o josin minusta se exä on vähän sekopää muutenkin. miehen siskon mukaan se on todella kateellinen mulle kun sain sen lapsen isän kans vauvan ja se on huhupuheiden mukaan aika vmäinen akka muutenkin haluaa aina kaikille vaikeuksia.
Tuota noin. Totta kai on kateellinen, voitko sitä hänelle viaksi lukea? Etkö itse olisi hänen tilanteessaan?
Taidatte nyt olla kateellisia ja mustasukkaisia molemmin puolin, koska mitä elvistelemistä siinä on, että olet mennyt lisääntymään miehen kanssa noin pian sen jälkeen, kun hän on puolihylännyt esikoisensa(?) Kyllä se on suurimpia raivon ja petetyksi tulemisen aiheita ihmiskunnassa, että isä jättää lapsensa äidin noin pian ja samantien ryntää kylvöpuuhiin toisaalle. Lisäksi mies on nyt pettänyt sinun luottamuksesi jättämällä keskustelematta kanssasi asiasta, ja uudelleen jättämällä sinut huomiotta pienen vauvan kanssa.
Voi olla, että miehellä oli oikeus ottaa lapsi luokseen näissä oloissa (ei minun mielestä ilman muita painavia syitä), mutta olisi ollut syytä kertoa asiasta sinulle etukäteen. Ei voi olettaa pienen vauvan äidin reagoivan kovin rationaalisesti, jos ei edes anneta miettimisaikaa. Mutta samaten kuin biologian huomioiminen puolustaa sinua tässä kiistassa, niin biologia selittää myös eksän raivon. Hänellä on yhtäläinen oikeus lentää seinille tässä tilanteessa.
Mutta nyt olisi välien siivoamisen aika, ja jokaisen olisi hyvä myöntää mokanneensa jossain määrin. Sinä ehkä mokasit vähiten, lähinnä nyt ihmettelen leuhkanylpeää myötätunnottomuuttasi eksän menetyksen suhteen. Yrittäisit miettiä asioita hänen kannaltaan etkä riemuitsisi hänen vioistaan.
Paras tapa saada miehen luottamus pitäisi olla, jos hän näkee sinun kohtelevan esikoistaan hyvin (minkä kai teitkin). Kunnioituksen saamiseksi sinun täytyy pystyä selittämään hänelle, mitkä sinun oikeutesi tässä tilanteessa olisivat. Mutta jos suhtaudut halveksien eksään, sinun oikeutesi ovat yhtälailla uhattuina. Uhanalaisiksi itsensä kokevat ihmiset eivät toisilleen paljon myötätuntoa jakele, mutta sitä olisi syytä nyt opetella tekemään. Muuten kärsii sinun lapsesi niin kuin myös kolmevuotias.