Teettekö te muut töitä anoppilassa? Siis siivousta yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miehen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oidipus:
No meidän anoppila on 600km päässä joten kun sinne mennään ollaan yleensä useampi yö. Minua ahdista myös kun anopppini olettaa ja ihan suoraan käskyttää että leipoisitko sitä ja tätä ja tuota, kävisitkö kaupassa ja ostaisit sitä ja tätä ja tuota (ja ei anna rahaa vaan omillani pitää ostaa, olemme miehen kanssa opiskelijoita molemmat). Kyllä minä yleensä teen mitä käsketään, siivoankin oma-aloitteisesti monesti ja laitan silloin tällöin tiskit koneeseen ja siivoan keittiön. Toisaalta en kehtaisi olla siellä montaa yötä jos en edes kerran laittaisi tiskejä koneeseen..

Mutta jos anoppila olisi lähempänä että kävisimme vain päiväselti kylässä niin en todellakaan mitään tekisi!

...ei anna rahaa????!!!
Siis ei mulle tulis mieleenkään pyytää rahaa anopiltani, jos hän minua kaupassa pyytäis käymään!!!! :o

Meillä anoppilaan ja minunkin vanhempien luokse on 350km matka, eli kun siellä käydään, ollaan useampi yö ja kyllä, osallistun ruuanlaittoon, pyykinpesuun, imurointiin tai mihinkä vaan missä apua tarvitaan ja musta se on ihan itsestäänselvyys.

Meillä kaksi lasta ja sotkua saadaan aikaan, joten olis noloa vaan käydä kylässä ja laittaa koko mökki mullinmallin ja hävitä sitten paikalta :whistle:

Jos anoppi laittaa ruokaa, menen mielelläni auttamaan ja tarinoimaan ja vaihtamaan kuulumisia...

Mutta...mulla onkin ihana anoppi :D

Ei todellakaan kumpikaan mennä töitä tekemään, eikä meiltä ikinä sellaista kyselläkään. Saatamme auttaa joissakin asioissa, mutta ei todellakaan itse aleta siivoamaan tms. Olemme siis aina viikonlopun verran kerrallaan anoppilassa.

Lasten levittämät lelut kyllä korjataan kun ne itse sotketaankin. Kahvin jälkeen korjaan meidän käyttämät astiat tiskipöydälle. Muuta en tee, eihän meilläkään kukaan mun puolesta kotitöitä tee...

En tee anoppilassa juuri mitään. Yleensä tarjoudun auttamaan (tai en enää nykyään), mutta apu ei koskaan kelpaa. Aina vaan sanoo, että anna minä laitan, ei tarvitse. Ei siis halua keittiöönsä tai muutenkaan kotiinsa muita huseraamaan. Minusta anopilla on usein ihan suorastaan likaista ja paljon tekisi mieli esim. siivota tai edes imuroida (tosin imuri on ehkäpä noin 50-luvulta peräisin...), mutta en sellasia edes kehtaa ruveta ehdottelemaan. Joskus kun anoppi on poissa ja ollaan hänen asunnossaan kuitenkin yövytty, olen siellä imuroinut ja pessyt vähän keittiön pintoja ym.

Meille tullessaan anoppi haluaisi kamalasti tehdä kaikkea kotityötä, mutta minäkään en kyllä välitä hänestä touhuamassa keittiössämme. Monesti olen miettinyt mikä siinä onkin, etten haluaisi ottaa apua häneltä vastaan, kun taas esim. oma äitini keittiössäni ei minua ärsytä. Anoppi on tarjoutunut esim. pesemään ikkunamme, josta kieltäydyin kohteliaasti. Hän siihen, että enkö usko, että hän osaisi niitä pestä... No, ehkä siinä on joku juttu, että pitää näyttää anopille, että kyllä Minä jaksan ja osaan kotimme hoitaa...

En periaatteessa siivoa muiden koteja enkä myöskään oleta tai edes halua meillä vieraina olevien henkilöiden siivoavan. Mikäli varta vasten pyydetään apua järkevässä määrin autan mielelläni, kuten esim suurempien sukujuhlien aikana kaadan viiniä vieraille tai kerään kupit pois.
Vieraitten en tahdo siivoavan, koska kotini on ensinnäkin meidän paikkamme, jossa on meidän järjestyksemme ja toisekseen en itse tahdo alkaa siivota/tiskata vieraiden aikana vaan jätän enemmin sellaiset asiat odottamaan ja menen vieraitten kanssa muihin tiloihin seurustelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka77:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Kyllä minä siivoan/katan ruoka-/kahvipöytää, laitan kahvia, tiskaan yms. pientä.

Miksi?

Miksi ei?

Se on heidän koti ei minun? Olen siellä vieraana? Siivootko kun menet kaverille kylään? Siivooko sinun vieraat sinun taloasi kun tulevat kahville?

Hö, mulla kaverit lataa astiat tiskikoneeseen kahvittelujen päälle. MOni kaveri keittää itse kahvitkin kun tulee meille kylään. Tietävät mistä kaikki löytyy ja olen iloinen vain moisesta omatoimisuudesta! Samoin toimin minäkin samojen, pitkän linjan kavereideni luona käydessäni. Auttelen vaikka pöydän kattamisessa tai tiskien kanssa. Ja sama peli jos oon anoppilassa. Anoppikin osaa tehdä samoin meillä käydessä.

anoppi on joskus sanonut ku olen tarjonnut apua, et kyllä hän on tottunut tekemään omassa talossaan kaiken PISTE JA AAMEN!!!

meillä anoppi taas on tunkemassa joka paikkaan nokkineen ja olenkin sanonut et meillä minä teen kaiken...

mä en käy anoppilassa edes jääkaapilla hakemassa mitään, vaan pyydän aina, ettei tule sanomista...

No en tod.
Tilanne vois olla eri jos esim. kesällä asuttais josain maalla anoppilassa viikko tolkulla tms.
Mutta ei näin, kun asutaan molemmat kaupungissa n. 1,5km päässä toisistamme.

Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Alkuperäinen kirjoittaja oidipus:
No meidän anoppila on 600km päässä joten kun sinne mennään ollaan yleensä useampi yö. Minua ahdista myös kun anopppini olettaa ja ihan suoraan käskyttää että leipoisitko sitä ja tätä ja tuota, kävisitkö kaupassa ja ostaisit sitä ja tätä ja tuota (ja ei anna rahaa vaan omillani pitää ostaa, olemme miehen kanssa opiskelijoita molemmat). Kyllä minä yleensä teen mitä käsketään, siivoankin oma-aloitteisesti monesti ja laitan silloin tällöin tiskit koneeseen ja siivoan keittiön. Toisaalta en kehtaisi olla siellä montaa yötä jos en edes kerran laittaisi tiskejä koneeseen..

Mutta jos anoppila olisi lähempänä että kävisimme vain päiväselti kylässä niin en todellakaan mitään tekisi!

...ei anna rahaa????!!!
Siis ei mulle tulis mieleenkään pyytää rahaa anopiltani, jos hän minua kaupassa pyytäis käymään!!!! :o

Meillä anoppilaan ja minunkin vanhempien luokse on 350km matka, eli kun siellä käydään, ollaan useampi yö ja kyllä, osallistun ruuanlaittoon, pyykinpesuun, imurointiin tai mihinkä vaan missä apua tarvitaan ja musta se on ihan itsestäänselvyys.

Meillä kaksi lasta ja sotkua saadaan aikaan, joten olis noloa vaan käydä kylässä ja laittaa koko mökki mullinmallin ja hävitä sitten paikalta :whistle:

Jos anoppi laittaa ruokaa, menen mielelläni auttamaan ja tarinoimaan ja vaihtamaan kuulumisia...

Mutta...mulla onkin ihana anoppi :D

täh? Siis eikö tuon pitäisi mennä toisin päin? Jos asuu lähellä saa itsekin lastenhoitoapua ym. apua, niin eikö lähellä asuvan pitäisi ennemmin tehdä töitä?
Kaukana asuvat joutuvat selvitä arjesta yksin, ja se on raskasta. Puhumattakaan pitkät matkat, jotka ovat lapsille raskaita ja lisäksi taloudellisesti jo raskaita. Ja että vielä töihin?

Mielestäni asia menee ihan toisinpäin. Jos lähellä asuu ja käy puoli päivää, joutaa tehdä töitä.

En koskaan. Anoppi pitää kaiken niin järjestyksessä ja siistinä, että ei siellä ole mitään hommaa mihin tarttua :D Sitäpaitsi anoppi käskee aina ottaa kahvia ja käydä istumaan että voidaan vaan höpistä.

No en todellakaan tee. Käynkin tosi harvoin, vaikka ei ole mitään riitoja vaan ihan ok välit. En tykkäis itse jos joku alkais huushollata omassa kotonani..no tietysti oma äitikulta on poikkeus mut muuten :)

Ei mun anoppi anna tehdä mitään kotitöitä, kun ollaan siellä. Tosin ei koskaan olla yötä, koska asuvat n. 15km päässä. Ruoka on aina valmiina, kun mennään sinne ja koti tip top kunnossa. Ruuan jälkeen toki nostelen astioita tiskipöydälle sekä maitoja ym. jääkaappiin ja saatan pyykiä pöydä. Anoppi loukkaantuisi, jos alkaisin vaikkapa imuroimaan. Hän aina sanoo, että hänellä on aikaa... eläkkeellä kun on.

Samoja juttuja anoppi tekee meillä ollessaan.

Kyllä. Autan kotitöissä. Asumme mieheni kanssa samalla paikkakunnalla kun anoppi ja appi. Käyn anoppilassa aika usein (en nyt ihan joka päivä). Laitan tiskit, saatan tehdä ruokaa, leipoa, käyn kaupassa, (anoppi tietysti maksaa, joskus sanoo että osta teillekkin samalla) imuroin yms. ja ihan vapaaehtoisesti. On kiva auttaa. Ja anoppi tulee vastiksena meille auttamaan. Se on oikeastaan sellainen "perinne" täällä pohjanmaalla, siis että tehdään asioita yhdessä ns. kökäs :) eli ne tulee meille auttaan meitä ja me niitä. Keväisin jne. on pihakökkää ja muuta suurta työtä mitkä käy mukavasti porukalla...

Mä en nyt varsinaisesti tee kotitöitä siellä, mutta saatan auttaa kattamisessa, astioiden pois korjaamisessa yms. Siis sellaista pientä. Suuremmin en ala siivoamaan. Meillä oli tuota samaa silloin kun lapsi oli vauva, eli että anoppi halus olla vauvan kanssa ja mun olis pitänyt laittaa ruokaa, tyhentää/täyttää tiskaria yms. Jos hain vauvan syömään sain nyrpeitä katseita.

Nykyään en mene anoppilaan käymään kun pariksi tunniksi kerralla. Ei tarvi kenenkään olettaa tarjoiluja eikä tuu mitään urputusta mistään. Asutaan aika lähellä anoppilaa, joten sitä urputusta ja käskytystä miehelle tulee ihan tarpeeksi. Ja kyse on vähän päälle 50-v. ihmisistä ja oikein terveistä ja hyväkuntoisista.

^niin siis tosta vois luulla, että leivon ihan hulluna sille pakkaseen :D ei sentään... vaan siis ihan jotain pikkuhyvää kaffeelle... ja sen sellaista. Saatan paistaa lättyjä tms. vaikka koko porukalle. Meitä on joskus koolla isokin porukka kun kaikki miehen sisarukset on perheineen koolla. Kyllä siinä on jokaisen pakko osallistua kaikkeen touhuun tasapuolisesti. Kun ollaan minun kotona on samat kuviot sielläkin siivotaan ja sellaista. Mieskin osaa soppakauhaa heiluttaa ja tekee joskus ruokaa mun kanssa. Auttaa mielellään jos apua tarvitaan. Korjaa isäni kanssa autoa, vaihtaa renkaita tms. Samoinhan ne tekee sitten meilläkin molempien anopit ja apet. Meillä saa mennä kaapeille, keittää kahvia ja laittaa aamupalaa jos on aikaisemmin hereillä (esim. mun äiti herää aina kylässäkin 7 aamulla :) ) en pahastu jos keittiössä joku muukin häärää. Eipä anoppikaan pahastu tai mun oma äiti :) Miehen koti on mullekin kuin oma koti ja mua kohdellaan ihan samoin kuin omiakin tyttäriä. Samoin mun miestä taas sitten meillä kotona, eli ei me mitään vieraita olla vaan omaa väkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka77:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Kyllä minä siivoan/katan ruoka-/kahvipöytää, laitan kahvia, tiskaan yms. pientä.

Miksi?

Miksi ei?

Se on heidän koti ei minun? Olen siellä vieraana? Siivootko kun menet kaverille kylään? Siivooko sinun vieraat sinun taloasi kun tulevat kahville?

:laugh: :laugh: :laugh: Mina siivoan joka paikassa.. ehka joillekin on jopa ahdistavaa. En siis ala imuroimaan, mutta autan ruokien pois kerayksessa esim syonnin jalkeen, tiskaan, laitan astioita koneeseen, pyyhin tasoja, jarjestelen keittion tasoja hieman. En ala siis mitaan suursiivousta tekeen..

ja talleen siis omassa kotona, porukoilla, mummolassa, anoppilassa ja kavereilla...

Yhteistyössä