J
jurristi harmaana
Vieras
Minä olen aikanaan -97 lähtenyt sh-koulutukseen, joka tuolloin vielä oli opistoasteen koulutus. Meitäkin kyllä muuten vielä löytyy pitemmän aikaa työelämästä, itsekin olen nippa nappa kolmekymppinen. Huvittavaa meillä oli se, että me olimme niin sanottu kokeiluryhmä: me teimme teoriajutut amk-tasoisesti, mutta harjoittelua meillä silti oli yhtä paljon kuin opistoasteella (myöhemmin aloittaneilla amk-ryhmillä oli ainakin muutama vuosi sitten vähemmän käytännön harjoittelua kuin opistoasteisilla oli eli opiskelusta tuli enemmän teoriapainotteista). Kaikesta tästä huolimatta emme luonnollisestikaan saaneet vielä amk-pätevyyttä, koska koulustamme tuli amk vasta seuraavan ryhmän aloittaessa. Ja kun itse hain töitä, mulle oli etua siitä, että tutkinto oli vielä opistoasteen tutkinto; työnantajat vetosivat juuri siihen, että meillä oli käytäntöä niin paljon enemmän kuin amk:sta valmistuvilla. Mä en tiedä, mikä nykytilanne tuon käytännön harjoittelun suhteen on eli jos joku tietää oikeasti, paljonko sitä harjoittelua on opistoasteeseen verrattuna, niin infotkaapa minuakin. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikkei asia minua enää koskekaan.
Noista hienoista titteleistä tuli muuten mieleen, että meidän ryhmä oli silloin niitä entisiä sisätauti-kirurgisia sairaanhoitajia vastaava ryhmä, mutta suuntautumisnimikkeemme oli muutettu tällaiseksi: " hoitotyö terveyden pitkäaikaisissa muutoksissa" ..siis oikeesti, olisi ollut nimikkeen tunku nimineulaan "pikkusen" hankalaa. Ja hankalaa oli selittää myös työnantajille, mikä musta tulee
...sanoinkin sitten vaan aina, että vastataan noita entisiä siskir-hoitajia.
Mä olen oikeastaan muutoin jo täysin turtunut tähän Tehy-keskusteluun, joten siihen en enää ota edes kantaa. Eikä se alaa vaihtaneena minua enää nyt "sillä lailla" kosketakaan, että pitäisi fanaattisesti tapella asiasta palstoilla päivästä toiseen. Toivottavasti nyt vaan joku kohtuus saataisiin säilymään tässä molemmin puolin...
Noista hienoista titteleistä tuli muuten mieleen, että meidän ryhmä oli silloin niitä entisiä sisätauti-kirurgisia sairaanhoitajia vastaava ryhmä, mutta suuntautumisnimikkeemme oli muutettu tällaiseksi: " hoitotyö terveyden pitkäaikaisissa muutoksissa" ..siis oikeesti, olisi ollut nimikkeen tunku nimineulaan "pikkusen" hankalaa. Ja hankalaa oli selittää myös työnantajille, mikä musta tulee
Mä olen oikeastaan muutoin jo täysin turtunut tähän Tehy-keskusteluun, joten siihen en enää ota edes kantaa. Eikä se alaa vaihtaneena minua enää nyt "sillä lailla" kosketakaan, että pitäisi fanaattisesti tapella asiasta palstoilla päivästä toiseen. Toivottavasti nyt vaan joku kohtuus saataisiin säilymään tässä molemmin puolin...