Te kaikki lapsia työksenne hoitavat ihmiset....

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
miten onnistutte pitämään jokaisesta lapsesta? Jos lapsi on ihan kamala käytökseltään niin voitteko käsi sydämellä sanovanne pitävänne hänestä yhtä paljon kuin jostakin toisesta lapsesta? Itse en kykenisi. Näen läheltä erästä lasta, joka on hoidossa päiväkodissa. Lapsi on tosi ärsyttävä sekä ryhmän aikuisille että lapsille. Aina kiusaamassa ja kieroilemassa. Itse en jaksaisi hoitaa tuollaista. Ihmisiä me silti ollaan.....Käsi sydämellä: pidättekö jokaisesta lapsesta yhtä paljon?
 
Lapsen käytös kertoo aina jostain. Itse olen töissä psykiatrisessa lastensuojelulaitoksessa ja voin rehellisesti sanoa, että pidän kaikista meidän lapsista. Heillä on paljon problematiikkaa ja todella vaikeat perhesuhteet. Se ei ole lapsen syy, että vanhemmat ei osaa käyttäytyä. Kyllähän se näkyy lapsissa. Kun oppii ymmärtämään mistä erilaiset käytöstavat johtuu, pääsee minusta yli sen ärsyynytmisen.
 
Tuskin kukaan hoitaja ihan aidosti pitääkään kaikista lapsista, mutta sitä ei lapsille ja vanhemmille tietenkään näytetä!! Jokainen lapsi hoidetaan tasa-arvoisesti, siitä huolimatta kuinka ärsyttävä tai mukava lapsi on. Itsellä muutama "suosikki"lapsi, muutama ihan mukava ja sitten pari niitä "ärsyttäviä", joiden kanssa en todellakaan tule toimeen...mutta KUITENKIN jokaisen lapsen hoidan ihan samalla tavalla ja jokainen saa aikaani ihan tasapuolisesti.. Kai se on sitten ammattitaito tämäkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti;22565307:
Tuskin kukaan hoitaja ihan aidosti pitääkään kaikista lapsista, mutta sitä ei lapsille ja vanhemmille tietenkään näytetä!! Jokainen lapsi hoidetaan tasa-arvoisesti, siitä huolimatta kuinka ärsyttävä tai mukava lapsi on. Itsellä muutama "suosikki"lapsi, muutama ihan mukava ja sitten pari niitä "ärsyttäviä", joiden kanssa en todellakaan tule toimeen...mutta KUITENKIN jokaisen lapsen hoidan ihan samalla tavalla ja jokainen saa aikaani ihan tasapuolisesti.. Kai se on sitten ammattitaito tämäkin :)

Näin. Ei siinä auta ajatella kuka on mitäkin vaan jokainen hoidetaan samallalailla. Se on osa sitä ammattitaitoa tulla toimeen ja tehdä työnsä tasapuolisesti.Ei kaikki työtoveritkaan ole yhtä mukavia mut toimeen on tultava ja yhteistyötä tehtävä.
 
En ikinä ole ymmärtänyt näitä aikuisille ryttyileviä lapsia. Omamme eivät koskaan käyttäyisi huonosti vieraiden aikuisten läsnäollessa. Kotona sitten kiukutelkoot ja uhmailkoot, mutta onneksi hoidossa käyttäytyvät tosi hyvin =) Ihan kasvatuskysymhys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti;22565307:
Tuskin kukaan hoitaja ihan aidosti pitääkään kaikista lapsista, mutta sitä ei lapsille ja vanhemmille tietenkään näytetä!! Jokainen lapsi hoidetaan tasa-arvoisesti, siitä huolimatta kuinka ärsyttävä tai mukava lapsi on. Itsellä muutama "suosikki"lapsi, muutama ihan mukava ja sitten pari niitä "ärsyttäviä", joiden kanssa en todellakaan tule toimeen...mutta KUITENKIN jokaisen lapsen hoidan ihan samalla tavalla ja jokainen saa aikaani ihan tasapuolisesti.. Kai se on sitten ammattitaito tämäkin :)

Näin täälläkin, eikä ole koskaan ollut ongelmaa asian kanssa. Lapsi, eikä edes vanhemmat vaistoa asiaa, mikä onkin hyvä asia!
 
Olen opettanut lapsia, teini-ikäisiä ja amk:ssa 20++ vuotiaita. Jokaisen lapsen ja nuoren kohdalla pitää katsoa tulevaisuuteen, antaa tehdä virheitä, tempuilla ja korjata käytöstä, muuttua ja kehittyä.
Kun hoitaja/ope pitää lasta ärsyttävänä ja hermostuu, siitä ei seura mitään hyvää - ei lapselle, eikä opelle. Ja on se nuorten ja teinien virnuilu paljon haastavampaa.
 
[QUOTE="joo";22565424]En ikinä ole ymmärtänyt näitä aikuisille ryttyileviä lapsia. Omamme eivät koskaan käyttäyisi huonosti vieraiden aikuisten läsnäollessa. Kotona sitten kiukutelkoot ja uhmailkoot, mutta onneksi hoidossa käyttäytyvät tosi hyvin =) Ihan kasvatuskysymhys.[/QUOTE]

Vaikka olisikin kasvatuskysymys, se ei ole lapsen syy. Monessa tapauksessa mitä "ärsyttävämpi" ja ongelmallisempi lapsi sitä heikommista lähtökohdista hän tulee. Se taas on todella väärin lasta kohtaan että häntä aina alunperinkin kotona kohdeltu huonosti, ymmärtämättömästi tai jopa julmasti ja se näkyy sitten lapsessa ja hänen käytöksessään ja saa muutkin aikuiset päiväkodissa, pihassa ja koulussa inhoamaan lasta.
Joskus lapsi uhmaa päiväkodissa tai koulussa, koska hän ei yksinkertaisesti uskalla tehdä sitä kotonaan. Kotona on niin pelottavaa ja ahdistavaa, että lapsi pääsee purkamaan tunteitaan vain kodin ulkopuolella.
 
[QUOTE="hoitsu";22565275]Lapsen käytös kertoo aina jostain. Itse olen töissä psykiatrisessa lastensuojelulaitoksessa ja voin rehellisesti sanoa, että pidän kaikista meidän lapsista. Heillä on paljon problematiikkaa ja todella vaikeat perhesuhteet. Se ei ole lapsen syy, että vanhemmat ei osaa käyttäytyä. Kyllähän se näkyy lapsissa. Kun oppii ymmärtämään mistä erilaiset käytöstavat johtuu, pääsee minusta yli sen ärsyynytmisen.[/QUOTE]

Ei nämä asiat nyt ihan noin yksioikoisia ole. Kyllä me ainakin osaamme käyttäytyä, vaikka yksi lapsistamme ei osaakaan.
 
Kun on pitkään jossain ryhmässä, kyllä siinä alkaa näkee kaikissa lapsissa niitä mukavia juttuja, vaikka oliskin käytökseltään ärsyttävä. En mä kyllä sanoisi etten pitäisi jostain lapsesta. Ja koskaan ne "huonot kasvatusmenetelmät" ym. ei ole lapsen vika. Mutta toisten lasten kanssa luonnollisestikin menee yksiin paremmin. Haastavampaa on se, ettei ala lellimään ketään sen takia.
 

Similar threads

Yhteistyössä