Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
En minä muuta tähän sano kuin että mä kummastelen joskus neuvolan kommentteja siitä, ettei syömisiä tarvitse seurata, jos painokäyrä on lievästi nousussa. Eikö olisi helpompi siinä vaiheessa yrittää korjata ruokailutottumuksia ja asiaa selvittää, kuin vasta sitten, kun painokäyrä on selvästi yläkanttiin?
no enpä sano muuta ku et painokäyrä ei tosiaankaan ole nousussa vaan laskussa.. eli on ollut vauvasta asti pitkä ja vankkarakenteinen =) ja mua harmittaa sun nimimerkki suunnattomasti, koska sen pitäisi olla Iamaweasel!!!! :kieh:
Juu minä tarkoitinkin noin yleisellä tasolla, en just teidän tapauksesta puhunut

Äläkä sä mun nimimerkkiäni murehdi, mä kirjoitan sen just niinku itte haluan

no mutta toki, jos käyrä on noususuunnassa niin äkkiä neuvolasta varmasti huomautetaankin.. =)
No ei kyllä näin aina mene, valitettavasti. Kun siitähän ei saa sanoa, ettei kukaan vaan loukkaannu

meinaatko mua? enhän mä tässä oo loukkaantunut ja tosiaan, ei se täti voi sanoa noin meille, kun se ei pidä edes paikkansa

en mä nyt valheita neuvolan tädiltä halua kuunnella.. ja tosiaan, saahan mun lasta haukkua lihavaksi ihan vapaasti, ei siinä mitään... sehän on tosi sivistynyttä ja kaunista käytöstä, ikinä en itse kenenkään lapsesta sanoisi, että onpa kauhea pontso, tai toisinpäin, hirveä luukasa!!
No en en edelleenkään puhu sinusta ja sun lapsesta, koska mä en teitä tunne enkä teidän systeemeistä tiedä, yleisellä tasolla vaan edelleen

Vaan kun eräskin tuttu perhe on ruokailutottumuksiltaan vähän "hukassa", ylipainoa on ja lapsen painokäyrä hieman nousussa, neuvolasta sanotaan, että ei tää nyt hälyyttävää oo, pöh. Näin kuitattiin taas se, ettei ruokailuun tarvitse vielä kiinnittää huomiota. Mietin vain, kuinkahan yleistä se on, ettei neuvolasta sitten oteta mitenkään kantaa? Mulla ei ole tapana arvostella ja haukkua lasten ylipainoa, vaan kunhan tässä nyt kerroin oman kantani asiaan ja sen mitä olen huomannu ja huolissani oon joistakin lapsista tai niiden vanhemmista, kun aina ei itse huomaa sitä totuutta. Ei tuo nimitteleminen ketään auta ja minusta tässäkin ketjussa on tosi typeriä ja ala-arvoisia kommentteja tullut.
no niinpä on tullut.. ja tosiaan, ymmärrän jos joku siitä loukkaantuukin, eihän kiva ole tuollaista lapsesta kuulla.. mutta uskoisin, että terveydenhoitohenkilökunta osaa ilmaista asian niin, että vanhemmat ymmärtävät oman ja lapsen parhaan =)
Osaavat varmasti, mutta varmaan muutama ikävä poikkeuskin löytyy. Mä vaan ihmettelen sitä, että kun painokäyrä lähtee nousuun, miksei siihen puututa jo aikaisessa vaiheessa, vaan odotetaan, että tilanne pahenee. Tietenkin useissa tapauksissa se korjaantuu itsestään ajan kanssa eikä lasta mihinkään dieetille laitetakaan koskaan, mutta sellaista tietynlaista valistusta ja asioiden kyselyä ruokailutottumuksista ja muista pitäisi selvittää jo aikaisessa vaiheessa, onko mitään korjattavaa jossain.
Mä tiedän, että omasta lapsesta se ikävä palaute on tosi vaikea ottaa vastaan, mä koen sitä usein kun oma lapsi sairastaa. Kun kuulen, että hän ei osaa sitä mitä pitäisi jo osata tms. niin kyllä se tuntuu pahalta, mutta siinä tilanteessa ei auta muu, kuin miettiä mitä voisin tehdä itse paremmin. Tai kun kuopuksen kasvukäyrät menevät hieman alaspäin, mitä voin tehdä paremmin ja ottaa vinkkejä vastaan.. Neuvolan tehtävä on ottaa näihin kantaa, meidän neuvolassa näin onneksi tehdäänkin