Okei kiitti hyvistä vastauksista, mä kirjotan noita ylös, niin voin sit aina lukee jos mulle tulee sellanen tarvis.
Mut halusin vastauksen kyllä nyt siihen, et kuinka TODENNÄKÖISTÄ on että niihin kiusaajiin törmää enää siellä Oulussa muuton jälkeen?
Siis sinulla on suurikin todennäköisyys jossakin elämänvaiheessa törmätä kiusaajiisi Oulussa, koska he saattavat vierailla siellä tai jopa muuttaa asumaan sinne. Ihmiset matkustelee ja muuttaa monta kertaa elämänsä aikana ja sä et voi sitä estää.
Mutta miten ajattelet kun näet ne Oulun kaduilla? Onko reaktiosi
"Voi ei, nyt tuo on seurannut mua tänne, on selvittänyt että missä asun ja missä liikun, missä opiskelen, ja se meinaa viettää loppuelämänsä mua vainoten. Mulkaisikin niin ilkeästi. "
vai
"Jaaha, pitipä törmätä tuohon kiusaajaan, mulkaisipa taas niin ilkeästi. No, onneksi hänellä on oma elämänsä ja minulla minun, mun ei tarvitse enää välittää hänestä/heistä eikä hänkään välitä enää minusta."
Ensimmäinen kertoo vainoharhaisuudesta, jälkimmäinen on terveen ihmisen ajattelutapa. En sano etteikö tuossa tokassa reaktiossa voisi olla terveelläkin ihmisellä vielä enemmän ahdistusta ja ärsyyntymistä, kiusaamista ei ole kenenkään helppo unohtaa, mutta missään tapauksessa tuohon ekaan ajattelutapaan ei pidä mennä.
Sä olet tehnyt nuorena virheitä, varattujen kanssa flirttailu on varmaan semmoinen asia mikä on ehkä eniten herättänyt närää muissa tytöissä, vaikka kiusaaminen taas oli väärin heiltä.
Mutta, mitä sitten? Melkein jokainen on sössinyt asioitaan nuorena. Joku on vetänyt vaikka huumeita, näpistellyt, harjoittanut ilkivaltaa ja on lojunut putkassa harva se viikonloppu. Lähes kukaan ei ole nuorena kovin järkevä.
Sun pitää nyt ajatella että "se oli silloin, nyt on nyt. Tein virheitä mutta olen oppinut niistä."
Mä en määrittelisi ihmistä nuoruusajan käyttäytymisen mukaan, ja yleensä aikuiset, elämää nähneet ihmiset antavat nuoruuden töppäilyt aika hyvin anteeksi ja pistävät ne nuoruuden piikkiin. Jostain ihan mahdottomasta hulivilistä voi tulla hyvin vastuullinen aikuinen. Tiedän erään entisen linnakundin joka vietti nuoruutensa ties miten, mutta nyt on kunnanvaltuutettu.
Oulu on sen verran iso kaupunki, että pystyt piiloutumaan. Siis, en tarkoita että sun pitäisi kirjaimellisesti piiloutua kämppääsi ja istua siellä verhot ikkunoissa, vaan tuon kokoisessa kaupungissa pystyy luomaan verkostoja pienen joukon kesken, hengailemaan siinä piirissä ilman että koskaan tulee isommin kosketuksiin kiusaajiesi kanssa. Sulla on mahdollisuus luoda uusi elämä ilman sun häpeällistä menneisyyttäs. Ja sitten jos ja kun näet kiusaajiasi kadulla tai ne ammattinsa puitteissa palvelevat joskus sinua (en tiedä heidän ammattejaan mutta kuvitellaan nyt vaikka kaupan kassa, ensiavun hoitaja, verovirkailija tms.joihin on aika iso mahis törmätä) niin sulla on siinä vaiheessa jo turvallinen porukka sitä omaa väkeä, joka suojaa sua. Voit iloisesti morjenstaa vaan kiusaajiasi ja palata oman porukan pariin.
Ja, jos ihan kauheasti vielä seuraavat pari vuotta pelkäät, niin yksi väline ihmisten kanssa olemiseen: näytä kaikin tavoin ettet ole maineesi mukainen. En tarkoita että sun pitäisi joku säkki pistää päälle ja pitää tukkaa nutturalla, mutta varaat pahimmat roiskeläppähameet ja pitsikorsetit muille ja pukeudut nätisti ja nuorekkaasti, mutta hillitysti.
Sitten, kun tulee jonkun kanssa syvempää keskustelua ja juttelua sun menneisyydestä, niin käytä itseironiaa, eli naura itsellesi ennen kuin sulle nauretaan: "Nooh, tulihan sitä nuorena kaikkea tyhmää tehtyä ja töppäiltyä ja sain kuullakin siitä, mutta se on mennyttä aikaa. Kyllä sitä vaan itsekin ihmettelee kaikkia toilailuja, ei tulisi nyt mieleenkään niin tehdä."
Muista että aikuiset ovat aikuisia, ne eivät ole nuoria jotka näkevät asiat nenänvarren päähän. Aikuisuus on väljempää ja armollisempaa aikaa.
Aikuiset eivät alennu seuraamaan ketään ihmistä, ei kukaan niin idiootti ja lapsellinen ole.
Ja, toivottavasti menet juttelemaan sinne psykologille. Semmoinen voisi olla hyvä tuki nyt tässä siirtymävaiheessa.