Toinen lapsi ja uusi elämäntilanne aiheuttaa valtavaa haikeutta/surua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3+1 Ruusujen perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3+1 Ruusujen perhe

Vieras
Osaisikohan joku täällä auttaa.

Saimme ensimmäisen lapsemme melkein viisi vuotta sitten. Olimme tuolloin molemmat vielä opiskelijoita, asuttiin kaukana tukiverkoista, ikää 23/24 ja melko lyhyt aika yhteistä eloa takana (2 vuotta). Lapsi syntyi kesken opintojen, tosin toivottuna, ja asuimme vielä yksiössä, meiltä puuttui jopa sohva ja tv. Olin vuoden kotona, sitten lähdin jatkamaan koulua, ja elämä oli hyvin hyvin kiireistä: miehen lopputyö, minun viimeiset opiskeluvuodet, paljon tenttejä, ei ketään lastenhoitoapuna, erittäin aikataulutettua elämää. Ajattelimme, että opinnot on saatava päätökseen pian jotta pääsemme sitten jatkamaan elämää yhdessä. Mies oli työharjoittelun vuoksi arkiviikot poissa kotoa muutamia kuukausia ja sitten minä tein harjoittelujakson ja olin poissa 1,5-vuotiaan poikani luota muutamia arkipäiviä viikossa yhden kokonaisen kesän ajan.

Muistan noista kolmesta ja puolesta vuodesta lapsen syntymän jälkeen hyvin vähän. Naama oli täynnä finnejä ja stressi oli kovaa. Lapsen kanssa oli monia ihania hetkiä, mutta myös paljon ajan puutetta. Pahimpana muistan pari hyvin kylmää talvea, jolloin olimme pojan kanssa kaksin, siinä pienessä yksiössä, jossa ei ollut juuri edes moniakaan huonekaluja. Loikoilimme lattialla ja minä luin sivusilmällä tentteihin.

Tästä on nyt 4,5 vuotta aikaa ja meille syntyi puoli vuotta sitten toinen lapsi. Olemme muuttaneet isompaan asuntoon, meillä on auto ja asumme nyt minun kotipaikkakunnalla ja meillä on tukiverkkoja eli vanhempani ja pari tätiä.

Minusta tuntuu kuin jokin "kupla" olisi puhjennut ja olisimme saapuneet jonkilaiseen helppoon mutta niin erilaiseen arkeen. Kun kaivelemme nyt varastosta kuopukselle esikoisen tavaroita, tunnen joka päivä valtavaa haikeutta ja surua hetkistä, jotka ovat takanapäin. Puolivuotiaalle löysin eilen paitoja, jotka ostin esikoiselle - ja muistan mistä ne ostin, kuinka laskin rahoja että ne riittävät ja kuinka olin juuri tullut junalla työharjoittelusta enkä ollut nähnyt lasta kahteen yöhön ja kuinka juoksin kirjaimellisesti matkalaukun kanssa kotiovelle vesisateessa jotta näen hänet mahdollisimman pian. Katson kuvia tuolta ajalta ja se tuntuu niin kaukaiselta, toisaalta eihän siitä niin kauaa ole. Tuntuu kuin se olisi ollut jokin oma kuplansa joka on nyt poissa.

Koen luopumisen tuskaa ja toisaalta helpotusta siitä että kaikki on nyt myös hyvin. Näen neljän vuoden takaisissa kuvissa paljon nuoruuden rohkeutta, riskinottoa ja itseni niin kokemattomana, uuden edessä. Tuntuu hyvin haikealta samalla kun olen onnellinen kuinka hyvin asiat ovat. Miksi tällainen voi kuitenkin tuntua myös kipeältä?

Onko kellään ollut tällaista?

Helvetin paljon tekstiä, luin kolmeen kertaan enkä vieläkään ymmärrä että mistä helvetistä tässä nyt on kyse. Käytätkö kenties jotain vahvoja mielialalääkkeitä tai huumausaineita?

Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?;27154386:
Helvetin paljon tekstiä, luin kolmeen kertaan enkä vieläkään ymmärrä että mistä helvetistä tässä nyt on kyse. Käytätkö kenties jotain vahvoja mielialalääkkeitä tai huumausaineita?

Ihan terveitä täällä ollaan :)

Taitaa toi kakkonen vetänny jotai aineita jos ei saa selkeestä teksistä kiinni?

En voi samaistua tuohon, koska odotan vasta esikoista. Mutta tavallaan aina olen ollut sellainen, että mietin menneitä silleen haikaillen. Jotenki sitä osaa arvostaa mennyttä vasta kun se ON mennyttä. En tiedä, ehkä podet lievää masennusta?

ehkä oot tajunnut että nuoruus on ollutta ja mennyttä, kaikki ollaan menossa vaan kuolemaan päin.nuorena sitä jotenkin aattelee elävänsä ikuisesti ja kaikki on vielä edessä. veikkaisin ikäkriisiä.

Aina se esikoisen kanssa vietetty vauva-aika on erilaista ja ihanaa. Mutta nythän sinulla pitäisi olla kaiken järjen mukaan helpompaa ja muista vaan huomoida tarpeeksi esikoista niin hyvin menee. Tarkkaile kuitenkin itseäsi ettei synnytysmasennusta ole nousemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmilehmä;27154450:
ehkä oot tajunnut että nuoruus on ollutta ja mennyttä, kaikki ollaan menossa vaan kuolemaan päin.nuorena sitä jotenkin aattelee elävänsä ikuisesti ja kaikki on vielä edessä. veikkaisin ikäkriisiä.

Kiitos mimmilehmä-nim.

Uskon että tämä tunne on monen asian summa. Ja kyllä, esikoisen syntymän liitän jollakin lailla "nuoruuteeni", koska olin vielä mieheni kanssa vastarakastunut ja opiskeluelämässä. Tämä voisi olla siis sitäkin.

Tuolta sen pitääkin tuntua. Kaksi ihanaa lasta joille haluat antaa vain parasta. Eri elämäntilanteissa olet antanut sitä parasta mitä sillä hetkellä on ollut tarjolla. Esikoisesi ei ole menettänyt mitään, hän saa nyt kaiken muun lisäksi ihanan pienemmän sisaruksen itselleen - joku toinen ei olisi enää sitä hänelle suonut tiukkojen aikojen jälkeen.
Älä turhaan tunne haikeutta, lapsi tarvitsee kaikkein eniten rakkautta. Nauti lapsistasi ja anna nyt esikoiselle huomiota ja aikaasi, koska sinun ei tarvitse enää jokaista vauvalta liikenevää hetkeä opiskella.

Tuolta sen pitääkin tuntua. Kaksi ihanaa lasta joille haluat antaa vain parasta. Eri elämäntilanteissa olet antanut sitä parasta mitä sillä hetkellä on ollut tarjolla. Esikoisesi ei ole menettänyt mitään, hän saa nyt kaiken muun lisäksi ihanan pienemmän sisaruksen itselleen - joku toinen ei olisi enää sitä hänelle suonut tiukkojen aikojen jälkeen.
Älä turhaan tunne haikeutta, lapsi tarvitsee kaikkein eniten rakkautta. Nauti lapsistasi ja anna nyt esikoiselle huomiota ja aikaasi, koska sinun ei tarvitse enää jokaista vauvalta liikenevää hetkeä opiskella.

Lohdullista kuulla <3.

Joskus mietin, miten perheen historia näyttäytyy kuopuksellemme. Ostimme vaunut esikoisellemme, ne suuren odotuksen täyttämät hetket kun hän oli vasta mahassa ja valitsimme merkkiä, mallia ja väriä ja säästimme niihin rahaa. Kuopus peri nämä hyväkuntoiset vaunut, mutta samaa tunnelatausta ei niiden kokoonpano aiheuttanut enää kakkoskierroksella - ei minulle eikä isälleen. Hänen saapumisensa on ollut "rennompi" kokemus. Olisi kiva vielä saada täältä vahvistusta sille, että tällaiset tunnekokemukset jakaa joku muukin palstalainen.

Mä näen tässä suuren rikkauden. Kaksi täysin erilaista tilannetta, joista molemmista jää toivottavasti hyvät muistot. Te selvisitte nuorina vanhempina, keskellä opiskelupaineita ja vähävaraisina. Te selviätte myös nykytilanteessa. Mä olen myös huomaavinani sen, että sä olet tavallaan siitä, miten hienosti olette pärjänneet. Se, että muistat vaatteistakin noin paljon yksityiskohtia kertois siitä, että olet ylpeä siitä mihin olette vähistä rahoista huolimatta kyenneet. Ja siitä tulee hyvä mieli :).

Minä sain esikkoni myöhäisellä iällä, mutta mieleen on jäänyt todella tarkkaan tunnelmia raskausajalta, vauvan vaatteista, keskusteluista yms. Puhumattakaan synnytyksestä ja siitä rakkauden huumasta, jonka koin vauvaani kohtaan.

Olen usein miettinyt, että jos olisimme toisen lapsen saaneet, niin mikään ei olisi voinut olla enää yhtä mullistavaa. Olin jo kerran kokenut raskauden, ostanut ne vaunut ja käynyt valmennuksissa. Mutta en silti epäile sitä, ettenkö olisi toista lasta rakastanut yhtä paljon. Ja varmasti vauva-aikain olisi ollut erilaista, mutta ei kuitenkaan vähempi arvoista.

Ap:lle voin vain todeta, että älä liikaa aseta ensimmäiseen lapseen liittyviä asioita jalustalle tai toisaalta älä vähättele sitä aikaa. Arvosta niitä siinä tilanteessa tehtyinä ratkaisuina ja mieti, että materialla yms. ei ole mitään merkitystä pienelle vauvalle. Esikollanne oli rakastavat vanhemmat ja niin on toisellakin lapsellanne. Se on tärkeintä.

Vaikeuksissa oppii arvostamaan asioita paremmin. "Liian" helpolla pääseville ei välttämättä kehity kykyä antaa arvoa esimerkiksi toisen teoille ja sanoille yhtä paljon kuin sille, joka on kokenut vastoinkäymisiä. Kamppailu vaikeuksissa on ehkä jotenkin täydempää elämänä mentaalisesti kuin helppouden keskellä, kunhan vaikeudet eivät ole ylitsepääsemättömiä, silloinhan se muuttuu stressiksi.

Mä näen tässä suuren rikkauden. Kaksi täysin erilaista tilannetta, joista molemmista jää toivottavasti hyvät muistot. Te selvisitte nuorina vanhempina, keskellä opiskelupaineita ja vähävaraisina. Te selviätte myös nykytilanteessa. Mä olen myös huomaavinani sen, että sä olet tavallaan siitä, miten hienosti olette pärjänneet. Se, että muistat vaatteistakin noin paljon yksityiskohtia kertois siitä, että olet ylpeä siitä mihin olette vähistä rahoista huolimatta kyenneet. Ja siitä tulee hyvä mieli :).

Totta, näin tunnen tosiaan! Kiitos

[QUOTE="mies";27154617]Vaikeuksissa oppii arvostamaan asioita paremmin. "Liian" helpolla pääseville ei välttämättä kehity kykyä antaa arvoa esimerkiksi toisen teoille ja sanoille yhtä paljon kuin sille, joka on kokenut vastoinkäymisiä. Kamppailu vaikeuksissa on ehkä jotenkin täydempää elämänä mentaalisesti kuin helppouden keskellä, kunhan vaikeudet eivät ole ylitsepääsemättömiä, silloinhan se muuttuu stressiksi.[/QUOTE]

Hyvä ajatus. Erityisesti se kesä, kun olin poissa kotoa aina muutamia arkipäivä täyttyi huolella, ikävällä ja myös paineella. Kirjaimellisesti juoksin aina junalle tai bussiin ja takaisin, koska harjoittelu päättyi aina 14 minuuttia ennen bussin lähtöä (yksityiskohdatkin jäivät näin hyvin mieleen ja pelko ettei ehdi bussiin ja olisikin vasta seuraavalla linja-autolla kotona puoliltaöin eikä jo pikkukakkosen aikaan)

Ehkä se vaaka oli molemmista päistä täynnä: ikävä oli kova ja stressikin koulusuoritteista ja sitten, kun taas parin toisella paikkakunnalla vietetyn yön jälkeen pääsi kotiin, oli jälleennäkeminen hyvin latautunut.

Nyt tunnelmat ovat seesteisemmät, rauhallisemmat ja tasaisemmat. Ei ole samoja yksinäisyydessä vietettyjä huolia, muttei myöskään ikävän jälkeistä riemua.

hyvin kirjoitettua tekstiä, kiitos.
mulla tuli mieleeni, että moni uraohjus havahtuu ihmettelemään lasten lapsuusaikaa vasta eläkkeellä.... miten se lapsuus heillä oikein meni?

älä suotta mieti, onko esikoinen jäänyt jostain paitsi tms. kuulostat niin selväpäiseltä naiselta, että takuulla lapsi on rakkautta saanut :heart:

hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi!

Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?;27154386:

Siis mitä sinä oot vetänyt? Aivan älyttömän hieno kirjoitus minun mielestä.

Mulla ei sinänsä oo mitään kokemusta asiasta, mutta jotenkin näin ihan kuvan mielessäni kun luin tuota tekstiä ja tuli tippa linssiin melkeen. Minulla pieni esikoisvauva 2 kk.

Koskettavaa tekstiä.

Itse silloin toisen syntymän jälkeen mietin, että olinko viettänyt esikoisen kanssa tarpeeksi aikaa. Vaikka olinhan minä. Ja mietin, että olenko nyt pilannut esikoiseni elämän. Ihan hassuja juttuja, mutta luulen että johtui hormoneista.

Nyt odotan kolmatta ja olen miettinyt usein, että toivottavasti en ajattele samoin tämän syntymän jälkeen sillä se meinasi musertaa minut. Huomiota saavat molemmat lapset ihan varmasti tarpeekseen. Touhutaan kaikkea siis todella paljon. Keksitään juttuja ja olen hyvin aktiivinen vanhempi. Silti aina välillä tuntuu riittääkö se sittenkään. Tälläsellä murehtimisella varmasti saa itsensä palamaan loppuun.

Luulen, että sun menneisyyden mietintä on ihan normaalia. Kuulostat lapsiasi rakastavalta äidiltä, joka huolehtii että lapsilla on varmasti kaikki hyvin ja ovat onnellisia. Onneksi lapset osaa näyttää onnellisuutensa niin vilpittömästi, muuten sitä olisi varmaan jo hulluuden partaalla :D

Lohdullisia ajatuksia teillä. Ei kai tässä muuta voi kuin pyrkiä elämään hetkessä. Lapsethan elää äidin ja isin kanssa tavallisesti vain ehkä 1/5 elämästään. Kun osaisikin nauttia.

Täältä kuopuksen käsi oman pikkusormen ympärillä ja uni tulossa -terveisin ap.

Yhteistyössä