Tiedoksi teille kaikille lasten pahoinpitelijöille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mun mielestä fyysiseen kuritukseen turvautuminen osoittaa huonoa vanhemmuutta. Noloakin se on: napero on psykologisesti vanhempaansa vahvempi, ja kun vanhemman keinot loppuu kesken niin sitten nipataan tai tukistetaan.
Piste.

eli suurin osa meidän vanhemmista ja heidän vanhemmistaan ovat huonoja vanhempia. kyllä minä vaan sanon että entisajan kurilla ja kunnioituksella on on kasvanut paljon kuuliaisempia lapsia, ja minulla on mielestäni mitä loistavimmat vanhemmat, siitä koivuniemen herrasta huolimatta.

Tosi kuuliaisia alkoholisteja, perheenhakkaajia, perheentappajia, pedofiileja, ja muuten vaan masentuneita, plus rikolliset päälle.

vai meinaatko että vasta nykynuorissa ja tulevissa nuorissa on tuon sortin kansalaisia? Ja siksi että ei kuriteta ruumiillisesti?

Oletko tullut ajatelleeksi että kaikki ne äidit ja isät jotka nykypäivänä pahoinpitelevät lastaan jollain tavalla, ovat saattaneet kokea pahoinpitelyä entisajan vanhemmilta ja siksi purkavat sitä nyt eteenpäin?

Mä en ymmärrä todella tuota pointtia että kyllä entisajan kurilla saatiin paremmin kasvatettua. Millä perusteella? Oletko tutkinut noiden lapsuudessa ruumiillisesti kuritettujen aikuisten mielentilaa?

kyllä se on niin, että se pieni tukkapölly ei ketään vahingoita, enemmän vahingoittaa joku henkinen juttu, kuten solvaaminen tai lapsen aliarvioiminen. mun vanhemmat harrasti tätä, ja mulla on ollu koko ikäni lhuono itsetunto sen takia.

Hmm... Mä olen pitänyt vanhanaikaisena tuota ruumiillista kuritusta. Meitä ei kotona lyöty eikä tukistettu, ja ihan normaaleja työssäkäyviä perheellisiä meistä on kasvanut. Ei ole tullut mieleenkään käyttää sellaisia keinoja myöskään omaan lapseen. En kai mä tukista omaa miestänikään vaikkei se aina tottele mua. Todella alistavaa käyttää ruumiillista kuritusta itseään heikommalle. Luulin että tästä kurituksesta on jo kasvettu pois, mut olin näköjään väärässä. Ei kai kouluissa enää lyödä karttakepillä sormille? vai onko se vaan oma vanhempi joka saa käyttää voimakenoja lapsiin?

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
kyllä se on niin, että se pieni tukkapölly ei ketään vahingoita, enemmän vahingoittaa joku henkinen juttu, kuten solvaaminen tai lapsen aliarvioiminen. mun vanhemmat harrasti tätä, ja mulla on ollu koko ikäni lhuono itsetunto sen takia.

Miksi on pakko harrastaa kumpaakaan???
Miksi pitää olla joku keino jolla alistaa lasta???

Luulisi sun olevan väkivaltaa vastaan kun olet sitä itsekin henkisesti lapsena kokenut.

Mä oon samaa mieltä. Itse en tule tukkapöllyä antamaan, mutta olen monta sellaista pienenä saanut. Olen erittäin täyspäinen, kunnollinen ja suoraselkäinen kansalainen, sillä vanhempani ovat antaneet myös syliä ja kauniita sanoja.

Alkuperäinen kirjoittaja sori vaan...:
Mun mielestä fyysiseen kuritukseen turvautuminen osoittaa huonoa vanhemmuutta. Noloakin se on: napero on psykologisesti vanhempaansa vahvempi, ja kun vanhemman keinot loppuu kesken niin sitten nipataan tai tukistetaan.
Piste.

eli suurin osa meidän vanhemmista ja heidän vanhemmistaan ovat huonoja vanhempia. kyllä minä vaan sanon että entisajan kurilla ja kunnioituksella on on kasvanut paljon kuuliaisempia lapsia, ja minulla on mielestäni mitä loistavimmat vanhemmat, siitä koivuniemen herrasta huolimatta.

Tosi kuuliaisia alkoholisteja, perheenhakkaajia, perheentappajia, pedofiileja, ja muuten vaan masentuneita, plus rikolliset päälle.

vai meinaatko että vasta nykynuorissa ja tulevissa nuorissa on tuon sortin kansalaisia? Ja siksi että ei kuriteta ruumiillisesti?

Oletko tullut ajatelleeksi että kaikki ne äidit ja isät jotka nykypäivänä pahoinpitelevät lastaan jollain tavalla, ovat saattaneet kokea pahoinpitelyä entisajan vanhemmilta ja siksi purkavat sitä nyt eteenpäin?

Mä en ymmärrä todella tuota pointtia että kyllä entisajan kurilla saatiin paremmin kasvatettua. Millä perusteella? Oletko tutkinut noiden lapsuudessa ruumiillisesti kuritettujen aikuisten mielentilaa?

ja eikö kaikkia näitä ongelma ihmisiä tule koko ajan vaan enemmän ja enemmän lisää.. piekseminen ja luunappi on ihan perkeleen kaukana toisistaan. mä olen turpaani saanut (en kotona) ja jos isä luunapin otsaan nipsautti niin on sillä aika vissi ero. aresti ja jäähy on myös kyseenalaisia rangaistuskeinoja jos niikseen tulee. mun mielestä entisaikaan on vanhempien kunnioitus, ylipäänsä muiden ihmisten kunnioitus ollut paljon parempaa kuin nykyään. tai ehkä ne jotka ovat pienenä saaneet tukkapöllyn ja kokeneet sen tehokkaaksi tavaksi toistavat sitä omilla lapsillaan.

Piste.

Kommentoin tähän, että sekä minä, että mieheni olemme saaneet osaksemme fyysistä kuritusta pieninä ja meidän mielentilassa ei ole mitään vikaa. Myös monet ystäväni ovat saaneet selkäänsä pieninä ja ovat oikein hyväsydämisiä, rehellisiä ja ihania ihmisiä. Eli ei meitä ainakaan sillä ole pilattu.
(ja en, en edelleenkään itse moista kuitenkaan harrasta)

images

naiset naiset,rauhottukaas vähäsen..ei tarvii tukkanuottasille ryhtyä.
(asioista saa ja pitää keskustella mutta maltillisesti )

Mikä TARKKAAN ottaen on ruumiillista kuritusta? B) Siinä on takuulla sävyero, kättelyssäkin. Jos oikein pilkkutarkkoja ollaan, onhan sitten joku väkevä sylissä pitäminenkin, holding, pahoinpitelyä. Siinä pidetään lasta väkisin aloillaan/rajoitetaan oman kehon käyttö/kulkuoikeutta. Ja voidaan joutua käyttämään voimaa, jos on riehuvasta lapsesta kyse..... Mutta jos toimenpiteellä on hieno nimi, niin....

HUOH.....

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Mikä TARKKAAN ottaen on ruumiillista kuritusta? B) Siinä on takuulla sävyero, kättelyssäkin. Jos oikein pilkkutarkkoja ollaan, onhan sitten joku väkevä sylissä pitäminenkin, holding, pahoinpitelyä. Siinä pidetään lasta väkisin aloillaan/rajoitetaan oman kehon käyttö/kulkuoikeutta. Ja voidaan joutua käyttämään voimaa, jos on riehuvasta lapsesta kyse..... Mutta jos toimenpiteellä on hieno nimi, niin....

HUOH.....

Osuva huomio.

En malta olla sanomatta, että kasvoin perheessä, jossa ei käytetty fyysistä eikä henkistä väkivaltaa, mutta kasvatettiin muuten :). Kaikki olemme tavallisia, mielestäni inhimillisiä ihmisiä ja kunnioita suuresti vanhempiani. Omat lapset olen kasvattanut samaan tapaan ja hyvin toimii. Kunnioittavat auktoriteetteja, mutta osaavat ajatella tarvittaessa itse, huomioivat muita jne. Ja uskon, että he nyt nuorina, tulevina aikuisina, myös kasvattavat mahdolliset omat lapsensa samaan tyyliin :). Vanhanaikaisesti rajoilla ja rakkaudella.

Piste.

ja eikö kaikkia näitä ongelma ihmisiä tule koko ajan vaan enemmän ja enemmän lisää.. piekseminen ja luunappi on ihan perkeleen kaukana toisistaan. mä olen turpaani saanut (en kotona) ja jos isä luunapin otsaan nipsautti niin on sillä aika vissi ero. aresti ja jäähy on myös kyseenalaisia rangaistuskeinoja jos niikseen tulee. mun mielestä entisaikaan on vanhempien kunnioitus, ylipäänsä muiden ihmisten kunnioitus ollut paljon parempaa kuin nykyään. tai ehkä ne jotka ovat pienenä saaneet tukkapöllyn ja kokeneet sen tehokkaaksi tavaksi toistavat sitä omilla lapsillaan.

Ongelmaihmisiä tulle lisää tai ongelmaihmisten julkitulo lisääntyy, en tiedä kummasta on kyse, eikä voi kovinkaan moni tietää. Kumpi tahansa, se ei takuulla johdu siitä että nykyään ruumiillinen kuritus on kielletty ja sitä ei harrasteta yhtä paljon (ainakaan julkisesti) kuin ennen vanhaan.

Siksi ihmettelenkin tuota kantaa, enkä usko että kosaan tulen ymmärtämään miksi nykyongelmia yhdistetään ruumiillisen kurituksen puuteeseen.

varsinkkan kun kukaan ei oikeasti osaa perustella miksi sitä lasta pitää satuttaa. Miksei voi olla muita rangaistuskeinoja, käyttämättä henkistä tai ruumiillista väkivaltaa.

voinko kysyä, te, jotka nipistätte, tukistatte, läpsitte tms lapsianne rangaistukseksi, käytättekö tällaisia keinoja aikuisiinkin? entäpä koulussa, hyväksyttekö jos siellä käytettäisiin näitä keinoja?

En nyt ota sen kummemmin kantaa tuohon tukistamisen pahuuteen, kysyn vaan mielenkiinnosta et miten te joiden mielestä pitää riittää " henkinen yliote" lapsiin, saatte vaikka vajaa kaksvuotiaan joka juoksee jo kovaa mutta ei vielä omaa laajaa sanavarastoa uskomaan ettei autotielle juosta pihasta?

Pidätte sylissä pari vuotta aina ulkona ollessa eli lapsi sais leikkiä vasta kun ymmärtää kiellot ja perustelut?
En itse pidä fyysistä kurittamista tarpeellisena "vaarattomissa erimielisyyksissä" mutta muutamaa tällaista tielle juoksentelijaa kauhulla seuranneena mietin et olisiko se tukkapölly kuitenkin parempi siinä tilanteessa kuin äidin monimutkainen selitys vaarallisuudesta, selitys jolla ei ole vaikutusta koska lapsi ei siitä mitään ymmärrä.. >(Itse olisin mielummin tukistettuna hengissä kuin tukistamattomana kuollut auton alle!)

enpä usko että se lapsi siitä tukistamisesta oppii sen paremmin olemaan juoksematta tielle. Itse olen käyttänyt ääntä ja pitänyt muksun sen verran lähellä ettei tuollaiseen vaaratilanteeseen pääse, että ehdin napata kiinni ja kieltää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En malta olla sanomatta, että kasvoin perheessä, jossa ei käytetty fyysistä eikä henkistä väkivaltaa, mutta kasvatettiin muuten :). Kaikki olemme tavallisia, mielestäni inhimillisiä ihmisiä ja kunnioita suuresti vanhempiani. Omat lapset olen kasvattanut samaan tapaan ja hyvin toimii. Kunnioittavat auktoriteetteja, mutta osaavat ajatella tarvittaessa itse, huomioivat muita jne. Ja uskon, että he nyt nuorina, tulevina aikuisina, myös kasvattavat mahdolliset omat lapsensa samaan tyyliin :). Vanhanaikaisesti rajoilla ja rakkaudella.

Samoin.
Olen "joutunut" keskustelemaan ja kuuntelemaan "moraalisaarnoja" yhden jos toisenkin kerran jälkeen. Varsinkin isäni on aina jaksanut selittää ja jankata ja pyytää minua myös osallistumaan keskusteluun ja perustelemaan kantani.

Olen oppinut kunnioittamaan ihmisiä jo pienestä, olen oppinut ajattelemaan asioita myös toisen kantilta. Olen oppinut myös sen että liian sinisilmäinen ei kannata olla.

Olen oppinut kaiken hyvän, moraalin, ym ym juuri siksi että kanssani on jaksettu paseutua asioihin ja ongelmiin ja minuun on kiinnitetty huomiota.

Enkä ole täydellinen ihminen, en sitä sano, mutta moraalinen puoli on mielestäni ihan kunnossa.

Olen jopa oppinut kunnioittamaan, tervehtimään vanhempia ihmisä erityisesti, pitämän ovia auki ym ym tosi nuoresta, ja silti en ole kenenkään kynnysmatto (niin kuin nykyään pelätään että tulee sellainen jos liian ystävälliseksi kasvattaa).

Ja siis ihan täysin ilman ruumiillista kuritusta.

Ei se tukkapölly kivaltakaan voi tuntua. Ihminen, joka on lapselle kaikkein rakkain ja tärkein, vahingoittaa tahallaan...
Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin joko tukkapölly tai sitten henkinen väkivalta (solvaaminen, uhkailu, jne). Parempia vaihtoehtoja kuin kumpikaan noista.

Huh huh taasko tämä otettiin esille. Eipä kukaan ole seuraamassa mitä kenenki perheessä tapahtuu. Mä tänään annoin viimeksi pienen luunapin pojan 2-v otsaan ku alko tahalleen leikkiin jogurtilla ja nakkeli pitkin pöytään. Se heittely loppu heti siihen. Kyllä tehos. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:

HUOH.....

Jos joku asiasta mitään ymmärtämätön, olisi minun ja esikoisen painimatseja katsonut, kun kaverilla "hieman" veti mustiin, olisi sossun puhelimet soineet.

Yhteistyössä