Tohtoriksi väittely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja weballergy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis ihan se väitöstilaisuus vai karonkka myös?

Väitös on jakkupuku-tilaisuus, me saatiin päälle vielä kahvia.
Karonkassa (musta kolttu maahan asti) sukulaiset on ihan sivuosassa, muuta juuri tehty kuin syötiin (siis muut hoitavat puhumisen - ja sitä piisaa). Sit oli vielä jatkot...

Itse väitöstilaisuudessa (joka on päivällä) vaan istutaan ja kuunnellaan (eikä tajuat mitään :whistle: ). Sinne voi tulla arkivaatteissakin, mutta ns. kutsutuilla pukukoodi on musta. Illalla olevan juhlan luonteesta päättää väittelijä itse. Promootio on sitten asia erikseen, niitä ei ole joka vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Siis ihan se väitöstilaisuus vai karonkka myös?

Väitös on jakkupuku-tilaisuus, me saatiin päälle vielä kahvia.
Karonkassa sukulaiset on ihan sivuosassa, muuta juuri tehty kuin syötiin (siis muut hoitavat puhumisen - ja sitä piisaa). Sit oli vielä jatkot...

No en minä tiiä...
Mikä karonkka? Nevö höörd. Ei taida tuo fiksuus olla sukuvika :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Itse väitöstilaisuudessa (joka on päivällä) vaan istutaan ja kuunnellaan (eikä tajuat mitään :whistle: ). Sinne voi tulla arkivaatteissakin, mutta ns. kutsutuilla pukukoodi on musta. Illalla olevan juhlan luonteesta päättää väittelijä itse. Promootio on sitten asia erikseen, niitä ei ole joka vuosi.

Ketä on ns. kutsutut?
Mikä promootio?

Kauheesti uusia sivistyssanoja :D

Karonkka on se illalla oleva juhla, johon kutsutaan lähinnä siihen työhön liittyvät ihmiset, proffat ja kollega sen semmoiset. Jos tilaa jää voi kutsua lähisukulaisia. Päivällinen ja virallisia puheita. (näin siis siinä ainoassa jossa olen ollut) Niin ja sinne siis ihan tuli (hieano) kutsukortti, ei sinne voi vaan mennä.
Väitöstilaisuudet on julkisia, niihin saa kuka tahansa mennä.
Mulla oli siskon väitöksessä musta jakkupuku. J mä jopa ymmärsin hyvähkön osan aiheesta, vaikka en oo yliopistoa nähny ku ulkopuolelta!

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Meillä kans, mut vasta parin vuoden sisään. Aikasintaan vuoden päästä. Miehen systeri väittelee.

Mun sisko väittelee.
Proffa oli soittanu, että sulla on tyttö sellanen gradu näpeissäs, että he haluavat siitä väitöskirjan. Ko. asiaa ei olla tutkittu juurikaan suomessa.

Yleensä sukulaisia ja kavereita pyydetään paikalle. Sinne saattaa tulla myös kesken työpäivän joku kuuntelemaan kiinnostavaa aihetta. He eivät tietenkään ole hommanneet pukua.

Mun veljeni karonkassa oli nimenomaan kaverit ja viihde "pääosassa", onneksi.

Promootiosta http://fi.wikipedia.org/wiki/Promootio

Alkuperäinen kirjoittaja maisteri:
Yleensä kestää vähintään 4 vuotta, kun alkaa jatkaa maisterista tohtoriksi - onko siskosi väikkäri jo pitkällä vai aloitteleeko vasta nyt?

Täh?
Sisko on saanut nyt gradun valmiiks, eikä ole vielä väitöskirjaa aloittanut.
Kestää neljä vuotta? Onko siinä jotain opintoja vielä välissä?
Itse en siskon kanssa oo vielä jutellu, äitini tänään vaan mainitsi asiasta.
Apurahoja hakee, ne ilmeisesti päätetään syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Yleensä kestää vähintään 4 vuotta, kun alkaa jatkaa maisterista tohtoriksi - onko siskosi väikkäri jo pitkällä vai aloitteleeko vasta nyt?

Täh?

Miltä alalta on? Tiedekunnissakin on eroja aika paljon.

Meilläkin on tulossa joku väitöstilaisuus ja mietin ihan samaa, että mitä hittoa sellaseen laitetaan päälle?! :o :D
Ja en mäkään tuosta karonkastakaan tiedä mitään... :whistle: *Ihan pihalla tuollaisista väittelyistä*

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Meilläkin on tulossa joku väitöstilaisuus ja mietin ihan samaa, että mitä hittoa sellaseen laitetaan päälle?! :o :D
Ja en mäkään tuosta karonkastakaan tiedä mitään... :whistle: *Ihan pihalla tuollaisista väittelyistä*

No niinpä!
En minä osaa väitellä ku miehen kanssa... :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Miltä alalta on? Tiedekunnissakin on eroja aika paljon.

Filosofian maisteri siitä tulee... Onko se ala?
:ashamed:

Pääaineina muistaakseni aate-ja oppihistoria. Voiskohan olla...?

Hyvin voi olla (eikä mitenkään omaa alaani). Mutta kyllä siinä väitöskirjassa yleensä useampi vuosi menee, tosin jotkuthan tekevät gradusta tosi laajan ja käyttävät sitten sitä hyväksi. Mutta harvinaista se on, että samana vuonna tekee gradun ja väittelee (toki mahdollista, tunnen ainakin yhden tapauksen).

Jatko-opinnot kuuluvat lisäksi kanssa, ainakin luonnontieteellisessä se on n. vuoden verran opintoja sen kirjan lisäksi.

No niinpä!
Sama :D Ja sit himpun verran täällä palstalla... :whistle: ;) :D

Mä mietin, että kai nää väittelijät saa jonkimoisen oheistuksen, että mitä sinne pitää päälle pistää ja sit tiedottavat meitä kutsuttuja? Ainakin toivoa sopii, sillä en mä ainakaan nyt tän palstan neuvojen mukaan sinne osaa pukeutua...

Jatko-opintoihin kuuluu väitöskirjan lisäksi myös muita opintoja. Usein suoritetaan myös lisensiaatin tutkinto ennen tohtorin tutkintoa. Kyllä tuollaisella humanistisella alalla varmaan menee jokunen vuosi, ennen kuin pääsette karonkkaa viettämään. Toivottavasti siskosi saa kuitenkin rahoituksen työlleen ja pääsee keskittymään siihen täysipainoisesti. Onnea matkaan =)

Hyvin voi olla (eikä mitenkään omaa alaani). Mutta kyllä siinä väitöskirjassa yleensä useampi vuosi menee, tosin jotkuthan tekevät gradusta tosi laajan ja käyttävät sitten sitä hyväksi. Mutta harvinaista se on, että samana vuonna tekee gradun ja väittelee (toki mahdollista, tunnen ainakin yhden tapauksen).

Jatko-opinnot kuuluvat lisäksi kanssa, ainakin luonnontieteellisessä se on n. vuoden verran opintoja sen kirjan lisäksi.

Niin, sen gradun pohjalta nimenomaan on väitöskirjaa tekemässä.
Ja tää proffa oli tosiaan halunnut, että heidän yliopistolleen tekisi tästä aiheesta sen. Saas nähdä miten homma etenee, täytyypä soitella sisterille ni saa vähän lisäinfoa asiasta :D

No niinpä!
Sama :D Ja sit himpun verran täällä palstalla... :whistle: ;) :D

Mä mietin, että kai nää väittelijät saa jonkimoisen oheistuksen, että mitä sinne pitää päälle pistää ja sit tiedottavat meitä kutsuttuja? Ainakin toivoa sopii, sillä en mä ainakaan nyt tän palstan neuvojen mukaan sinne osaa pukeutua...

Juu, se on aika pitkälle väittelijän päätettävissä, kuinka akateemiset ja viralliset juhlat tekee - toki myös laitosten ja tiedekuntien käytännöissä on eroja. Väitöstilaisuuteen yleisö pukeutuu yleensä himpun paremmin (tyyliin jakkupuku), mut voi tulla vaik farkuis - väittelijän, kustoksen ja vastaväittäjän pukeutuminen on tarkkaan säädeltyä. Myös karonkkoja on monenlaisia, niihin laitetaan kyllä sitten myös tarkka pukeutumiskoodi - eli onko oltava juhlapuku, kelpaako ns musta puku vai mitä. Ja vaikka akateeminen juhlapuku on musta, niin ei sitä kovin tiukasti monessa paikassa noudateta, eli hillityn värinen muukin puku on ok - mutta ei ehkä ihan kirkkaanpunaista tmv.

Oheista esim:
http://www.hallinto.oulu.fi/viestin/yliopistolaisille/neuvottohtoreille2001.htm

Niin, sen gradun pohjalta nimenomaan on väitöskirjaa tekemässä.
Ja tää proffa oli tosiaan halunnut, että heidän yliopistolleen tekisi tästä aiheesta sen. Saas nähdä miten homma etenee, täytyypä soitella sisterille ni saa vähän lisäinfoa asiasta :D

Luulen että ei ole kiire vielä hakea sitä lisäinfoa, tai sitten on todella uskomaton gradu... Eli väitöskirja on tosiaan laajuudeltaan 6x gradu mitatessa opintoviikkoina/pisteinä ja tosiaan yleensä kuuluu muitaki opintoja, jos ei ole jo lisensiaatti, niin kuin siskosi ei kuulunut olevan jos gradua on tehnyt. Eli menee nyt nopeassaki tapauksessa luultavimmin 2-3 vuotta, yleensä se 4v on jo hyvä saavutus...

Täh?

Niin, tosiaan tohtorin tutkinto tarkoittaa työmäärältään toista maisterin tutkintoa, siis jos ihan näinä opintopisteinä mitataan - tuo apurahojen haku tarkoittaa, että yrittävät löytää rahoitusta sen väitöskirjan tekemiselle. Ehkä äitisi on ymmärtänyt asian väärin, tai ainakin toivottavasti siskosi tietää mihin on ryhtymässä. Tarkoitan siis, että asia on ok - mikäli tutkimustyö tosiaan kiinnostaa, mutta mielestäni siihen ei ikinä pitäisi lähteä vain sen takia, että esim. ohjaaja sitä haluaa. Se vaatii paljon työtä ja motivaatiota, kannattaa myös miettiä miksi sen tekee ja mitä haluaa sen jälkeen tehdä. Ja varsinkaan apurahalla ei kannattaisi kovin pitkään sitä tehdä jo sosiaalietuuksien takia...

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Meillä kans, mut vasta parin vuoden sisään. Aikasintaan vuoden päästä. Miehen systeri väittelee.

Mun sisko väittelee.
Proffa oli soittanu, että sulla on tyttö sellanen gradu näpeissäs, että he haluavat siitä väitöskirjan. Ko. asiaa ei olla tutkittu juurikaan suomessa.

Miehen sisko tekee väikkäriä Jyväskylän yliopistossa, liikuntatieteistä. Aihetta en tiedä. Aina välillä antaa väliaikatietoja, niinkuin juur joku aika takaisin kun oli vihdoin varmistunut apurahan saanti.
Hän on sellate aika "pilkuntarkka" nuorinainen, vasta 27 vuotiaskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Viime vuonna väitellyt:
Niin, tosiaan tohtorin tutkinto tarkoittaa työmäärältään toista maisterin tutkintoa, siis jos ihan näinä opintopisteinä mitataan - tuo apurahojen haku tarkoittaa, että yrittävät löytää rahoitusta sen väitöskirjan tekemiselle. Ehkä äitisi on ymmärtänyt asian väärin, tai ainakin toivottavasti siskosi tietää mihin on ryhtymässä. Tarkoitan siis, että asia on ok - mikäli tutkimustyö tosiaan kiinnostaa, mutta mielestäni siihen ei ikinä pitäisi lähteä vain sen takia, että esim. ohjaaja sitä haluaa. Se vaatii paljon työtä ja motivaatiota, kannattaa myös miettiä miksi sen tekee ja mitä haluaa sen jälkeen tehdä. Ja varsinkaan apurahalla ei kannattaisi kovin pitkään sitä tehdä jo sosiaalietuuksien takia...

No silläpä justiin sanoin, että täytyy soitella siskolle että saan lisäinfoa asiasta. Kyllä se varmaan aikamoinen kannustus on, jos kehoitetaan tekemään väitöskirja aiheesta, jota pitäisi julkaista maailmanlaajuisesti ainakin lehtiartikkeleissa.

Ja uskon, että siskoni kyllä tietää mihin on ryhtymässä. Mikäli häntä yhtään tunnen.

Tuolla ylempänähän joku mainitsikin, että mahdollista on tehdä gradu ja väitöskirja jopa samana vuonna. Mutta tulen toki kertomaan kun tiedän asiasta lisää :)

[

Tuolla ylempänähän joku mainitsikin, että mahdollista on tehdä gradu ja väitöskirja jopa samana vuonna. Mutta tulen toki kertomaan kun tiedän asiasta lisää :)

No se minun tuntemani tapaus oli vähän poikkeus, hän alkoi tehdä väitöskirjaansa jo ekana opiskeluvuonna, ja sitten opinnot vähän venyi. Hän sattui väittelemään ennen kuin hän valmistui maisteriksi, samana vuonna kuitenkin kummatkin.

Ainakin luonnontieteellisissä tiedekunnissa niitä osajulkaisuja vaaditaan 3-5, ja kyllähän niiden väkertämisessä menee aikaa. Ja siihen päälle kirjan kirjoittaminen ja jatko-opinnot, tieteelliset kokoukset ja sen sellaiset.

Yhteistyössä