, huomaa ja varsinkin lapsista vaistoaa jos kaikki ei ole kunnossa. järkyttävää yleistämistä.

onks se sit parempi että se itkee joka kerta perään kun jätetään hoitoon? mä ajattelen sen silleen, että jos ei itke niin tykkää hoitopaikastaan.. jos itkis joka kerta niin kyllä sais jäädä kotihoitoon.. meillä on sen verran hankalaa kun ei ole minkäänlaista tukiverkkoa täällä niin tuo on ainut paikka missä näkee muita lapsia ja ihmisiä.. ja turha sanoa että kerhoja on olemassa.. emme pääse viemään poikaa kerhoon ja viikonloppukerhoihin ei olla päästy.. ja haluan pitää poikani ihan kokonaan itselläni viikonloppuisin kun olen kotona.. :)

Kaikkien lasten, ennen kouluikää, on parempi olla omien vanhempien kanssa kuin vieraalla hoidossa. Kotimammat on ottaneet tuon 3 vuotta rajaksi sen takia, että Suomessa se sallitaan ja siihen asti maksetaan tukea, jonka jälkeen lapsi tulee viedä hoitoon jos ei halua ilman tukia häntä hoitaa. Mihinkään muuhun tutkimukseen tuo ei perustu vaan ihan lainsäädäntöön. Repikääpä siitä. Ja ai niin, mä laitan 1v2kk ikäisen lapseni hoitoon (3pv/vko) ihan sen takia, että mulla on ihana työpaikka ja vaikka tulisimme toimeen ilman palkkaani, niin haluan pystyä pitämään elintasomme hyvänä enkä kituuttaa välttämättömän kanssa kahta vuotta.

[QUOTE="pöö";24930050]Tätä mieltä on ne, joilla ei ole mielekästä työpaikkaa johon palata. Ovat muutenkin tottuneet saamaan erilaisia tukia yhteiskunnalta jne.

Ja mikä maaginen ikä se 3-v on? Ainiin, kun yhteiskunnan tuki loppuu! Luuletteko, että se on siksi, että lapsi on valmis silloin tarhaan, vai olisko jostakin muista syistä? AP, ilman kaltaisiani työssäkäyviä vanhempia ei kukaan olisi sinunkaan kotona olemista rahoittamassa. Mieti sitä.[/QUOTE]

Ei välttämättä, työpaikka odottaa. Ja näillä näkymin kuopus on yli neljä kun menee osa-aikaiseen hoitoon, muut on saanu olla kotona vanhempien kanssa eskariin asti.

No tukia tulee joo, ruhtinaalliset 300e kotihoidontukea ja lapsilisät. Lapsilisät tulee kyllä töissä käyvillekin.

Ei päiväkoti aina välttämättä helvetti ole, mutta koti on kyllä ihan varmasti parempi.

Ei välttämättä, työpaikka odottaa. Ja näillä näkymin kuopus on yli neljä kun menee osa-aikaiseen hoitoon, muut on saanu olla kotona vanhempien kanssa eskariin asti.

No tukia tulee joo, ruhtinaalliset 300e kotihoidontukea ja lapsilisät. Lapsilisät tulee kyllä töissä käyvillekin.

Ei päiväkoti aina välttämättä helvetti ole, mutta koti on kyllä ihan varmasti parempi.

Ei kaikilla ole välttämättä työpaikkaa, joka odottelee vuosikausia. Itse olen maisteri yhteiskuntatieteelliseltä alalta. Mikäli todella viettäisin useita vuosia kotona, menisi koko koulutus hukkaan ja saisin aloittaa työuran alussa. Ei mitään mahdollisuuksia pärjätä muutenkin kovassa kilpailussa työpaikoista.

En muutenkaan usko tuohon että pelkkä kotihoito on parempi. Mietin itseäni vain yhden vilkkaan tytön kanssa kotona päivästä toiseen. Eipä tunnu kovin mielekkäältä, ei omalta eikä lapsen kannalta. Lapsella pitää olla kavereita ja ohjelmaa:) Olemme perheenä yhdessä sitten iltaisin ja viikonloppuisin.

"Tätä mieltä on ne, joilla ei ole mielekästä työpaikkaa johon palata. Ovat muutenkin tottuneet saamaan erilaisia tukia yhteiskunnalta jne. "

Oikeasti, vaikka olisin ammatiltani kuningas, niin silti olisin mieluummin lapsen kanssa kotona kun palaisin töihin. :) Kun ei mikään työpaikka vaan mene mulla lapsen edelle. Ja edelleen<. näin minun kohdallani, muut tekee, miten parhaaksi katsoo.
Tukia en kovin paljoa kyllä saa, kotihoidontuki on melko pieni. Eli meidän perheellä ei ole rahaa ihan hirveästi yli tarpeiden. Silläkään ei ole väliä, tahdon silti olla lapseni kanssa kotona, rahakaan kun ei mene lapseni edelle.

..että Suomi on poikkeuksellinen maa, sillä täällä äitiysloma on pitkä ja täällä on mahdollisuus jäädä kotiin (tosin se on taloudellisesti tiukkaa) siihen asti kun lapsi täyttää 3v, kun ulkomailla äitiyslomakin on peräti 3kk joissain maissa? Voi voi. Tasan ei mene onnen lahjat.

Ei siinä, en tosin itsekään laita lastani hoitoon alle 3v, mutta aloittajan pauhaaminen ja älytön yleistäminen on kaikkea muuta kuin asiallista, eikä siitä voi saada asiallaista keskustelua aikaan. Ainoa idiootti tässä on kyllä aloittaja, ihan tuon tekstinsä perusteella..

Yhteistyössä