Tiedättekö ketään jonka vauva on syntynyt viikolla 25-26 ja miten voi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huih

Vieras
Mun kaverin vauva syntyi tai on juuri syntymässä(on sairaalassa) ja mua kovasti huolestuttaa kun viikkoja on vasta 25 tai 26...:( synnytys on käynnissä eikä voi pysäyttää.Onko mitään mahdollisuuksia selvitä?

Kyllähän ne yleensä selviää, tietysti riippuen onko taustalla jotain sairautta sillä lapsella siis. OYS:ssa oli selvinnyt yksi 24 + risat viikolla syntynytkin. Meidän entisen naapurin lapsi syntyi 24+6 viikoilla eikä painanut kuin 460g eli tosi pieni niille viikoille, mutta selvisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Kyllähän ne yleensä selviää, tietysti riippuen onko taustalla jotain sairautta sillä lapsella siis. OYS:ssa oli selvinnyt yksi 24 + risat viikolla syntynytkin. Meidän entisen naapurin lapsi syntyi 24+6 viikoilla eikä painanut kuin 460g eli tosi pieni niille viikoille, mutta selvisi.

Ihana kuulla selviytymis tarinoita.Mä oon täällä ihan hännällisissä täissä ja rauhoton kun en toidä mitä sinne sairaalaan kuuluu!

Alkuperäinen kirjoittaja huih:
Alkuperäinen kirjoittaja himmeli:
24 viikolla 40-70% vauvoista selviää ja samoten niistä selvinneistä 40-70% on terveitä. viikolla 25 luvut on 50-80% ja 26 viikolla jo 80-90%

Mistä nää prosentit on??

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=66

minun serkkuni syntyi viikolla 27 ja on nyt 18v.mutta on pyörätuolissa, koska se tasapaino elin ei ollut tarpeeksi kehittynyt eikä hän pysty kävelemään. eli cp vamma hänellä taitaa olla, mutta muuten on normaali ja terve nuori nainen.

Mä just luin jutun odotuslehdestä, jossa oli keskoshoitaja Tyksistä. Hän kertoi että on kuullut 370 g painaneesta vauvasta joka oli selvinnyt ja että hänellä itsellä pienin selvinnyt hoidettava painoi 400 g.

Ei ollut tietoa viikoista, mutta vois kuvitella noista painoista ettei viikkoja kovinkaan paljoa voi olla kasassa.

Mun ex-työkaverin tyttären vauva oli syntyissään 500g, äiti kerkesi saada kortisonipiikit jotka kypsytti vauvan keuhkoja ja vauva ei tarvinnut kauaakaan avustusta hengitykseensä. Eli hällä meni kaikki hienosti

Alkuperäinen kirjoittaja hirveetä sanoo:
Mut kamala kuulla että näin hyvin selviää noin pieni ja abortin saa viikolle 24 asti.Menee oikeen kylmät väreet ja oksettaa.

herranen aika, ei kait aborttia siellä enää saa! Eikö se ole 12 vk asti. Jos on viikkoja 24 niin sehän on jo ihan "ihminen" kaikkineen!

Alkuperäinen kirjoittaja kauhistus:
Mut kamala kuulla että näin hyvin selviää noin pieni ja abortin saa viikolle 24 asti.Menee oikeen kylmät väreet ja oksettaa.

herranen aika, ei kait aborttia siellä enää saa! Eikö se ole 12 vk asti. Jos on viikkoja 24 niin sehän on jo ihan "ihminen" kaikkineen!

Minä en oo ihan varma, mutta käsittääkseni mun yks tuttu haki aborttia "myöhästyneesti" ja "joutui" synnyttämään sikiön/vauvan viikolla 22. Silloin kyllä tuntui pahalta ja en sitä ymmärtänyt...

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys-Rosalee:

Minä en oo ihan varma, mutta käsittääkseni mun yks tuttu haki aborttia "myöhästyneesti" ja "joutui" synnyttämään sikiön/vauvan viikolla 22. Silloin kyllä tuntui pahalta ja en sitä ymmärtänyt...

niin eikös terveydellisistä syistä voi tuon abortin saada noillakin viikoilla? siis jos lapsen tai äidin tai molempien henki vaarassa ?

Kyllä abortin saa erityssyillä vielä viikolle 24.
Ja joo, kyllä ne vauvat saattaa elää silloin syntyessään ja jostain vielä joskus luin kuinka jotkut vauvat on niillä viikoilla niin vahvoja että eivät heti menehdykään niin niitä sitten joskus avitetaan siinä? siis ihan oikeesti, oliko tää suomessa edes? tälläsen joskus olin lukevinani...

Suomessa abortilla tarkoitetaan lainsäädännössä raskauden keinotekoista päättämistä ennen 20 raskausviikkoa sekä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO:n) luvalla sikiön vaikean poikkeavuuden perusteella suoritettua raskaudenkeskeytystä ennen 24 raskausviikkoa.[1]. Lääketieteessä termi abortti viittaa myös tahattomasti keskeytyneeseen raskauteen (spontaani abortti).[1].

juu viikolle 20 asti saa sosiaalisin syin ja viikolle 24 sikiön vamman perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

niin eikös terveydellisistä syistä voi tuon abortin saada noillakin viikoilla? siis jos lapsen tai äidin tai molempien henki vaarassa ?

Ei kyllä ollut kumpikaan vaarassa, sai muista syistä. Joita en kyllä tiedä, mutta ns. sosiaaliset syyt.

Yhteistyössä