Teettekö te muut töitä anoppilassa? Siis siivousta yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miehen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miehen vaimo

Vieras
Olen saanut kuulla kautta rantain, että olen laiska paska ja mieheni on saanut kuulla, että "onpa sulla laiska akka"... -koska en tee töitä anoppilassa. Siis siivoa, tiskaa yms.

Minusta olisi mukava käydä anoppilassa ihan vaan kylässä. Niin kuin kylässä yleensä käydään; seurustellaan ja kahvitellaan jne. Mutta aina kun menemme mieheni kotiin, löytää hänen äitinsä pojalleen jotain tekemistä. Siis vierailumme aikana minä istun yksin (tai nykyään kaksin vauvamme kanssa) jossain sohvalla ja mieheni katoaa heti johonkin. Minusta se on ahdistavaa, epämukavaa ja ärsyttävää. Ja vielä ärsyttävämpää nyt, kun olen kuullut minua haukuttavan laiskaksi, kun en osallistu anoppilan töihin!

Emme niin kauhean usein vieraile mieheni kotona, tai ainakaan jää yökuntiin. Jos näin olisi, ymmärtäisin, että he haluavat minunkin tekevän osani talon töistä (siis jos jatkuvasti siellä "asuisin"). Mutta en ymmärrä miksi minun velvollisuuteni olisi oman taloudenhoitoni lisäksi tehdä vielä anoppilan kotityöt! Ihan ahdistaa mennä sinne, kun nyt tiedän heidän odottavan minun tarttuvan johonkin työhön. Ja siksipä en paljon siellä vierailekaan. Mieheni kyllä kulkee vähän väliä siellä tekemässä töitä.

Varsinkin nyt, kun meillä on pieni vauva, tuntuu oudolta, että he vaativat minua tekemään kotityönsä. Kai he olettavat, että saisivat rauhassa itse seurstella vauvan kanssa sillä aikaa kun minä raataisin.

Olen sanonut miehellenikin, että ahdistaa tämä tilananne. Mies ei osaa oiekin sanoa juuta eikä jaata.

Se, että olen mennyt naimisiin mieheni kanssa, ei mielestäni tarkoita sitä, että olisin lupautunut kotiorjaksi anoppilaan.

Miten teillä muilla? Teettekö anoppilassakin kotityöt??

Jos appiukko laittaa esim. ruokaa, nin sillon kyllä herkästi menen auttamaan ja tarjoudun kokkaamaan hänen puolesta. Mutta jos anoppi on maisemissa niin en tarjoudu. Hoitakoon itse oman keittiönsä. Tämä siksi, että a ) appiukko on sairas, ja ei jaksa dialyysihoidon jälkeen / hoidon jälkeisenä päivänä tehdä juurikaan mitään b )vaikka laittaisin anopille hanhenmaksapallerot ja kaviaarit pöytään, nin eihän se kelpaa hänelle, kuten ei mikään minun tekemä tai valitsema asia.

No meidän anoppila on 600km päässä joten kun sinne mennään ollaan yleensä useampi yö. Minua ahdista myös kun anopppini olettaa ja ihan suoraan käskyttää että leipoisitko sitä ja tätä ja tuota, kävisitkö kaupassa ja ostaisit sitä ja tätä ja tuota (ja ei anna rahaa vaan omillani pitää ostaa, olemme miehen kanssa opiskelijoita molemmat). Kyllä minä yleensä teen mitä käsketään, siivoankin oma-aloitteisesti monesti ja laitan silloin tällöin tiskit koneeseen ja siivoan keittiön. Toisaalta en kehtaisi olla siellä montaa yötä jos en edes kerran laittaisi tiskejä koneeseen..

Mutta jos anoppila olisi lähempänä että kävisimme vain päiväselti kylässä niin en todellakaan mitään tekisi!

Korjaan pöydän apuna ruokailun jälkeen, mutta muuten ei... Käydään harvoin kun asuvat kaukana, eikä anoppi mun antaisikaan silloin alkaa rehkimään :)

Mun vanhempien kotona tehdään, kannetaan puita tms., he on jo huonommassa kunnossa niin mielellään autetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Jos appiukko laittaa esim. ruokaa, nin sillon kyllä herkästi menen auttamaan ja tarjoudun kokkaamaan hänen puolesta. Mutta jos anoppi on maisemissa niin en tarjoudu. Hoitakoon itse oman keittiönsä. Tämä siksi, että a ) appiukko on sairas, ja ei jaksa dialyysihoidon jälkeen / hoidon jälkeisenä päivänä tehdä juurikaan mitään b )vaikka laittaisin anopille hanhenmaksapallerot ja kaviaarit pöytään, nin eihän se kelpaa hänelle, kuten ei mikään minun tekemä tai valitsema asia.

Juu, unohtui vielä kirjoittaa tuohon, että minäkin ymmärtäisin, jos anoppi ja appiukko olisivat vanhoja ja sairaita. Mutta kun ovat n.50v ja hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Niin en näe syytä, miksi minun pitäisi oman huushollini ja lapsen hoidon lisäksi tehdä vielä heilläkin kotityöt.

Lisättäköön vielä, että appiukko on sen verran "sairas", että on aika viinaan menevä... ja usein sen takia jotkut työt jää tekemättä ja mieheni joutuu sinne apuun...

En käy koskaan anoppilassa. En vois kuvitella siivoavani, anoppi on nääs sen verran siisti ihminen, etten keksis mitään siivottavakaan. Sisustaa voisin koko kämpän uusiks :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miehen vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Juu, unohtui vielä kirjoittaa tuohon, että minäkin ymmärtäisin, jos anoppi ja appiukko olisivat vanhoja ja sairaita. Mutta kun ovat n.50v ja hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Niin en näe syytä, miksi minun pitäisi oman huushollini ja lapsen hoidon lisäksi tehdä vielä heilläkin kotityöt.

Lisättäköön vielä, että appiukko on sen verran "sairas", että on aika viinaan menevä... ja usein sen takia jotkut työt jää tekemättä ja mieheni joutuu sinne apuun...

Ja vielä lisäys, että eihän anoppikaan tee meillä kotitöitä kun tulee kylään! Minä saan silloin kyllä passata.

mä korkeintaan nostan astiat pöydästä tiskipöydälle. en ala tiskikonetta täyttään tai muutenkaan siivoon. lelujakaan ei appivanhemmat anna kerätä kun sanovat aina että jättäkää vaan siihen. meidän poika on vasta 1v. mutta myöhemmin haluan kyllä opettaa että lelut kerätään vaikka ei olisikaan pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka77:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Kyllä minä siivoan/katan ruoka-/kahvipöytää, laitan kahvia, tiskaan yms. pientä.

Miksi?

Miksi ei?

Se on heidän koti ei minun? Olen siellä vieraana? Siivootko kun menet kaverille kylään? Siivooko sinun vieraat sinun taloasi kun tulevat kahville?

Oon mä kaverillakin siivonnut :)

Ex-poikaystäväni varoitteli minua etukäteen, että hänen äitinsä on sellainen, ettei tykkää, että hänen keittiöönsä mennään huushollaamaan. Tämä oli minulle oikeastaan helpotus, eipähän tarvinnut tehdä mitään :)

Ehkä siitä "jäi päälle" se tekemättömyys ja nykyisen anopin luona en edelleenkään osaa tehdä mitään, vaikka hän selvästi haluaisi minun tekevän; huokailee "voi kun pitäis se vielä keretä tehdä ja siellä käydä" yms. Annan rauhassa huokailla, minä olen vaan siellä kylässä :)

Kyllä minä siivoan/katan ruoka-/kahvipöytää, laitan kahvia, tiskaan yms. pientä.

Miksi?

Mä tekisin noita jo pelkästään sen takia et mun mielestä on epäkohteliasta istua perse levällään ja odottaa et kaikki kannetaan nenän eteen. Haluan olla anopilleni avuksi.
Jos ihan "vieraaseen" paikkaan menen kylään niin silloin en oma-aloitteisesti tee tuollaista, mutta voin kysyä että tarvitaanko jossain apua.
Ja ihan kohteliaisuus syistä.

No en todellakaan tee anopilla kotitöitä. Tai silloin kun ne asui vielä yhdessä apen kanssa ja me käytännössä asuttiin miehen kanssa siellä, niin mä kyllä tiskasin silloin tällöin. Aika uskomatonta, että ap:n pitäisi siivota vielä anopillaan, vaikka on pieni vauvakin, eikö se riitä että siivoaa kotona? :o

Meillä anoppi loukkaantuu, jos teen jotakin. Jos ollaan yön yli kylässä, niin sitten ehkä saan tehdä jotakin pientä esim. kattaa pöydän. Musta on joskus oikein vaikea vain istua ja seurustella, kun anoppi touhuaa koko ajan ympärillä kotiaskareita.

Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka77:

Miksi?

Miksi ei?

Se on heidän koti ei minun? Olen siellä vieraana? Siivootko kun menet kaverille kylään? Siivooko sinun vieraat sinun taloasi kun tulevat kahville?

No jos kaverilla on siivouspäivä niin siivoan kyllä apuna :D
Kyllä meilläkin vieraat saavat vapaasti siivota jos tahtovat, ei kai kukaan sitä ilkeyttään tee?

Alkuperäinen kirjoittaja Miehen vaimo:
Olen saanut kuulla kautta rantain, että olen laiska paska ja mieheni on saanut kuulla, että "onpa sulla laiska akka"... -koska en tee töitä anoppilassa. Siis siivoa, tiskaa yms.

------

Ja vielä ärsyttävämpää nyt, kun olen kuullut minua haukuttavan laiskaksi, kun en osallistu anoppilan töihin!

Saanko kysyä, mistä olet kuullut?

Yhteistyössä