Toimeentulotuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei, nyt te ketkä sanotte että ei onnistu koska heillä on tonttia! Ei sossu todellakaan jätä toimeentulotukea myöntämättä YHDELLE kuukaudelle vaikka olisi kuinka paljon maata. Eri asia jos he jatkuvasti olisi tukea hakemassa. Sitten varmasti alettaisiin käskeä realisoimaan omaisuutta, mutta ei nyt tuossa tilanteessa!

Mutta sitä en kyllä ymmärrä miten kukaan kestää tuollaista toimintaa mieheltä. Onko teillä miehen kanssa muuten kaikki hyvin? Löytyykö rakkautta?

Eli jos mulla on vaikka osakkeita arvo-osuustilillä niin saan sossusta toimeentulotukea jos palkkatili on tyhjä, niinkö? Vai onko metsän omistaminen tässä asiassa jotenkin parempi että silloin saa toimeentulotukea?

En nyt ihan täysin ymmärrä tuota, ja jos ap on viime vuonna maksanut veroa 8000e niin on sitä palkkatuloakin ollut, jäikö mitään säästöön?

[QUOTE="vieraana";29514118]Eli jos mulla on vaikka osakkeita arvo-osuustilillä niin saan sossusta toimeentulotukea jos palkkatili on tyhjä, niinkö? Vai onko metsän omistaminen tässä asiassa jotenkin parempi että silloin saa toimeentulotukea?

En nyt ihan täysin ymmärrä tuota, ja jos ap on viime vuonna maksanut veroa 8000e niin on sitä palkkatuloakin ollut, jäikö mitään säästöön?[/QUOTE]

No en tiedä onko osakkeiden suhteen nihkeämpää meininkiä, voi hyvin olla. Mutta ei ne ihan oikeasti laita heti mitään peltoa tai metsää myymään! kokemusta on

[QUOTE="köyhä";29513891]Mihin sä ja sun perhe tarvii rahaa? Sitä paitsi. Mies ei ole enää töissä (työt loppu joulukuussa), ei saa rahaa mistään. Loppuu ne vähätkin rahat. Laskuja tulee melkein joka päivä. Ja EI, meillä ei ole maksutv-paketteja, ei tilata lehtiä, ei mitään "ylimäärästä", mutta eläminen maksaa.

Auton remonttiin meni yli tonni niistä joulukuun rahoista, laskuihin, ruokaankin.... Mitä mä teille selitän, ette usko kumminkaan. Ja auto on PAKKO olla. Kauppaan on esim. yli 15km. Mutta ihan järkeviin juttuihn, ei shoppailuun tms.[/QUOTE]

Ymmärrän, että on menoja. Mutta sitä en ihan oikeasti ymmärrä miksi miehesi on tuollainen jästipää? Miksei ajattele lapsia? MIKÄ oikeasti voi mennä sen yli ja olla tärkeämpää, että perheella olisi ruokaa ja lämmintä kotona? Miehelläsi ei todella ole kaikki hyvin, kun ei suostu yhtä (tai kahta) tiliotetta antamaan. Jotain hämärää tuossa nyt on.

On varmaan ajatellut, että töitä löytyy. Ja nitähän löytyykin, mutta ei se nyt tähän lähtöön auta. Kyllä kai meillä on rakkautta, tai jotain halua jatkaa yhdessä kuitenkin.

Tuosta maan/metsän myymisestä, ne on aikoinaan laitettu vakuudeksi lainoille, joilla tila ostettiin (yhtään mitään ei saatu ilmaiseksi, kaikesta piti maksaa käypä hinta). Toki niitä lainoja on maksettu poiskin, mutta edelleen sitä lainaa on, eli ei se taida niin vaan onnistua tuo myyminenkään.

Ja kyllä mulla viime vuodelta oli ihan normitulot, mutta säästöjä ei jäänyt. En ymmärtänyt elättää perhettä vedellä ja leivällä, kun en tiennyt, että työkuviot menee näin.

[QUOTE="köyhä";29514406]On varmaan ajatellut, että töitä löytyy. Ja nitähän löytyykin, mutta ei se nyt tähän lähtöön auta. Kyllä kai meillä on rakkautta, tai jotain halua jatkaa yhdessä kuitenkin.

Tuosta maan/metsän myymisestä, ne on aikoinaan laitettu vakuudeksi lainoille, joilla tila ostettiin (yhtään mitään ei saatu ilmaiseksi, kaikesta piti maksaa käypä hinta). Toki niitä lainoja on maksettu poiskin, mutta edelleen sitä lainaa on, eli ei se taida niin vaan onnistua tuo myyminenkään.

Ja kyllä mulla viime vuodelta oli ihan normitulot, mutta säästöjä ei jäänyt. En ymmärtänyt elättää perhettä vedellä ja leivällä, kun en tiennyt, että työkuviot menee näin.[/QUOTE]

Mites se puukauppa? Kun tosiaan usein maksavat osan heti kun sopimus allekirjoitettu ja loput kun hakkuu on suoritettu. Puukaupalla kun saa kuitenkin helposti realisoitua omaisuutta ilman että tarvitsee myydä maata pois. Saisitte nopeasti avun tilanteeseenne.

Onko teillä jotain muuta tavaraa mitä voisitte myydä, siltä varalta ettei toimeentulotukea vaikka myönnettäisi? Leffoja, musaa, pelejä, vaatteita, leluja, elektroniikkaa, kotuja, koriste-esineitä, mitä ikinä? Tuntuu että jokaisesta kodista löytyy kuitenkin jotain ylimääräistä mitä voisi myyntiin laittaa.

Irtaimiston ja muiden tavaroiden myyminen on aivan hemmetin huono idea mielestäni. Se auttaa kyllä hetkellisesti mutta ei pidemmällä tähtäimellä. Kaikkensahan sossut varmasti yrittävät ettei tarvitsisi toimeentulotukea myöntää mutta perustoimeentuloon on oikeus eli jos ei ole mistä nyhjäistä, ei heitteillekään voi ja saa lain mukaan ihmisiä jättää.

Hankala tilanne, mutta kuitenkin niin hetkellinen, etten oikein ymmärrä noin valtaisaa negatiivisuutta. Tulevaisuushan oli ihan valoisa, kun kummallekin töitä tiedossa, joten aina sen yhden kuukauden jotenkin sinnittelee.

Onko teidän pakko pitää koko talo lämpimänä? Lämmitysöljy teillä kuulostaa nyt olevan se akuutein tarve, joten säästäkää sitä kaikin keinoin. Pikasuihkut, ehkä jopa vaan vatipesut ja tosiaan osa talosta kylmäksi.

Koitat sopia maksuaikaa laskuihin, ja ehkä voisit niistä keikkahommistasi pyytää palkkaennakkoa. Ehkä saisit joltain sukulaisilta lainattua?

No todennäköisesti saatte toimeentulotukea ja huolet ratkeavat jo sillä, eikä edes mitään äärimmäisiä säästökonsteja tarvitse toteuttaa.

Eikö tällaset omaisuudenomistajat jotka joutuu pulaan edes joudu maksamaan takaisin niitä mahdollisia toimeentulotukiaan?

Nimittäin mua kyllä pännii että ite yrittää palkallaan elää ja suunnitella elämänsä niin ettei haukkaa liian isoja paloja pideltäväksi ja siis eipä tässä juuri omaisuutta kerry. Eikä sitte juuri ole verovähennyksiäkään. Ja mun maksamista veroista näille omistajaportaalle maksetaan toimeentulotukea kun ei niillä ole yhtään ajattelukykyä...

[QUOTE="voi elämä";29514776]Eikö tällaset omaisuudenomistajat jotka joutuu pulaan edes joudu maksamaan takaisin niitä mahdollisia toimeentulotukiaan?

Nimittäin mua kyllä pännii että ite yrittää palkallaan elää ja suunnitella elämänsä niin ettei haukkaa liian isoja paloja pideltäväksi ja siis eipä tässä juuri omaisuutta kerry. Eikä sitte juuri ole verovähennyksiäkään. Ja mun maksamista veroista näille omistajaportaalle maksetaan toimeentulotukea kun ei niillä ole yhtään ajattelukykyä...[/QUOTE]

Tukiaan? Koita nyt tajuta ettei mitään toimeentulotukia saa jos on omaisuutta!! Korkeintaan kuukaudeksi hätätilassa jos ei heti pysty realisoimaan omaisuutta. Ei todellakaan jatkuvasti!

Tukiaan? Koita nyt tajuta ettei mitään toimeentulotukia saa jos on omaisuutta!! Korkeintaan kuukaudeksi hätätilassa jos ei heti pysty realisoimaan omaisuutta. Ei todellakaan jatkuvasti!

No vaikka kuukaudeksi saisi jonkun avustuksen niin senkin saisi sitten maksaa takaisin. Koska aloittajan nimimerkki on harhauttava. Eihän tuo perhe köyhä ole, vaan tuloton ja ylivelkaantunut, siis liemessä. Köyhiä ovat ehkä vasta kun ovat myyneet mitä on ja maksaneet lainat pois ja laittaneet elämänsä järjestykseen - tai sitten voivat huomata etteivät ole köyhiä silloinkaan.

[QUOTE="voi elämä";29515091]No vaikka kuukaudeksi saisi jonkun avustuksen niin senkin saisi sitten maksaa takaisin. Koska aloittajan nimimerkki on harhauttava. Eihän tuo perhe köyhä ole, vaan tuloton ja ylivelkaantunut, siis liemessä. Köyhiä ovat ehkä vasta kun ovat myyneet mitä on ja maksaneet lainat pois ja laittaneet elämänsä järjestykseen - tai sitten voivat huomata etteivät ole köyhiä silloinkaan.[/QUOTE]

Jossain tilanteissa/kunnissa kai myönnetäänkin sossusta lainaa, olisko ollut nimityksellä sosiaalinen luotto tmv. Olisi hyvä vaihtoehto, jota voitaisiin mun mielestä myöntää useammin sen sijaan, että perhe jäisi ilman mitään apua (minkä vuoksi voi joutua rahavaikeuksiensa kanssa kierteeseen, ja myöhemmin päätyä sossun vakituiseksi asiakkaaksi), tai toisaalta saisi rahaa "ilmaiseksi" (en kadehdi tukien saajia, mutta esimerkiksi ap:nkin tapauksessa tuntuu vähän hassulta, että yhteiskunta elättäisi, kun omaisuutta kuitenkin on)

Eihän toimeentulotukea hakiessa tarvitse alkaa esimerkiksi omistamaansa asuntoa myymään -kyllä toimeentulotukea voi saada vaikka omistaisi asunnon/talon ja auton, maanomistuksesta en tiedä.

Tää tässä hommassa kusee just, että ikinä ei oo tarvinnut sossun luukulla käydä, maksaa helvetillistä veroa ja sitten sen kerran, kun sitä apua tarvitsisi, niin sitä ei heru. Pitää myydä koti, metsät ja itsensä.
Lisää verorahoja guggenheimiin sun muuhun paskaan, kyllä kyllä. Way to go suomi ja napoleonkompleksinen natsipaskahallitus.

Taisin just rajata talon etsinnästä tosiaankin pois öljylämmitetyt. Monessa on ilmoitettu kulutukseen 2500 litraa per vuosi -eihän sellanen voi millään riittää jos sitä noin paljon kuluu.

Meillä on 119 neliön öljylämmitteinen okt ja viimeiset kaksi vuotta meillä on mennyt öljyä 1500 litraa/ vuosi, joten ei kaikki öljylämmitteiset ole tuollaisia harakanpesiä kuin ap.n mörskä.

Eihän toimeentulotukea hakiessa tarvitse alkaa esimerkiksi omistamaansa asuntoa myymään -kyllä toimeentulotukea voi saada vaikka omistaisi asunnon/talon ja auton, maanomistuksesta en tiedä.

Joo omaa taloa ei tarvitse realisoida (jossa asuu) mutta metsät yms. kyllä pyydetään realisoimaan. Yleensä kai väliaikaisesti kuukaudeksi tai pariksi voi saada tukea ilman metsän realisointia sillä eihän se metsästä tullut rahakaan ole seuraavana päivänä tilillä vaan ensin se pitää saada myydyksi.
Mutta sitten selvästi sanotaan, että esim. seuraavan kuukauden toimeentulotuessa otetaan metsän arvo huomioon laskelmaa tehdessä.

[QUOTE="köyhä";29513891]Mihin sä ja sun perhe tarvii rahaa? Sitä paitsi. Mies ei ole enää töissä (työt loppu joulukuussa), ei saa rahaa mistään. Loppuu ne vähätkin rahat. Laskuja tulee melkein joka päivä. Ja EI, meillä ei ole maksutv-paketteja, ei tilata lehtiä, ei mitään "ylimäärästä", mutta eläminen maksaa.

Auton remonttiin meni yli tonni niistä joulukuun rahoista, laskuihin, ruokaankin.... Mitä mä teille selitän, ette usko kumminkaan. Ja auto on PAKKO olla. Kauppaan on esim. yli 15km. Mutta ihan järkeviin juttuihn, ei shoppailuun tms.[/QUOTE]

Jos miehen työt loppu joulukuussa, niin viimeinen palkka on tullut joulu-tammikuussa. Tämä tarkoittaa, että teillä on ollut käytossä molempien palkka, joten missäs ne loput rahat on vai onko miehen palkka ollut tasan tuon auton remonttikulun verran? Jos 4000e oli sun palkka joulukuussa ja se oli saman verran kuin joulu-tammikuun asumiskulut?

Ette te varmaan sieltä sossusta saisi sitä rahaa näillä tiedoilla.

No niin. Palstaraati on puhunut. Meille ei kuulu sossun tuki. Teille mun ei sentään tarvii tiliotteita toimittaa eikä menoselvityksiä tehdä. Fakta on se, että tällä hetkellä mä olen rahaton,eikä miehen(!) omaisuuden myyminen mua tästä pelasta. (esim. puukaupassa pitää olla oikean kokosta puuta, mistä maksetaan, pitää kilpailuttaa, että saa parhaan hinnan ja sit tehdä se sopimus, jonka jälkeen sais niitä ennakoita kysellä, tää koko ruljanssi ottaa aikansa) Kun on ostettu tila niin appiukko viimeseksi palveluksekseen hakuutti kaikki, mistä mitään maksettiin (niin kuvitelkaa, niitä on sellaisiakin vanhempia jotka ei jälkikasvua halua ajatella) me on sit istuteltu uutta eli taimikkoa se vielä on. Hakepuuta korkeintaan.

No, turhaan mä täällä selitän. Se on ok, että alkkiksia hyysätään, se on ok, että elämäntapatyöttömien elämä maksetaan, mutta meitä ei kuulu auttaa. Selvä. Kiitos!

[QUOTE="köyhä";29516316]No niin. Palstaraati on puhunut. Meille ei kuulu sossun tuki. Teille mun ei sentään tarvii tiliotteita toimittaa eikä menoselvityksiä tehdä. Fakta on se, että tällä hetkellä mä olen rahaton,eikä miehen(!) omaisuuden myyminen mua tästä pelasta. (esim. puukaupassa pitää olla oikean kokosta puuta, mistä maksetaan, pitää kilpailuttaa, että saa parhaan hinnan ja sit tehdä se sopimus, jonka jälkeen sais niitä ennakoita kysellä, tää koko ruljanssi ottaa aikansa) Kun on ostettu tila niin appiukko viimeseksi palveluksekseen hakuutti kaikki, mistä mitään maksettiin (niin kuvitelkaa, niitä on sellaisiakin vanhempia jotka ei jälkikasvua halua ajatella) me on sit istuteltu uutta eli taimikkoa se vielä on. Hakepuuta korkeintaan.

No, turhaan mä täällä selitän. Se on ok, että alkkiksia hyysätään, se on ok, että elämäntapatyöttömien elämä maksetaan, mutta meitä ei kuulu auttaa. Selvä. Kiitos![/QUOTE]
Palstaraati ei päätä, saatteko toimeentulotukea vai ette. Sinulle on vain koitetttu kertoa, miten sossu toimeentulotukiasioissa toimii. Vaikka sinä oletkin nyt rahaton, sossua kiinnostaa, onko taloutenne rahaton. Ja sitä varten sossu haluaa myös miehen tilitotteet. Hänellähän saattaa olla esim kenovoitto makaamassa tilillään ja silloin taloutenne ei ole rahaton, vaikka sinun tilisi olisi miinuksella. Sossua kiinnostaa myös, paljonko teille on tullut rahaa ja kuinka pitkään niillä olisi sossun hyväksymien menojen mukaan pitänyt pärjätä. Jos rahaa on tullut riittävästi, mutta mies on pelannut rahansa, niin sossun mielestä se on vain voi voi. Siinä tapauksessa saatat saada maksusitoumuksen ruokakauppaan, mutta et rahaa lämmityslaskun maksamiseen. Miehen kun olisi sossun mielestä pitänyt käyttää rahansa laskujen maksamiseen eikä pelaamiseen. Toivotaan kuitenkin, että saisit sossusta apua.

[QUOTE="vieras.";29516327]Palstaraati ei päätä, saatteko toimeentulotukea vai ette. Sinulle on vain koitetttu kertoa, miten sossu toimeentulotukiasioissa toimii. Vaikka sinä oletkin nyt rahaton, sossua kiinnostaa, onko taloutenne rahaton. Ja sitä varten sossu haluaa myös miehen tilitotteet. Hänellähän saattaa olla esim kenovoitto makaamassa tilillään ja silloin taloutenne ei ole rahaton, vaikka sinun tilisi olisi miinuksella. Sossua kiinnostaa myös, paljonko teille on tullut rahaa ja kuinka pitkään niillä olisi sossun hyväksymien menojen mukaan pitänyt pärjätä. Jos rahaa on tullut riittävästi, mutta mies on pelannut rahansa, niin sossun mielestä se on vain voi voi. Siinä tapauksessa saatat saada maksusitoumuksen ruokakauppaan, mutta et rahaa lämmityslaskun maksamiseen. Miehen kun olisi sossun mielestä pitänyt käyttää rahansa laskujen maksamiseen eikä pelaamiseen. Toivotaan kuitenkin, että saisit sossusta apua.[/QUOTE]

No periaatteessahan se näin menee. Mutta täytyy muistaa, että sosiaaliohjaajilla ja sosiaalityöntekijöillä on myös harkintavaltaa ja toisaalta noiden kautta ap:n mies voisi saada myös apua mahdolliseen peliongelmaan. Tai mitä nyt salaileekaan.

Mutta periaatteessahan se menee ihan lain mukaan niin, että jos on joulukuussa (joulukuun lopussa tai tammikuun alussa) saanut suuret rahat, eli teidän tapauksessa varmaan 4000-6000e, niin kyllä sillä olisi pitänyt pärjätä tammi-helmikuun ajan. Toimeentulotuessa on ihan laillista siirtää joulukuun laskelman ylijäämää kaksikin kuukautta jos se on suuri.

Mutta mitäs jos ap vain menisit sinne sossuun, siellähän ne kertoo miten teidän tapauksessa toimitaan. Kun ei me täällä voida tietää.

Hei AP, nyt lopetat sen itsesäälin ja alas vajoamisen! Täällä kuulee aina ilkeitä kommentteja, oli aihe mikä tahansa, mutta monet ovat myös kertoneet ihan faktoja siitä miten sossu toimii. Ja koska me ei olla sossuja, eikä me tiedetä miten teidän tulot ja menot on tarkalleenottaen muodostuneet, ei kukaan meistä voi sanoa että miten hommassa tulee käymään.

Mutta toivon että teillä sielä asiat järjestyy parhain päin! Onko sulla milloin se tapaaminen sielä sossussa? Tsemppiä! Kyllä asiat järjestyvät. Teillä on kuitenkin vain tuo yksi kuukausi nyt "selvittävänä" ja sen jälkeen jos pääsette töihin, ei tarvitse tälläisiä miettiä! Itse olen pari kertaa tt-tukea joutunut hakemaan ja tiedän, että se saattaa olla melkoista tunteiden myllerrystä ja paperisotaa. Mutta kyllä se siitä!

Yhteistyössä