Terveellinen ruokavalio laihduttajalle auttakaa mua kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttifruttin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuttifruttin

Uusi jäsen
02.12.2012
3
0
1
Eli ongelmanpoikaseni on otsikon mukainen.
Ylipainoa on kertynyt runsaasti ja koin eilen illalla jonkinasteisen herätyksen telkkaria katsellessani :)
Eli, olen pudottanut painostani jo -15 kg ja vielä olisi rehellisesti sanottuna pudotettavaa ainakin n. 30 kg.
Tuon 15 kg pudotin laihdutusvalmisteilla, nutrilett ym. mutta nyt haluan terveellisen elämäntavan, en nopeaa painonpudotusta, en siis mitään pussikeittojauhelitkuja vaan ihan normaalin ja terveellisen ruokavalion.
Mutta tulee tässä; en osaa / tiedä miten ja kuinka paljon normaali ihminen syö :O Noloa mutta ikävä kyllä totta. Ruokaillessa annoskokoni on suuria, ollut niin kauan kuin muistan. Nyt 30v. olen oikeasti valmis muutokseen ja olen valmis tekemään työtä sen eteen. En haluaisi kuitenkaan millekään ravitsemusterapeutille heti lähteä ja ajattelin kirjautua tänne ja mietin että joku/jotkut varmaan osaisi minulle tapoja opettaa.
Eli millaisia annoksia normi-ihminen syö ja kuinka usein?
Millainen on normaali-ihmisen päivittäinen/viikottainen ruokavalio?
Haluaako joku tehdä minulle esimerkiksi viikon ruokalistan, sisältäen kaiken mitä päivittäisiin ruokailuihin kuuluu?
Hedelmiähän pitäisi syödä vissiin 5 päivässä ja myös kasviksia?
Pidän hedelmistä mutta kasvisrintamalla pysyttelisin jäävuorisalaatti-tomaatti-kurkku-akselilla koska niistä pidän.
Lihaa syön mutta ainoastaan naudanlihaa.
Sieniä, maksaa, muita sisäelimiä ja mereneläviä en, ainoastaan lohta ja seitiä kaloista.
Muita rajoituksia tai allergioita ei ole.

Huh. sainpas kirjoitettua tänne, koville se otti. Varsinkin tuon myöntäminen etten oikeasti tiedä miten paljon ja mitä normaalisti ihmiset syö. Uskokaa tai älkää mutta niin se on ja nolottaa.

Ruokapäiväkirjoja löytyy paljon googlettamalla.

Tässä vaikka yksi esimerkkipäivä:

Aamupala: lautasellinen kaurapuuroa veteen keitettynä, marjoja, mehukeittoa, kahvia maidolla.
Lounas: Puoli lautasellista salaattia/wokkivihanneksia/keitettyjä kasviksia, kananfile, lisukkeeksi esim. riisiä/perunaa/uunijuureksia/raejuustoa, lasi maitoa.
Välipala: purkki maitorahkaa, hedelmä.
Päivällinen: samaan tyyliin kuin lounas.
Iltapala: Jogurtti, hedelmä.

Rekisteröidy kiloklubiin, ilmaista, siellä se ehdottaa useampia ruokavaliovaihtoehtoja sulle sun oman tarpeen mukaisesti. Siellä on siis ihan koko päiän ruokailut minkä mukaan voit syödä, ja ne annoskoot näkee myös.

Mun vinkki on että laske vähän aikaa kaloreita, rupeat syömään noin 1800 kaloria päivässä, muutaman viikon kun lasket minkä verran kaloreita on missäkin niin opit laskemaan kalorit niin automaattisesti ettei niitä tarvitse kirjata enää myöhemmin. Käytät jotain kalorilaskuria avuksi. Huolehdit proteiinien saannista, maitrahkaa, lihaa ja kalaa.

[QUOTE="eee";27632130]Ruokapäiväkirjoja löytyy paljon googlettamalla.

Tässä vaikka yksi esimerkkipäivä:

Aamupala: lautasellinen kaurapuuroa veteen keitettynä, marjoja, mehukeittoa, kahvia maidolla.
Lounas: Puoli lautasellista salaattia/wokkivihanneksia/keitettyjä kasviksia, kananfile, lisukkeeksi esim. riisiä/perunaa/uunijuureksia/raejuustoa, lasi maitoa.
Välipala: purkki maitorahkaa, hedelmä.
Päivällinen: samaan tyyliin kuin lounas.
Iltapala: Jogurtti, hedelmä.[/QUOTE]

Luulisin,että näin syömällä nälkä on läsnä kaiken aikaa ja sehän ei laihdutusta edistä. Rasvat puuttuvat kokonaan.

[QUOTE="vieras";27632181]Luulisin,että näin syömällä nälkä on läsnä kaiken aikaa ja sehän ei laihdutusta edistä. Rasvat puuttuvat kokonaan.[/QUOTE]

Oikeassa olet, että hyviä rasvoja tuohon voisi lisätä. Wokkivihannekset, kanat ja muut paistetaan öljyssä. Pienen kourallisen pähkinöitä voisi joskus syödä välipalaksi.

Tuo oli tuollainen perus raakilerunko, aika matalakalorinen sellainen. Itse syön pitkälti tuon mukaisesti, ja peruskulutukseni kun on 1400 kcal pintaan, ei rasvoja voi ylen määrin lisätä.

Vielä lisävinkkejä: mun perusruokavalioon kuuluvat kiinteänä osana nämä jutut, näitä löytyy aina jääkaapista. Vähäkaloriset mehukeitot puuron ja rahkan makeuttamiseksi, kananmunat - keitä tai paista, rajoita keltuaisten määrää, rasvaton maitorahka pitää hyvin nälkää, aina kaapissa porkkanoita, purkka ja kirsikkatomaatteja napostelunhimoon, maustamatonta jogurttia, pakkasessa aina marjoja, samoin wokkivihanneksia ja valmiiksi paistettuja kanafileitä joista saa nopean aterian, rasvatonta raejuustoa, tuoreita hedelmiä ja vihanneksia...

go fat go ruokavalio, siinä on ruokavalio mikä laihduttaa ja perusrunko kunnon syömiselle. nälkä on toki aluksi aina kun pienentää ruoka-annoksia, muta mahalaukku pienenee nopeesti.
toi jutan dieetti toimii ja siinä on kaikki tarvttava. toki ei tarvi vetää patukkaa tms vaan voit korvata sen jollain vastaavalla välipalalla, missä ois mahd. paljon sama määrä hh ja prot. ja rekistöidy ihmeessä kiloklubiin, siellä saat laskettua kalorit jne. mutta se ei kerro mitä pitää syödä.

Yhteistyössä