Toimeentulo asiaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen

Vieras
Kuvioni on aika monimutkainen, mutta koetan selvittää sen mahdollisimman lyhyesti ja ymmärrettävästi, olkaa niin ystävällisiä ja lukekaa. Ja jos olet ollut vastaavanlaisessa tilanteessa niin arvostan hyvin paljon neuvoja ja tukea :(!

Eli aloitin nyt syksyllä toisenasteen opinnot, alalla joka on todella lähellä sydäntäni. (Valmistuin edelliseen ammattiin vuosia sitten, ja alan työt eivät voisi minua vähempää enää kiinnostaa. En jaksa olla kaikkia iltoja/viikonloppuja/pyhiä enää töissä. Olen kulunut loppuun, en kestä ainuttakaan työvuoroa vaikka todella koetin..)

Määräaikainen työsuhteeni päättyi ja minulla oli vaihtoehtoina jäädä työttömäksi työnhakijaksi, ansiosidonnaiselle taikka kouluttautua uudelleen. Valitsin tietysti jälkimmäisen.

Minulla on lapsi ja meillä on välimatkaa toistasataa kilometriä, näen lastani viikonloppuisin ja tarvitsen autoa liikkumiseen.

Sain asuntolapaikan ensi kevääseen saakka, asuminen on siis ilmaista, mutta asuntolaan ei saa tuoda vieraita :(. Minulla on omistuasunto ex-puolisoni kanssa toisella paikkakunnalla ja olemme tapelleet jo puoli vuotta hänen tyhjien lupaustensa takia asunnon myymisestä, hänen on pitänyt ostaa asunto pois minulta mutta mitään ei tapahdu. Saimme kuitenkin sovittua, että en maksa itse enää lainaa vaan hän hoitaa sen.

Sain KELAn päätöksen opintotuesta, joka on 245e/kk. Lainahakemukseni hylättiin, sillä nordea irtisanoi minun edellisen opintolainan jouluna 2006 2päivää myöhästyneen koronmaksun takia. (Unohdin tyystin koko korkojen menon päivämäärän ja olin siirtänyt liian myöhään nordean tilille rahaa. Käyttötilini kun on muualla.) Olen sen jälkeen maksanut lainaa takaisin KELAan kuukausittan takaisin. Minulla ei ole luottotiedoissa mitään merkintöjä..

Vielä..

En käsitä miten saatan tulla toimeen/opiskella/nähdä lastani, elää siis elämääni ilman näitä jatkuvia taloushuolia.. Mistä ihmeestä saan apua! :(... Minulla ei ole mahdollisuutta tänä vuonna saada toimeentulotukea koska veronpalautukseni on suuret (Mikä on hyvä, saan laskupinoani edes vähän pienemmäksi ja sen jälkeen opintotuki riittäisi pakollisiin laskuihin, mutta ei muuhun elämiseen..)

Mitä ihmettä minä nyt teen!

No ei sulla varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa opiskelu tai ottaa korkeakorkoista lainaa ellei valtio sulle enää lainaa takaa. Mikset mennyt työkkärin kautta opiskelemaan, saisit paljon paremmat päivärahat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei sulla varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa opiskelu tai ottaa korkeakorkoista lainaa ellei valtio sulle enää lainaa takaa. Mikset mennyt työkkärin kautta opiskelemaan, saisit paljon paremmat päivärahat.

MIKSI MIKSI JA MIKSI?? Tämä auttoi minua millä tavalla? Korkeakorkoista lainaa ihmiselle jolla ei ole tuloja? Olen nyt suuresti hämmästynyt. Työkkäri tuskin kouluttaa ketään tälle alalle, ei ole ikinä kouluttanut eikä tule kouluttamaan. Kiitos, kaunis.

...että miksi lapsi on isällään? siis onko hän yh vai miten vanhemmuus on jaettu? onko isä "koti-isä"? jos ei, niin jos lapsi olisi sinulla, saisitko sitten enemmän tukia joilla kuitenkin pärjäisitte? lapsi olisi tietysti päivät hoidossa mutta asumisjärjestelyt ym varmasti järjestyisivät sitten toisella tavalla jos lapsi olisi sinulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Ööh, kyllähän sä saat toimeentulotukea siihen asti että veronpalautukset tulevat ainakin, eihän ne ennakkoon sossussa laske tulevia tuloja.

Ai saanko? Ai kuinka ihana kuulla! Minä aattelin, että ne laskee jotenki! En ole ikinä joutunut sieltä mitään hakemaan.. Minkähänlaista avustusta sieltä mahdollisesti saisi? Autohan ei ilmeisesti kuulu toimeentulotuen piiriin.. :(

ei sosku voi etukäteen rokottaa veronpalautuksista. vai onko sieltä niin sulle sanottu? joulukuussa et ehkä saa toimeentulotukea, mutta kyllä muuten. perusosa on kuitenkin vajaa 400 e...

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen:
Ööh, kyllähän sä saat toimeentulotukea siihen asti että veronpalautukset tulevat ainakin, eihän ne ennakkoon sossussa laske tulevia tuloja.

Ai saanko? Ai kuinka ihana kuulla! Minä aattelin, että ne laskee jotenki! En ole ikinä joutunut sieltä mitään hakemaan.. Minkähänlaista avustusta sieltä mahdollisesti saisi? Autohan ei ilmeisesti kuulu toimeentulotuen piiriin.. :(

Ei kannata ajatella vaan mennä soskuun juttelemaan ja kysymään että miten voisit saada apua. sieltä saat faktoja. heti maanantaina sinne hop hop! :)

Alkuperäinen kirjoittaja sitä vain...:
...että miksi lapsi on isällään? siis onko hän yh vai miten vanhemmuus on jaettu? onko isä "koti-isä"? jos ei, niin jos lapsi olisi sinulla, saisitko sitten enemmän tukia joilla kuitenkin pärjäisitte? lapsi olisi tietysti päivät hoidossa mutta asumisjärjestelyt ym varmasti järjestyisivät sitten toisella tavalla jos lapsi olisi sinulla.

Yhteishuoltajuus, lapsi vielä hetken tarhaikäinen. Erosimme ajat sitten ja lapsi asui ensin minulla samalla paikkakunnalla. Muuttoni myötä päätimme, että lapsi jää asumaan tutulle paikkakunnalle jossa oli ennestään tutut kuviot/ympäristö/kaverit/isovanhemmat. Nyt vietämme aikaa lapsen kanssa hänen isänsä luona viikonloppuisin, lomilla menemme minun isovanhempien luo. Asuntoon luultavasti mahdollisuus heti tammikuussa.

Tylyä kai sitten, mutta sellaista se on opiskelijan elämä. Ei opintoraha riitä elämiseen, joten lisäksi pitää joko ottaa lainaa tai käydä töissä. Onhan se raskasta opiskella täyspäiväisesti ja käydä ohessa töissä, mutta niin suurin osa opiskelijoista elää. Jos olet työkyvytön loppuunpalamisen vuoksi voit varmaan saada sairaspäivärahaa, tai jos olet työkykyinen niin sitten täytynee vain reipastua ja hakea töitä. Tai opiskella hitaammin niin jaksat tehdä töitäkin.

Ikävää ettet saa lainaa, mutta onhan tuo hyvin ymmärrettävää kun olet edellisenkin lainan sössinyt. Et nyt tykkää tästä kommentista, mutta onhan tuo asenteesi aika härski: Sun mielestä pitäisi saada autoonkin toimeentulotukea, koska haluat nähdä lastasi ja liikkua. Raha-asioitasi et ole sössinyt vaan ne johtuvat unohduksesta. Uusi ammatti pitää saada kun edellisessä kävi tylsäksi. Eksän kanssa taloutta ei sössitty vaan se on se ilkeä eksä... Lapsesi elatukseen et osallistu, mutta sulle pitäis maksaa yhteiskunnan auto, jotta saat treffata lastasi. Töihin et jaksa mennä, et sanojesi mukaan kestä ainuttakaan työvuoroa. Saat asua ilmaiseksi, mutta sekin on ankeaa kun siellä on sääntöjä. Täällä olet ilkeä niille, joiden antamat vastaukset eivät ole sulle mieliksi. Olisiko korkea aika aikuistua?

En tiedä kyllä maksaako ne autoilusta mitään, onhan siinä toki tuo lapsen tapaaminen kyseessä, mut taitavat laskea matkustusmuodon halvimman mukaan (eli junalla/bussilla) mutta onhan sekin jotain =)
Tulojesi ja hyväksyttyjen menojesi mukaan toimeentulotuki lasketaan, ei siihen ole oikein yleispätevää määrää, mutta se on laskettu, mitä pakollisten menojen mukaan sulle pitää jäädä, googleta toimeentulotuki+määrä+paikkakuntasi niin näkee mikä se määrä on.

Tylyä kai sitten, mutta sellaista se on opiskelijan elämä. Ei opintoraha riitä elämiseen, joten lisäksi pitää joko ottaa lainaa tai käydä töissä. Onhan se raskasta opiskella täyspäiväisesti ja käydä ohessa töissä, mutta niin suurin osa opiskelijoista elää. Jos olet työkyvytön loppuunpalamisen vuoksi voit varmaan saada sairaspäivärahaa, tai jos olet työkykyinen niin sitten täytynee vain reipastua ja hakea töitä. Tai opiskella hitaammin niin jaksat tehdä töitäkin.

Ikävää ettet saa lainaa, mutta onhan tuo hyvin ymmärrettävää kun olet edellisenkin lainan sössinyt. Et nyt tykkää tästä kommentista, mutta onhan tuo asenteesi aika härski: Sun mielestä pitäisi saada autoonkin toimeentulotukea, koska haluat nähdä lastasi ja liikkua. Raha-asioitasi et ole sössinyt vaan ne johtuvat unohduksesta. Uusi ammatti pitää saada kun edellisessä kävi tylsäksi. Eksän kanssa taloutta ei sössitty vaan se on se ilkeä eksä... Lapsesi elatukseen et osallistu, mutta sulle pitäis maksaa yhteiskunnan auto, jotta saat treffata lastasi. Töihin et jaksa mennä, et sanojesi mukaan kestä ainuttakaan työvuoroa. Saat asua ilmaiseksi, mutta sekin on ankeaa kun siellä on sääntöjä. Täällä olet ilkeä niille, joiden antamat vastaukset eivät ole sulle mieliksi. Olisiko korkea aika aikuistua?

:o Ei luoja, olet sairas

:laugh: Niinpä juuri. Kasvahan aikuiseksi ja lakkaa kitisemästä. Iso tyttö olet jo, aika hoitaa omat asiat kuntoon ja lakata nimittelemästä kunniallisia kansalaisia.

En tiedä kyllä maksaako ne autoilusta mitään, onhan siinä toki tuo lapsen tapaaminen kyseessä, mut taitavat laskea matkustusmuodon halvimman mukaan (eli junalla/bussilla) mutta onhan sekin jotain =)
Tulojesi ja hyväksyttyjen menojesi mukaan toimeentulotuki lasketaan, ei siihen ole oikein yleispätevää määrää, mutta se on laskettu, mitä pakollisten menojen mukaan sulle pitää jäädä, googleta toimeentulotuki+määrä+paikkakuntasi niin näkee mikä se määrä on.

Toki sopii julkisillakin matkustaminen. Tulee vaan sosiaalitoimelle kalliimmaksi kustantaa sellainen liikkuminen :).

Olen 30-vuotias joka on joutunut taistelemaan tässä elämässä hitusen enemmän kuin "normaalisti" olisi tarpeen (Tämä tuolle edelliselle.) Olen tehnyt AINA töitä ja joutunut kestämään kaikenlaista PASKAA muilta (Kuten taas nähtiin). Minua ei ole vanhemmat auttaneet ikipäivänä tulemaan toimeen, en ole sössinyt luottotietojani vaan olen sössinyt yhden VITUN eräpäivän ja siksi en saa lainaa. Kiiltääköhän se sädekehä sinun päässäsi, miksi pitää lannistaa lannistettua? Kuinka kommenttisi minua piti auttaa? Miten teet opiskelijana töitä joita EI OLE TARJOLLA vaikka niitä on kysytty!! HETI kuvittelit TIETÄVÄSI jopa työnhakupuolen... HohHoijaa, olisiko aika katsella sinne peiliin ja yrittää ITSE tosiaan tulla toimeen kaikista vastoinkäymisistä huolimatta? Nämä viimeiset vuodet on olleet vaikeita, monella tasolla. Pettymyksiä toisen perään.. Vittu miksi edes vaivauduin kysymään apua, haukkua, paskaa sataa niskaan. Vaikka minä yritän, olen yrittänyt ja minä en ole jaksanut, kevään itkin, olin masentunut, tein töitä, kaitsin lastani, itkin tätä paskaa minkä ex minulle teki... =)... Mutta senhän sinä tiedät myös paremmin.

Halusin tietää mitä ihmettä minun kannattaa nyt tehdä tässä tilanteessa kun pääni HAJOAA tähän paskaan!!!

:laugh: Niinpä juuri. Kasvahan aikuiseksi ja lakkaa kitisemästä. Iso tyttö olet jo, aika hoitaa omat asiat kuntoon ja lakata nimittelemästä kunniallisia kansalaisia.

Mulkku

KIITOS miljoonasti, teille asiallisille. Toivon kaikkea hyvää teidän elämään. On ollut todella vaikea ajatella mitään kun pari tuntia sitten sain luettua tuon päätöksen läpi..

Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta:

Mulkku

Siis sairas mulkku? Viittaatko kondyloomaan vai tippuriin? ;) Olet jo vähän liian iso tyttö huutelemaan perjantai-iltaisin ohikulkijoille alatyylisiä törkeyksiä.

Yhteistyössä